apuvälineet lento Palmuaseman matkavinkki

Liikuntarajoitteisen lentomatka

Tässä artikkelissa keskitytään liikuntarajoitteisen lentomatkaan matkan teon eri vaiheissa erityisesti silloin, kun matkassa on mukana apuvälineitä. Tiedot perustuvat Palmuaseman omiin kokemuksiin ja tiettyihin asetuksiin.

Liikuntarajoitteisen oikeudet lentoliikenteessä

Vammaisten ja liikuntarajoitteisten henkilöiden oikeuksia lentoliikenteessä säätelee EY-asetus 1107/2006. Asetus koskee matkustajia, jotka lähtevät EU-alueella sijaitsevalta lentokentältä, kulkevat sellaisen kautta tai saapuvat sellaiselle. Asetus määrittelee muun muassa sen, että vammaisilla henkilöillä on yhtäläinen oikeus matkustaa kuin kaikilla muillakin, eikä lentoyhtiö tai matkanjärjestäjä saa evätä pääsyä lennolle, ellei se ole perusteltua lakisääteisten turvallisuussyiden vuoksi. Tällöinkin perusteluiden täytyy olla selvät. Kaikilla lentokentillä täytyy myös tarjota maksutonta avustuspalvelua ja lentoyhtiöiden on kuljetettava maksutta vähintään kaksi liikkumisen apuvälinettä. Asetuksen toteutuminen edellyttää, että matkustaja on ilmoittanut avuntarpeestaan ja mukaan tulevista apuvälineistä viimeistään 48 tuntia ennen lennon lähtöä. Käytännössä tiedot kannattaa ilmoittaa matkaa varatessa, jotta voidaan varmistaa apuvälineiden mahtuminen koneeseen ja lentokentällä osataan varautua avustukseen riittävin henkilöstöresurssein.

Lisätietoja Trafin sivulla

Ennen lennon varaamista

Selvitä ennen lennon varaamista matkatoimistosta tai lentoyhtiöltä onko kyseisellä lentoyhtiöllä rajoituksia tai huomioitavia asioita liittyen esimerkiksi apuvälineiden kuljetukseen. Kaikki lentoyhtiöt kuljettavat apuvälineitä, mutta lentokoneen tyyppi vaikuttaa muun muassa siihen, kuinka monta sähköpyörätuolia koneeseen voidaan ottaa ja kuinka pieneksi tuolin täytyy taittua. Usein esimerkiksi ruuman oven korkeus määrittää sen, kuinka korkea pyörätuoli saa olla. Esimerkiksi sähköpyörätuolien kohdalla selkänoja tulee yleensä olla taitettavissa alas, jotta tuolista saadaan matalampi. Finnairin Embraer-luokan koneissa on pyörätuoleille 80 kg:n painorajoitus eli käytännössä sähköpyörätuoleja ei voida koneisiin ottaa. Nämä koneet kulkevat onneksi harvoilla reiteillä. Pyörätuolien ja sähköpyörätuolien lisäksi lentokoneessa voi kuljettaa toki myös muita apuvälineitä, kuten sähkömopoja, nostolaitteita, suihkutuoleja ja rollaattoreja.

Lentoa varatessa tulee tietää oman apuvälineen mitat (pituus x leveys x korkeus + paino) sellaisena kun aikoo välineen koneen ruumaan laittaa. Ennen matkan varaamista tuoli kannattaa siis kasata (hyvää harjoitusta lentokenttää varten!) ja mitata se. Esimerkiksi sähköpyörätuoli kannattaa mitata selkänoja irroitettuna/alas taitettuna ja jalkalaudat irroitettuna ja ilmoittaa lentoyhtiölle nämä mitat. Lisäksi täytyy tietää akkutyyppi. Nykyisissä sähköpyörätuoleissa on aina kuiva-akku, dry battery, joka on lentoturvallinen ja jota ei tarvitse irrottaa tuolista. Vanhoissa sähköpyörätuoleissa oli nesteakut, joita ei hyväksytä lennolle tai ainakin ne pitää kuljettaa erillään.

Lisäksi matkaa varatessa tulee tietää oma avuntarve lentokentällä ja koneeseen noustessa. Vaikka pystyisitkin kävellä, on hyvä muistaa, että lentokentällä etäisyydet saattavat olla pitkiä tai koneeseen saatetaan nousta portaita pitkin. Avustuspalvelu kannattaa siis tilata varmuuden vuoksi. Huomioi myös, että lentokoneen matalasta penkistä nouseminen ahtaissa tiloissa voi olla vaikeaa. Avuntarve kannattaa aina ilmoittaa jo varausvaiheessa, jotta lentokentällä osataan varautua tarvittavin resurssein. Tällöin lentoyhtiö on myös velvollinen järjestämään avustuksen.  Avuntarpeen määrittelemiseksi käytetään kansainvälisiä koodeja. Tästä voit katsoa mihin luokkaan kuulut:

WCHC tarkoittaa, että et pysty kävelemään pieniäkään matkoja ja tarvitset siirtymisiin tuolin myös lentokoneen sisällä.

WCHS tarkoittaa, että et pysty kävelemään pitkiä matkoja etkä nousemaan portaita koneeseen eli tarvitset pyörätuolin lentokentällä, mutta pystyt itse siirtymään lentokoneen ovelta omalle paikallesi.

WCHR tarkoittaa, että pystyt nousemaan tarvittaessa portaat koneeseen ja liikkumaan koneen sisällä, mutta tarvitset pyörätuolin pitkillä matkoilla lentokentällä.

Lennon varaaminen

Voit varata lennon osaavan matkatoimiston kautta tai suoraan lentoyhtiöltä. Jos asioit suoraan lentoyhtiön kanssa, varmin tapa on varata lento soittamalla lentoyhtiön asiakaspalveluun, jolloin kaikki asiat saadaan kerralla selviksi. Esimerkiksi Norwegian ei veloita erillistä palvelumaksua liikuntarajoitteisesta henkilöstä ja tämän avustajasta, jos liikuntarajoitteinen henkilö varaa matkan puhelinpalvelun kautta. He myös toivovat, että sähköpyörätuolin kanssa matkustavat varaavat matkan asiakaspalvelun kautta, jolloin voidaan varmistaa, että koneessa on tilaa tuolille. Manuaalipyörätuolin tai muun pienemmän apuvälineen kanssa matkustava voi ilmoittaa pyörätuolin tiedot myös internetissä matkavarausta tehdessä. Finnair tarjoaa mahdollisuuden ilmoittaa kaikkien apuvälineiden tiedot heidän kotisivuiltaan löytyvällä lomakkeella. Mikäli matkan varaa matkatoimiston kautta, tiedot apuvälineistä ja avuntarpeesta ilmoitetaan matkatoimistolle matkaa varatessa, eikä lentoyhtiöön tarvitse itse olla yhteydessä.

Lisätietoja:

Norwegian Airlinesin palvelut henkilöille, joilla erityistarpeita

Finnairin palvelut henkilöille, joilla erityistarpeita

Lentokentällä

Lentokentälle on hyvä mennä hyvissä ajoin, 2-3 tuntia ennen koneen lähtöä, jotta ei tule kiire. Mikäli avustajan lentokentällä tarvitsee jo tässä vaiheessa, voi apua kutsua sisäänkäyntien luona olevilla puhelimilla. Mikäli apua ei vielä tarvitse, voi mennä suoraan lähtöselvitykseen. Useimmilla lentoyhtiöillä lähtöselvityksen voi tehdä itse internetin kautta, mutta se ei nopeuta, sillä lähtöselvitystiskille on pyörätuolin vuoksi joka tapauksessa mentävä. Liikuntarajoitteiset voivat tehdä lähtöselvityksen tiskillä, vaikka se muiden pitäisi hoitaa automaatilla tai internetissä. Finnairilla on oma ”Special passenger” – lähtöselvitystiski Helsinki-Vantaalla, muiden lentoyhtiöiden kohdalla mennään tavallisille tiskeille. Ulkomaiden kentillä on välillä erillisiä lähtöselvitystiskejä liikuntarajoitteisille ja muille erityismatkustajille. Lähtöselvityksessä varmistetaan yleensä vielä pyörätuolin paino ja akkutyyppi sekä avuntarpeesi. Kerro siis tarvitsetko lentokentän avustajan heti vai vasta portilla. Nämä asiat on hyvä käydä vielä tässä kohtaa läpi, vaikka ne onkin etukäteen ilmoitettu. Mukaan tuleviin apuvälineisiin laitetaan samanlaiset tagit eli tarralaput kuin matkalaukkuihinkin. Tässä vaiheessa on katsottava, että tagi laitetaan sellaiseen kohtaan tuolissa, että se näkyy selvästi, vaikka tuolia vielä tämän jälkeen pakattaisiinkin. Tuoliin on myös hyvä laittaa yhteystiedot, ainakin nimi ja puhelinnumero.

Sähköpyörätuolit ja sähkömopot luovutetaan yleensä heti lähtöselvityksen jälkeen. Mikäli lähtöselvitysvirkailija ehdottaa portille asti menoa, on syytä vielä tarkentaa asiaa, sillä heillä ei aina välttämättä ole oikeaa tietoa. Monet vaativat päästä portille saakka omalla sähköpyörätuolilla, mikäli lentokentän manuaalipyörätuolissa istuminen on mahdotonta. Tällaisissa tapauksissa kannattaa harkita oman manuaalipyörätuolin mukaan ottamista. Sähköpyörätuolin saa lähtöselvitysvaiheessa pakattua huomattavasti rauhallisemmin kuin kiireessä portilla. Myös lentokentän henkilöstölle jää enemmän aikaa pakata painava tuoli ruumaan, mikä vähentää sen riskiä rikkoontua. Kaikkien porttien läheisyydessä ei lentokentillä myöskään ole hissiä, jolla tuolin saisi kuljetettua alas asematasolle, eikä lähes 200 kiloisia tuoleja ole mahdollista kantaa portilla olevia pieniä portaita alas. Sähkökäyttöisen apuvälineen luovuttaminen hyvissä ajoin on siis järkevää tuolin käyttäjän kannalta. Manuaalipyörätuolilla ja muilla pienemmillä apuvälineillä voi mennä koneen ovelle saakka.

Sähköpyörätuolin/sähkömopon käyttäjät siirtyvät siis lähtöselvityksen jälkeen (tai jo ennen sitä, hieman vaihdellen) joko lentokentällä olevaan manuaalipyörätuoliin tai mukana olevaan omaan manuaalipyörätuoliin. Tähän vaiheeseen on mahdollista saada apua lentokentän avustajilta. Pyörätuoleja on usein Helsinki-Vantaan lähtevien aulassa vapaasti otettavissa tai lentokentän avustajat tuovat pyynnöstä sellaisen. Käytettävissä on myös niskatuellisia pyörätuoleja, jotka täytyy kuitenkin aina erikseen pyytää. Tuolit ovat isoja perusmalleja. Sähköpyörätuolit kannattaa pakata lennolle huolellisesti. Kysy vinkkiä sähköpyörätuolisi maahantuojalta ja harjoittele pakkaamista ennen matkaa. Selvitä saako tuolista kätevästi päävirran kokonaan pois, sillä sitä saatetaan vaatia joillakin lentokentillä. Ohjainrasia irrotetaan ja otetaan mukaan käsimatkatavaroihin matkustamoon. Se sisältää paljon hyvin herkkiä osia ja hajoaa helposti, joten se kannattaa aina ottaa mukaan. Ohjaimen sähköpyörätuoliin jäävän johdon päähän kannattaa laittaa teippiä oikosulun välttämiseksi ja teipata johto hyvin kiinni pyörätuoliin, jotta se ei jää matkan aikana kiinni johonkin ja repeä. Jalkatelineet ja muut helposti irtoavat osat kannattaa irrottaa ja sitoa kiinni tuoliin. Palmuasemalla sähköpyörätuolista käännetään ensin selkänoja alas etene penkille. Tämän jälkeen irrotetaan jalkatelineet ja sidotaan ne turvavyön avulla kiinni tuolin istuimen päälle. Päälle tulee vielä selkänojan pehmusteosa. Mikäli mukana matkustaa myös kevyt matkaramppi, tulee se vielä päällimmäiseksi suojaamaan tuolia. Tämän jälkeen kaikki osat sidotaan kiinni toisiinsa kiinnitysremmeillä. Joskus tuolin ympärille tulee vielä pakkausmuovia, joka suojaa tuolia kaikilta kolhuilta. Myös tavallinen tuorekelmu sopii tarkoitukseen. Muovia ei saa kuljettaa käsimatkatavaroissa, joten se kannattaa laittaa tuolin mukana ruumaan tai luovuttaa ruumaan menevä matkalaukku vasta kun tuoli on pakattu. Vaikka tuolia ei suojaisikaan muovilla, on tärkeää ainakin sitoa kaikki osat toisiinsa kunnolla remmeillä tai vahvalla teipillä. Lopuksi vapautetaan tuolin moottorit, jotta tuolia voi työntää. Tämän jälkeen kerrotaan lähtöselvitysvirkailijalle tuolin olevan valmis. Hän tulee viemään sen niin sanottuun turvasulkuun, josta tuoli lähtee eteenpäin. Käytänteet lentokentillä vaihtelevat paljon ja onkin hyvä joka välissä kysellä, kuinka kannattaa toimia. Joillakin lentokentillä tuolia ei saa purkaa ennen kuin sille on tehty turvatarkastus.
Untitled

Manuaalipyörätuolista ja/tai muista apuvälineistä kannattaa koneen ovella irrottaa helposti irtoavat osat mukaan matkustamoon. Tällaisia ovat ainakin istuintyyny sekä mahdolliset helposti irtoavat käsinojat tai jalkalaudat. Jos pyörätuolin saa kokoon, kannattaa se aina laittaa mahdollisimman pieneksi.

Lähtöselvitysvaiheen jälkeen siirrytään turvatarkastukseen. Mikäli olet irrottanut sähköpyörätuolin ohjaimen, kannattaa se ottaa laukusta esiin nähtäville. Pyörätuolin käyttäjät työnnetään portista läpi piippausten saattelemana ja tämän jälkeen tehdään käsintarkastus. Mikäli pystyt kävellä pieniä matkoja, voit myös nousta pyörätuolista ja kävellä portin läpi. Aikaa tähän kaikkeen kannattaa varata sen verran, että turvatarkastuksen jälkeen jää vielä aikaa esimerkiksi wc-käynnille. Portille on hyvä mennä hyvissä ajoin, viimeistään silloin, kun tarkistuskortissa lukee.

Lentokoneeseen/lentokoneessa

Liikuntarajoitteiset pyritään kaikilla kentillä ottamaan koneeseen ensimmäisinä, jotta siirtyminen voidaan suorittaa rauhassa. Esimerkiksi Helsinki-Vantaalla kone lähtee usein niin sanotusti putkesta, jolloin koneen ovelle siirtyminen on helppoa. Jos tarvitset apua koneeseen siirtymisessä, mutta olet pärjännyt tähän vaiheeseen saakka itsenäisesti/oman avustajan kanssa, tapaat lentokentän avustajat portilla. Koneen ovelle asti mennään manuaalipyörätuolilla, josta avustajat nostavat kapeaan käytävätuoliin, joka mahtuu kulkemaan lentokoneen käytävää pitkin. Suomessa näissä tuoleissa on niskatuki ja monia turvavöitä. Ikävä kyllä, kaikilla lentokentillä tuoleissa ei ole korkeaa selkänojaa/niskatukea tai vöitä, mikä on ainakin allekirjoittaneen huonon tasapainon kannalta hyvin hankalaa. Tällä tuolilla viedään koneeseen oman paikan viereen. Mikäli pystyt itse kävellä, ei tuolia toki tarvita, vaan avustajat voivat tarvittaessa tukea esimerkiksi kädestä pitämällä. Kerro aina avustajille, kuinka toivot sinua autettavan. Liikuntarajoitteisen paikka on yleensä ikkunan vieressä. Tämä siitä syystä, että muut matkustajat eivät välttämättä pääsisi siirtymään ohitsesi, mikäli istut käytäväpaikalla, etkä pysty itse nousta. Liikuntarajoitteinen ei saa istua myöskään varauloskäyntien vieressä, vaikka nuo paikat olisivat ihanan tilavia. Mikäli vieressä istujat ovat samaa seuruetta, on käytäväpaikalla istuminenkin usein mahdollista. Mikäli et pysty itse siirtymään käytävätuolista lentokoneen penkille, avustajat nostavat yksi penkki kerrallaan ikkunan viereen. Toinen avustajista on penkin takana, joten on hyvin tärkeää, että muut matkustajat eivät ole vielä koneessa avustamisen tiellä.

10342690_10152844505207501_1096640330_n

Aina kone ei kuitenkaan lähde putkesta. Monilla lentokentillä on käytössä niin sanottu ambulift, hissiauto, jonka sisään mennään ja joka nousee koneen ovelle. Tässäkin vaihtoehdossa pyörätuolilla mennään auton sisään ja vasta koneen ovella siirrytään pieneen käytävätuoliin. Joillakin kentillä ei ole tätä vaihtoehtoa, vaan avustajat kantavat portaita pitkin koneeseen. Muut matkustajat menevät bussilla eri kautta koneen luo, joten tässä saattaa helpommin käydä niin, että muut ehtivät koneeseen ensin.

IMG_4187

IMG_4198

Lentokoneen penkille voi tarvittaessa ottaa oman istuintyynyn ja muutenkin tyynyjä, peittoja ja tukia, joiden avulla istuma-asennon saa tuettua hyväksi, mikäli tavallisella penkillä istuminen on vaikeaa. Allekirjoittaneen kropalle lentokoneen penkit harvoin sopivat ja lentokoneen penkissä istuminen on aina hieman epämukavaa. Puhallettava niskatuki ja pienet tyynyt auttavat paljon. Lentokoneen henkilökunta on yleensä hyvin avuliasta. He eivät kuitenkaan auta esimerkiksi siirtymätilanteissa tai ruokailuissa lennon aikana eli jos tarvitset apua lennon aikana, sinulla tulee olla mukana oma avustaja.  Joissakin lentokoneissa on sisällä käytävätuoli, jonka avulla pystyy siirtymään vessaan, jos pääsee itse tai oman avustajan avulla siirtymään tuoliin ja tuolista vessaan. Lentomatkasta ilman vessaa voit lukea lisää täältä.

Määränpäässä

Koneen laskeuduttua liikuntarajoitteiset poistuvat koneesta viimeisinä muiden matkustajien mentyä. Avustajat tulevat paikalle ja auttavat siirtymisissä jälleen tarpeesi mukaan. Ulkomailla haasteena voi olla yhteisen kielen puute. Koneesta poistutaan terminaalirakennukseen jälleen joko putkea pitkin tai ambulift-autolla. Manuaalipyörätuolit ja pienemmät apuvälineet saa usein heti koneen ovelle. Sähköpyörätuolin ja sähkömopon saantivaihe vaihtelee paljon. Joillakin kentillä tuoli tuodaan heti koneen ovelle ja armoton tuolin kasaaminen alkaa heti. Näin käy erityisesti silloin, mikäli vastassa on hissiauto, jossa tuoli jo odottaa. Usein tuoli tulee kuitenkin erityismatkatavaroiden ovesta matkalaukkuhalliin. Kapeasta tuolista siirrytään tällöin väliajaksi lentokentän manuaalipyörätuoliin tai mukana olevaan omaan manuaalipyörätuoliin. Tämä on yleisin käytäntö Helsinki-Vantaan lentokentällä. Toisinaan tuolia saa odottaa jonkin aikaa. Avustajat auttavat matkalaukkuhalliin saakka ja vielä tätä pidemmälle, esimerkiksi kohteessa odottavaan taksiin, mikäli tarvitset apua siihen saakka.

Yleisesti ottaen lentomatkailu erityisesti apuvälineiden kanssa on joka kerta hieman jännittävää. Siihen tottuu, mitä enemmän sitä harrastaa, mutta silti ajatus sähköpyörätuolista ruumassa muiden armoilla aiheuttaa aina hieman ylimääräisiä sydämen tykytyksiä. Lentäminen on kuitenkin avain elämyksiin, joten jännityksen ja epämukavuuden oppii sietämään. Ajatus perille pääsystä auttaa jaksamaan.

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

%d bloggaajaa tykkää tästä: