Yhteistyössä Risteilykeskus
Laivavierailut ovat erinomaisia tapoja päästä kurkistamaan maailman merillä seilaaviin risteilijöihin ja valitsemaan omaa suosikkia valtavasta valikoimasta. Sain Risteilykeskukselta kutsun kurkistamaan luksusvarastamo Azamara Clubin Azamara Journey alukseen, kun se vieraili päivän verran Helsingissä. Azamara Club kuuluu Royal Caribbean -brändiin yhdessä Royal Caribbean Internationalin laivojen ja Celebrity Cruisesin laivojen kanssa. Royal Caribbeanin laivat, ne joita rakastan, ovat suuria aluksia täynnä tekemistä, viihdettä ja menoa kaiken ikäisille. Celebrity Cruises taas soveltuu erityisesti laatutietoisille pariskunnille, jotka arvostavat moderneja laivoja, hyvää ruokaa ja toki palvelua, joka on ensiluokkaista näiden kaikkien varustamoiden laivoilla. Azamara Clubin kolme alusta ovat sitten vielä vähän enemmän. Ne ovat huomattavasti pienempiä aluksia kuin Royalin tai Celebrityn laivat. Esimerkiksi tälle Azamara Journeylle mahtuu vain 690 matkustajaa, mikä on hyvin vähän verrattuna esimerkiksi Royal Caribbeanin suurimpien laivojen 5500 matkustajaan. Henkilökuntaa suhteessa matkustajiin on paljon, mikä kertoo siitä, että Azamaran laivoilla on intiimimpi tunnelma, kanssamatkustajat tulevat helpommin tutuksi ja palvelu on ensiluokkaista. Azamaran salaisuus ei ole näyttävissä esityksissä tai valtavassa viihdetarjonnassa, vaan enemmänkin kohteissa. Se seilaa kaikkialla maailmassa hieman erikoisemmillakin reiteillä, on maissa pidempään kuin muiden varustamojen laivat (usein yön yli) ja matkustajat viedään retkillä syvemmälle kohteiden kulttuuriin.
Azamara Journey tuli Helsingissä Makasiiniterminaaliin Kauppatorin kupeeseen eli aivan Helsingin sydämeen. Voi kunpa kaikki kaupunkiin saapuvat risteilijät ja erityisesti Helsinkiin ensi kertaa saapuvat matkustajat saisivat kokea aamulla herätessään sen näkymän Länsisataman rakennustyömaiden tai Hernesaaren tehdasalueiden sijaan. Azamara vie matkustajansa yleensä aina suoraan kaupunkien sydämeen, mikä on erittäin hyvä asia myös liikuntarajoitteisten kannalta. Meitä pariakymmentä vierailijaa olivat vastassa Risteilykeskuksen ihanat Henna ja Minna sekä kierrosta vetäneet, Royal Caribbeania Suomessa edustavat Perttu ja Misba. Siirryimme turvatarkastuksen kautta laivaan ja kokoonnuimme viihtyisään Living Roomiin kannelle 10 aloittelemaan kierrosta. Tämän jälkeen siirryimme yhdeksännelle kannelle ja spa-osaston sekä kuntosalin kautta ulkokannelle. Laivan keulassa on poreallas, jonka saa varattua myös yksityiskäyttöön ja laivan keskiosassa pieni uima-allas ja poreallas sekä hulppeat aurinkotuolit. ”Mitä paksumpi aurinkotuolin päällinen, sitä parempitasoinen laiva” -sanonta näkyi Azamara Journeyllä ihanan paksuina patjoina. Aurinkokansi oli kaiken kaikkiaan todella viihtyisä ja sitä täydensivät allasbaari ja ravintolat, joiden pöydät levittyivät ulos. Kaikilla Azamaran risteilyillä järjestetään yhtenä iltana White Party. Silloin kansi tyhjennetään aurinkotuoleista ja tilalle tuodaan pöytiä valkoisine pöytäliinoineen. Kaikki matkustajat ja henkilökunta pukeutuvat valkoiseen ja kannella nautitaan illallista laivan poistuessa kauniista satamasta ja seilatessa auringonlaskuun. IIlallisen jälkeen juhlat jatkuvat live-musiikin tahtiin. Voin vain kuvitella, kuinka upea tunnelma silloin on!
Kannella viisi sijaitsee Cabaret Lounge. Azamaran laivoilla ei ole isoa teatteria, kuten isommilla laivoilla, vaan Cabaret Loungeen kokoonnutaan katsomaan esityksiä ja tanssimaan. Pienen casinon läpi kuljimme katsomaan muutaman kaupan ja laivan pääravintolan. Kirjasto oli tunnelmallisin koskaan näkemäni. Ravintolassa ei ole tiettyjä kattausaikoja, vaan syömään voi mennä esimerkiksi illallisaikaan milloin tahansa. Risteilyn hintaan kuuluvaa ruokaa saa lisäks buffetista, allasalueen grillistä ja muutamasta kahvilasta. Risteilyn hintaan kuuluu myös laaja valikoima juomia, kuten viinejä, oluita ja virvoitusjuomia. Lisäksi laivalla on kaksi lisämaksullista erikoisravintolaa, josta toisessa, Aqualinassa, nautimme todella herkullisen neljän ruokalajin lounaan.
Azamara Journeyllä on viisi esteetöntä hyttiä: kolme sisähyttiä ja kaksi parvekehyttiä. Hyttejä emme päässeet katsomaan, sillä laiva oli loppuunmyyty. Kuljin muutaman esteettömän hytin ohi ja niissä näytti olevan automaattiovet. Pysyin hyvin ryhmän mukana ja pääsin kaikkialle, mutta paikoin huomasi, että laiva on rakennettu jo vuonna 2000 (ja uudistettu 2016) ja joitakin esteettömyysratkaisuja on tehty jälkikäteen, eikä vielä valmistusvaiheessa niin kuin uusissa laivoissa. Ulkokannelle johtivat kyllä rampit, mutta ne olivat paikoin hyvin massiivisia. Kaikki ovet eivät myöskään olleet itsestään aukeavia, kuten uudemmilla laivoilla, eikä invavessoja ollut kaikkien tavallisten vessojen yhteydessä, kuten olen Royal Caribbeanin laivoilla tottunut näkemään. Kokolattiamattoja on kaikilla laivoilla, mutta täällä niitä oli poikkeuksellisen paljon myös yleisissä tiloissa. Paikoin tilat tuntuivat ahtailta ja esimerkiksi Living Roomissa kulku alemmalle tasolle oli piilossa. Altaaseen ei ollut allasnostinta. Näiden havaintojen perusteella sanoisin, että Azamara ei yllä yksityiskohtien esteettömyydessään Royal Caribbeanin uusimpien laivojen tasolle, mutta moni pärjäisi siellä varmasti erinomaisesti. Lue Risteilykeskuksen sivuilta lisää laivan esteettömyydestä.
Nauttisin varmasti risteilystä Azamaran laivalla ja sen tunnelma korvaisi todennäköisesti aktiviteettien puutetta. Nykyisessä elämäntilanteessani en kuitenkaan haaveile risteilystä juuri tällä laivalla, sillä tänne tullaan selvästi pariskuntana nauttimaan toinen toisista ylellisissä puitteissa. Avustajaystäväni kanssa matkustaessani monipuoliset Royal Caribbeanin laivat tuntuvat yhä vain eniten omilta. Juuri tällaisten havaintojen kannalta laivavierailut ovat erinomaisia. Muistutan vielä, että Risteilykeskus myy paikkoja laivavierailuille. Vierailun hinta vaihtelee laivasta riippuen noin 25-50 euron välillä ja vierailu sisältää aina tarjoiluja, nyt tämän monen ruokalajin lounaan. Ei siis todellakaan paha! Tämän kesän osalta laivavierailut alkavat olla päätöksessään, mutta kannattaa olla tarkkana ensi keväänä kun paikkoja tulee taas myyntiin.
Lue myös juttuni Risteilykeskuksesta esteettömien matkojen asiantuntijana
No Comments