Valikko
Palmuaseman matkavinkki / risteily

Pyörätuolilla risteilylle maailman merille – vinkit suunnitteluun!

Marraskuussa 2014 ensimmäinen kansainvälinen risteilyni, viikon risteily läntisellä Karibianmerellä, teki minusta välittömästi risteilijän. Hurahdin risteilyihin monesta syystä, joista yksi vahvimmista on se, että pyörätuolilla risteilylle maailman merille ja mitä eksoottisimpiin kohteisiin pääsee usein vaivattomasti. Risteily onkin erinomainen esteetön tapa matkustaa. Kokosin tähän artikkeliin vinkkini, jotka olen oppinut tähän astisilla risteilyilläni sähköpyörätuolilla liikkuen:

  • 2014 Royal Caribbean Allure of the Seas, Karibian risteily, 7 yötä Fort Lauderdalesta
    Satamina Labadee Haitilla (Royal Caribbeanin yksityissaari), Falmouth Jamaicalla ja Cozumel Mexicossa
  • 2016 Royal Caribbean Explorer of the Seas, Tyynenmeren ylitys, 24 yötä Seattlesta Sydneyyn
    Satamina Oahu Hawaijilla, Maui Hawaijilla (2 vrk), Suva Fijillä (2 vrk), Port Vila Vanuatulla, Mystery Island Vanuatulla ja Noumea Uudessa-Kaledoniassa.
  • 2017 Royal Caribbean Navigator of the Seas, Välimeren risteily, 14 yötä Southamptonista
    Satamina Gibraltar, Villefranche Ranskassa (tender-kohde, joten pysyin laivassa), Ajaccio Korsikalla, Cagliari Sardiniassa, Palma Mallorcalla, Málaga Espanjassa ja Cadiz Espanjassa.
  • 2018 Royal Caribbean Anthem of the Seas, Karibian risteily, 12 yötä New Yorkista
    Satamina San Juan Puerto Ricossa, Philipsburg St. Maartenilla, St.John Antigualla, Castries St Lucialla ja Bridgetown Barbadoksella
  • 2019 Royal Caribbean Allure of the Seas, Karibian risteily matkanjohtajana Risteilykeskuksen esteettömällä matkalla, 7 yötä Miamista
    Satamina Philipsburg St. Maartenilla, San Juan Puerto Ricossa ja Labadee Haitilla (Royal Caribbeanin yksityissaari)
  • 2019 Royal Caribbean Oasis of the Seas, Välimeren risteily matkanjohtajana Risteilykeskuksen esteettömällä matkalla, 7 yötä Barcelonasta
    Satamina Palma Mallorcalla, Marseille Ranskassa, La Spezia Italiassa (täältä pääsee mm. Firenzeen ja Pisaan), Civitavecchia Italiassa (täältä pääsee Roomaan), Napoli Italiassa
  • 2019 Norwegian Jade, Intian valtameren risteily, 17 yötä Dubaista Singaporeen
    Satamina Abu Dhabi (2 vrk), Khasab Omanissa, Goa Intiassa, Male Malediiveilla (tender-kohde, joten pysyin laivassa), Colombo Sri Lankassa, Phuket Thaimaassa (2 vrk), Penang Malesiassa ja Port Klang Malesiassa
  • 2020 Royal Caribbean Explorer of the Seas, Karibian risteily matkanjohtajana Risteilykeskuksen esteettömällä matkalla, 9 yötä Miamista
    Satamina Labadee Haitilla (Royal Caribbeanin yksityissaari), Kralendijk Bonairella, Oranjestad Aruballa ja Willemstad Curacaolla
  • 2022 Royal Caribbean Symphony of the Seas, Karibian risteily, 7 yötä Miamista
    Satamina Costa Maya Mexicossa, Roatan Hondurasissa, Cozumel Mexicossa, Perfect Day CocoCay Bahamalla (Royal Caribbeanin yksityissaari)
  • 2022 Celebrity Edge, Välimeren risteily, 7 yötä Barcelonasta Roomaan
    Satamina Ibiza, Valencia Espanjassa, Portofino Italiassa (tender-kohde, joten pysyin laivassa), Korsika Ranskassa ja La Spezia Italiassa

Maailma täynnä mahdollisuuksia

Risteillä voi kaikkialla maailmassa, joten pohjatyö kannattaa tehdä tarkoin. Suurin osa suomalaisista lähtee risteilylle Karibialle ja Välimerelle, jotka ovatkin ihania kohteita. Talvikaudella Karibia on lyömätön valinta ilmastonsa, rennon letkeyden, kirkkaiden värien ja tunnelmansa vuoksi. Karibian risteilyt ovat myös usein halvimpia ja risteilyn voi saada varustamosta ja laivasta riippuen halvimmillaan jopa 500 euron viikkohintaan sisältäen täysihoidon ja valtavan määrän aktiviteetteja. Uudemmilla laivoilla risteilyt ovat kalliimpia, mutta Karibialla hinta-laatusuhde on usein silti erinomainen. Karibian risteilylle voi lähteä useasta eri kaupungista, joista Miami ja New York ovat meille helpoimpia suorien lentojen vuoksi. Karibian risteilyjen miinuspuolena on toki pitkät lennot, jotka ovat tällä hetkellä myös arvokkaita ja nostavat siten matkan kokonaishintaa.

Välimerellä suosituimmat lähdöt ovat Barcelonasta, joka onkin esteettömyyden kannalta tosi hyvä lähtösatama. Minä lähdin kerran myös Southamptonista Iso-Britanniasta, joka toimi hyvin. Lähtösatamia on myös muun muassa eri puolilla Italiaa ja Kreikassa. Näissä kannattaa aina selvittää myös, onko kyseisessä kaupungissa hyvin saatavilla esteettömiä takseja tai julkista liikennettä satamaan. Välimeren risteilyillä satamia on usein lähes joka päivä ja viikon aikana ehtii nähdä valtavasti. Se on ihanaa, mutta myös uuvuttavaa. Toki on täysin itsestä kiinni kuinka pitkään maissa viettää aikaa. Välimeren risteilyt ovat usein hieman kalliimpia, mutta jos onnistuu nappaamaan halvat lennot, kokonaishinta voi jäädä Karibiaa halvemmaksi.

Karibian ja Välimeren lisäksi laivat kulkevat muun muassa täällä Pohjois-Euroopassa, Kanariansaarilla, Alaskassa, Afrikassa, Etelä-Amerikassa, Australiassa, Aasiassa ja eri puolilla Yhdysvaltoja. Sitten on niin sanottuja siirtymäristeilyjä, joiden myötä laiva vaihtaa kotisatamaansa seuraavaksi puolivuotiskaudeksi. Sellaisen mukana minä ja kaksi avustajaani ylitimme Tyynenmeren syksyllä 2016. Risteilyaluksella voi tehdä myös maailman ympäri matkan. Kesällä 2023 Helsingistä pääsee MSC-varustamon Pohjois-Euroopan 14 yön risteilyille.

Mieti tarkkaan mitä toivot risteilylomaltasi. Toivotko enemmän leppoisaa lököttelyä vai mahdollisimman monta kohdetta samalla reissulla? Risteilyjä on eri pituisia, mutta suosittelen vähintään viikkoa. Se tuntuu monen ensi kertaa lähtevän mielestä pitkältä, mutta monet miettivät heti ensimmäisen risteilyn jälkeen pidempää vaihtoehtoa. Ota risteilyä valitessasi huomioon sekä laivan että kohteiden esteettömyys (tästä lisää vielä myöhemmin tässä artikkelissa). Suosittelen ostamaan matkan Risteilykeskuksesta. Sieltä saa aina markkinoiden parhaan hinnan, olen kouluttanut heidän henkilökuntaansa esteettömyyskysymyksissä, he ovat todellisia risteilyasiantuntijoita ja siellä osataan auttaa sopivan kokonaisuuden valinnassa. Valikoimaa voi katsoa Risteilykeskuksen sivuilla, mutta asiakaspalvelun puoleen kannattaa kääntyä varausvaiheessa tai jos kaipaa vinkkejä esteettömän vaihtoehdon valintaan. Usein halvin vaihtoehto on ostaa Risteilykeskuksesta vain risteily ja lentoyhtiöltä lennot, mutta heiltä saa risteilyn ympärille myös pakettimatkan lentoineen, majoituksineen ja kuljetuksineen.

Esteettömyys laivoissa

Risteilyvarustamoja on useita ja kaikilla varustamoilla on monia laivoja. Minun kokemani Royal Caribbean ja Norwegian Cruise Line ovat niin sanottuja perustason varustamoja, jotka kuitenkin tarjoavat paljon wow-kokemuksia. Näiden varustamojen laivat tarjoavat elämyksiä kaiken ikäisille ja huomioivat myös lapsiperheet erinomaisesti. Minun kokemista varustamoista Celebrity Cruises on premium-tason varustamo ja laivat on suunniteltu erityisesti aikuiseen makuun. Se näkyi laivalla erityisesti parempitasoisena ruokana ja rauhallisuutena. Lisäksi on luxus-tason varustamoja, joilla laivat ovat huomattavasti pienempiä, mutta palvelun taso aivan huippuluokkaa. Korkeampi palvelutaso ei kuitenkaan välttämättä tarkoita parempaa esteettömyyttä.

Pääsääntö on, että mitä uudempi laiva, sitä parempi esteettömyys. Suuria erovaisuuksia en kuitenkaan ole 2000-luvulla rakennetuissa laivoissa huomannut. Laivan kaikki yleiset tilat ovat esteettömiä ja yleensä vähintään yhteen uima-altaaseen ja yhteen porealtaaseen on allasnostin (ainakin Royal Caribbeanilla ja Celebrity Cruise Linella). Esteettömiä vessoja laivoilla on yleensä aina siellä missä tavallisetkin vessat ovat, ovet avautuvat itsestään ja hissit ovat tilavia ja niitä on runsaasti. Teattereissa on useita pyörätuolipaikkoja, casinolla on madallettuja pöytiä ja Royal Caribbeanin Oasis-luokan laivojen karuselliin on ramppi. Esteettömyys on siis huomioitu hyvin monissa yksityiskohdissa.

Erityisesti Royal Caribbeanin ja Celebrity Cruisesin laivoilla olen aina tuntenut olevani tasavertainen matkustaja muiden kanssa, sillä esteettömyys on huomioitu hyvin, eikä sähköpyörätuolistani ole tehty numeroa. Laivoilla on hyvin paljon apuvälineiden käyttäjiä. Henkilökunnan palvelu on ollut pääsääntöisesti hyvää ja minut on aina kohdattu hyvin. Esteettömyyteen liittyviä asioita kannattaa aina rohkeasti kysyä ja esimerkiksi allasnostimen saa käyttöön pyydettäessä.

Valitse esteetön hytti

Kaikissa Royal Caribbeanin, Celebrity Cruisesin ja Norwegian Cruise Linen laivoissa on useita esteettömiä hyttejä eri hyttiluokissa (sisähytti, ikkunahytti, parvekehytti, sviitti). Isoimmissa laivoissa esteettömiä hyttejä on yli 50, mutta ne ovat varsin kysyttyjä eli matka kannattaa varata hyvissä ajoin. Varauksen yhteydessä valitaan tietty hytti. Minä olen risteillyt esteettömissä sisähyteissä, ikkunahyteissä, panorama-ikkunahyteissä ja parvekehyteissä. Sisähytti ei ole ahdistanut, sillä laivoilla on niin paljon ulkotiloja, joihin pääsee helposti. Tavalliset hytit ovat selvästi pienempiä ja ovet ovat kapeita, joten esteetön hytti kannattaa ehdottomasti valita, jos mukana on apuvälineitä.

Kaikki hytit ovat olleet tilavia ja niissä on ollut tilava kylpyhuone. Kannattaa huomioida, että wc-istuimen vieressä ei yleensä ole molemminpuolisia kaiteita. Yhdysvalloissa esteettömyysmääräysten mukaista on se, että kaide on toisella puolen wc-istuinta sekä sen takana. Näin on ollut useassa hotellissa, mutta myös laivoissa, joilla olen seilannut. Hyteissä on seinästä taittuva suihkutuoli, mutta ennakkoon pyytämällä hyttiin saa yleensä myös tukevamman suihkutuolin. Yleensä kaikissa hyteissä sängyt saa joko erikseen tai yhteen parisängyksi ja toivomuksen voi esittää jo varauksen yhteydessä. Vaikka sängyt olisivatkin yhdessä ja toivot erillisiä, hytin oma siivooja korjaa asian nopeasti. Risteilyn ajan hyttiä siivoaa aina aamuin ja illoin sama henkilö, jolle voi esittää toiveita kaikista hyttiin liittyvistä asioista. Hyteissä on yleensä kokolattiamatto. Sängyt ovat tavallisia sänkyjä, eivät sähköisesti säädettäviä. Sängyt ovat keskimääräistä korkeampia ja niiden alla on tyhjää tilaa nostolaitteen jaloille. Special Needs at Sea -yhtiö vuokraa laivaan sähköisesti säädettäviä sairaalasänkyjä joissakin satamissa. Nämä ovat kuitenkin arvokkaita ja usein laivayhtiö edellyttää, että sänky mahtuu hyttiin ilman, että sieltä poistetaan olemassa olevaa sänkyä.

Esteetön parvekehytti Royal Caribbean Allure of the Seasilla
Esteetön ikkunahytti Royal Caribbean Navigator of the Seasilla
Esteetön hytti Celebrity Edgellä
Esteettömän hytin kylpyhuone Royal Caribbean Anthem of the Seasilla
Esteettömän hytin kylpyhuone Celebrity Edgellä

Tutki tarkkaan risteilyn reitti

Kaikki laivojen lähtösatamat ovat esteettömiä ja terminaalissa on huomioitu liikuntarajoitteiset hyvin. Vammaisille matkustajille on omat lähtöselvityslinjastot ja nykyään lähtöselvityksen voi tehdä pitkälti etukäteen laivayhtiön sovelluksessa. Laivaan siirtymiseen saa halutessaan apua, jos tarvitsee esimerkiksi avustavan henkilön työntämään manuaalipyörätuolia. Matkalaukut jätetään heti satamaan tullessa ja ne tuodaan suoraan hyttiin ensimmäisen illan aikana, mikä auttaa laivaan siirtymisessä. Satamat, joissa laiva risteilyn aikana pysähtyy, voivat kuitenkin vaihdella esteettömyydeltään suurestikin. Valitessani risteilyjä kiinnitän reitin kohdalla aina huomiota siihen ovatko välisatamat docked vai tendered. Jos tämä ei näy netissä risteilyjä selatessa, tiedon saa esimerkiksi Risteilykeskuksesta.

Suosi risteilyjä, joissa laiva pääsee laituriin

Docked tarkoittaa sitä, että laiva pääsee kiinnittymään laituriin eli laivasta pääsee helposti ulos myös pyörätuolilla loivaa siltaa pitkin. Ennakkoon kannattaa selvittää, kuinka kaukana satama on kohteen keskustasta tai nähtävyyksistä ja mitä keinoja satamasta on päästä esteettömästi eteenpäin, jos matka ei ole kävelymatkan mittainen. Joissain satamissa laivayhtiö tarjoaa lisämaksullisessa retkitarjonnassaan myös esteettömiä retkiä. Tämä toteutuu useammassa kohteessa ja valikoima on suurempi silloin, jos pystyt siirtymään itsenäisesti pyörätuolista tavalliselle auton penkille ja/tai ottamaan muutaman askeleen. Minä en täytä noita kriteerejä, mutta olen retkeillyt sähköpyörätuolin kanssa täysin esteettömästi muun muassa Jamaicalla ja Hawaijilla Oahulla. Joskus tulee halvemmaksi, jos saa järjestettyä esteettömän retken tai invataksin käyttöön itse suoraan kohteesta. Tällöin laivayhtiöllä ei kuitenkaan ole mitään vastuuta, eikä laiva odota, jos esimerkiksi paluu laivaan syystä tai toisesta viivästyy. Etenkin Karibialla risteilysatamien ympärille on rakennettu valtavasti kauppoja ja palveluita, jos ei halua lähteä pitkälle. Euroopassa taas varsinkin pienemmissä kaupungeissa kävelymatkan päästä löytyy paljon nähtävää. Yleensä kuljen satamissa siis omatoimisesti.

Vältä tendereitä

Tendered tarkoittaakin sitten huomattavasti haastavampaa, usein mahdotontakin laivasta poistumista. Tämä tarkoittaa sitä, että laiva ei kiinnity satamaan, vaan jää kauemmas merelle ja siirtyminen satamaan hoidetaan pienillä aluksilla, tendereillä. Tenderit voivat olla laivan omia pelastuslauttoja tai kohteesta ulkopuoliselta yritykseltä tulevia aluksia. Yleensä laivayhtiön ohjeistus liikuntarajoitteisten osalta on, että kyytiin pääsee vain jos pystyy ottamaan muutaman askeleen eli käytännössä siirtymään tenderiin itsenäisesti.

Tyynenmeren ylityksessä vastaamme tuli kaksi tenderiä vaatinutta satamaa, joista toinen oli Maui Hawaijilla. Olimme kohteessa kaksi päivää, joten halusimme todella mennä maihin. Tender-lauttaan siirryttiin alimmalta kannelta. Laivan ovelle johti portaat, joissa oli kuitenkin porrashissi. Tender-lautta tuodaan ihan laivan kylkeen kiinni. Merenkäynnistä riippuu kuinka hyvin lautta pysyy paikallaan. Hawaijilla meillä oli tyyni päivä, mutta silti lautta liikkui ja tasoero laivan ja tender-lautan välillä vaihteli 20-80 cm:n välillä. Myös pieni rako näiden kahden aluksen väliin jäi. Sähkärillä ei siis tenderiin ole asiaa, eikä ainakaan tässä tapauksessa väliin olisi turvallisesti saanut ramppia. Menin manuaalipyörätuolillani ja avustajani olivat varautuneet nostamaan minut, sillä laivayhtiön edustajat eivät voi ottaa vastuuta pyörätuolin nostamisesta. Käytännössä saimme kuitenkin mukaan monet apukädet ja pääsimme lauttaan. Mauin päässä laiturilla oli ramppi eli selvisimme hyvin eteenpäin ilman portaita, kun minut oli ensin nostettu tenderistä pois. Toinen tender-kohteemme oli Mystery Island, jossa laituri oli pitkien portaiden päässä ja saari muutenkin erittäin esteellinen (pelkkää hienoa hiekkaa), joten laivayhtiö suorastaan kielsi maihin menon, enkä kyllä olisi tilanteesta nauttinutkaan. Intian valtameren risteilyllä Norwegian Cruise Linella eteemme tuli yllättäen tenderi Thaimaan Phuketissa. Laivasta tenderiin poistuttiin laivan ulkopuolella olleita jyrkkiä ja kapeita portaita pitkin. Laivayhtiön ohjeistuksen mukaan portaita kannetaan vain, jos pyörätuoli + siinä istuva ihminen painavat yhteensä 45 kg. Tähän en pysty, mutta niin vain saimme taas käytännön tilanteessa apukäsiä ympärillemme ja minut kannettiin tenderiin, mikä oli kyllä aika hurjaa.

Pääsääntönä voidaan pitää, että isoimmat laivat risteilevät vain satamiin, jossa laiva pääsee kiinnittymään laituriin. Välimerellä läntinen Välimeri on esteettömämpi kuin itäinen ja esimerkiksi Kreikan satamia kannattaa välttää. Aina on pieni mahdollisuus siihen, että suunnitelmia joudutaan muuttamaan yllättäen ja kohteessa tarvitaankin tenderiä, vaikka laivan piti kiinnittyä laituriin. Tämä on kuitenkin hyvin epätodennäköistä.

Pyörätuolilla risteilylle – halpaa vai kallista?

Risteilyjen hinnat vaihtelevat laivan, ajankohdan, reitin ja hyttiluokan mukaan. Risteilyt ovat kohtuuhintainen tapa nähdä maailmaa, varsinkin kun ottaa huomioon, että hinta sisältää kaikki ruokailut melkolailla ympäri vuorokauden sekä viihteen, josta muilla lomilla maksaisi erikseen. Kokonaishintaa nostavat lennot, retket sekä kuljetukset maissa. Laivalla voi elää täysin oman budjetin mukaan. Ostoksiin ja alkoholijuomiin saa menemään rahaa laivalla (ellei ole erillistä juomapakettia), mutta olen viettänyt monta risteilypäivää, jolloin rahaa ei kulunut yhtään. Esteettömyyden tarve lisää risteilyn hintaa eritoten retkien ja kuljetusten osalta, joten matkan kokonaiskuluihin kannattaa kiinnittää huomiota. Voi esimerkiksi olla, että risteily pienemmällä laivalla Rooman Civitavecchiasta alkaen on halvempi kuin risteily isommalla laivalla Barcelonasta alkaen. Rooman lentokentältä Civitavecchiaan on kuitenkin 65 kilometriä ja invataksimatka tuolle välille on kallis. Kesällä 2022 kuljin etukäteen tilatulla taksilla Civitavecchian satamasta Rooman keskustaan ja hinta kolmelta hengeltä oli 217 euroa/suunta. Rome and Italy -yhtiö tarjosi kyllä todella hyvää palvelua. Barcelonassa satama on lähempänä eli voi olla, että saat paremman risteilyn rahalla, joka kuluu toisessa satamassa invataksikuljetuksiin. Jos joka kohteessa käyttää invataksia, myös se nostaa matkan kokonaishintaa. Voi siis olla, että kalliimpi risteily, joka menee kävelyetäisyydelle kohteiden nähtävyyksistä onkin loppupeleissä halvempi. Royal Caribbean myy lähtösatamissa myös kuljetuksia lentokenttien tai kaupungin ja sataman välillä. Yhdysvalloissa kyyti on mahdollista saada myös esteettömänä ja samaan hintaan kuin kaikkien muidenkin. Välimerellä tai muualla maailmassa tätä vaihtoehtoa ei yleensä ole.

Huomioi laivan koko apuvälinevalinnoissasi

Isoimmilla laivoilla liikkuessa kannattaa ottaa huomioon laivojen suuri koko. Kansia on valtavasti ja siirtymiset paikasta toiseen voivat kerryttää päivässä liikuntaa useita kilometrejä. Jos heikosti kävelevillä käveleminen joskus heiluvassa laivassa arveluttaa, kannattaa matkaan mukaan ottaa apuvälineet. Kokolattiamatot ovat laivalla yleisesti käytössä esimerkiksi hyteissä, hyttikäytävillä ja Casinoilla. Ulkokannet taas ovat usein liukkaita, sillä uima-altaista roiskuu helposti vettä. Sähköiset apuvälineet ovat laivalla käteviä. Monista lähtösatamista voi myös vuokrata liikkumisen apuvälineitä, mikäli ne eivät muuten ole päivittäisessä käytössä. Risteilyllä parasta on vapauden tunne, joka kannattaa mahdollistaa itselle mahdollisimman hyvin sopivilla apuvälineillä, laivalla niiden näkemiseen on kyllä totuttu!

Lisää luettavaa esteettömistä risteilyistä:

Pakkauslista Karibian risteilylle
Risteilykeskus esteettömien risteilyiden asiantuntijana
Kaikki artikkelit risteilyistä
About Author

Maailman mahdollisuudet näkevä esteettömän matkailun asiantuntija ja matkabloggaaja, Palmuaseman kirjoittaja ja esteettömän matkailun kouluttaja.

1 Comment

  • Vieläkään ei itse ole tulut oltua tuollaisella risteilyllä Etelämantereen matkaa lukuun ottamatta, joka on varmasti hyvin erilainen tällaisiin verrattuna. Karibia kyllä kiinnostaa kohteena, ja varmasti joskus sinne risteilyreissu tulee tehtyä. Toistaiseksi Kuuba on Karibialla ainoa maa, jossa olen käynyt.

    Reply

Leave a Reply