lento Maailmanympärimatka yhteistyö

Liikuntarajoitteisena Finnairin A350-koneessa

IMG_2994_pieni

Lensin viime marraskuussa ensimmäistä kertaa Finnairin A350 -koneella saapuessani maailmanympärimatkani päätteeksi Bangkokista Suomeen. Kirjoitin tuosta kokemuksesta Finnairin blogiin, mutta koneeltani löytyi vielä kuvia, joiden avulla haluan nyt muistella tuota lentoa vielä hieman lisää ja kertoa kokemuksiani liikuntarajoitteisena Finnairin A350-koneessa. Lensimme kaiken kaikkiaan kuuden hengen porukalla, sillä kanssani viimeisellä etapilla olleet perheenjäseneni ostivat matkat samalle lennolle.

Untitled

Finnairin Airbus A350 -koneet aloittivat liikennöintinsä syksyllä 2015. Ne lentävät pääasiassa Helsingistä Aasian kohteisiin, mutta esimerkiksi joitakin Lontoon lentojakin lennetään tällä hetkellä näillä koneilla. Ensi talvena A350:n on suunniteltu lentävän Meksikoon, joka huutaa nimeäni tällä hetkellä suorastaan kiduttavan kovaa. Toki tämäkin lentokone on ahdas ja hankala liikuntarajoitteisille, mutta muita parempi silti. Penkki sopi minulle hyvin. En osaa selittää miksi, mutta sen muotoilu oli selälleni sopiva, enkä kärsinyt kivuista, vaikka istuinkin koneessa lopulta yli 12 tuntia. Tämä on toki hyvin yksilöllinen asia, mutta toivon monien kokevan samoin. Koneen valaistus ja sisustus tekevät siitä tilavan oloisen. Esimerkiksi australialaisella Qantasilla, jolla lensimme Sydneystä Bangkokiin, oli hyvin tumma sisustus, mikä teki koneesta tunkkaisen ja ahtaan. Kontrasti tähän oli suuri. Mahduimme veljentyttöni kanssa tekemään paikoillamme hyvin myös matikan läksyjä – juuri sopivaa lentokonetekemistä! Lyhyydestäni on toki lentokoneissa aina hyvin paljon etua. Toisaalta pääni ei koskaan yllä kunnolla sille tarkoitettuun niskatukeen. Kompensoin tätä omalla niskatyynylläni. Ilmanlaadusta mainitsinkin jo Finnairin blogissa, mutta huomasin oikeasti eron! Minulla on heikko keuhkokapasiteetti ja pitkillä lennoilla huomaan hengittämisen raskauden erityisesti väsymyksenä. A350 -koneessa on korkeampi ilmanpaine kuin vanhemman tyypin lentokoneissa ja ilmanvaihto on myös parempi, mikä tuntui olossa.

Untitled

Nordic Sky -viihdejärjestelmässä olleiden elokuvien ja sarjojen tarjonta ei ollut niin runsas kuin olisin toivonut, mutta katsottavaa löytyi kyllä. 13-vuotias veljentyttöni, jonka englannin kielen taito ei ole vielä täydellinen, pettyi tekstitettyjen tai suomeksi dubattujen elokuvien vähyyteen. Sen sijaan lentokoneen liikettä kuvaavat ulkokamerat ja karttatoiminnot olivat loistavat ja näyttö ihanan iso ja kirkas. Vanhemmissa konetyypeissä näyttöä voi käyttää myös kaukosäätimellä eli pystyin selailemaan valikoimaa myös itse. Nyt vaihtoehtona oli vain kosketusnäyttö, jolle käteni ei yltänyt eli tarvitsin selailuun avustajani apua. Koneessa on Nordic Sky -Wifi, langaton internetyhteys, joka toimi meidän lennolla hyvin. Maksutta pääsee selailemaan Finnairin sivuja ja kohdetietoja, mutta täysin vapaa nettiselailu maksaa 19,95 € koko lennon ajalta. Sen voi ostaa myös yhdeksi tunniksi (7,95 €) tai kolmeksi tunniksi (11,95 €). Ruokaa nautimme pariin otteeseen. Ensimmäisellä aterialla melko pian nousun jälkeen söin kanaa, puolivälissä sai koneen keittiöstä hakea sellaista pizzan ja pasteijan risteytystä ja vielä ennen laskeutumista nautimme pastasta. Alkoholia tarjottiin maksutta aterioiden yhteydessä, alkoholittomia juomia koko lennon ajan.

Untitled

Untitled

Untitled

No sitten se vessa! Minä, avustajani ja veljentyttöni istuimme rivillä 32, paikoilla A, B ja C, muut kuuden hengen seurueemme jäsenet meidän takana. Vessat sijaitsivat aivan takanamme, kuten Finnairin sivuilta kopioimastani kuvasta käy ilmi. Kahden keskellä sijaitsevan vessan väliseinän saa auki siten, että kaksi vessaa yhdistyvät yhdeksi isommaksi vessaksi. Koneen henkilöstö hoitaa tämän operaation, mutta se kävi ilmeisen helposti ja nopeasti. Koneessa on mukana käytävätuoli, joka mahtuu taitettuna hattuhyllylle. Lentoemännät toivat sen minulle ja avustajani ja isäni nostivat minut siihen. En ole vielä ratkaissut, miten pääsen siirtymään tuoliin, jos matkustan vain yhden avustajan kanssa. Tuolia on hankala liikutella, joten vessan läheisyydestä oli hyötyä. Tuoli on myös aika hutera, eikä siinä ole esimerkiksi korkeaa selkänojaa tai niskatukea. Mahduin vessaan tuolin kanssa ja avustajani änkeytyi mukaan myös. Minun nostaminen ahtaassa tilassa on vaikeaa, mutta selvisimme. Pääsin siis ensimmäistä kertaa sitten lapsuuteni lentokoneessa vessaan, mikä oli iso juttu ja paransi merkittävästi matkustusmukavuutta. Kävin vessassa lennon puolivälissä ja valitsin hetken, jolloin koneessa oli rauhallista, eikä vessaan ollut jonoa. Koneen henkilöstö oli hyvin ystävällistä ja avuliasta. Näiden kuvien avulla kannattaa jo vähän etukäteen miettiä, miten päin tuoli kannattaa asetella, jotta se sopii parhaiten omiin tarpeisiisi.

Kuva on rajattu kuvakaappaus Finnairin sivuilla olevasta istuinkartasta

Untitled

Vessa ennen kuin väliseinä on avattu

Untitled

Käytävällä on hyvin ahdasta kulkea käytävätuolilla

Liikuntarajoitteisena Finnairin A350-koneessa

Vessaan mahtuu tuolilla, kun väliseinä on avattu

Untitled

Kaikenkaikkiaan kokemus A350 -koneesta oli niin miellyttävä, etten enää jännitä pitkiäkään lentoja ja valitsen konetyypin aina, kun se vain on mahdollista. Toki aina on hyvä huomioida, että konetyyppi saattaa vaihtua äkillisesti, vaikka se harvinaista onkin. Pitkän matkan jälkeen oli ihana katsella omasta näytöstä lähestyvän lentokentän valoja ja nauttia revontulien välkkeestä niin ruudulla kuin koneen katossa olleen valoshown muodossa.

Untitled

Lento Bangkokista Helsinkiin oli osa yhteistyötäni Finnairin kanssa, enkä maksanut minun ja avustajani lennoista. Lue lisää Finnairin palveluista liikuntarajoitteisille.

You Might Also Like

6 Comments

  • Reply
    Elina
    16.4.2017 at 20:03

    Tiesitkö tuosta tupla-wc:stä etukäteen? Finnairin sivuilta en löytänyt muuta kuin maininnan siirtotuolista, ja kuitenkin isompaa vessaakin kannattaisi liikuntarajoitteisten palveluissa mainostaa, monelle se on todella olennainen tieto!

    • Reply
      Palmuaseman Sanna
      17.4.2017 at 12:30

      Totta, enpä löydä minäkään mainintaa vessasta. Tiesin kyllä etukäteen, taisin kuulla asiasta ensimmäisen kerran Finnairin henkilökunnalta matkamessuilla muutama vuosi sitten, kun uutta konetta ensi kerran esiteltiin. Otan asian puheeksi, kun seuraavan kerran tapaan Finnairin väkeä, tieto vessasta on todellakin hyvä olla tuolla palveluita esittelevällä sivulla.

  • Reply
    Meri / Syö Matkusta Rakasta
    16.4.2017 at 23:19

    Olipa mielenkiintoista lukea tästä. Ei ole tullut koskaan ajateltua esimerkiksi tuota vessan suunnittelua, mutta hyvä että se on itseäni fiksummilla suunnittelijoille ollut mielessä, niin helpottuu monien matkustaminen. Hyvä Finnair!

    • Reply
      Palmuaseman Sanna
      17.4.2017 at 12:33

      No niinpä! :) Tosi hyvä juttu, että uusien lentokoneiden suunnittelussa aletaan enenevässä määrin ottaa huomioon erilaisten matkustajien tarpeita!

  • Reply
    Helena
    17.4.2017 at 11:28

    Totta, tota vessa-asiaa Finnairin kannattas kovasti mainostaa!

    • Reply
      Palmuaseman Sanna
      17.4.2017 at 12:33

      Nyt tietoa onneksi saatiin Finnairin blogin kautta leviämään ja pian toivottavasti muidenkin väylien :)

    Leave a Reply