Aurinkorannikko Espanja Eurooppa juna

Aurinkorannikon esteetön paikallisjuna Renfe

Huom! Alkuperäinen juttu julkaistu 4/2014, päivitetty 6/2018. Sisältää hyödyllistä tietoa myös ilman pyörätuolia liikkuville. 

Yksi esteettömän kohteen tärkeistä tunnusmerkeistä on se, että siellä pääsee kulkemaan joukkoliikennettä käyttäen. Aurinkorannikko täyttää tämän kriteerin hyvin. Paikallisjuna Renfe on kätevä ja pääasiassa esteetön tapa matkustaa aurinkorannikolla. Linjoja on kaksi: C1 ja C2. Linja C1 kulkee Málagan ja Fuengirolan väliä ja pysähtyy muun muassa lentokentällä.

Norwegianin lentomme saapui terminaaliin 3. Juna-asema sijaitsi terminaalia vastapäätä ja sen huomasi heti terminaalista ulos mennessä. Liput ostettiin aseman lippuautomaatista, jossa maksuvälineenä kävi niin käteinen kuin korttikin. Ainakin periaatteessa, sillä kesäkuussa 2018 korttimaksu oli pois käytöstä kaikilla käyttämilläni  automaateilla. Käteinen toimi kuitenkin hyvin. Automaatin kielen sai vaihdettua alakulman lippua painamalla englanniksi. Tämän jälkeen kosketusnäyttöä painamalla valittiin asema, johon on menossa, lipputyyppi (yhdensuuntainen eli single ticket vai erilaisia useamman päivän lippuja) ja automaatti antoi hinnan. Tässä kohtaa sai valittua kuinka monta lippua tarvitsee. Automaatin käyttö oli varsin helppoa ja automaatit kaikilla käyttämillämme asemilla samanlaisia. Lippua ostaessa on hyvä muistaa, että sekä pyörätuolin käyttäjä että avustaja maksavat normaalin hinnan. Lippua tarvitsee asemilla päästäkseen porteista sisään ja monella asemalla myös ulos. Lippu on voimassa kaksi tuntia ostohetkestä. Matka lentokentältä Fuengirolaan maksoi 2,70 €/hlö. Lentokentän eli Aeropurton asemalla oli hyvät hissit alas laitureille. Toinen hissi vei Fuengirolaan johtavalle laiturille ja toinen Málagaan, mutta nämä olivat selkeästi merkattu. Junia kulkee 20 minuutin välein ja matka lentokentältä Fuengirolan asemalle, joka on myös päätepysäkki, kestää 34 minuuttia.

Tältä näyttää lentoaseman juna-asema, Aeropuerto.

 

Kylttien avulla löytää oikeaan suuntaan menevän junan.

Kaikki junat ovat samanlaisia ja niiden keskimmäinen vaunu on esteetön. Juna on matalalattiainen ja ovien auetessa junan ja laiturin väliin tulee automaattisesti pieni ramppi. Vaunussa on kaksi pyörätuolipaikkaa, joissa on hihnat, joilla pyörätuolin saa halutessaan kiinnitettyä. Ruuhka-aikoina vaunu oli välillä hyvin täysi ja polkupyöriä kuljetettiin paljon, mutta pyörätuolipaikalle pääsein aina hyvin. Vaunussa on myös inva-wc. Junassa on taulut, jotka kertovat mikä pysäkki on tulossa seuraavaksi. Junassa on myös kuulutukset.

 

Lentokentältä lähtiessä junaan oli erittäin helppo mennä ja laituri ja juna olivat täysin samassa tasossa. Menimme Fuengirolan asemalle saakka, vaikka Los Boliches olisi sijainnut aivan hotellimme takana. Olin kuitenkin kuullut huhua aseman jyrkästä luiskasta, joten päätimme pelata varman päälle. Fuengirolan asemalla junasta oli helppo päästä ulos. Laiturin ja junan väliin jäävä väli oli hieman suurempi kuin lentokentällä, mutta ei niin iso, että renkaat olisivat sinne mahtuneet putoamaan. Fuengirolan asemalla piti mennä kahdella eri hissillä ylös katutasolle. Nämä toimivat, mutta olivat melko pieniä ja nappulaa piti painaa koko matkan ajan. Emme mahtuneet laukkuinemme yhdessä hissiin, mutta sain onneksi itse nappulaa painettua. Myöhemmin käytimme Los Bolichesin asemaa. Ramppi laiturille oli tosiaan jyrkkä, mutta ei tuottanut sähkärille ongelmaa kumpaankaan suuntaan. Los Bolichesin asemalla laituri on hieman junaa matalammalla ja tasoeroa tulee noin 10 cm. Mukanani kulkeva matkaramppi ratkaisi ongelman helposti, mutta tarvittaessa sen verran olisi todennäköisesti saanut nostettuakin. Huom! Los Bolichesin juna-asema on remontoitu ja nykyään asemalle menee hissi ja laituri on täysin samalla tasolla junan kanssa. Käytimme myös Benalmadena-Arroyo de la Miel -asemaa sekä Málaga Centro Alameda-asemaa. Fuengirolasta Benalmádenaan mennessä jäi junan ja aseman väliin pientä tasoeroa, toiseen suuntaan oli tasaisempi. Benalmádenan hissi voi olla erityisesti mopoille hankala, sillä hississä aukeavat alhaalla ja ylhäällä eri ovet ja esimerkiksi ylös mennessä on hississä tehtävä jyrkkä käännös oikealle. Mahduin kääntymään, kun otin toisen jalkatelineen pois. Tämän olisin voinut ehkä ehkäistä ajamalla mahdollisimman vasempaan laitaan. Málaga toimi kaikin puolin täydellisesti.

Juna Málagan asemalla. Kuvassa näkyy vain tavallisia vaunuja, joihin on pari askelmaa.
Juna Benalmadenan asemalla.
Keskimmäinen vaunu on merkitty pyörätuolin kuvin. Ramppi tulee väliin oven avausnappia painaessa.

 

Málagan asemalla on erittäin helppo ajaa junaan.

 

Los Bolichesin asemalla omasta rampista oli hyötyä junasta poistuttaessa ja sinne mentäessä.
Los Bolichesin asemalta poistuttiin tätä ramppia pitkin.

 

Fuengirolan asemalta Benalmádenaan matka kestää kymmenen minuuttia ja maksaa 1,80 euroa. Matka Fuengirolasta päätepysäkille Málagaan kestää 45 minuuttia ja maksoi 3,60 €. Málagasta lentokentälle matka kestää 11 minuuttia ja maksoi 1,80 €. Kaikki asemat näyttivät siltä, että junasta olisi päässyt helposti ulos. Osa asemista sijaitsi katutasossa eli hissejä ei olisi tarvinnut. Onko sinulla kokemuksia aurinkorannikolla junailusta?

You Might Also Like

5 Comments

  • Reply
    Sanna Wallenius
    18.4.2014 at 20:11

    Ihanalta näyttää uudistettu blogi! 🙂 Kuvat pääsevät paremmin esiin nyt. Tykkään! Ja hei, Aurinkorannikko on tosiaan mainettaan parempi. Olin joitakin vuosia sitten Fuengirolassa ja tykkäsin kovasti.

  • Reply
    Palmuaseman Sanna
    19.4.2014 at 08:30

    Kiitos kaima, kiva kuulla! Itsekin tykkään nyt paljon enemmän, oli selkeästi jo aika uusiutua 🙂

  • Reply
    Anonyymi
    13.7.2014 at 23:54

    Onpa kätevännäköinen tuo sinun matkaramppisi! Mistähän tuollaisen mahtaisi voida hankkia? terv. Kadi

  • Reply
    Palmuaseman Sanna
    14.7.2014 at 07:35

    Jotkut ovat saaneet niitä kunnalta apuvälineeksi. Minä en aikanaan saanut, joten ostin sen Lontoosta ollessani reissussa siellä. Suomessa niitä myy ainakin Respecta. Rampin nimi on LiteRamp kevytluiska. Se on todella kätevä!

  • Reply
    Anonyymi
    2.8.2014 at 20:08

    Hei kiitokset ramppitiedosta! Täytyypä tutkailla Respectalta. Miten Sanna kuljetat tuollaisen rampin lentokoneessa? Mietin, että voisikohan sen kiinnittää sähkömopoon jotenkin jottei tarvitsisi maksaa siitä enää ylimääräisen pakaasin hintaa? Ihanaa loppukesää 🙂 t. Kadi

  • Leave a Reply

    %d bloggaajaa tykkää tästä: