vinkit

Palmumatkan valmistelua

Elokuu on saapunut ja illat pimentyneet niin, että kynttilät parvekkeella näyttävät jo ihanilta. Huomiseksi on luvattu hellettä, josta aion nauttia täysillä, sillä pahoin pelkään, että tänä vuonna ei Suomessa enää sellaisia päiviä koe. Palmuasemalla on ollut hiljaiseloa hetken aikaa, pahoitteluni. Elämä on muuttunut taas arkisen kiireiseksi: loma on loppunut ja töitä on paiskittu jo kuukauden verran. Olen myös aloittanut harrastusmielessä matkailualan iltaopinnot aikuisopistossa! Nyt voitte mielenkiinnolla seurata, milloin kertyvä lisäosaaminen alkaa Palmuasemalla näkyä…

Kahden viikon päästä tähän aikaan olen oikean palmun alla rakastamassani Nizzassa! Nizza on tosin Palmuasemalla jo esitelty, mutta nyt luvassa on eri hotelli ja todennäköisesti päiväreissu Cannesiin. Tai ainakin live-hehkutusta suoraan Palmuaseman aitiopaikalta. Nyt ajattelin kertoa hieman matkan varaamisesta.

Lennämme keskiviikkona Norwegian Airlinesilla ja palaamme sunnuntaina Blue1:lla. Jälkimmäisellä olen lentänyt monesti aiemminkin, mutta Norwegian on aivan uusi kokemus. Nämä valikoituivat lentoyhtiöiden nettisivuja selailtuani sekä hinnan että aikataulun perusteella. Norwegian on ehdottomasti tämän hetken halvin keino päästä Nizzaan. Sillä olisi ollut hinnan puolesta järkevä palatakin, mutta aikataulut menivät niin, että aika Nizzassa olisi jäänyt surettavan vähäiseksi. Norwegianin nettisivuilta löytyy kattavasti tietoa erityistarpeisiin vastaamisesta. http://www.norwegian.com/fi/asiakaspalvelu/tietoa-matkasta/erikoistoiveita/yleista/ Myös sähkärin mitat on kerrottu. Matka kehoitetaan varaamaan puhelinpalvelusta. Yleensä en tätä usko, vaan varaan ensin netistä ja ilmoitan sitten tuolin mitat ja erityistarpeeni, mutta nyt päätin kokeilla ohjeiden noudattamista. Puhelu maksoi vain paikallispuhelumaksun verran, linjan toisessa päässä oli mukava nuori mies, joka hoiti varauksen valmiiksi, eikä minulta veloitettu lisämaksua siitä, että varasin puhelimitse. Suosittelen! Paluulennon Blue1:lla varasin netistä samaan tapaan kuin kuka tahansa matkustaja. Tämän jälkeen soitin Blue1:n internet support – numeroon, johon on neuvottu soittamaan tiedot sähkäristä. Tämä numero on paljon halvempi kuin heidän varsinainen asiakaspalvelunumero. Palvelu on joskus kovin tympeää, mutta nyt meni kaikki hyvin. Kerroin, että varasin netistä matkan ja haluaisin ilmoittaa mukaani tulevan sähköpyörätuolin tiedot. Virkailija kysyy varausnumeron ja tarvitsee sähkäristä pituuden, leveyden, korkeuden ja painon sekä akkutyypin eli, että kyseessä on kuiva-akku. Nämä samat tiedot kerroin myös Norwegianille. Lisäksi ilmoitin tässä vaiheessa, että tarvitsen molemmille lentokentille avustuksen. En pysty kävelemään yhtään, vaan minut täytyy kantaa koneeseen. Olen siis heidän koodikielellään WCHC. Avuntarvetta ei kummassakaan lentoyhtiössä kysytty, joten se täytyy itse muistaa kertoa. Kummankin lentoyhtiön piti vielä vahvistaa, että sähkäri voi mukaan tulla. Norwegianilla asia vahvistui kun parin tunnin päästä varauksesta sain sähköpostiini lentoliput (norjan kieliset tosin). Blue1:lta pyydettiin soittamaan seuraavana päivänä uudelleen ja kysymään asiaa. Odotin kylläkin pari päivää, sillä joskus heillä on mennyt viikkokin asian vahvistamiseen.

Lentoa varten valmistelen sähkärini irroittamalla jalkatelineet ja kaatamalla selkänojan istuimen päälle. Tällöin pituutta tuolille jää noin 85 cm, leveyttä 68 cm ja korkeutta 70 cm. Ohjain matkustaa aina mukanani matkustamossa. Muut irto-osat pakkaan istuintyynyn ja selkänojan väliin, joten kaikki on kompaktisti samassa paketissa. Lisäksi vapautan tuolin moottorit, jotta sitä pystyy työntämään ja teippaan vapautusvivun ”vapaalla” asentoon. Tämä siksi, ettei kukaan pääsisi laittamaan moottoreita taas päälle, sillä hyvin harvoin kukaan niitä osataan taas uudelleen vapauttaa, vaan tuolia yritetään väkivalloin työntää ja sen, kokemuksen osoittamana, saa siten helposti hajalle. Blue1:n koneiden ruuman oven korkeudeksi ilmoitetaan 70 cm eli tuoli ei saisi olla sen korkeampi. Sivuttain käännettynähän korkeampi tuolikin mahtuisi, mutta kerran ilmoitin korkeudeksi tuota 70 cm korkeamman luvun, eikä tuolia pystytty lennolle vahvistamaan ennen kuin muutin luvun. Käsinojat ja istuintyynyn irroittamalla mukanani yleensä matkustavasta Storm X:stä saisi kyllä vieläkin matalamman. Tuolin kasaaminen kannattaa harjoitella kotona hyvissä ajoin ennen matkaa. Kirjoittelen joku päivä lisää vaiheista lentokentillä!

Reissukaveri valmistautuu lennolle! Istuintyynyn ja käännetyn selkänojan välissä jalkalaudat ja mukana reissuissa kulkeva ramppi. Remmit pitää tavarat paikallaan ja varmistuksena tässä vielä vähän teippiä Seuraavaksi teipataan vapautusvipu pysymään vapaalla-asennossa.

Hotellimme on tällä kertaa All Season Nice Vieux Port. Nettisivuilla oli maininta invahuoneista, mutta lähetin sinne vielä sähköpostia ja kysyin lisätietoja. Samalla tiedustelin onko invahuonetta vapaana matkamme ajankohtana. Tiedot saatuani varasimme huoneen netissä ja lisätietoja-kohtaan laitoimme tiedon invahuoneen tarpeesta. Hinta ja sijainti olivat jälleen ratkaisevia hotellin valinnassa, toivottavasti hotelli osoittautuu hyväksi!

Aurinkoista viikonloppua!

No Comments

Leave a Reply

%d bloggaajaa tykkää tästä: