lento Palmuaseman matkavinkki

Lentomatka ilman vessaa

Tämä juttu on julkaistu alunperin helmikuussa 2015, mutta päivitetty  heinäkuussa 2019.

Olen noin kymmenen vuoden ajan seurannut esteettömään matkailuun liittyyvää keskustelua, käynyt puhumassa matkailusta lukuisille liikuntarajoitteisille henkilöille ja matkustellut itse hyvin paljon. Yksi liikuntarajoitteisia eniten puhututtavista kysymyksistä on ehdottomasti se, pääseekö lentokoneessa vessaan ja mitä sitten, jos ei pääse? Julkisesti tästä aiheesta ei juurikaan puhuta, sillä vessa-asioista ei puhuta kuin hyvien ystävien kesken, jos silloinkaan. Itselleni tämä aihe oli aikanaan niin vaikea, että välttelin viimeiseen asti pitkiä lentomatkoja. Ja nyt ajateltuna se, jos mikä oli tyhmää. Tätä päivittäessäni olen lentänyt 11 yli kahdeksan tunnin lentoa, joista pisin on ollut Helsingin ja Miamin välinen 11 tunnin 10 minuutin lento. Koska menen ensimmäisenä koneeseen ja poistun sieltä viimeisenä, koneessa olo aika venyy tällaisilla lennoilla noin 13 tuntiin. Vain yhdellä näistä pitkistä lennoista olen käynyt vessassa.

Lentokoneen vessat

Aloitetaan tosiasioista. Lentokoneen vessat ovat hyvin pieniä. Jokainen siellä vieraillut tietää sen. Tilaa pyöriä ei juurikaan ole ja kovin montaa ihmistä ei kerrallaan vessassa mahdu toimimaan, vaikka sinne perinteisesti huhutaankin kahden ihmisen välillä sulkeutuvan. Euroopan sisäiset lennot lennetään pääsääntöisesti aina konetyypeillä, joissa on vain hyvin pieni wc. Sen ovi on hyvin kapea ja wc:n sisällä ei mitenkään mahdu toimimaan esimerkiksi avustajan kanssa. Kaukolentoja (eli esimerkiksi Yhdysvaltoihin ja Aasiaan, Kanariansaaret kuuluvat vielä Euroopan piiriin) lennetään laajarunkokoneilla, joissa wc:t ovat usein hieman tilavampia. Finnairin uusimmassa A350 -konetyypissä, jolla lennetään jo ihanan moneen kaukokohteeseen, on yksi hieman tilavampi ratkaisu, jossa kahden pienen wc:n välisen väliseinän saa auki. Lue kokemukseni tuosta konetyypistä ja sen wc:stä. Myös monissa Boeingin uusissa Dreamlinereissa on yksi hieman isompi wc. Nämä eivät kuitenkaan missään nimessä vastaa maassa olevan inva-wc:n kriteereitä, mutta tuovat suuren helpotuksen osalle liikuntarajoitteisista.

IMG_3032

Finnairin A350-koneen wc väliseinän avaamisen jälkeen

Vessaan siirtyminen

Lentokoneen käytäväthän ovat hyvin kapeita, eikä koneessa voi käyttää omia liikkumisen apuvälineitä kävelykeppiä lukuun ottamatta. Osalle liikuntarajoitteisistakin vaihtoehto on kävely. Mikäli kävely on hankalaa, kannattaa valita paikka mahdollisimman läheltä vessoja. Liikuntarajoitteiset voivat monilla lentoyhtiöillä valita maksutta paikkansa lentoyhtiön asiakaspalvelun kautta. Lentokoneen henkilöstölle kannattaa ehdottomasti kertoa, mikäli esimerkiksi jonossa seisominen on liikuntarajoitteen takia mahdotonta, jolloin he usein auttavat kaikin keinoin päästämällä jonon ohi tai vinkkaamalla rauhallisesta ajasta wc-käynnille. Jos käveleminen ei ole vaihtoehto, tarvitset siirtotuolia. Finnairilla kaikissa kaukolentoja lentävissä koneissa on koneen sisällä siirtotuoli, jonka avulla voi siirtyä omalta paikalta vessan luo. Norwegianin kaikilla lennoilla on siirtotuoli, myös Euroopan sisäisillä lennoilla. Tuoli on samantyyppinen kuin se, jolla lentokenttäavustajat avustavat omalle paikalle koneeseen tullessa ja sieltä poistuttaessa, mutta oman kokemukseni mukaan huterampi. Omalta paikalta tuohon tuoliin täytyy pystyä siirtymään itse tai oman matkakumppanin avustuksella, sillä ohjeistuksen mukaan lentokoneen henkilöstö ei nosta matkustajia. Varsinkin ikkunapaikalta siirtyminen tuoliin on hankalaa ja väistämättä koko operaatiosta tulee jonkinmoinen show. Monille liikuntarajoitteisille siirtotuoli + vessa -ratkaisu toimii ja tuoli on erittäin tärkeä olla lentokoneessa olemassa.

IMG_3023

Siirtotuolissa Finnairin A350-koneessa

Minähän en varaa jaloilleni yhtään eli minut täytyy nostaa paikasta toiseen. Normaalisti yksi avustajani nostaa minua sylissään esimerkiksi sähköpyörätuolistani vessanpöntölle. Lentokoneen ahtaissa tiloissa tällainen sylissä nostaminen on hyvin vaikeaa ja siksi minua nostetaan yleensä lentokoneessa kahden ihmisen voimin. Varsinkin, kun yleensä paikkani on ikkunan vieressä. Vaikka koneessa siis olisikin isompi vessa, on sinne siirtyminen hyvin vaikeaa ellei mahdotonta. Haastavaa on myös vaatteiden riisuminen ja pukeminen ahtaissa tiloissa siten, että kukaan ei näkisi, sillä tarvitsen myös siinä apua. Olen käynyt aikuisiälläni kerran lentokoneen wc:ssä. Se oli Finnairin A350-kone ja mukanani oli useampi seuralainen. Jotkut tarvitsevat siirtymiseen erilaisia apuvälineitä, esimerkiksi nostolaitetta, jonka käyttäminen lentokoneessa on mahdotonta.

Unelmatilanne minulle olisi ensinnäkin se, että lentokoneessa voisi istua omassa pyörätuolissa, joka tukevasti kiinnitettäisiin lattiaan kiinni niin kuin se kiinnitetään esimerkiksi autoissa. Tämän paikan vieressä olisi tilava inva-wc, johon mahtuisi omalla pyörätuolilla eli siellä voisi toimia niin kuin missä tahansa vessassa. Veikkaan, että ilman omaa yksityiskonetta tätä tuskin pääsen omana elinaikanani kokemaan, vaikka asiaan eteen tehdäänkin paljon kampanjointia ympäri maailman. Tällä hetkellä tärkeään rooliin nousevat kuitenkin muut keinot selvitä lennosta.

IMG_7343

Ratkaisut vessattomalle

Yksi ratkaisu olisi jättää kokonaan lentämättä. Se on ehdottomasti riskittömin. Minä vältin kaukolentoja vuoteen 2014 saakka, kunnes mahdollisuus lähteä Karibian risteilylle pakotti murtamaan luomani ”voin lentää maksimissaan kuusi tuntia” -kuplani. Haluan nähdä tämän maailman, joten ratkaisujen on oltava muunlaisia. Ne saattavat olla hetkellisesti tylsiä tai inhottaviakin, mutta se vaiva on nähtävä, jos maailmalle tahtoo. Voisin myös sanoa, että niihin tottuu yllättävän nopeasti. Tässä ratkaisuista tunnetuimmat. Muista, että nämä ovat vain minun näkökulmastani mietittyjä ratkaisuja ja perustuvat omiin kokemuksiini sekä keskusteluihini ystävieni kanssa. Sairauksia on toki erilaisia ja siksi kaikki ratkaisut eivät sovi kaikille.

Taktikoi ja pidätä

Minkä tahansa muun ratkaisun valitsetkin, taktikoida kannattaa aina. Mene aina lentokentälle niin hyvissä ajoin, että ehdit varmasti käydä vessassa juuri ennen lentoa. Mikäli lennollasi on välilasku, varaa koneen vaihtoon useampi tunti aikaa, jotta varmasti ehdit käydä vessassa ainakin kerran, ehkä kaksikin. Käy aina mahdollisimman viime hetkillä, mutta kuitenkin niin, että ehdit olla vessassa rauhassa. Suosittelen pyörätuolin käyttäjille suoria lentoja niiden helppouden vuoksi, mutta jos tarvitset välilaskun, valitse välilaskupaikka niin, että pisin lento jäisi mahdollisimman lyhyeksi. Jos vatsasi toimii aina tietyllä kellon lyömällä, älä varaa lentoa siihen aikaan. Opettele muutenkin tuntemaan oma vatsasi toiminta. Miten se reagoi mihinkin ruokaan eli mitä ruokaa kannattaa syödä ennen lentoa jne.

Unohda lentopäivinä yleiset suositukset siitä, kuinka monta litraa vettä päivässä tulisi juoda. Juo niin vähän kuin mahdollista, mutta juo kuitenkin vähän. Juomisen hetkellinen vähentäminen ei yleensä ole vaarallista. Minulla on pitkillä lennoilla aina puolen litran vesipullo, josta otan pienen huikan vähintään tunnin välein. Lennon loppua kohden alan juoda enemmän, jos tilanne on siinä kohtaa hyvä. Normaalielämässäni käyn vessassa noin viiden tunnin välein, mutta olen kestänyt pitkät lennot aivan todella hyvin, eikä koskaan ole ollut hädän tunnetta. Alkoholin voit unohtaa pari tuntia pidemmillä lentomatkoilla kokonaan, se ei sovi tähän vessattomuus-yhtälöön, vaikka kuinka olisi kiva kilistää alkaneelle matkalle. Paremmalta se drinkki kuitenkin maistuu siellä kohteen rantabaarissa joka tapauksessa.

Taktikointia voi harjoitella jo kotona. Vietä päivä vähäisemmällä juonnilla ja testaa kauan pystyt olla käymättä vessassa. Tähän kannattaa toki yhdistää myös lentokonesimulaatioleikki eli mahdollisimman pitkä paikallaan istuminen leffan tai hyvän kirjan ääressä, sillä liikkuessa tulee paljon helpommin pissahätä.

IMG_20190515_064217_1

Vaippa

Ajatuksena itselleni epämiellyttävin. Mielikuvissani aikuisen vaippa on nimittäin joka puolelle pursuileva todellakin koko lentokoneen huomaama asia, joka tuntuu todella epämiellyttävältä. Ajattelin pitkään nöyryytyksen pilaavan koko matkan. Käytän kuitenkin usein pitkillä lennoilla virtsan karkailuun tarkoitettua suojaa, joka on hyvin suojaava, mutta tuntuu päällä samalta kuin mukavat ja pehmeät alushousut. Eikä kukaan voi sitä huomata. En ole koskaan sitä tarvinnut, mutta se tuo ennen kaikkea paljon henkistä turvaa. En nimittäin varmaan ole ainoa, jolle voi tulla pissahätä ihan vaan jo siitä ajatuksesta, että vessaan ei moneen tuntiin pääse. Tällaisia housumallisia vaippoja saa apteekeista ja isommista marketeista ja ne toimivat yhtä lailla naisille kuin miehille. Niitä on myös erilaisilla imukyvyillä. Tämäkin vaihtoehto kannattaa yhdistää vähäinen juominen -taktiikkaan. Vaihtoehto on hyvin riskitön, sillä se aiheuttaa korkeintaan väliaikaista epämiellyttävyyden tunnetta, mutta ei vaikuta edessä olevan loman onnistumiseen.

image

Sorsa

Miespuolisilla liikuntarajoitteisilla ystävilläni on usein käytössä arkielämässäkin niin sanottu sorsa eli pullo, johon pissataan. Tällöin osalle liikuntarajoitteisista henkilöistä on lentokoneessakin mahdollista hivuttautua penkin reunalle, laittaa peitto päälle ja pissata pulloon. Avustaja käy tyhjentämässä pullon vessassa ja kukaan ei todennäköisesti huomaa mitään. Huomaamattomuutta auttaa, jos valitsee paikan, jonka vieressä ei koko ajan jonoteta vessaan. Naisille tämä on huomattavasti vaikeampaa, mutta varmasti osalle mahdollista, sillä myös naisille on olemassa sorsa.

Katetrointi

Yksi vaihtoehto on kestokatetri, virtsaputkeen työnnettävä ohut letku, jonka kautta pissa valuu automaattisesti  pussiin, joka kiinnitetään matkan ajaksi vaikkapa jalkaan. Joillakin jonkinlainen katetri on aina ja silloinhan se toimii erittäin hyvänä ratkaisuna myös lentomatkoilla. Itse en valitse tätä ratkaisua tulehdusriskin takia, suuren epämiellyttävyyden takia (mikä johtuu siitä, että siihen ei ole tottunut) ja sen takia, että tarvitsisin osaavan ihmisen sen laittamaan. Tämän vaihtoehdon pohtinta tulee suorittaa terveydenhuollon ammattihenkilön kanssa.

Lääkkeet

Olen joskus kysellyt lääkäriltäni mahdollisia lääkkeitä, jotka estäisivät virtsaamistarvetta pitkillä lentomatkoilla. Lääkäri ehdotti kokeilemaan reseptillä saatavia Minirin -lääkkeitä, joita käytetään muun muassa lasten yökastelun hoitoon ja aikuisilla silloin, jos virtsaamistarve on niin tiheä, että se häiritsee esimerkiksi yöunta. Minulle neuvottiin, että lääke tulisi aloittaa hyvissä ajoin ennen matkaa ja kokeilla toimiiko se, kaikilla ei välttämättä. Tähän artikkeliin alapuolelta voit kuitenkin lukea kommentteja siitä, että joillain lääke toimii hyvin, vaikka sitä käyttäisi vain matkapäivänä. Tästäkin vaihtoehdosta kannattaa keskustella terveydenhuollon ammattihenkilön kanssa.

image

Tärkeintä on siis löytää itselle sopivin ratkaisu, joka mahdollistaa sekä pääsyn juuri niin kauas kuin itse haluaa sekä mahdollisimman mukavan lentomatkan. Lentomatkustamiseen liittyy usein epämukavuusalueen ulkopuolelle menemistä, kenelle mitäkin. Itse on päätettävä, onko se mikä perillä odottaa kaiken vaivannäön arvoista. Suosittelen ainakin kokeilemaan, etukäteen sitä ei voi tietää.

Aihetta ovat käsitelleet (englanniksi) myös:

Spin the Globe -blogi: Q&A: Everything Wheelchair Users Need to Know About Airplane Bathrooms

Wheelchairtravel.org: Wheelchair accessible lavatories

Jaa ihmeessä sinulle toimiva ratkaisu kommentoimalla!

You Might Also Like

17 Comments

  • Reply
    Anonyymi
    13.2.2015 at 08:45

    Niin täällä kuin Esteetön matkailu -palstalla puhutaan Minirinin pidempiaikaisen käytön tarpeesta.
    Ei tarvitse. Puoliso on turvautunut siihen jo useana vuotena matkoillamme. Hän ottaa kaksi pilleriä ennen lähtöä (ja aamupalaa) . Tämä "tankkaus" on turvannut noin kellon ympäri. Pitempään ei ole ollut tarvetta. Hän ei pääse koneessa vessaan. Lisätakuuna on vielä vaippahousu.

  • Reply
    Anne | Metallia Matkassa
    13.2.2015 at 09:01

    "Unelmatilanne minulle olisi ensinnäkin se, että lentokoneessa voisi istua omassa pyörätuolissa, joka tukevasti kiinnitettäisiin lattiaan kiinni niin kuin se kiinnitetään esimerkiksi autoissa. Tämän paikan vieressä olisi tilava inva-wc, johon mahtuisi omalla pyörätuolilla eli siellä voisi toimia niin kuin missä tahansa vessassa. Veikkaan, että ilman omaa yksityiskonetta tätä tuskin pääsen omana elinaikanani kokemaan."

    Mun mielestä tämä ei ole ollenkaan mahdoton ajatus. Tietysti matkustajamäärän maksimoimiseksi lentokoneisiin on tungettu penkkejä juuri sen verran mitä se vetää eikä ylimääräistä tilaa juuri jää, mutta tässähän voisi olla jollekkin yhtiölle markkinarako. Otetaan pari penkkiä pois ja laitetaan pyörätuoleille sopivat paikat ja yksi isompi wc-tila. Siis, miksei? Kuitenkin pyörätuolilla liikkuvia maailmassa on aika paljon. Ehkä siitä joutuisi jonkun verran enemmän pulittamaan, mutta varsinkin pitkillä lentomatkoilla se toisi tarvittavaa mukavuutta ja ehkä siitä hyvästä haluaisikin maksaa vähän ekstraa, samoin kuin jotkut valitsevat business-luokan, leveämmän penkin, paremmat ruuat jne.

  • Reply
    Helena Arvio
    13.2.2015 at 09:39

    Siis ihan varmasti ois markkinarako tossa, vaikka se aluks ois iso investointi, niin varmasti olis veskille käyttöä, kun koneessa ois enemmän liikuntavammasia matkustajia. Nykyään jotkut liikuntavammaset jättää lentomatkat kokonaan väliin vessattomuuden takia.

    Ja monet vanhukset on pyörätuolissa tai huonosti liikkuvia, nekin haluaa matkustaa.

  • Reply
    Palmuaseman Sanna
    13.2.2015 at 09:40

    Kiitos, kun jaoit kokemuksenne! En tosiaan itse ole kokeillut, mutta lääkäri sanoi, että täytyisi syödä pidempään. Varmasti on myös yksilöllisiä eroja miten lääke kenelläkin toimii. Hienoa, että puolisollasi on toiminut noin hyvin!

  • Reply
    Palmuaseman Sanna
    13.2.2015 at 09:44

    Kyllä minäkin haluan niin uskoa ja varmasti olisikin hyvä markkinarako. Olen jutellut asiasta lentoyhtiön edustajan kanssa ja kuulemma tässä tulee vastaan erilaisia turvallisuusdirektiivejä, joita lentokoneen istuimelta ja sen kiinnitykseltä vaaditaan. Yhdysvalloissa tämä asia on käsittääkseni kovasti keskustelun alla ja mahdolliset ensimmäiset ratkaisut tehdäänkin varmasti siellä, jos jossain. Esteettömyysasioiden hitaan etenemisen tuntien olen silti realistinen ja ajattelen, että mitään muutosta ei seuraavina vuosikymmeninä tapahdu. 🙂 Olen kuitenkin erittäin mielelläni myös väärässä! 🙂

  • Reply
    Palmuaseman Sanna
    13.2.2015 at 09:45

    Lisäys vielä: Tarkoitin nyt siis lähinnä sitä, että koneeseen saisi pyörätuolipaikat. Iso vessa olisi helpompi juttu!

  • Reply
    Anonyymi
    13.2.2015 at 12:06

    Itse kävelen, mutta nousen huonosti ylös, joten lentokoneen pytylle istumisen jälkeen ylösnousu olisi hyvin vaikeaa. Lentokoneen WC pytyn voisi hyvin asentaa poikittain ja tehdä ovesta vähän leveämpi tai 2-osa, joka voidaan tarvittaessa avata. Tällöin pyörätuolilla kulkeva voisi rullata siihen viereen ja siirtyä suoraan omasta pyörätuolistaan pytylle. Avustaja siirtäisi tuolin sivuun ja sulkisi ovet. Kun tarpeet olisi tehty, niin sama toisinpäin. Tilantarve ei kasvaisi käytännössä yhtään. Lisäksi pytyllä istuessa voisi katsoa ikkunasta maisemia mikä nykyjään ei ole mahdollista kuin miehillä pystyssä asioidessa 😉

  • Reply
    Anne | Metallia Matkassa
    13.2.2015 at 15:16

    Niin vähän ajattelinkin, että säädökset varmasti rajoittavat tätä asiaa. Ja niiden muuttaminen on kyllä sitten aina pitkä ja kivinen tie – mutta esim. Yhdysvalloissa asian eteneminen saattaisikin hyvin tapahtua. No mutta – kaikki on mahdollista ja vielä ei kannata luovuttaa pyörätuolilla kulkevien matkustusmukavuusajatuksen suhteen, vaikka toivottomalta aluksi näyttäisikin! 🙂

  • Reply
    Anonyymi
    15.2.2015 at 19:12

    kiitos, että postasit tärkeästä aiheesta. 🙂 vielä, kun olisi ollut kuva vessasta. 😉

  • Reply
    Anonyymi
    16.2.2015 at 14:26

    Olipa mahtavaa, että olit asian esille. Äitini on vammautunut ja käyttää vaippaa. Häntä pitäisi nostaa henkilönostimella vaippaa vaihdettaessa, joten vinkiksi olen saanut toistaiseksi vain laittaa kaksi vaippaa päällekkäin. Onko muita kokemuksia naispuoliselle matkaajalle tai hän ei ole toistaiseksi lentänyt vammautumisen jälkeen vielä kertaakaan juuri tästä syystä. Olisi hienoa myös ottaa esille mistä saa apuvälineitä mm. pk-seutu ja ulkomaat ettei nostinta tarvitse kuljettaa mukana.

  • Reply
    Palmuaseman Sanna
    16.2.2015 at 18:18

    Tilavammat vessat hyödyntäisivät varmasti monia. Toivottavasti asiaa saataisiin eteenpäin! 🙂

  • Reply
    Palmuaseman Sanna
    16.2.2015 at 18:20

    Niinpä! 🙂 Arvaapa vaan kuinka kuumeisesti yritin etsiä kuvakokoelmistani vessan kuvaa, mutta ei vaan löytynyt. Mikä tietenkin johtuu pitkälti siitä, että en ole päässyt kuvaa ottamaan 🙂 Mutta seuraavalla lentomatkalla asiaan tulee muutos, lupaan!

  • Reply
    Palmuaseman Sanna
    16.2.2015 at 18:24

    Kiva kuulla, että myös muut pitävät tätä aihetta tärkeänä. Ja hyvä idea myös tuo apuvälineiden vuokraamisesta kirjoittaminen, laitanpa idean ylös! 🙂

  • Reply
    Kaika
    4.3.2015 at 16:58

    Olen käyttänyt miniriniä kaikilla vähänkin pidmmillä lennoilla. 1 – 2 tablettia per lento. Otan just ennen lentoa viimeisen vessakäynnin jälkeen. Mulla on toiminut hyvin. Ja sillon voi koneesakin juoda vähäsen. Olen käyttänyt jo useamman vuoden. Mun urologi sanoi että sitä voi käyttää vaaratta. Olen käyttänyt muutenkin jos olen menossa johonkin paikkaan tai tilaisuuteen jossa ei helposti pääse vessaan (esim kavereiden kanssa päiväretkelle veneilmään).

  • Reply
    Palmuaseman Sanna
    4.3.2015 at 18:11

    Kiitos, kun jaoit kokemuksesi! Vaikuttaa siltä, että Minirin sopii monille, täytyy ehkä itsekin kokeilla jos tarvetta taas tulee.

  • Reply
    Helena
    18.7.2019 at 13:34

    Mulla Tena Flex-Ultima-vaippa toiminut hyvin Floridan ja Teneriffan-lennoilla, Miniriniä voisin joskus kokeilla. En ole kuullut mitään huonoa siitä.

  • Reply
    Helena
    18.7.2019 at 23:03

    Mulla Tena Flex Ultima -vaippa pysy hyvin kuivana Floridan-lennolla, vaikka otin lennolla kaks lasia valkkaria.

  • Leave a Reply

    %d bloggaajaa tykkää tästä: