Valikko
Hotellit ulkomailla / pohdinta / Slovenia

Kun hotellihuone ei olekaan esteetön

Taannoisella Slovenian reissulla varasin hotelleja samalla kaavalla kuin aina ennenkin. Tutkin ensin hotellivaraussivustoja tehden alustavaa karsintaa rajaamalla hakutulokset liikuntarajoitteisille soveltuviin hotelleihin. Tutkin hyvältä vaikuttavien hotellien omia sivuja ja tässä tapauksessa hyödynsin myös esteettömiä matkoja Sloveniassa tarjoavan NoLimits Toursin sivuja, jossa on esitelty heidän käyttämiään hotelleja. Portorozista valitsin Hotel Slovenijan, upean viiden tähden hotellin, jotta lomaan tulisi vielä vähän enemmän luksusta. Portorozissa kaikki esteettömiä huoneita tarjoavat hotellit olivat normaalia parempitasoisia, mutta toisaalta hinnat olivat samaa tasoa kuin joissakin kaupungeissa kolmen tähden hotellit. Olin hotelliin yhteydessä sähköpostitse, kerroin esteettömyystarpeistamme ja sain vahvistuksen kahdesta esteettömästä huoneesta, sillä seurueessamme oli kaksi meitä sähköpyörätuolilla liikkuvaa. Hotellissa oli kaksi esteetöntä huonetta ja sain ne molemmat varattua. Omatoimisesti reissatessa suora kontakti hotelliin on aina paras, sillä välikädet (esim. hotellivaraussivustot) lisäävät virheiden riskiä. Etenin siis itse kirjoittamieni oppien mukaisesti.

Hotellin vastaanotossa meitä oli vastassa parhaisiin kohtaamiini kuuluva asiakaspalvelijamies. Erittäin ystävällinen ja vastaanottavainen, mutta jollain tavalla hän vaikutti olevan hämmentynyt tulostamme. Syy selvisi, kun kävimme huoneessamme ja palasimme takaisin vastaanottoon kertomaan, ettei huone ole esteetön. Hän taas oli meidät nähdessään miettinyt, miksi emme olleet varanneet esteettömiä huoneita. Niin, meille ei oltu varattu esteettömiä huoneita ja ne olivat muiden niitä tarvitsevien käytössä. Mukanani oli tulostettuna hotellin kanssa käymäni sähköpostinvaihto, jonka avulla pystyin heti näyttämään, ettei vika ollut meidän.

Tällainen tilanne on kuitenkin melko sietämätön. Jos hotellihuone ei yleisesti ottaen vastaa odotuksia, hotelli vaihtaa sen yleensä parempaan. Varsinkin silloin, jos virhe on selkeästi hotellin. Esteettömälle huoneelle ei kuitenkaan ole parempaa vaihtoehtoa. Esteettömyyttä ei korvaa mikään. Vastaanoton mies selvitti muiden hotellien tilannetta, mutta esteettömiä huoneita oli vain muutamassa hotellissa ja niissä kaikissa yksi tai kaksi. Lienee melko selvää, ettei niitä heinäkuun sesonkiviikonloppuna ollut vapaana. Saimme tilavat perhehuoneet ja tilan puolesta huoneet toimivat onneksi erittäin hyvin. Huoneessa oli yksi pienempi vessa ja vähän isompi kylpyhuone, jossa oli wc-istuin sekä kylpyamme ja suihkunurkkaus. Molempiin oli kuitenkin niin korkea kynnys, ettei sähköpyörätuoli noussut sen yli. Huoltomiehet kävivät katsomassa, josko kynnykseen saisi rampin, mutta taisivat luovuttaa, sillä sen jälkeen heitä ei näkynyt. Onneksemme sisäänkääntyvä ovi oli sentin leveämpi kuin sähköpyörätuoli ja mukana olleen oman ramppini sai pysymään pienemmän vessan kynnyksellä. Vuorottelimme siis sen käyttöä, mikä tarkoitti vessassa käymisen aikatauluttamista. Mahduin jalkatelineet irroittamalla tuohon pienempään vessaan ja pystyin onneksi siten hyödyntämään sitä. Suihku oli kuitenkin mahdottomuus. Siellä oli nimittäin kiinteä suihkuseinä, jossa oli niin kapea aukko, että se tuottaa varmasti ongelmia monille kävelevillekin. Kylpyammeeseen kokeilimme muutamaa tuolia, mutta amme oli sen verran kapea, ettei yksikään niistä sinne mennyt. Suihkuseinämän ulkopuolella ei ollut lattiakaivoa, jotta suihkussa olisi voinut käydä ammeen tai suihkuseinämän ulkopuolella. Suihkussa käyminen huoneessa oli siis mahdotonta. Viiden tähden hotellikokemusta luonnollisesti heikentää se, jos vessassa käyminen on vaikeaa ja suihkussa käyminen mahdotonta.

IMG_2040

IMG_2038

IMG_2115

IMG_2106

IMG_2105

IMG_2107

IMG_2108

IMG_2112

Hotellin vieressä sijaitsi kuitenkin kylpylä, joka pian nousi ratkaisuhakuisiin mieliimme ja jota myös hotellilla tarjottiin ratkaisuksi suihkuongelmaan. Teimme onneksi tutustumiskäynnin ennen varsinaista peseytymishetkeä. Kävi ilmi, että kylpylän suihkut ovat ensinnäkin yhteiset miehille ja naisille, mikä hieman häiritsee varsinaista peseytymistä, joka olisi kiva tehdä alasti. Toisekseen kädessä pidettävää suihkua ei ollut missään, vaan vesi tuli seinästä, mikä on niin ikään hankalaa, kun tarvitsee peseytymiseen toisen apua, eikä pysty helposti kääntyilemään suihkun alla. Ensimmäiseen ongelmaan löytyi ratkaisuksi suljettu saunaosasto, toiseen ongelmaan ei ratkaisua keksitty. Myöhemmin samana päivänä, tuohon edes jollain tavalla pesevään suihkuun matkatessamme, kävi kuitenkin ilmi, että suljettua saunaosastoa ei voikaan käyttää, sillä siellä on remontti kesken. Tilanteesta hyvin nolona ollut uimavalvoja johdatti meidät lopulta viereisen hotellin hierontahuoneeseen, jonka nurkassa oli pienenpieni suihkukoppi, mutta kädessä pidättävällä suihkulla. Kaikkien osapuolten onneksi mukanamme ollut kapea suihkupyörätuoli mahtui nurkkaan reunoja hipoen, tämä ratkaisu toimi ja pystyimme vuorotellen hyödyntämään suihkua. Jos emme olisi mahtuneet sinne, olisivat vaihtoehdot olleet jo aika vähissä. Ehkä minut olisi saatu jotenkin ammeen pohjalle, jostain toisesta huoneesta olisi löytynyt tavallinen suihku, johon olisin mahtunut tai olisin vain aiheuttanut vesivahingon peseytymällä ammeen ulkopuolella.

IMG_1985

Vastaanoton hyvä asiakaspalvelija istui huoneessamme ongelmaa puimassa, saimme pähkinöitä ja hyvitysdrinkkejä ja pitkällisten asiakaspalvelusta vastaavan henkilön kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen myös alennusta. En lopulta ollut kuitenkaan tyytyväinen alennuksen määrään, sillä en usko, että hotellilla lopulta kuitenkaan ymmärrettiin kuinka perustavanlaatuisesta virheestä on kyse silloin, jos viiden tähden hotellissa ei pääse suihkuun. Ei se meidän lomaa täysin pilannut ja kyllä meitä siellä hierontahuoneen nurkassa naurattikin, kun siivoja vielä painosti oven takana. Tiedän kuitenkin ihmisiä, joille tuo virhe olisi ollut vielä huomattavasti pahempi. Ei kaikilla ole mukana matkaramppeja tai omia suihkutuoleja, eikä kaikkia pysty nostelemaan vessaan ahtaissa tiloissa. Paasasin tästä myös hotellilla. Ilman vessan kynnyksiä ja suihkun kiinteää seinää tuokin huone olisi soveltunut joillekin liikuntarajoitteiselle oikein hyvin. Koskakohan ihan yleismaailmallisesti myös tavallisista huoneista opittaisiin tekemään laajemmalle joukolle sopivia, vaikka varsinaiset esteettömät huoneet olisivatkin erikseen? Useinhan tällaisia virheitä ei onneksi tapahdu, sillä minullekin kävi näin nyt ensimmäistä kertaa. Tämä oli kuitenkin hyvä muistutus siitä, että vaikka kuinka varmistaisi asioita, voi virheitä silti sattua. Silloin tarvitaan sitä reissuihin pakollista kärsivällisyyttä, sietokykyä ja kekseliäisyyttä. Silti se saa myös ärsyttää.

Ps. Hotelli Slovenija olisi varmasti ollut erittäin hyvä kokemus, jos olisimme saaneet varaamamme huoneet. Aamiainen oli ehkä paras ikinä ja skumppaa sai itse kaataa pullosta. Myös palvelu oli yleisesti hyvää, vaikka tarvetta esteettömyydelle ei ehkä ihan 100 %:sti ymmärretykään.

IMG_1997

About Author

Maailman mahdollisuudet näkevä esteettömän matkailun asiantuntija ja matkabloggaaja, Palmuaseman kirjoittaja ja esteettömän matkailun kouluttaja.

No Comments

    Leave a Reply