Valikko
Maailmanympärimatka / Thaimaa

Näin selviydyt pyörätuolilla Bangkokissa

Pyörätuolilla Bangkokissa

Olin kuullut Bangkokista paljon sekä hyvää että huonoa niin vammattomilta kuin heiltä, jotka ovat olleet pyörätuolilla Bangkokissa. Kaupunki sulahti sopivasti maailmanympärimatkani suunnitelmaan ja halusin kovasti päästä muodostamaan oman mielipiteeni. Vietimme siis Maijan kanssa kaupungissa kolme yötä ja kaksi kokonaista päivää Sydneystä tultuamme, ennen kuin jatkoimme Hua Hiniin. Huomioi siis, että kokemukseni ja niistä opitut asiat perustuvat hyvin lyhyeen aikaan. Saattaisin alkaa pitää kaupungista, jos olisin siellä pidempään, mutta toisaalta olen aika varma, että en enää palaa. Bangkok oli yksi vaikeimmista kaupungeista, joissa olen vieraillut, mutta hyvällä ennakkosuunnittelulla pärjää kyllä. Käytin tiedonhaussa hyödyksi wheelchairtravel.org -blogia, jossa oleviin kohdeoppaisiin huomaan muutenkin palavaani yhä uudestaan. Paljon hyödyllistä tietoa löysin myös Thaizer-sivuston tietopaketista, jossa on linkkejä myös lisätiedon lähteille.

1. Kiinnitä erityishuomio hotellin valintaan

Bangkokissa hotellit ovat halpoja ja esteettömyyttä löytyy varmimmin länsimaisten ketjujen hotelleista. Hotellin sijainti on kaiken a ja o. Kaupungissa kaduilla kulkeminen on vaikeaa, sillä jalkakäytäville ei useinkaan ole pyörätuolilla asiaa ja autoteillä kulkeminen on ainakin itselleni liikaa. Hotellin kannattaa sijaita esteettömän juna-aseman tai metroaseman vieressä ja myös hotellin välittömässä läheisyydessä tai itse hotellissa kannattaa olla tarpeeksi palveluja. Minä valitsin hotellin Mövenpick Sukhumvit 15, jonka sijainti kävelymatkan päässä (700 metriä, osittain autotien reunaa, mutta rauhallista sellaista) Asokin juna-asemasta ja metroasemasta sekä upouudesta Terminal 21 -ostoskeskuksesta oli hyvä. Hotellissa oli loistava palvelu ja jo varausvaiheessa sähköposteihini ja tiedusteluihini vastattiin heti. Invahuone ei kuitenkaan ollut erityisen hyvä. Huone oli ahdas ja mahduin kääntymään vain eteisessä. Kylpyhuoneessa vessanpönttö oli syvennyksessä suihkukopin ja seinän välissä, joten pöntön viereen ei päässyt pyörätuolilla. Myöskään kaiteita ei ollut. Suihkukopissa ei ollut istuinta. Hotellin kahdeksannessa kerroksessa olleeseen baariin ja allasalueelle ei päässyt. Ylös meni kyllä hissi, mutta sen jälkeen siellä täällä oli portaita. Hotellilta kannattaa kysellä normaalia tarkemmin siis myös yleisten tilojen esteettömyydestä, sillä Bangkokissa tunnutaan rakastavan muutamia portaita myös paikoissa, joissa niillä ei ole mitään merkitystä. Valitsin hotellimme myös hinnan perusteella, sillä noin 70 euroa yöltä viiden tähden hotellissa tuntui hyvältä. Jos valitsisin nyt, maksaisin vähän enemmän ja ottaisin Radisson Blu Plazan, jolla on yhtä erinomainen sijainti, mutta jossa on 28. kerroksessa esteetön kattoterassi ja allasalue.

Untitled

Untitled

Untitled

2. Ota maltti mukaan joukkoliikenteeseen

BTS Skytrain on kahdesta linjasta koostuva juna. Meidän hotelli sijaitsi Sukhumvit-linjan varrella ja matkustimme kerran Asokin juna-asemalta Siam-asemalle. Nämä molemmat asemat olivat esteettömiä. Esteettömät asemat tämän linjan varrella ovat: Mo Chit, Siam, Asok, On Nut, Bang Chak, Punnawithi, Udom Suk, Bang Na ja Bearing (lähde wheelchairtravel.org). Matkustimme ruuhka-ajan ulkopuolella ja mahduimme junaan hyvin. Asemilla oli heti henkilökuntaa auttamassa ja heitä tarvittiinkin muun muassa avaamaan hissi, joka ei ole yleisessä käytössä. Toinen linja on nimeltään Siam ja siellä esteettömiä asemia ovat: Siam, Chong Nonsi, Krung Thon Buri, Wongwian Yai, Pho Nimit, Talat Phlu, Wutthakat ja Bang Wa (lähde wheelchairtravel.org). Äkkiseltään tuntui, että esteettömiä asemia olisi paljonkin, mutta silti muutama paikka jäi saavuttamatta esteettömän aseman puutteen vuoksi.

ARL-juna on lentokentältä keskustaan kulkeva juna. Emme käyttäneet sitä lentokenttäkuljetuksiin, mutta kuljimme pienen välin kaupungilla kierrellessämme. Kaikki ARL-junan asemat ovat esteettömiä, mutta laiturin ja junan väliin jäi sen verran väliä, että käytin varmuudeksi ramppiani. Juna oli asemalle tullessaan niin täynnä, että jouduimme odottamaan seuraavaa, johon jouduimme todella änkeämään. Päätepysäkiltä lentokentältä lähtiessä kyytiin saattaa mahtua helpommin, mutta matkatavaroiden ja pyörätuolin kanssa harkitsisin silti muutamaan kertaan.

MRT eli metro on kaikilla asemilla esteetön. Jäimme lentokenttäjunasta Makkasan-asemalla, josta oli sisäkautta kävely-yhteys Phetchaburi-asemalle, josta taas pääsi hotelliamme lähinnä olevalle Sukhumvit-asemalle, joka taas oli yhteydessä Asokin Skytrain-asemaan. Myös metro oli hyvin täynnä ja vaati seuraavan vuoron odottamista ja änkeämistä. Henkilökunta auttoi jälleen hissiin ja johdatti vaunuun saakka. Sisään pääsi hyvin ilman ramppia.

Pyörätuolin kanssa on siis mahdollista käyttää Bangkokin joukkoliikennettä bussia lukuun ottamatta, mutta kiire ei kannata olla. Siirtymiset asemilla, varsinkin vaihdettaessa kulkuvälineestä toiseen, olivat pitkiä. Reason for Season -blogin Mirka on kirjoittanut hyvän tietopaketin joukkoliikenteen käyttämisestä ja hinnoista, jota kannattaa hyödyntää yhdistettynä näihin esteettömyystietoihin. Pyörätuolin käyttäjä ja avustaja maksavat kumpikin normaalin hinnan, joka on kylläkin erittäin halpa kaikissa kulkuvälineissä.

Untitled

3. Hyödynnä invataksia

Jos olet manuaalipyörätuolin käyttäjä ja pystyt siirtymään tavalliseen taksiin, löydät Bangkokissa todennäköisesti helposti taksin, jolla kuljet erittäin halvalla. Invatakseja et saa lennosta, mutta niitä on. Minä käytin Wheelchair Holidays Thailandin palveluita. Sain vastaukset englannin kielisiin sähköposteihini aina tunnin sisällä ja palvelu oli hyvin ystävällistä. Edestakaiset lentokenttäkyydit maksoivat 4000 Thaimaan bahtia eli noin 105 euroa. Se on toki paljon Thaimaassa, mutta linjassa yleisiin invataksihintoihin. Varasin lentokenttäkyydit noin viisi päivää ennen Bangkokiin menoamme. Yhden päivän kaupungissa pyörittyämme ymmärsimme, että tarvitsemme ehdottomasti taksia myös kaupungilla liikkumiseen, sillä esimerkiksi historialliset temppelialueet ovat esteettömän joukkoliikenteen ulottumattomissa, eikä useamman kilometrin matkat ole mahdollisia kulkea ilman autoa. Varasin siis sähköpostin kautta seuraavaksi päiväksi meille auton käyttöömme viideksi tunniksi hintaan 3000 bahtia eli noin 80 euroa. Maksut tuli suorittaa etukäteen paypalin kautta joko luottokortilla tai paypal-tililtä. Meidät lentokentältä hakenut kuski ei oikein ymmärtänyt englantia, viiden tunnin kuskimme ymmärsi sen verran, että saimme kerrottua toiveemme paikoista. Auto oli täällä Thaimaassa yleistä tila-automallia ja sinne meni hissi. Pyörätuolin kiinnitystä ei harrastettu. Ehkä se olisi pyydettäessä onnistunut. Budjetoi siis jo valmiiksi invataksiin, jos olet pyörätuolilla Bangkokissa ja haluat nähdä kaupunkia laajemmin. Tuon firman kautta saa varattua myös retkiä. Liikenne on hyvin ruuhkaista erityisesti aamuisin ja iltapäivisin. Keskustasta lentokentälle kannattaa varata matka-aikaa ainakin tunti.

Untitled

4. Suunnittele päivien sisältö etukäteen

Me menimme kaupunkiin aika fiilispohjalta ja ajattelimme, että ehdimme kyllä tehdä suunnitelmat myös paikan päällä. Ymmärtäessäni kaupungin esteellisyyden kaduin tätä. Esimerkiksi kattoterassiravintolat olisi kannattanut kontaktoida etukäteen, jotta olisi saanut selville niiden esteettömyyden, varata invataksi viemään sinne jne. Luin myös useammasta lähteestä, että jokiristeily on esteetön muutamalla laivalla, mutta kukaan ei kertonut millä. Tämän selvittely olisi siis vaatinut myös hieman aikaa. Hotellilla istumiseksi lomamme ei toki mennyt ennakkosuunnittelun väliin jäämisestä huolimatta, vaan kävimme muun muassa Baiyoke Sky Towerissa ihailemassa maisemia ja nauttimassa monipuolisesta hedelmä-buffetista, kiertelimme ostoskeskuksia, vierailimme kukkatorilla ja nautimme Wat Pho -temppelialueen tunnelmasta. Kirjoittelen näistä vielä lisää.

Untitled

 5. Pyörätuolilla Bangkokissa, onko siinä järkeä?

Varaa mukaasi pitkää pinnaa, seikkailumieltä ja rohkeutta niin pärjäät kyllä. Sähköpyörätuolilla ei ole asiaa monille jalkakäytäville ja autotien reunaa kulkiessa vaaditaan (uhka)rohkeutta. Hyvä asia täällä on se, että liikenteen seassa pyörii pieniä TukTukkeja, skoottereita ja milloin mitäkin, joten yksi sähköpyörätuoli mahtuu joukkoon kyllä. Minua kyllä tuijotettiin hyvin paljon ja usein myös valokuvattiin, joten kovin yleinen näky sähköpyörätuoli ei Bangkokin kaduilla taida olla. Matkarampistani oli hyötyä muutamassa kohdassa kun jalkakäytävälle oli pakko päästä.  Voihan se olla, että ihastut ikihyviksesi kaupungin kaoottisuuteen, niin monille käy. Ehkä minulle Sydneyn esteettömyyden ja järjestelmällisyyden jälkeen ero oli vähän liian suuri.

Lisää luettavaa:

Kaksi päivää Bangkokissa
Kaikki artikkelit esteettömästä Thaimaasta
About Author

Maailman mahdollisuudet näkevä esteettömän matkailun asiantuntija ja matkabloggaaja, Palmuaseman kirjoittaja ja esteettömän matkailun kouluttaja.

2 Comments

  • Elina
    23.11.2016 at 19:54

    Thaimaa tuntuu olevan suosittu lomakohde, mutta minua on epäilyttänyt sinne matkustaminen prostituution ja seksiturismin vuoksi. En haluaisi edes tietämättäni tukea sellaista toimintaa, mutta toisaalta en tiedä, onko tavallisella turistilla mitään vaikuttamisen mahdollisuuksia. Kiinnititkö huomiota, kuinka paljon tätä lieveilmiötä näkyi Bangkokissa?

    Reply
    • Palmuaseman Sanna
      24.11.2016 at 14:56

      Seksiturismia toki on Thaimaassa, mutta Bangkokissa ja täällä Hua Hinissä, jossa nyt olen, en ole siihen törmännyt. Se keskittyy tiettyihin paikkoihin, yleensä hyvin pienelle alueelle tietylle kadulle, jonne en ole tietoisesti hakeutunut. Itse en koe, että matkustamalla Thaimaahan tukisin tietämättäni sitä toimintaa, vaan enemmänkin tietoisesti monia paikallisten tarjoamia palveluita (esimerkiksi ravintolapalvelut ja kauneushoidot), jotka ovat hyviä ja joista kuitenkin suurin osa paikallisista saa toimeentulonsa.

      Reply

Leave a Reply