Valikko
Slovenia

Esteetön Slovenia yhdeksässä päivässä

Slovenia alkoi ilmestyä mieleeni joitakin vuosia sitten. Sain sähköpostia Suomessa asuvalta slovenialaiselta, joka kertoi maassa tehdyistä parannuksista esteettömyyden osalta, Lonely Planetin artikkeli nosti maan pääkaupunki Ljubljanan yllätyksekseni yhdeksi maailman esteettömimmistä matkakohteista, monet matkabloggaajat alkoivat kertoa kokemuksistaan maassa kera uskomattomien kuvien ja Pöndekengissä-matkablogia kirjoittava ystäväni Mira jakoi tarinoita Portorozista, jossa hän oli opiskelijavaihdossa. Huomasimme niin ikään sähköpyörätuolilla liikkuvan ystäväni kanssa alkuvuodesta, että meillä on tälle kesälle samansuuntaisia kesälomamatkatoiveita ja päätimme yhdistää voimamme. Hetken aikaa mietimme, että lähtisimme Eurooppaan hänen esteettömällä autollaan ja Slovenia oli heti osa tuota suunnitelmaa. Minun aikatauluihini ei kuitenkaan nyt sopinut pidempi roadtrip, joten päätimme hylätä autosuunnitelman ja keskittyä Sloveniaan. Halusimme nähdä enemmän kuin yhden paikan, joten valitsimme kolme: Bled-järven maan pohjoisosassa, Portorozin maan eteläosassa ja lopuksi pääkaupunki Ljubljanan. Nämä olivat kohteita, joista löysimme esteetöntä majoitusta. Kirjoitan näistä kaikista tarkemmin ja jaan vinkkejä kuhunkin paikkaan, mutta aloitan koosteella ja kustannuserittelyllä. Kustannuksissa kannattaa huomioida, että matkustimme kalleimpaan aikaan ja esimerkiksi toukokuussa tai syyskuussa hinnat olisivat hyvin erinäköiset, mutta sää Sloveniassa vielä kiva.

VVSF4572

Lennot

Finnair lentää suoria lentoja Ljubljanaan huhtikuusta lokakuuhun useita kertoja viikossa. Matka-aika on vain noin 2,5 tuntia eli ihanan lyhyt. Ljubljanan lentokenttä on todella pieni ja muistutti vähän Rovaniemen kenttää. Palatessamme sieltä torstai-iltana lentomme oli ainoa niihin aikoihin lähtenyt lento ja kaikki sujui muutenkin pienen kentän helppoudella. Varasimme lennot keväällä ja silloin molemmat suunnat oli tarkoitus operoida Finnairin koneilla. Varasimme netin kautta, ilmoitimme sähköpyörätuoleistamme ja avun tarpeestamme Finnairin nettilomakkeella ja saimme vahvistukset kohtuullisen nopeasti. Paluumatkaamme edeltävänä päivänä huomasin tulleesta muistutussähköpostista, että lennon operoikin Nordic Regional Airlines Norra. Olen saanut viime aikoinakin useita yhteydenottoja henkilöiltä, joilta on evätty pääsy Norran lennoille, koska näillä lennoilla apuvälineiden enimmäispaino voi olla 80 kg, mikä tarkoittaa sitä, että sähköpyörätuoleja ei käytännössä lennolle oteta. Soitin Finnairin asiakaspalveluun, mutta asiaan ei saatu koko päivän aikana selvyyttä. Olimme jo lähdössä lentokentälle, kun meille soitettiin, että voimme siirtää lentomme seuraavalle päivälle. Otimme kuitenkin riskin ja menimme lentokentälle. Hyvä niin, sillä siellä ei kukaan kyseenalaistanut sähköpyörätuoliemme pääsyä lennolle ja saavuimme kotiin suunnitellusti. Olen laittanut Finnairille palautetta ja kysymystä tästä hämmentävästä Norra-asiasta, joten palaan asiaan varmasti vielä. Periaatteessa kuitenkin Ljubljanaan lentäminen on ihanan helppoa!

Kustannukset: Meno-paluulennot Finnairilla 238,35 e/hlö + matkalaukku ruumaan 40 e/hlö meno-paluu eli yhteensä 278,35 e/hlö

Kulkeminen Sloveniassa

Maasta ei löytynyt esteettömiä vuokra-autoja, eikä esteetöntä joukkoliikennettä kaupunkien paikallisbussiliikennettä lukuunottamatta. Jos maassa olisi siis halunnut kierrellä täysin vapaasti, olisi tarvittu oma auto Suomesta tai esteetön vuokra-auto lähimaista. Niitä alustavasti katselimme, mutta Saksassa hinnat olivat käsittämättömiä ja Italiasta emme saaneet vastauksia. Hyvä ratkaisu oli kuitenkin NoLimits Tours, paikallinen esteettömään matkailuun keskittynyt yritys. Heidän kauttaan voi ottaa koko Slovenia-loman paketin eli hotellit, kuljetukset, retket ja apuvälineiden vuokrauksen. Heillä on myös sivuillaan valmiita ehdotuksia. Me päädyimme ottamaan heiltä vain kuljetukset ja yhden kokopäiväretken, mutta nyt harmittaa, etten pyytänyt tarjousta myös hotelleista. Kuljetusten hinnat on eritelty heidän kotisivuilleen. Esimerkiksi matka Ljubljanan lentokentältä keskustaan kustantaa 60 euroa 8 hengen esteettömällä minibussilla. Tavallinen taksi samalle matkalle lentokentältä napattuna on noin 40 euroa. Autoon mahtui hyvin kaksi sähköpyörätuolia, suihkutuoli ja kasa matkalaukkuja. Ihana nuori kuskimme puhui hyvää englantia, sitoi sähkärit asianmukaisesti kiinni ja ajoi rauhallisesti. Me otimme NoLimitsiltä seuraavat palvelut:

• Kuljetus Ljubljanan lentokentältä Bled-järvelle
  • Koko päivän retki esteettömällä autolla ja oppaan johdolla. Retki alkoi  hotelliltamme Bled-järveltä ja päätyi hotellillemme Portoroziin eli samalla hoitui siirtymisemme kohteesta toiseen. Ajoimme ensin noin 1,5 tuntia kohti etelää. Teimme opastetun kierroksen satamakaupunki Koperissa, nautimme lounaan ja maistelimme viinejä Vina Koper -viiniravintolassa/myymälässä ja jatkoimme matkaa ihanaan Piranin kaupunkiin, jossa saimme opastetun kierroksen.
  • Kuljetus Portorozista Ljubljanaan
  • Kuljetus Ljubljanasta lentokentälle

Kustannukset: Kaikki yllä oleva maksoi yhteensä 850 euroa. Meitä oli neljä, joten hinnaksi henkilöä kohden tuli 212,5 euroa. Käytännössä maksoimme hinnan puoliksi ystäväni kanssa, sillä kaksi muuta olivat avustajia, joten kuljetusten ja retken osuus oli 425 euroa meiltä molemmilta. Ilman opastettua retkeä (ja lounasta ja viinien maistelua) pelkkien kuljetusten hinta näiden kolmen kohteen ja lentokentän välillä olisi ollut noin 500 euroa eli se on yksi kohta säästää.

Bled-järvi

Järvi on Slovenian suosituin turistikohde ja olin pelännyt, ettemme matkailijoilta järveä näe. Tilanne ei kuitenkaan ollut ollenkaan tämä, vaan ihastuin järviseutuun ikihyviksi. Olimme paikalla keskiviikkoaamupäivästä perjantaiaamuun. Ehdimme nähdä pienen Bledin kylän, kiertää järven ja uida siellä, mutta vielä yksi fiilistelypäivä näissä maisemissa olisi tehnyt hyvää. Lähellä sijaitsee myös Bohinj-järvi, jonka seutua kehutaan rauhallisuutensa vuoksi vielä ihanammaksi ja Slovenian suurin kansallispuisto Triglav alkaa Bledin läheisyydestä. Jos päiviä olisi ollut enemmän, olisimme ehkä vuokranneet avustajille pyörät ja ajelleet alueella laajemminkin. Jälkeenpäin ajateltuna autoa olisi voinut hyödyntää jonkun siirtymän yhteydessä myös Bohinj-järvellä vierailuun, sillä nuo seudut ovat ehdottomasti näkemisen arvoisia. Bled-järvellä useammassa hotellissa on invahuoneita, mutta suurimmassa osassa vain yksi. Varatessamme huhtikuussa hotelleja heinäkuulle, ei yhtään invahuonetta missään hotellissa ollut enää vapaana. Kokonaisuuden kannalta Bledin oli kuitenkin hyvä ajoittua juuri tuohon matkan alkuun, joten päätimme pärjätä tavallisissa huoneissa ja otimme majoituksen hiljattain remontoidusta Rikli Balance-hotellista, jossa oli tavallisia huoneita suihkulla. Hotellissa oli myös kylpyläosasto, joka oli muuten esteetön, mutta altaisiin ei ollut nostinta tai ramppeja. Esittelen Bled-kirjoituksessani hotellin tarkemmin, mutta se oli kiva valinta, vaikka sähköpyörätuolilla ei tavallisessa huoneessa mahtunut kylpyhuoneeseen niin kuin olin osannut odottaakin. Suihkupyörätuolin sai kuitenkin mahtumaan juuri ja juuri suihkuun. Hotellissa on yksi esteetön huone.

Kustannukset: 367,08 e/2 hengen huone/2 yötä sisältäen buffet-aamiaisen ja kylpyläosaston käytön. Henkilöä kohden majoituskustannus 183,54 e.

Portoroz

Portorozista lähdimme hakemaan rentouttavaa rantaviikonloppua. Esteettömiä huoneita löytyi lähinnä luksusluokan hotelleista, joten tartuimme tilaisuuteen ja varasimme Hotelli Slovenijan, jonka esteettömyyttä oli kehuttu myös NoLimits Toursin sivuilta (josta on muuten hyvä kurkkia hotellivaihtoehtoja). Hotellissa on kaksi esteetöntä huonetta ja saimme ne varattua. Tai ainakin niin luulimme. Hotellille saavuttuamme meille ei nimittäin oltu varattu esteettömiä huoneita ja ne olivat jo muilla käytössä. Onneksi mukanani oli varausvahvistus, jonka avulla pystyin todistamaan hotellin virheen, mutta se ei muuttanut tosiasiaa, että jouduimme yöpymään tavallisissa huoneissa. Bledissä se oli oma valinta ja asiat oli suunniteltu niin, että Portorozissa on sitten helpompaa. Saimme todella tilavat perhehuoneet ja huoneen kahdesta kylpyhuoneesta toiseen pääsin ramppini avulla (kynnys oli yli 10 cm), mutta suihkuun ei ollut toivoakaan päästä, sillä suihkuseinässä oli vain noin 30 cm:n aukko. Hotelli oli muuten ihana, aamiainen oli paras ikinä ja palvelu hyvää, mutta tätä pätkää varjosti kaiken vaikeus ja suihkun löytämiseen meni aikaa. Portoroz oli kuitenkin viehättävä pieni rantakohde ja mikä parasta, sieltä oli kolmen kilometrin kävelymatka ihanaa rantakatua pitkin Piraniin, johon ihastuin todella paljon. Jos menisin toiste, yöpyisin mieluiten lähempänä Pirania, mutta siellä ei ole esteettömiä hotellivaihtoehtoja. Portorozin rantakadulta teinkin jo videoterveiset.

Kustannukset: Hotellin alkuperäinen hinta oli 673,17 e/2 hengen huone/3 yötä sisältäen buffet-aamiaisen, kylpyläosaston käytön sekä ilmaiset rantatuolit ja varjot hotellin rannalla. Tähän hintaan minulle oli laskettu pieni media-alennus, koska tarkoitukseni oli kirjoittaa hotellista. Niin nyt teenkin, mutta en ehkä niin positiiviseen sävyyn mitä olisi ollut, jos olisimme saaneet varaamamme huoneet. Vaadimme luonnollisesti hyvitystä hotellin virheestä ja muutaman eri neuvottelukierroksen jälkeen maksoimme lopulta 448,17 e/2 hengen huone/3 yötä. Henkilöä kohden majoituskustannukset siis 224 euroa.

EMII4718

Ljubljana

Vaikka et lähtisi Sloveniaa kiertelemään, mene ainakin Ljubljanaan! Se yllätti erittäin positiivisesti. Pieni kaupunki, jossa takseja tai joukkoliikennettä ei tarvita, sillä kaikki on niin lähellä. Kaupungin tunnelma oli aivan omaa luokkaansa ja joen varsi täynnä eläväisiä terasseja. Ravintolatarjonnan puolesta olisin voinut viettää vielä viikon päälle, sillä kaikkialta tuntui saavan vain hyvää ruokaa ja kohtuuhinnalla. Bled-järvellä ja Portorozissa hinnat tuntuivat hieman korkeammilta. Kaupungin kaduilla pääsi hyvin liikkumaan, vaikka mukulakivisyyttä välillä olikin. Ei kuitenkaan sellaista pahaa, vaan melko tasaista. Yleisiä invavessoja oli ja kaupunkia vartioivalle linnalle ja sinne menevään funicular-kaapelihissiin pääsi täysin esteettömästi ja maksutta sekä pyörätuolin käyttäjä että avustaja. Hyvin moniin kauppoihin ja sisälle ravintoloihin oli kuitenkin porras eli maailman esteettömimpien kaupunkien joukkoon en siksi ihan heti Ljubljanaa listaisi. Kaupunkiin kannattaa kuitenkin mennä kesäaikaan, jolloin kaikki elämä keskittyy ulos. Kuvasin Palmuaseman Facebook-sivulle live-videon Ljubljanasta. Kolmen tähden hotelli City Hotel Ljubljana oli vihdoin täysosuma. Sijainti mitä mahtavin kaupungin keskustassa ja todella hyvä esteetön huone, joita on hotellissa useampia.

Kustannukset: City Hotel Ljubljana maksoi 525 euroa/2 hengen huone/3 yötä sisältäen buffet-aamiaisen. Henkilöä kohden majoituskustannukset siis 262,5 euroa.

Yhteenveto

Yhdeksän päivää Sloveniassa, kolmessa eri kohteessa, maksoi siis kaiken kaikkiaan 1160,89 euroa / hlö.  Hinta olisi ollut reilun satasen enemmän, jos Portorozin huone olisi ollut sellainen kuin piti. Lisähintaa tuli ruuista, joiden osalta löytyi hyvin edullisiakin vaihtoehtoja. Kokonaishintaa saa selvästi alaspäin, jos ei matkusta heinäkuussa tai elokuussa. Meillä hintaa nostivat myös kuljetukset, joita käytimme paljon. Jos pitäisi valita vain kaksi kohdetta, viettäisin ensin osan aikaa Bled-järvellä ja siirtyessä sieltä Ljubljanaan koukkaisin Bohinj-järven kautta ja olisin loppuajan Ljubljanassa. Jos haluaa vain yhden kohteen, on molemmat hyviä vaihtoehtoja ihan vain viikonloppulomaksikin. Bled-järven lumousta lisäsi meillä kyllä todella upeat ilmat, vesisateella paikka olisi pian nähty, kun taas Ljubljanassa riittää tekemistä kaikille ilmoille. Sloveniassa olisi myös esteettömiä kylpylöitä ja päiväretkikohteita esimerkiksi Ljubljanasta käsin olisi paljon, mutta kaikki ne vaativat erillisen esteettömän kuljetuksen. Pidin Sloveniasta kovasti ja vaikka esteettömyysajattelu ei vielä selvästikään yllä yksityiskohtiin ja eteemme sattui ongelmia, oli lomamme erittäin onnistunut.

Lisää Sloveniasta:

Opas esteettömään Ljubljanaan
Slovenian rannikon helmet Koper ja Piran
Pyörätuolilla ympäri Slovenian lumoavan Bled-järven
About Author

Maailman mahdollisuudet näkevä esteettömän matkailun asiantuntija ja matkabloggaaja, Palmuaseman kirjoittaja ja esteettömän matkailun kouluttaja.