lento Palmuaseman matkavinkki

Näin pakkaan Puma40-sähköpyörätuolin lennolle

Saan aika ajoin kysymyksiä siitä, miten pakkaan sähköpyörätuolini lennolle. Apuvälineiden valmistelemiseen lennolle ei ole yhtä ja oikeaa tapaa, erilaisia sähköpyörätuolejakin on paljon ja kaikilla niissä vielä yksilöllisiä ratkaisuja. Siksi on tärkeää löytää itselle parhaiten sopiva tapa, hyvissä ajoin ennen lentokentälle saapumista. Vinkkejä ja apua me kaikki kuitenkin tarvitsemme varsinkin matkustelun alkuvaiheessa. Siksi heitän tämän kirjoituksen lopussa haasteen myös teille! Itselleni on vakiintunut alla esittelemäni tapa ja näin pakattuna Puma40 on lentänyt kanssani jo 57 lentoa eri puolilla maailmaa viimeisen neljän vuoden aikana. Joka kerta se on palautunut luokseni ehjänä, joten en ole kokenut tarpeelliseksi muuttaa pakkausrutiineitani. Olen jakanut kuvia sähkäristä lennolle lähdössä, mutta en valmista lopputulosta edeltävistä vaiheista. Siispä nyt hieman yksityiskohtaisempi kuvaus parhaan ystäväni lentovalmisteluista! Purkamiseen ennen lentoa menee tällä hetkellä noin 10-15 minuuttia ja kasaamiseen reilu viisi minuuttia eli mistään suuresta ylimääräisestä rasitteesta ei ole kyse. Tässä artikkelissa keskitytään sähkärin pakkaamiseen, mutta kokoamisvaiheessa toistetaan samat asiat käänteisesti.

1) Ohjain käsimatkatavaroihin

Ohjausrasia kulkee aina mukanani käsimatkatavaroissa. Aloitan siis irrottamalla sen. Sitä ennen varmistan, että sähköpyörätuolissani oleva hissi on alimmassa mahdollisessa asennossa, samoin istuinkulmaa säätelevä tiltti. Ohjaimen poiston jälkeen kun en enää niitä voi säätää. Ohjaimen johdossa on liitin, joka irtoaa helposti vetämällä molempiin suuntiin. Ohjainrasiaan jää siis vain pieni pätkä johtoa. Sähkäriin jäävän johdon pään teippaan ja kiinnitän teipillä käsinojan sisäpuolelle, ettei se jää kiinni mihinkään. Huom! Mitään muita johtoja en koskaan irrota. Teippausvaihe ei näy näissä havainnekuvissa, joita ei ole otettu tositilanteesta. Tämän jälkeen löysätään ruuvia, jolla ohjausrasia on kiinni tuolissa ja nostetaan ohjausrasia ylös. Tämä on ainoa vaihe, johon tarvitsen työkalua. Torx-avain tulee yleensä sähkärin mukana, mutta niitä saa myös ostettua monista kaupoista. Ruuvia löysätessä kannattaa varoa, ettei se irtoa kokonaan tai jos irtoaa, ettei se pääse lentämään pitkälle. Sen etsiminen lentokentän lattioilta voi nimittäin olla haastavaa (koettu on)… Kun ohjain on irti, ruuvi kiristetään takaisin paikallensa. Kuvina tämä vaihe näyttää tältä.

IMG_9799

IMG_9803

IMG_9805

2) Selkänojan taittaminen

Viimeistään tässä vaiheessa minun täytyy siirtyä pois sähkäristä, yleensä lentokentän manuaalipyörätuoliin. Minä jätän istuintyynyn kiinni sähkäriin, sillä en koe sille tarvetta lentokoneessa. Jos tarvitset sen mukaasi, irrota se tässä kohtaa. Selkänojan taittamisessa on kaksi vaihetta. Ensin irroitetaan selkäosan tyyny. Takana on valkoiset kiinnikkeet, joilla selkänojan tyynyosa on lukittuna paikalleen. Ne molemmat käännetään sivulle, jolloin tyynyn saa irti eteenpäin ja ylöspäin nostamalla. Tyynyosa laitetaan vielä tässä kohtaa hetkeksi sivuun, sillä jäljelle jäänyt kehikko taitetaan ensin alas. Selkäosan oikealla sivulla on minulla valkoinen avaaja. Olen kuullut, että kaikilla ei ole tällaista pikalukkoa, vaan osa tarvitsee tähän vaiheeseen työkalun. Joka tapauksessa tästä valkoisesta avaajasta kääntämällä tai työkalun avulla selkäosan kehikon lukitus avataan, jolloin se pääsee kääntymään eteenpäin. Tässäkin kannattaa löysää lukkoa hiljalleen ja katsoa, ettei vastakappale pääse irtoamaan ja putoamaan sähköpyörätuolin sisään (koettu on)… Kun  ruuvi on tarpeeksi löysällä, selkänojan saa taitettua eteenpäin. Tämän jälkeen ruuvi kiristetään.

IMG_9807

IMG_9809

IMG_9810

IMG_9812

IMG_9814

IMG_9816

3) Jalkatukien irrottaminen

Tämä lienee kaikille tutuin vaihe. Jalkatuet saa minulla irti painamalla metallinvärisestä painikkeesta, kääntämällä jalkatuet sivuille ja nostamalla ne ylös. Jalkatukien laudat painetaan kasaan ja jalkalaudat asetetaan istuintyynyn päälle ja asetellaan suhteessa taitettuun selkänojan kehikkoon. Tuolissani on kiinteä turvavyö, joka pujotellaan jalkalautojen väleistä niin, että ne pysyvät paikallaan (tämä vaihe ei näy kuvista).

IMG_9818

IMG_9820

4) Paketin viimeistely

Lopuksi asetetaan selkänojan tyynyosa päällimmäiseksi jalkalautojen ja kehikko-osan päälle. Sitten paketti onkin muuten valmis, mutta ympärille tulee vielä remmit, jotta kaikki osat pysyvät paikallaan. Käytän Hong Kong -tavaratalosta ostettuja pikalukkovöitä, leveydeltään 2,5 cm ja pituudeltaan 3 metriä. Paketissa on sopivasti kaksi remmiä ja hinta neljä euroa. Toinen menee sähkärin ympäri leveyssuunnassa ja toinen pituussuunnassa. Samanlaisia remmejä saa myös monista muista liikkeistä, esimerkiksi Claes Ohlssonilta. Lopuksi vapautan molemmilta puolilta moottorit, jotta sähkäriä pystyy työntämään. Moottorit ovat sähkärin sivuilla molemmilla puolilla ja niiden etuosassa on vipu, josta vääntämällä tuoli vapautuu työnnettäväksi kohti koneen ruumaa ja uusia seikkailuja! Lue täältä lisää lentomatkustamisesta apuvälineiden kanssa.

IMG_9756

IMG_9757

Minkä näköisenä sinun apuvälineesi lähtee lennolle? Ota kuva ja lähetä se minulle osoitteeseen sanna@palmuasema.fi Kerro samalla apuvälineesi merkki ja mahdolliset vinkit, jotka haluat jakaa muiden kanssa. Kokoan tämän vuoden aikana kuvia erilaisista apuvälineistä lentovalmiudessa tänne Palmuasemalle kaikkien meidän hyödyksi, madaltamaan kynnystä lähteä lentomatkalle apuvälineiden kanssa.

Alla olevalla videolla sähkärini on menossa lentokoneen ruumaan Gatwickin lentokentällä Lontoossa kesällä 2017.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

%d bloggaajaa tykkää tästä: