juna Palmuaseman matkavinkki

Pyörätuolipaikka + saattaja? Näin ostat liput VR:n nettisivuilta!

Reilu vuosi sitten (tai saattaa siitä olla jo kauemminkin) VR:n nettisivuille tuli vihdoin mahdollisuus ostaa nettisivujen kautta lippu pyörätuolin käyttäjälle ja saattajalle. Sitä ennen pyörätuolipaikan sai kyllä netistä, mutta avustajan mukaan tarvitsevana jonotin usein pitkiä ja kalliita minuutteja VR:n puhelinpalvelussa saadakseni liput molemmille. Helpoksi ostamista ei tehty, sillä nykyään täytyy tietää muutama sisäpiirin vinkki ennen kuin liput ovat sähköpostissa. Näitä vinkkejä eivät tunnu tietävän aina edes VR:n asiakaspalvelijat, jotka edelleen neuvovat, että liput saa vain puhelinpalvelun kautta. Toki ne sieltä helposti ja nykyään myös ilman kalliita puhelumaksuja saakin, mutta tässä vinkit kuinka onnistut klikkailemalla!

1) Sinun tulee käyttää tietokonetta tai puhelimessa nettiversiota, ei mobiiliversiota (jonka ainakin oma kännykkäni tarjoaa automaattisesti). Mobiiliversiossa pyörätuolipaikan ja tavallisen paikan valinta ei onnistu.

2) Valitse etusivulla haluamasi reitti ja ajankohta ja tämän jälkeen matkustajat. Valitse ensin pyörätuolipaikalla matkustavan henkilön lipputyyppi (aikuinen, eläkeläinen, lapsi jne.) Lisää tämän jälkeen toinen matkustaja, jolloin saat vaihtoehdon ”saattaja”.  Siirry tämän jälkeen eteenpäin.

Lipun valinta

3) Valitse avautuvasta valikosta mieluisin matkavaihtoehto ja klikkaa tämän jälkeen ”Jatka paikanvalintaan” -nappulaa.

Matkan valinta

4) Tämä on ratkaisevin kohta! Vaikka olisit ostamassa pyörätuolipaikkaa, valitse vaihtoehto ”Tavallinen paikka”, EI pyörätuolipaikka. Jos valitset pyörätuolipaikan, järjestelmä antaa sinun valita vain pyörätuolipaikkoja ja näyttää, että kaikki muut paikat olisivat täynnä. Et siis saa ostettua avustajan paikkaa. Tavallisen paikan kautta pääset varaamaan sekä tavallisia paikkoja että pyörätuolipaikkoja.

Paikan valinta

5) Siirry ”Edellinen vaunu” ja ”Seuraava vaunu” -painikkeiden avulla vaunuun, jossa pyörätuolipaikat sijaitsevat. Klikkaa haluamasi pyörätuolipaikka ja avustajan paikka. Jos varauksella on muita matkustajia, valitse paikat heillekin. Itse suosin aina pyörätuolipaikkaa 35, sillä paikan 33 joutuu jakamaan lastenvaunujen kanssa. Epäkohta tässä on se, että kuvassa punaisella näkyvät paikat eivät ole varattavissa netissä, vaan ainoastaan lipunmyynnissä. Jos siis matkustan esimerkiksi sekä avustajan että lapsen kanssa, en saa ostettua vierekkäisiä paikkoja. Valitsen tällöin toiselle tavallisen paikan tarvitsijalle paikan mahdollisimman läheltä ja olemme aina saaneet vaihdettua mahdollisesti vieressämme istuvan kanssa paikkoja.

Istumapaikan valinta

6) Kun olet vahvistanut paikat, jatka normaalisti lippujen maksamiseen ja valitse toimitustapa.

Vinkki! VR:n Veturi-palveluun kannattaa kirjautua ja ostaa liput Veturi-jäsenenä. Tällöin VR:llä on puhelinnumerosi. Viime kesänä minulle soitettiin, että junassa, jolla seuraavana päivänä olin matkustamassa, on wc rikki ja neuvoteltiin etukäteen miten haluan tilanteessa toimia. Tämä keskustelu oli miellyttävämpi käydä edellisenä päivänä kuin laiturilla junan lähtöhetkellä.

Lue lisää VR:n vammaispalveluista VR:n sivuilta.

Hyvää matkaa!

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Sanna
    15.1.2018 at 21:32

    Kiitos loistavasta vinkistä!

  • Reply
    Petri
    16.1.2018 at 00:16

    VR:ää usein mollataan ja moititaan, mutta itse olen ollut hyvin tyytyväinen palveluihin. Muutama vuosi sitten kuljin kahden vuoden aikana kymmeniä tuhansia ratakilometrejä VR:n luotsaamana ja vain muutaman kerran törmäsin ongelmiin. Nämä liittyivät yleensä siihen, että konduktöörit unohtivat tulla auttamaan vaihdoissa ja sitten matka-aika piteni yleensä tunnilla tai kahdella. Mutta matkustaessa pitää aina varautua yllätyksiin ja varata aikaa.

    Saattajapalvelua en ole käyttänyt sähkärimiehenä (se olisi ehkä pelastanut noilta aiemmin mainituilta ongelmilta), mutta muilta osin olen aina saanut ihan huipputasoista palvelua VR:ltä. Viivästykset on ilmoitettu asiallisesti ja niiden vaikutukset esimerkiksi vaihtoihin. Samoin kuin kirjoittaja olen muutamia kertoja saanut puheluita VR:n operaatiokeskukselta mikäli junakalustossa on ollut ongelmia jo etukäteen. Aina ollaan päästy hyviin ratkaisuihin matkojen järjestämisen kanssa. Konduktöörit ovat aina kysyneet haluanko ravintolavaunusta jotain ja olleet 98% mukavia ja ystävällisiä muutenkin. Junakorvaukset on konduktöörien kanssa selvitetty hyvissä ajoin ja olen saanut itse hankkia haluamani korvaavan kuljetuksen (taksin).

    Ongelmakohdat ovat ilmenneet aina ns. alennuslähdöissä. Juna täynnä väkeä ja vain yksi konduktööri koko junassa. Mielestäni ihan ymmärrettävää.

  • Reply
    Junailija
    29.1.2018 at 13:03

    Hyvä pointti tuo kirjautuminen. Ihan sama kokemus täällä. Iltajuna Tampereelta Helsinkiin oli vaihtunut vanhaksi ei-esteettömäksi junaksi, joten meille soitettiin ja ehdotettiin vaihtoa edelliseen tai seuraavaan. Saatiin vielä hyvityskuponkikin. Oltiin ihan yllättyneitä VR:n palvelusta.
    On tuo nettiostomahdollisuus silti aika luksusta, kun on monet kerrat ulkomailla yrittänyt kielimuurin läpi selvittää lippujen ostamista ja ylipäänsä junaan pääsemistä pyörätuolilla ja vastassa on joku Pietarin babushka tai Rooman Fabio. 😀

  • Leave a Reply

    %d bloggaajaa tykkää tästä: