Valikko
Karibia / risteily

Illaksi San Juaniin, Puerto Ricoon

Ette uskokaan kuinka kiva niin oli sanoa. Keskiviikkoilta Puerto Ricossa. Ei siellä Gran Canarian Puerto Ricossa, joka sekin on ihana, vaan Karibian lämmössä, Puerto Ricon saarivaltiossa. Anthem of the Seas, kyydissään me, oli saavuttanut Karibian ilmaston jo edellisenä päivänä ja Puerto Ricossa meitä odotti paahtava helle, jota pilvet taivaalla aina välillä vähän viilensivät. Puerto Rico ilmestyi horisonttiin iltapäivällä ja ulkokansi täyttyi ihastelijoista. Parkkeerasimme Royal Caribbeanin tällä hetkellä isoimman aluksen, upean Harmony of the Seasin, viereen ja kannelta katsoessa oli vaikea välillä erottaa mihin toinen näistä jättiläisistä loppui ja mistä toinen alkoi. Laivasta pääsi ulos klo 15.30 ja matka jatkui vasta klo 23.00.

Laivat ankkuroituvat San Juanissa yleensä aivan täydelliseen paikkaan, San Juanin vanhan kaupungin keskustaan. Laivasta oli helppo poistua pyörätuolilla kannen 2 kautta suoraan siltaa pitkin kuivalle maalle. Ensimmäisiin vanhan kaupungin kauppoihin ja ravintoloihin oli vain muutama sata metri. San Juanin kaupungin uudempi osa sijaitsee vähän kauempana, mutta olin saanut vinkin pysytellä vain vanhan kaupungin alueella. Se oli kaikin puolin hyvä ratkaisu. Puerto Rico on Yhdysvaltojen itsehallintoaluetta, mikä tarkoittaa sitä, että siellä toimitaan Yhdysvaltojen dollareilla ja englantia puhutaan hyvin. Silti saarella näkyvät hyvin vahvasti espanjalaiset vaikutteet ja valtakielenä on espanja. Vanha kaupunki on täynnä värikkäitä taloja, joissa on söpöt parvekkeet ja ikkunaluukut. Mikään esteettömyyden ihannekuva kaupunki ei ole, sillä vaikka kaikki on lähellä, tiet ovat mäkisiä ja mukulakivisiä.

Me tosin valitsimme niistä ne kaikista vaikeimmat. Lähdimme heti nousemaan mäkiä ylöspäin ylhäällä kulkevalle Calle Norzagaraylle, jota pitkin kuljimme Castillo San Felipe del Morro -linnoitukselle. Paikalle olisi päässyt myös vähän vähemmällä mäkien kapuamisella, mutta tämä oli ihan toimiva ratkaisu sähköpyörätuolin käyttäjälle. Itse linnoitusta katselimme vähän kauempaa, samoin linnoituksen vieressä avautuvaa upeaa hautausmaata. Linnoitukselle oli satamasta vajaan kahden kilometrin matka, joka taittui ihania värikkäitä taloja katsellen, joten todellakin suositeltava kierros. Matkan varrelle osui myös kauppoja, mutta niistä suurimpaan oli yksi iso porras.

Linnoitukselta vaeltelimme hiljalleen katuja kierrelleen alaspäin kohti satamaa. Pysähdyimme matkalla satunnaisesta kulmasta löytyneeseen baariin kylmille juomille. Joku muukin laivalainen oli selkeästi päätynyt samaan ratkaisuun, sillä paikallinen baarimikko tiesi edellisillan karaoke-esityksestäni… Olin kyllä saanut kommenttia pitkin päivää, mutta tämä jo vähän yllätti. Aurinko alkoi hiljalleen laskea ja päädyimme juomat nautittuamme lähellä satamaa olleelle ravintolakadulle ja hetken paikkoja vertailtuamme Raices -ravintolan katuterassille. Näin lähellä satamaa sijaitsevat ravintolat eivät yleensä koskaan ole niitä halvimpia tai välttämättä parhaimpia, mutta tämä kutsui silti vahvasti luokseen. Sisällekin olisi päässyt pienen kynnyksen ylittämällä, mutta ulkoterassi on paras paikka tuolla ilmalla. Tilasimme molemmat Puerto Ricon kuuluisan ruuan, Mofongon. Mofongossa on perinteisesti keitettyä ja muussattua keittobanaania, joka maultaan ja koostumukseltaan muistuttaa paljon perunaa, sipulia, valkosipulia ja mausteita. Me valitsimme lukuisten vaihtoehtojen joukosta mofongot pihvilihalla. Erinomainen ja valtava annos! Siinä me sitten vaan nautiskelimme, lämpimässä, pimeässä illassa. Ennen paluuta laivaan kävimme vielä Sheraton hotellin viereisessä Walgreens-kaupassa ostamassa matkamuistot ja mulle halvat aurinkolasit kotiin unohtuneiden tilalle ennen kuin palasimme hyvissä ajoin takaisin laivaan ja illan ohjelmiin.

Mitä muuta olisimme voineet tehdä? Royal Caribbeanilla oli myynnissä esteetön retki, kierros San Juanissa esteettömällä autolla, mutta en löydä sitä tällä hetkellä netistä, enkä muistanut ottaa hintatietoja ylös laivalla. Bloggaajakaverini Cory Lee Yhdysvalloista on kirjoittanut muutama vuosi sitten esteettömästä yksityisretkestä, joka vei heidät toiveen mukaan Bacardi-tehtaalle ja San Juanin linnoitukselle. Esteetöntä autoa ja opasta voi kysellä tuosta heidän käyttämästä firmasta. Itselleni San Juan oli kuitenkin kohde, jossa päätin olla laittamatta useampia satoja dollareita esteettömään retkeen, sillä varsinkin ensimmäistä kertaa kaupungissa ollessa nähtävää riitti kävely/sähkärimatkan päässä. Ja vielä kaiken lisäksi kaikkea ihanaa!

About Author

Maailman mahdollisuudet näkevä esteettömän matkailun asiantuntija ja matkabloggaaja, Palmuaseman kirjoittaja ja esteettömän matkailun kouluttaja.