Valikko
Karibia / risteily / yhteistyö

Esteetön unelmaristeily Karibialla osa 1: Saapuminen ja hytti

En suoraan sanoen tiedä mistä kannattaa aloittaa silloin, kun haluaa kertoa kaiken. Aidointa olisi ehkä kertoa tästä juuri nyt päällä olevasta väsymyksestä, joka kertoo oman tarinansa viikosta, jonka jokaisesta tunnista nautti niin täysillä, ettei viimeisenä yönä malttanut oikein nukkua ollenkaan. Haluan tulevien viikkojen aikana kertoa teille erilaisista vaiheistani Royal Caribbeanin Allure of the Seasilla. Laivan jokaisesta osasta ja jokaisesta upeasta satamasta, joissa tuon maailman suurimman risteilyaluksen kanssa pysähdyimme viikon mittaisen Läntisen Karibian risteilymme aikana. Tarina jakaantuu moneen eri osaan, kuten laivakin. Kaikkia osia yhdistää se, että vietin juuri elämäni esteettömimmän ja sitä kautta helpoimman loman, jota voisin suositella kaikille liikuntarajoitteisille (ja kaikille muille siinä samassa).

Allure of the Seas rakennettiin Suomessa Turun telakalla ja se aloitti liikennöintinsä neljä vuotta sitten, joulukuussa 2010. Laivaan mahtuu 5400 matkustajaa ja suunnilleen sen verran meitä oli nytkin. Norjalainen kapteenimme kertoi tervetulopuheessa laivalla olevan 60 eri kansalaisuutta matkustajien joukossa ja 72 työntekijöiden joukossa. Hääpareja useita kymmeniä, syntymäpäivän viettäjiä pitkälti yli sata. Hyvin erilaisia seurueita ja ihan eri ikäisiä ihmisiä. Ei siis todellakaan pelkkiä vanhuksia, toisin kuin usein ajatellaan. Minä ja avustajaystäväni katsoimme laivaa paitsi helppouden ja esteettömyyden myös kahden nuoren suomalaisnaisen näkökulmasta, kuten tulevissa tarinoissa saatatte huomata.

Laivaa kuvaa parhaiten se, että ei ole asiaa, jota ei olisi otettu huomioon ja jota ei olisi organisoitu. Esteettömyyden näkökulmasta se on parasta mitä voi olla. Liikuntarajoitteisia matkustajia on laivalla koko ajan runsaasti, joten me emme ole kenellekään millään tavalla ihmeellisiä ja kaikki on suunniteltu niin, että voimme nauttia risteilystä ihan samalla tavalla kuin muutkin. Mistään ei tehdä numeroa, mikä tuntuu ihanalta. Laiva lähtee Fort Lauderdalesta. Hurautamme taksilla hotelliltamme satamaan kymmenessä minuutissa. Terminaalissa saa halutessaan avustuspalvelua alusta saakka laivaan siirryttäessä. Kaikki matkustajat jättävät laukkunsa heti terminaalin pihaan tullessa ja ne toimitetaan hytin ovelle illan aikana (yleensä klo 20 mennessä. Meidän laukut tulivat viiden jälkeen), mikä helpottaa laivaan siirtymistä huomattavasti. Ensin siirrytään turvatarkastukseen ja siitä eteenpäin lähtöselvitykseen, jossa liikuntarajoitteisille matkustajille on oma erityistiskinsä. Mikäli ei tarvitse apua laivaan siirtymisessä, voi tästä jatkaa omaan tahtiin valokuvauspisteen kautta laivaan. Henkilökunta neuvoo ja opastaa joka kohdassa. Terminaalissa on jonkin verran kävelymatkaa ja laivaan mennään loivasti nousevia ramppeja pitkin. Terminaalin pyörätuoleja voi lainata, mikäli käveleminen on haastavaa.

IMG_2207

Sisään tullaan laivan kannelle viisi eli Royal Promenadelle, pääkävelykadulle, joka tulee teille tutuksi myöhemmin. Orkesteri soittaa ja mietin ensimmäisen kerran, onko tämä oikeasti totta. Matkustajien käytössä olevia hissejä on laivalla kaikkiaan 24, kaksitoista kummassakin päässä. Kaikki hissit ovat nopeita ja hyvin tilavia (mahtuu hyvin myös esimerkiksi sähkömopolla). Tämä tarkoittaa sitä, että niitä joutuu harvoin odottelemaan, eivätkä ne ole täyteen ängettyjä. Ylimpien kansien nappulat ovat minulle liian korkealla, mutta hississä joutuu hyvin harvoin olemaan yksin ja normaaliin tapaan kuuluu, että lähimpänä oleva painelee muidenkin nappulat. Hisseissä, kuten kaikkialla laivassa, on aina yhteisöllisyyttä ja ystävällisyyttä.

Esteettömiä hyttejä laivassa on 46. Me asumme sisähytissä, hytissä numero 3852, laivan kannella kolme. Toisin kuin Suomessa risteilevillä laivoilla olemme tottuneet, alemman kerroksen hytti ei tarkoita huonompaa tasoa. Alhaalla oleva hytti osoittautui itseasiassa oikein hyväksi, sillä hisseissä ei ollut pienintäkään ruuhkaa alhaalta lähtiessä tai sinne palatessa. Jos laiva olisi sattunut keinumaan, mitä nämä jättiläiset harvemmin tekevät, olisi alakannen hytti ollut siinäkin mielessä paras valinta. Illallisravintolamme sijaitsi aivan hyttimme vieressä. Invahyttejä on saatavana myös ikkunallisina näköalahytteinä, parvekehytteinä ja sviitteinä, ihan kuten kaikkia muitakin hyttejä. Osa hyteistä on yhdistettävissä viereiseen hyttiin väliovella, mikä on hyvä perheitä ajatellen. Saatavana on tosin myös kolmen tai neljän hengen hyttejä. Risteilyloman voi varata joko itse Royal Caribbeanin nettisivuilta tai asiantuntevan matkatoimiston kautta. Myös invahytin saa varattua suoraan netistä ja varausvaiheessa pääsee valitsemaan minkä hyteistä haluaa. Esteettömien hyttien listauksesta näkee hytin tarkemmat tiedot ja esimerkiksi sen miten päin vessanpönttö on kylpyhuoneessa. Muutenkin laivasta on hyvin esteettömyystietoja, joita voi lukea täältä. Ikkunaa tai parveketta kaipasimme oikeastaan vain ensimmäisenä aamuna, sen jälkeen sen puuttumisen tottui, emmekä kyllä ehtineet käydä hytissä kuin nukkumassa. Uskon silti, että seuraavalla lomallani valitsen parvekkeellisen hytin ihan vain kokemuksen vuoksi. Hyttimme oli erittäin tilava ja saimme lisätilaa vielä kääntämällä toisen sängyistä toistepäin. Kylpyhuone oli erittäin hyvän kokoinen ja mahduin kääntymään siellä kunnolla. Suihkussa oli seinästä laskeutuva istuin, mutta suihkussa käyminen onnistui hyvin myös vessanpöntöllä istuen. Hyttiassistenttimme siivosi hytin kaksi kertaa päivässä ja piti huolen siitä, että esimerkiksi pyyhkeitä oli aina runsaasti saatavana. Välillä hän ilahdutti meitä erilaisilla pyyhehahmoilla. Kuvissa hytti ensimmäisenä päivänä ja viimeisenä päivänä elämisen jälkeen…

Hytti eka päivä

 

Hytti vika päivä

 

Hyttieläimet

Hytissä on kahdenlaisia pistorasioita: Yksi Eurooppalaisella sähköjännitteellä toimiva, johon ei tarvitse adapteria sekä kaksi yhdysvaltalaisella sähköjännitteellä toimivaa, joissa myös pistorasia on yhdysvaltalaista mallia eli suomalaiset sähkölaitteet tarvitsevat adapterin. Kumpaankin pistorasiaan on merkitty selkeästi sähköjännite. Sähkärin ja muiden apuvälineiden lataamisen kannalta tämä on oleellista. Minulla kotikäytössä oleva ei toimi Yhdysvalloissa, joten lainasin ystäviltäni laturin. Sen olisi saanut säädettyä myös ”Eurooppa-moodiin”, mutta jatkoin laivalla sen käyttämistä yhdysvaltalaiseen tapaan. Mukaan kannattaa ottaa jatkojohto, jos tarvitsee samanaikaisesti useampaa pistokepaikkaa.

Hytin telkkarista saa paljon tietoa risteilystä ja sieltä pystyy seuraamaan esimerkiksi omaa rahan kulutustaan laivalla. Seuraavan päivän ohjelmat tulevat hyttiin aina edellisenä päivänä myös paperiversiona. Hytti oli paikka, jossa aloitimme jokaisen aamun innostuneena ja päätimme ihanaan sänkyyn onnellisina vajoten. Siirrytään seuraavaksi sitten aurinkokannelle, nyt on kuitenkin täällä Miami Beachillä aika ummistaa silmät! Jos haluat kysyä jotain laivaan menosta tai hyteistä, kysy ihmeessä jättämällä kommentti!

Risteily toteutui yhteistyössä Royal Caribbean Internationalin kanssa. Vietin viikon matkustajana kuten kuka tahansa ja kaikki kokemukseni ovat täysin omiani.

About Author

Maailman mahdollisuudet näkevä esteettömän matkailun asiantuntija ja matkabloggaaja, Palmuaseman kirjoittaja ja esteettömän matkailun kouluttaja.

4 Comments

  • Elina / Vaihda vapaalle
    9.12.2014 at 08:47

    Jenkit kyllä osaa asiakaspalvelun ja muiden huomioon ottamisen. Voin uskoa, että esteettömyydessä tämä tulee loistavasti esille. Ja ah, Karibian risteilyt ovat niin mahtavia. Ihanaa, kun pääsit kokemaan tuon 🙂 Lisää juttuja odotellessa!

    Reply
  • helena arvio
    9.12.2014 at 11:21

    Ihanaa teksti ja kuvat! Sä oot niin elementissäs!

    Reply
  • Palmuaseman Sanna
    15.12.2014 at 15:27

    Jenkit olivat tosiaan kyllä todella elementissään asiakaspalvelutilanteissa, aivan mahtavaa! Uutta juttua pukkaa vielä paljon, kiva kun tykkäät! 🙂

    Reply
  • Palmuaseman Sanna
    15.12.2014 at 15:27

    Niin omasta mielestänikin! 🙂

    Reply

Leave a Reply