Palmuaseman matkavinkki

Vastauksia kysymyksiin: Sähköpyörätuoli matkalla

Sähköpyörätuoli matkalla

Haastoin teidät kaksi kuukautta sitten kyselemään, mutta törkeästi olen jättänyt vastaukset odottamaan. Esimerkkiä kysymyksille näyttivät tuolloin Radio Suomipopin Juha Perälä ja Jaajo Linnonmaa, jotka Iltalehden jutun innoittamana puhuivat minusta aamulähetyksessään ja pohtivat esteettömään matkailuun liittyviä kysymyksiä. Vastasin heille, twiittasin linkin postaukseeni ja minuutti tämän jälkeen juttu jatkuikin jo radiossa. Nyt osa tunteekin minut nimellä Sähkötuoli-Sanna. Vammaisuus on vaikea aihe heittää vitsiksi ellet itse ole vammainen. Minun ja vammaisystävieni läpän heitto on kyllä erittäin kovaa ja ulkopuolisen korviin varmasti välillä raakaa kuultavaa, mutta kuka tahansa ei moiseen voi ryhtyä. Radion suositut rääväsuut onnistuivat pohtimaan sähköpyörätuoliini liittyviä kysymyksiä hauskasti ja yhtään loukkaamatta. Olen iloinen, että vammaisuudestakin puhutaan, myös kepeään sävyyn.

Teillä ei kuitenkaan ollut tuolla hetkellä kovinkaan paljon kysymyksiä mielessä. Kysyä saa toki milloin tahansa ja tavoitteeni on vastata hyvin paljon nopeammin kuin kahden kuukauden viiveellä. Muutaman hyvän kysymyksen kuitenkin esititte ja niistä sähköpyörätuoliin liittyviä vastauksia seuraavassa. Lisäsin joukkoon muutaman eri yhteyksissä usein kysytyn kysymyksen sähkäriin liittyen. Kysymykseen esteettömistä kaupunkikohteista vastaan kokonaisella postauksella vielä myöhemmin tällä viikolla.

Miten ihmeessä onnistuu tuolin lataus erilaisissa matkakohteissa?

Sähköpyörätuolini akku kestää yhdellä latauksella noin 20 kilometrin ajon. Lataan sitä käytännössä aina öisin, jolloin päivän aikana ei tarvitse useinkaan murehtia akun riittävyyttä. Olen matkustanut vain kohteissa, joissa on ollut sähköt, muutenhan tämä olisikin jo kinkkisempi kysymys. Lataaminen riippuu kohteessa käytettävästä sähköjännitteestä. Käytössäni olevalla laturillani olen pystynyt ladata tuolin kaikkialla muualla paitsi Yhdysvalloissa. Joissakin maissa tarvitsen adapterin, jos pistorasia on erilainen kuin Suomessa, mutta useimmissa maissa sähköjännite on kuitenkin sama kuin Suomessa eli 220-240 V. Yhdysvaltoja varten mukanani maailmanympärimatkalla oli ystäviltäni lainaama laturi, jossa sähköjännitte on Yhdysvaltoihin sopiva eli 100-120 V.

Entäs tuolin säilytys paikoissa missä ei mahdu hissiin? 

Minun kohdallani tällaista tilannetta ei synny, sillä varmistan etukäteen, että varmasti mahdun esimerkiksi hotellin hissiin. Jos olen epäileväinen, kysyn hissin mittoja hotellista etukäteen. En nimittäin pysty nousemaan tuolista itsenäisesti ja jättämään sähköpyörätuolia johonkin säilytykseen, vaan kuljen sillä koko ajan ja esimerkiksi hotellihuoneeseen on mahduttava sähköpyörätuolillani. Toki on heitäkin, jotka käyttävät sähköpyörätuolia tai sähkömopoa vain ulkona liikkumiseen. Tällöin yleensä pääsääntö on, että apuväline tulee säilyttää omassa huoneessa, mutta usein tämä on hotellin kanssa sovittavissa ja esimerkiksi vastaanoton läheisyydestä saattaa löytyä säilytyspaikka.

Miten sähkärin maavara piisaa eri korkuisten rotvallien yli?

Kovin korkeiden kynnysten yli en sähkärillä itsenäisesti pääse. Noin 10 cm korkeat kynnykset vielä menevät, riippuen vähän kynnyksen muodosta, maan pinnan liukkaudesta yms. Hieman tätä korkeammat menevät avustettuna niin, että avustaja auttaa etupyöriä nousemaan kynnykselle. Sitten pohja ottaakin jo helposti kiinni. Kuljetan usein mukanani matkaramppia, jonka avulla pääsen noin 30-40 cm korkeista kynnyksistä. Jos korkeuseroa on tätäkin enemmän, on aika etsiä kiertoreitti.

Mikä on pahin keli mistä oot selvinny tuolin rikkoutumatta?

Olen hyvien säiden ihminen ja välttelen huonoja kelejä. Vesisateella jään siis mielelläni sisään. En itseasiassa tiedä kumpi rasittaa tuolia enemmän, Suomen lumihelvetti ja pakkaset vai tropiikin kuumuus. Muutamana talvena olen joutunut puskemaan läpi sellaisista lumikasoista, että olen varma, että lunta on mennyt sähkärin jokaiseen osaan. Myös pahimmat vesisateet olen kokenut Suomessa, kesäfestareilla, kun lavan läheisyydestä ei kertakaikkiaan ole halunnut poistua. Tällöin olen suojannut sähkärin ohjaimen muovipussilla ja välttänyt sähkärin hissin ylös nostamista. Tällöin en ole nähnyt niin hyvin lavalle, mutta vesi ei myöskään ole päässyt niin vapaasti satamaan tuolin sisuksiin.

Miksi sähköpyörätuolia pitäisi purkaa ja suojata lennolle, miksei lentoyhtiö huolehdi tästä?

Kukaan ei pakota purkamaan tai suojaamaan sähkäriä, mutta esimerkiksi lentoyhtiöiden rajoitukset sähköpyörätuolin korkeudelle edellyttävät usein selkänojan irroittamista tai kumoamista, jotta tuoli täyttää korkeusvaatimuksen. Mitä paremmin tuolin lennolle valmistelee, sitä todennäköisempää on, että se saapuu ehjänä perille. Oma valinta siis. Tiedän ihmisiä, jotka eivät halua tuolia purkaa ollenkaan ja jotka kuitenkin ovat onnistuneesti lentäneet. Tiedän myös heitä, joiden tuoli on tällaisessa tilanteessa hajonnut. Tuolin kannattaa olla mahdollisimman pieni, eikä minkään osan kannata sojottaa irrallaan. Lisää asiasta kirjoituksessani ”Liikuntarajoitteisen lentomatka”. Sähköpyörätuoleja on hyvin monenlaisia, eikä lentokenttien henkilökunnalta voi edellyttää osaamista niiden kaikkien purkamisessa. Ja hyvä niin. Vastuu on siis aina käyttäjällä, joka tuntee oman tuolinsa parhaiten.

Mitä jos sähkäri hajoaa matkalla?

Kirjoitin tästä aiheesta noin vuosi sitten jutussa ”Mitä jos kaikki ei menekään hyvin?”, jossa käyn läpi pelätyinpiä skenaarioita esteettömän matkan näkökulmasta. Sähkärin hajoaminen on aina erittäin ikävä ja ei-toivottu asia. Viisi vinkkiäni: 1) Lähde matkaan aina lähtökohtaisesti hyväkuntoisen sähkärin kanssa ja tunne oma tuolisi. 2) Ota etukäteen selvää, onko kohteessa kyseisen tuolin maahantuojaa tai apuvälineiden korjaukseen erikoistunutta yritystä hätätilannetta varten. 3) Ota etukäteen selvää, onko kohteessa mahdollista vuokrata pyörätuolia, jos hätätilanne iskisi. 4) Ota mukaan joitakin tuoliisi sopivia työkaluja, joilla saat ruuveja kiristettyä yms. Myös pumppu renkaiden täyttämistä varten on hyvä olla mukana. Ilmastointiteippi pelastaa monta pientä ongelmaa. 5) Harkitse oman manuaalipyörätuolin mukaan ottamista varatuoliksi erityisesti, jos kohteessa ei ole apuvälineitä vuokrattavissa.

Unohtuiko jotain? Haluaisitko tietää jotain muuta liittyen sähköpyörätuoliin matkalla? Kysy kommentoimalla!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply