risteily Ruotsi yhteistyö

Testissä Silja Symphonyn Commodore-luokan invahytti

Commodore-luokan invahytti

Hykertelin tyytyväisyyttäni, kun ensimmäisen kerran kuulin, että Silja Symphonyllä on Commodore-luokan invahytti. Se tuli laivaan remontin yhteydessä noin kaksi vuotta sitten. En siksi, että olisin ollut tyytymätön matkoihini Promenade- tai A-luokan invahyteissä, vaan siksi, että olen aina peräänkuuluttanut vaihtoehtoja myös esteettömään valikoimaan. Pyörätuolin käyttäjät haluavat yhtä lailla valita joskus sen halvimman vaihtoehdon ja joskus taas matkaansa hieman luksusta niin kuin kuka tahansa muukin. Liian harvoin tämä on kuitenkaan mahdollista. Hotelleissa esteettömiä huoneita löytyy yleensä vain standard-luokassa ja useimmilla laivoillakin vain A- tai B-luokassa. Viime perjantaina minun, veljentyttöni Annin ja avustajani Virvan viikonloppuloma Tukholmassa sai aivan erityisen alun, sillä matka taittui ensimmäistä kertaa Commodore-luokassa!

Commodore-luokan esteetön hytti löytyy vain Silja Symphonyltä, ei vastaavanlaiselta Silja Serenadelta. Jos matka Commodore-luokassa kiinnostaa, kannattaa matkan ajankohta suunnitella siten, että Syphony on liikenteessä. Laivat lähtevät Helsingistä kohti Tukholmaa vuoropäivin. Erikoiskohtelu alkaa jo lähtöselvityksessä, sillä Commodore-hyttien ja sviittien asiakkaille on oma lähtöselvitystiski. Perjantain ruuhkassa tämä oli ihana etu, sillä muille lähtöselvitystiskeille oli jonot. Hytti sijaitsee laivan keulassa kannella 11. Commodore-hyttien käytävään on väliovi, jonka saa auki hyttiavaimella. Itsenäisen liikkumisen kannalta ylimääräiset väliovet ovat aina huono juttu, mutta avustajan kanssa liikkuessani tästä ei koidu ylimääräistä haittaa.

IMG_3496

Hytti on ihana. Sen tilavuus on 22,4 neliömetriä eli se on noin 10 neliötä isompi kuin Silja Symphonyn 12 muuta invahyttiä. Laivayhtiö on koonnut sivuilleen tiedot kaikista laivan invahyteistä. Hytti on enemmän hotellihuone kuin hytti. Sisustus on tyylikäs. Parisänky on oikeasti kaksi erillistä sänkyä, jotka saa pidettyä yhdessä tai työnnettyä erilleen. Yöpyödät ovat irralliset, mikä helpottaa sänkyjen asettelua.Sohvasta saa sängyn, joka on sopiva yhdelle aikuselle tai kahdelle lapselle. Teimme sohvasängyn vasta juuri nukkumaan mennessämme, jolloin tilaa jäi illan ajaksi enemmän. Iso TV, työpöytä ja jääkaapissa kuohuviinipullo ja virvoitusjuomia, jotka kuuluvat aina hytin hintaan. Myös tuoreet hedelmät odottivat meitä saapuessamme. Juomavarastoja olisi täydennetty seuraavana aamuna, jos olisimme olleet risteilyllä, mutta me jatkoimme seikkailuamme Tukholmassa. Ikkunan edessä oli iso pehmustettu tasanne, jossa mahtui makoilemaan tai istumaan ihan kunnolla. Näin talvella ei ikkunasta ole kovin paljoa iloa, mutta kesäaikaan tasanteella makoilu olisi ihanaa. Sinne saa myös kätevästi tavaraa nostettua yön ajaksi. Esimerkiksi sohvapöytä ei enää sohvan levittämisen jälkeen mahtunut olemaan muualla. Pyörätuolin käyttäjän näkökulmasta tasanne on toki vähän ikävä, sillä ihan ikkunan viereen ei pääse maisemia ihastelemaan. Seuralaisilleni tasanne tuotti kuitenkin paljon iloa, joten en harmitellut pätkääkään ja hyvin näki myös vähän kauempaa. Iso plussa siitä, että pistorasioita oli hytissä useita, myös molempien sänkyjen luona. Kaikki sijaitsevat korkeudella, johon yltää hyvin myös pyörätuolista. Myös hytin kylpyhuone oli positiivinen yllätys. Se on huomattavasti tilavampi kuin muissa invahyteissä ja esteettömyysratkaisut on toteutettu hyvin. Pöntön molemmilla puolin on tilaa ja seinästä taittuva suihkutuoli on tukevampi ja leveämpi kuin muissa invahyteissä. Pientä ylellisyyttä tuovat pienet shampoo-pullot, hammasharjat ja kylpytakit. Ainoastaan sängyt eivät säväyttäneet. Sänkypeiton alta paljastui nimittäin kaksi normaalia laivasänkyä ruskeine patjoineen ja ohuine petauspatjoineen. Milloinkohan laivallekin saataisiin kunnon patjat ja lakanat, jotka pysyvät paikallaan? Tiedän liikuntarajoitteisia, joilla matka jää tekemättä myös siksi, että he tarvitsisivat sähkösäätöisen sängyn. Sellaiset sopisivat erityisesti tähän Commodore-hyttiin, mutta mikä ettei myös toiseksi sängyksi edes joihinkin muihin esteettömiin hytteihin.

IMG_3490

IMG_3492

IMG_3533

Commodore-hyttien asiakkaat saavat vapaasti käyttää myös loungea, jonne pääsee esteettömästi kannelta 10. Sinne mekin suuntasimme heti, kun olimme käyneet laivan kannella katsomassa laivan lähdön ja Helsingin valoja. Todella viihtyisästi sisustetussa loungessa on maksutta tarjolla pieniä leipiä, croisantteja, leivonnaisia, keksejä, karkkia ja kahvia ja teetä. Ikkunoista näkyy auringonlaskun värjäämä taivas ja viimeiset ripaukset Helsingin saaristoa samalla kun skoolaamme kahvi- tee- ja kaakaomukeillamme alkaneelle matkalle. Illallisen nautimme tällä kertaa El Capitan -ravintolassa, sillä kaikkien teki mieli kunnon pihviä.

IMG_3512

IMG_3510

IMG_5538

IMG_5540

Aamulla nautimme aamiaista Bon Vivant -ravintolassa. Promenadella sijaitsevan ravintolan aamiainen on tarkoitettu vain Commodore-hyttien ja sviittien asiakkaille ja se sisältyy matkan hintaan. Juomat (halutessa myös kuohuviini) tarjoillaan pöytään ja listalta saa tilata haluamansa lämpimät tuotteet. Pöytäämme tuotiin myös leipäkori ja leikkelelautanen. Lisäksi on muutama piste, joista voi käydä itse hakemassa lisää. Jälkiruuat ovat houkuttelevasti esillä yhdessä niistä. Tilaamani kinkkumunakas oli erittäin hyvä ja aamiaiskokemus kokonaisuudessaan yksi menomatkan parhaista jutuista.

IMG_5546

IMG_5547

IMG_5550

Kuka haluaa matkustaa kalliissa hyttiluokassa, jos samalla rahalla pääsisi melkein etelään (aika harvoin tosin)? Näin olen kuullut monen kysyvän. Tämä oli minulle yhteistyömatka, josta en maksanut, mutta mietin vastausta tähän kysymykseen. En minäkään aina maksaisi. Silloin, jos matkani tarkoitus on vain päästä Tukholmaan, en panosta paljoa rahaa matkaan, vaan nautin risteilystä täysillä myös halvimmassa hyttiluokassa. Commodore-hytin valitsisin, kun itse risteily olisi matkan tarkoitus ja tilanne muutenkin jotenkin spesiaali. Hytti olisi hyvä valinta silloin kun haluaisin juhlistaa jotain, kun matkalle olisi jokin spesiaalisyy. Tai toisaalta ihan vaan, jos kaipaisin elämääni pientä luksusta. TallinkSiljan kanta-asiakkaana pisteitä kertyy usein niin, että hyttiluokkaa voi korottaa Commodore-luokkaan ilman suuria rahasummia. Tämä mahdollisuus kannattaa siis ehdottomasti hyödyntää. Kokonaissummaa miettiessä kannattaa laskea mukaan myös aamiainen ja hyttiin sisältyvät juomat, joihin muuten käyttäisi risteilyllä rahaa. Tässä hyttiluokassa risteily tuntuu ihan siltä kuin seilaisi vähän lämpimämmillä vesillä, sillä hytti muistuttaa Karibian risteilijöiden hyttejä. Kaiken kaikkiaan matka Commodore-hytissä oli ihana kokemus, jonka olisin mielelläni suonut jatkuvan vielä hieman pidempäänkin.

Menomatkamme Tukholmaan Commodore-hytissä ja paluumatkamme Promenade-hytissä toteutuivat yhteistyössä Tallink Siljan kanssa

IMG_3526

You Might Also Like

29 Comments

  • Reply
    Vammiainen
    2.2.2017 at 15:35

    Maksatatko kaikki matkasi toisilla? Matka-Agenttien kanssa järjestämäsi ”vammaismatkat” ovat törkeän hintaisia ja hintaan on piilotettu myös omat kulusi, jotka tuskin ovat vain sinun maksuton matkasi. Kaupunki maksaa avustajasi eli tosiasiassa reissaat pitkälti meidän veronmaksajien rahoilla. Tosin jos ja kun laivayhtiöt tai matkanjärjestäjät tarjoavat sinulle ilmaisia matkoja, se on katsottava ansioksesi, kun olet menestynyt kerjäämisessä hyvin.

    • Reply
      Palmuaseman Sanna
      4.2.2017 at 10:27

      Yksinkertainen vastaus: En maksata. Suurin osa reissuistani, joista Palmuasemalla kirjoitan, ovat kokonaan itse maksamiani. Maksan myös suurimman osan avustajieni kuluista itse, kunnalta saan avustusta samassa määrin kuin kuka tahansa vammaispalvelulain mukaisiin palveluihin oikeutettu eli avustajan kulut rajoitettuun määrään matkoja vuotta kohti. Näitä blogiyhteistöitä teen silloin tällöin ja ne on aina erikseen merkattu blogiteksteissäni. Tässä tapauksessa yhteistyöni Tallink Siljan kanssa tarkoitti ilmaisia matkoja ennalta sovittuja blogitekstejä ja sosiaalisen median nostoja vastaan. Veroja maksan itsekin hyvin paljon kaikesta siitä työstä, jota teen.

  • Reply
    Niinuska
    2.2.2017 at 19:58

    Huh, huh. Minun käsittääkseni ihmiselle kuuluu työstään myös palkka, aivan kuten kenelle tahansa matkanjohtajalle tai oppaalle, joka on reissussa mukana. Jos ainoa korvaus olisi se, että vain matkat maksettaisiin, niin kuka sellaisella diilillä eläisi? Ihan kuin missä tahansa duunissa ihminen on oikeutettu myös palkkaan sen lisäksi, että myös kulut korvataam, vaikka työ olisikin ulkomailla tehtävää. 😮

    • Reply
      Palmuaseman Sanna
      4.2.2017 at 10:51

      Niinpä, ilmaisilla matkoilla kun ei valitettavasti makseta vuokria ja elinkuluja 🙂

  • Reply
    Reissu-Reino
    3.2.2017 at 15:54

    Palkkaa on oikeus pyytää, mutta se tulee tehdä läpinäkyvästi, eikä piilottaa matkanjohtajan palkkaa matkan hintaan, vaan se tulee ilmoittaa erikseen. Matka-Agentit eivät mainitse Sanna Kalmarin johtamien erikoismatkojen osalta mitään muuta kuin matkan hinnan, joka kyseisillä matkoilla on luvalla sanoen todella suolainen. Jos Kalmari onnistuu ansiokkaalla ”kerjäämisellään”, kuten kommentoija asian on ilmaissut, saamaan subjektiivista hyötyä firman kustantaessa hänen matkansa pientä mainoskirjoitusta vastaan, se on luettava Kalmarin ansioksi. Muillakin vammaisilla on samat mahdollisuudet ”kerjätä” ja kerjääminen kuuluukin olennaisena osana vammaisjärjestöjen ja yksilöiden toimintaan. Sillä on vain toinen nimi: avustukset.

    • Reply
      Palmuaseman Sanna
      4.2.2017 at 10:49

      Kiitos Reissu-Reino kommentistasi. Haluan muistuttaa, että puhumme tässä kahdesta eri asiasta: Palmuasemalle tekemistäni blogiyhteistöistä kuten nyt TallinkSiljan kanssa tekemäni yhteistyö sekä palkkatyöstäni, jota teen muun muassa osa-aikaisesti Matka-Agenteille muulla alalla olevan kokopäivätyöni lisäksi. Tällä kyseisellä matkalla blogiyhteistyö tarkoitti minulle ilmaista matkaa. Joskus se tarkoittaa myös maksettua palkkiota. Kummassakin tapauksessa kyseessä on minulle työ, jonka ehdot määritellään aina ennalta ja joka nimenomaan tuottaa minulle työtä, ei pelkkää nautintoa, kuten itse maksamani lomamatkat.

      Matkanjohtajallisissa pakettimatkoissa hintaan on aina laskettu matkanjohtajan matkakulut ja palkka, oli matkanjohtajana tai matkanjärjestäjänä kuka tahansa. Näitä ei yleisen käytännön mukaan erikseen ilmoiteta, ihmisten palkkatiedot kun eivät missään palvelussa ole julkista tietoa. Pakettimatkan hinta muodostuu muun muassa lennoista, veroista, majoituksesta, lentokenttäkuljetuksista, mahdollisista retkistä, retkellä käytettävän paikallisoppaan palveluista, ruokailuista, matkatoimiston järjestelypalkkioista, matkanjohtajan kuluista jne., jotka ilmoitetaan yhtenä kokonaissummana. Yhtälailla isoilla matkatoimistoilla on hintaan laskettu kohteessa olevien matkaoppaiden palkkakuluja, internet-sivujen ylläpitoa, myyjien palkkoja jne. jne.. Omatoimiset pakettimatkat tai täysin omatoimisesti toteutettavat matkat tulevat joskus halvemmaksi juuri tästä syystä, että matkatoimiston, matkanjohtajan tai matkaoppaan palveluita ei ole hinnassa mukana. Ryhmähinnat muun muassa lentoyhtiöillä ovat usein kalliimmat kuin yksittäisten matkustajien, joten tämäkin tekee ryhmämatkoista hieman kalliimpia. Olen samaa mieltä, että esteettömien matkojen hinnat ovat joskus korkeampia kuin muiden matkojen. Se johtuu valitettavasti siitä, että esteettömät palvelut, esimerkiksi invataksit ja esteettömät bussit ovat hyvin monissa maissa edelleen kalliimpia kuin tavalliset taksit ja bussit. Tämä riippuu paljon myös kohteesta. Tutkimalla eri toimistojen hintoja matkoille, joissa on mukana matkanjohtaja, ruokailuja ja/tai retkiä, on kuitenkin helppo todeta, että eroa hinnoissa ei kuitenkaan aina ole. Onneksi jokaisella on mahdollisuus valita omiin toiveisiin ja budjettiin sopiva matka.

  • Reply
    Niinuska
    3.2.2017 at 17:52

    Älä höpötä, herran jumala. Mihin tahansa palveluun lasketaan sisältyvän myös työvoiman palkkakustannukset niitä asiakkaalle erittelemättä. Matka-Agenttien sivuilla sanotaan selvästi, että hintaan sisältyvät matkanjohtajan palvelut. Aivan kuten muissakin matkatoimistoissa oppaille ja matkanjohtajille maksetaan palkkaa ja asiakkalle ilmoitetaan vain kokonaishinta matkasta.

    On sitten yrityksen asia selvittää tulot ja menot mm. kirjanpitoon ja verottajalle ja tässä kohtaa myös työvoimakustannukset.

    Matka-Agenttien matkakuvauksissa mainitaan kyllä, mitä matka sisältää. Jokainen voi omin silmin käydä tämän toteamassa. Asiat on ilmoitettu juuri siten kuin valmismatkalaki edellyttää.

    Esität todella outoja väitteitä, motiiveja voi vain arvailla.

    • Reply
      Palmuaseman Sanna
      4.2.2017 at 10:53

      Kiitos Niinuska, kun avasit asiaa kyselijälle. Yritin yllä olevassa kommentissani avata myös hieman tätä kulujen jakautumista.

  • Reply
    Mitä ihmettä
    3.2.2017 at 18:05

    Enkä käsitä valitustasi hinnoista. 14 vrk Thaimaan Hua Hinissa alk. 1442 euroa. Esteetön majoitus upeassa huvilassa, hinnassa mukana netti ja kaikki. Valituksesi on naurettavaa.

    • Reply
      Palmuaseman Sanna
      4.2.2017 at 10:55

      Niinpä, esteettömästi voi matkustaa monella tapaa ja hyvin erilaisilla kustannuksilla, riippuen millaisen kohteen ja matkustusmuodon valitsee. Kaikille toivottavasti löytyy itselle soveltuva tapa!

  • Reply
    Helena Arvio
    4.2.2017 at 13:03

    Kyllä, ja muistetaan ettei toisen matka oo toiselt pois koskaan, älä välitä liikaa noista kadehtijoista!

  • Reply
    Tietämätön
    4.2.2017 at 16:14

    Tietämättömyyttäni kysyisin, miten sähköpyörituolin käyttäjä, joka on kaikilta osin toisten henkilöiden avun varassa, voi toimia matkanjohtajana niin, että siitä on todellista lisäarvoa matkalaisille? Joka tapauksessa jokainen pyörätuolilla liikkuva tarvitsee oman avustajan. Jokainen pyörätuolin käyttäjä esim. risteilyllä pärjää varsin hyvin ilman matkanjohtajaakin oman avustajansa kanssa. Mikä on siis vammaisen matkanjohtajan merkitys vammaismatkoilla? Hän ei voi avustaa ketään, koska on itsekin avustettavana.

    • Reply
      Palmuaseman Sanna
      4.2.2017 at 17:20

      Nyt eksyttiin vähän Silja Symphonyn Commodore-hytistä, mutta vastaanpa silti. 🙂 Itse en näe, että sähköpyörätuolistani olisikaan lisäarvoa. Teen työtäni aina osaamisellani ja persoonallani, en sähköpyörätuolillani. Sähköpyörätuolini on minulle liikkumisväline, josta tuleva lisäarvo saattaa joillekin matkoilleni lähteville olla se, että he luottavat pystyvänsä kohteessa liikkumaan, kun kerta minäkin pystyn. Matkanjohtaja ei koskaan tarjoa fyysistä apua matkalle lähteville. He, jotka tarvitsevat fyysistä avustamista, ottavat mukaan avustajan. Tämä on periaate riippumatta siitä olisiko matkanjohtaja fyysisesti kykenevä avustamaan vai ei. Matkanjohtajan työnkuva sisältää matkaan liittyvien käytännön asioiden hoitamista, neuvomista, kohdetuntemusta, ongelmatilanteissa avustamista, tulkkaamista, ryhmästä riippuen milloin mitäkin. Toistaiseksi liikuntavammani ei ole estänyt minua tekemästä matkanjohtajan tehtäviä. Olen myös käsittänyt, että kukaan ei osta matkaansa vain siksi, että haluaisi nimenomaan vammaisen matkanjohtajan. Osa tulee yhä uudelleen juuri minun vetämilleni matkoille, koska pitävät minusta, osalle taas ei ole mitään väliä kuka matkanjohtajana toimii, jos matka muuten tuntuu kiehtovalta. On myös suuri joukko ihmisiä, jotka eivät koe hyötyvänsä matkanjohtajan palveluista. Siksi he eivät ostakaan ohjattua ryhmämatkaa, vaan matkustavat omatoimisesti.

  • Reply
    Niinuska
    4.2.2017 at 16:41

    Matkanjohtaja on matkanjohtaja, avustaja on avustaja. Matkanjohtaja hoitaa käytännön asioita, komminikoi, tulkkaa, kertoo päivän ohjelmasta. Harvalla henkilökohtaisella avustajalla on esim. sellaista kielireserviä. Tai voi olla, mutta se ei ensisijaisesti ole avustajan tehtävä, siis kielilläpuhuminen. Matkanjohtaja tietää paikalliset käyntikohteet, esteettömyydet paikkoihin, auttaa vaikkapa ongelmien tullen jne. Miten ihmeessä henkilökohtaiset avustajat voisivat näiltä osin vastata kokonaisesta turistiryhmästä.

    Aivan samalla tavalla matkanjohtaja on matkanjohtaja esteettömillä matkoilla kuin muillakin matkoilla, vaikka välillä tarvitseekin apua omissa päivittäistoimissaan. Se ei silti estä matkanjohtajalta turistiryhmän neuvontaa, ohjausta, opastusta jne. Matkanjohtajan tehtävä ei ole missään muuallakaan matkoilla avustaa, paitsi suullisesti ja tiedollisesti. Sähköpyörätuolilla liikkuva matkanjohtaja osaa nähdä asiat, tilanteet ja paikat sähköpyörätuolin käyttäjän silmin.

  • Reply
    Tietämätön
    4.2.2017 at 17:48

    Kiitos vastauksestasi. Osallistuuko vetämillesi matkoille todella myös vammattomia ilman, että he matkustaisivat jonkun vammaisen perheenjäsenen tai sukulaisen mukana? Vammaiset liikkuvat niin paljon hitaammin luonnollisista syistä johtuen, joten kuvittelisin vammattomien hermostuvan odotteluun ja ongelmatilanteiden ratkomisiin, joita varmuudella on, koska kohteet eivät ole esteettömiä.
    Vammaisten osallistumisen vammaisen matkanjohtajan matkalle ymmärrän, koska kokemus voi olla vertaistuellinen eli samanlaisten ihmisten seurassa tuntuu ehkä varmemmalta matkustaa, kun erityistarpeet ymmärretään ja odottelu on luonnollista. Olen ymmärtänyt invataksien olevan joissakin kohteissa kalliita, joten useampi käyttäjä voi jakaa kustannuksia ja näin saadaan yhteisesti säästöjäkin aikaan eli vammaismatkat on varmaan vammaisille hyvä asia. Käyväthän vammaiset vammaisten koulujakin mm. Ruskiksella siksi, että pärjäisivät paremmin ja voisivat keskittyä oleelliseen eli oppimiseen esteellisyysongelmien selvittelyn sijaan.

    • Reply
      Palmuaseman Sanna
      4.2.2017 at 17:54

      Esteettömän matkan voi ostaa kuka tahansa. Yleensä matkoille tulevat kuitenkin yksittäiset matkustajat tai seurueet, jotka erinäisten syiden vuoksi hyötyvät esteettömistä palveluista. Minä en koskaan kysele mikä vamma kenelläkin on, eivätkä kaikki vammat näy päällepäin, joten en osaa vastata kysymykseesi onko joukossa vammattomia muuten kuin seurueissa.

  • Reply
    Tietämätön
    4.2.2017 at 18:20

    On selvää, ettei kenenkään vammaisuudesta kuulu kyselläkään, eikä kaikki vammat näy ulospäin, mutta olettaisin useimpien matkalaistesi olevan pyörätuolin käyttäjiä. Jokin erityissyy ei-pyörätuolin käyttäjille esteettömälle matkalle osallistumiseen luultavasti on.

    Kun viestiketjussa yhden viestin osalta kritisoitiin esteettömien matkojen kalleutta ja toisessa viestissä väite ammuttiin alas viitaten kritiikin aiheettomuuteen sanoisin omana mielipiteenäni, että pidän esteettömiä matkoja selvästi kalliimpina ja henkilökohtaisesti en ostaisi esteetöntä matkaa ellei siihen olisi jotain erityistä tarvetta. Vilkaisin Matka-Agenttien sivuille ja esimerkiksi viikon Kreetan matkan hinta kesäkuun puolivälissä oli yli 1400 euroa, jota pidän kalliina, vaikka siihen sisältyykin puolihoido. Voi olla, että Matka-Agentit on myös kalliimpi kuin moni muu matkatoimisto, joten jos lähtisin Kreetalle samaan aikaan saisin huomattavasti edullisemman matkan useammaltakin matkanjärjestäjältä.

    Mitä tulee matkanjohtajan palveluihin jonkin verran englanninkieltä hallitseva pärjää täysin turistikohteissa ja en muista olisinko koskaan pakettimatkalla kysynyt mitään matkaoppailta, koska kaikki tieto löytyy nykyisin helposti netistä ja paikanpäällä voi kysäistä paikallisiltakin, kun tarvitsee kysyä. Pakettimatkalaisille matkaoppaat ovat joka tapauksessa valmiina palvelemaan, joten en käsitä, mihin enää matkanjohtajaa tarvitaan.

    • Reply
      Palmuaseman Sanna
      4.2.2017 at 18:32

      Olen ihan samaa mieltä, että harva joka esteettömiä palveluita ei tarvitse, tulee esteettömille matkoille muuten kuin seurueessa. Vammattomille matkavalikoima kun on valtavan laaja muutenkin. Onneksi myös vammaisilla henkilöillä on varaa valita ja oikeanlainen ja omaan budjettiin sopiva loma löytyy ihan varmasti kaikille 🙂

  • Reply
    Tietämätön
    5.2.2017 at 16:09

    Varmasti vammaiset osaavat käyttää tervettä järkeä ja harkintaa matkapäätöstä tehdessään siinä missä vammattomatkin. Jos joutuu maksamaan sekä oman että avustajan matkan, tuskin siinä haluaa enää maksaa lisähintaa Matka-Agenttien esteettömästä matkasta, kun samoihin kohteisiin mm. Kreetalle ja Teneriffalle pääsee muilla matkanjärjestäjillä edullisemmin. Vai ovatko vammaiset poikkeuksellisen varakkaita, joilla on varaa maksaa samasta tuotteesta muuten vain selvästi kalliimpi hinta?
    Valitsemalla jonkin muun matkanjärjestäjän pakettimatkan, saa vähintään samat matkaopaspalvelut ja syntyneellä säästöllä saa runsaat käyttörahat reissuun tai rahat seuraavaan matkaan, jotka olisivat muuten menneet Matka-Agenttien taskuun. Järkevät vammaiset varmasti osaavat tehdä hintavertailuja ja havaitsevat esteettömien matkojen kalleuden ja valitsevat rationaalisesti.

    • Reply
      VV
      6.2.2017 at 09:12

      Hyvä Tietämätön, toivoisin ettet yritä puhua kaikkien vammaisten puolesta, sillä kaikkien matkustustyyli ja valmiustaso oman matkan järjestämiseen on erilainen, kuten sinulle on jo moneen kertaan kerrottu. Joku haluaa maksaa palvelusta, jotta ei itse tarvitse järjestää kaikkea erityistä huomioon otettavaa, joku ei. That’s it. Pyydän sinua myös huomioimaan että matkanjohtaja ja matkaopas ovat sama asia, oletukseni on, että matkoilla on usein vain yksi opas/johtaja, jonka osaamiseen ryhmä tukeutuu.

  • Reply
    Matkailija
    5.2.2017 at 20:37

    Olen matkailut runsaasti ja järjestänyt omia ja muutamia ryhmien matkoja myös. Osaisin varmasti järjestää itseni pyörätuolin kanssa vaikka Himalajalle. Olen myös käyttänyt matkatoimistojen palveluita ja ollut ryhmämatkoilla. Olen käyttänyt myös Matka-Agenttien palveluita. Toisinaan haluan lähteä lomalle siten, että matkajärjestelyt eivät vie aikaani ja voin luottaa, että esteettömyys on myös oikeasti kunnossa niin kohteessa, kuljetuksissa kuin mahdollisilla retkillä (kaikki matkatoimistot eivät osaa hoitaa hommaa). Palvelusta ja sen laadusta voi olla myös valmis maksamaan. Säästyneen ajan voi käyttää esimerkiksi työn tekemiseen (keskittyä itse siihen missä on itse tuottavaisin). Rahallisesti kallein saattaa olla jossain tilanteessa rationaalisin ratkaisu. Elämän päämäärä ei ole rahan säästäminen ainakaan kaikikilla. Tosinaan matkajärjestelyjen tekeminen voi olla osa matkakokemusta. Tällaisissa tilanteissa järjestän luonnollisesti matkani itse.

    Tulen jatkossa sekä järjestämään itse matkoja että käyttämään matkatoimistojen, Matka-Agenttien ja muiden, palveluita tilanteen mukaan. Kukin valitkoon makunsa ja tilanteen mukaan. Toivottavaa olisi, että kaikki matkatoimistot huomioisivat esteettömyyden ja markkinoisivat esteettömiä kohteitaan.

  • Reply
    Niinuska
    6.2.2017 at 06:08

    Olen itse vammaton, toistaiseksi. Koskaanhaan ei tulevaisuudestaan tiedä. Itse näen, etteivät esteettömät matkat palvelevat ja voisivat palvella tulevaisuudessa mm. vanhusväestöämme. Monilla ikääntyneillä matkustelu jää kun ikää tulee lisää ja liikkuminen on hankalaa. Monilla, todella monilla, se ei ole koskaan oikein alkanutkaan. Suomessa on paljon ihmisiä, nyt ja tulevaisuudessa, joilla esim. kielitaito on matkailun esteenä. Siihen vielä lisättynä heikko liikkuminen, niin moni jää kotiin, vaikka mieli palaisikin reissuun, jos olisi sopiva ja turvallinen porukka, eikä tarvitsisi huolehtia siitä, pääseekö rollaattorillaan kulkemaan. Tai murehtia siitä, pysyykö muiden tahdissa ja onko vikkelimmille seuralaisille riippakivenä.

    Keksin itsekin jo lähipiiristäni monta ihmistä, jotka eivät osaa hoitaa matkajärjestelyjä itse. Ikää on ja netin varausjärjestelmät tuntuvat hankalalta, kuten koko netin käyttö. Liikkumiseen tarvitaan apuvälinettä, kielitaitoa ei juuri ole. Aiemmin on käyty kyllä ryhmämatkoilla, mutta kun rollaattori tuli kuvioihin mukaan, ei kehtaa enää lähteä. Tietysti sukulaisista löytyisi matkaseuraa, mutta yritäpä saada työssäkäyvien nuorempien sukulaisten ja omat aikatalut kohtaamaan. Lisäksi ”minähän en apua pyydä” -ajattelu on monen taakkana. Kojteen esteettömyydestä on hankala saada todenmukaista tietoa.

    Mutta jos tällainen ihminen pääsisikin vaikka etelään kohteeseen, jossa liikkuminen on helppoa, muun ryhmän mukana pysyy ja tarjolla olisi asiantunteva matkanjohtaja, jolta saisi hyviä vinkkejä ja joka huolehtisi käytännönjärjestelyistä paikan päällä, voisi moni siitä maksaa mielelläänkin enemmän, kun itse saisi keskisittyä vain lomailuun.

  • Reply
    Tietämätön
    6.2.2017 at 18:58

    Matkaopas ja matkanjohtaja eivät ole automaattisesti sama asia. Se riippuu matkasta ja esim. suurten matkatoimistojen kiertomatkoista puhuttaessa matkanjohtaja ja matkaopas on usein sama henkilö(esim. Anatolian kiertomatkat Turkissa). Turistikohteissa on pääsääntöisesti matkaoppaita, joiden esimiehenä toimii kohdepäällikkö, joka on myös itse matkaopas, joten Kreetan tai Teneriffan kaltaisiin turistirysiin matkustettaessa matkanjohtaja on tarpeeton ja kohdeoppaiden avulla varmasti pärjää mainiosti. Heillä on sitä paitsi paljon paremmat tiedot siellä koko matkailukauden asuvina ohjeistaa kuin Suomesta tulevalla yhden matkan matkanjohtajalla. Itse matkoja järjestävän ja johtavan on ymmärrettävistä syistä vaikeaa hyväksyä muunlaista näkökulmaa asiaan, koska kyse on hänen ansaintalogiigastaan. Ylimääräistä saa jokainen maksaa lisää niin paljon kuin haluaa, mutta jos joku haluaa nauttia samanlaisesta matkasta paljon halvemmalla se on rationaalista käytöstä. Jos oma avustaja on mukana joka tapauksessa niin kyllä avustajan kanssa pärjää turistikohteessa, kun käytettävissä on matkatoimiston opaspalvelut, joten pidän matkanjohtajan vetämää matkaa turistikohteeseen tarkoituksettomana.

    Erikoismatkat on eri asia ja niillä on yleisesti matkanjohtaja, joka ohjaa ryhmää vaikka nyt sitten Himalajalla myös niitä pyörätuolilaisia, joita avustajat kantavat ja sitten toiset avustajat kantavat heidän tavaroitaan. Pyörätuolia käyttävä matkanjohtaja voisi olla hyödyllinen silloin, kun hän hallitsisi jonkin harvinaisen kielen ja tuntisi jonkin erityisen kulttuurin hyvin mm. tiibetiläisyyden.
    Kai niitä pyörätuolilaisia on vuoristossakin käynyt esteettömän matkailun airueina. Olen ollut kerran Länsi-Argentiinassa Andeilla vain reilussa 4000 ja sekin oli riittävän kova homma, vaikka olen hyväkuntoinen ja tervejalkainen eli en ole lähdössä Himalajalle esteettömälle kiipeilymatkalle ihan lähitulevaisuudessa, sillä se vaatisi vuoden kestävyystreenin.

  • Reply
    Niinuska
    6.2.2017 at 20:36

    Ymmärtäisin oikein hyvin, jos olisi kyse siitä, että kaikkien on pakko ostaa matka tietystä matkatoimistosta, eikä valinnanvaraa olisi. Mutta kun valinnanvaraa on ja jokainen saa hankkia matkansa mistä lystää, en ymmärä tätä vaahtoamista Matka-Agenttien hinnoista tai siitä, miten joillakin on oikeus ostaa edullisemmin. 🙂 ne, jotka eivät koe tarvitsevansa esteetöntä matkaa tietystä toimistosta, eivät varmaankaan osta sitä tietystä toimistosta. 🙂

  • Reply
    Palmuaseman Sanna
    6.2.2017 at 22:19

    Kiitos kaikille kommentoinneille hyvästä keskustelusta. Kun puhumme vammaisista henkilöistä, puhumme sadoista tuhansista suomalaisista. On siis mahdoton sanoa millaisia matkaajia vammaiset ovat, sillä toiveita ja tarpeita on yhtälailla satoja tuhansia. Riippuen siitä, kuinka paljon henkilöllä on erityistarpeita, matkavaihtoehtojen määrä voi olla hyvin laaja tai hyvin kapea. Suurissakaan turistikohteissa on harvassa mahdollisuus vuokrata apuvälineitä, on vähän hotelleja, joissa on allasnostin, esteettömiä retkiä jne. Meillä on oman ja muilta kuulemani kokemuksen mukaan toistaikseksi myös valitettavan vähän matkatoimistoja, jotka ovat halukkaita ja kyvykkäitä selvittämään esteettömyystietoja, jotka ovat monilla hyvinkin tarkkoja. Matka-Agenttien esteettömiä matkoja tehdään hyvin paljon omatoimisina pakettimatkoina. Tällöin ei ole käytettävissä matkanjohtajan/matkaoppaan palveluita. Matkat ovat hyvin eri hintaisia kohteesta ja ajankohdasta riippuen, kannattaa rohkeasti pyytää tarjouksia. Osa haluaa kuitenkin mieluummin ryhmämatkoille, joissa on mukana myös matkanjohtaja. Tällöin kohteessa ei ole vielä erikseen Matka-Agenttien opaspalveluita. Syitä valita ryhmämatka on varmasti monia ja jokainen niistä on oikea, jos se matkan ostaneesta hyvältä tuntuu. Itse matkailijana matkustan usein omatoimisesti, olen ollut isojen matkanjärjestäjien lomilla ja olen ostanut myös omia lomiani Matka-Agenteilta. Toiveet ja tarpeet vaihtelevat. Jotkut menevät hinta edellä, jotkut palvelut edellä, jotkut kohde edellä, kuka mitenkin. Meistä monien on mentävä myös esteettömyys edellä. Jotkut liikuntarajoitteiset pärjäävät hyvin vähillä esteettömyysmukautuksilla, jolloin valikoima on luonnollisesti paljon laajempi kuin heillä, joilla on paljon erityistarpeita ja he pärjäävätkin hyvin kohteissa, joita Tietämätön kuvasi. Palmuasemalla on alkamassa juttusarja, jossa nostan esiin useita henkilöitä ja erilaisia tapoja matkustaa esteettömästi. Ja vielä tuohon matkanjohtaja-asiaan: Minä olen yksi Matka-Agenttien monista matkanjohtajista. Kuten sanoin, pyörätuolini harvoin tuo minulle lisäarvoa, enkä hallitse harvinaisia kieliä, mutta työssäni olen hyvä.

  • Reply
    maksettu mainos
    7.2.2017 at 19:21

    Mä en ota kantaa matkailun esteettömyyskysymyksiin, vaan totean tämän blogin olevan pääasiassa Matka-Agenttien mainossivuston ja osin muiden tahojen, jotka sponsoroivat Kalmaria.
    Kalmarin oma todella ”objektiivinen” arvio siitä, ettei hän hallitse harvinaisia kieliä, mutta on silti työssään HYVÄ, on mielenkiintoinen. Tietysti niin voi kirjoittaa ja voi vaikka pyytää kavereitaan vahvistamaan sanomaa pyytäen kommentoimaan blogitekstejä. Näin varmasti pian tapahtuukin ja kirjoittamani kommentti lytätään maanrakoon. Onnittelut siitä teille jo etukäteen ja onnea valitsemallanne tiellänne neuvostoliittolaisen tiedonvälityksen perinteiden vaalijoina. Joidenkin ajatusmaailmaan mahtuu vain yksi totuus, se oma totuus, vaikka tietäisikin sen olevan väärän.

    • Reply
      Palmuaseman Sanna
      7.2.2017 at 20:38

      Edellä olevassa kommentissani HYVÄn ei ollut tarkoituskaan olla objektiivinen arvio, vaan subjektiivinen. Jos en kokisi olevani hyvä työssäni, en sitä työtä tekisi. Palautetta matkanjohtajan työstäni saan matkoilleni osallistuvilta ja kehitän työtäni sen mukaisesti. Jos olet ollut matkalla, jossa olen ollut matkanjohtajana ja sinulla on palautetta, voit lähettää sitä matkanjärjestäjän kautta tai suoraan minulle sähköpostitse kuvaillen tapausta tarkemmin.

      Ikävä kuulla, että Palmuasema näyttäytyy sinulle vain mainoskanavana, sillä sellainen sen ei suinkaan ole tarkoitus olla. Kiinnitän huomiota, voinko erotella satunnaisesti tekemäni yhteistyöpostaukset entistä tarkemmin. Jos tuntuu, että tämä sinua häiritsee, toivon, että löydät satojen hyvien suomalaisten matkablogien joukosta itsellesi paremmin sopivaa luettavaa. Toivottavasti myös esteetöntä matkailua koskevia blogeja saataisiin lisää niin näkökulmiakin olisi enemmän. Jokainen bloggaaja kun kirjoittaa omista kokemuksistaan ja siksi omista totuuksistaan.

  • Reply
    Helena Arvio
    8.2.2017 at 00:28

    Muita esteettömän matkailun suomenkielisiä blogeja ovat Pihitravels ja omani, mahotonreissaaja.blogspot.com

  • Reply
    maksettu mainos
    20.2.2017 at 14:32

    Unohdin jo tämän blogin, mutta äsken se tuli mieleeni. En ole ollut koskaan Sanna Kalmarin matkalla, enkä millään esteettömällä matkalla. Sellaiselle minulla ei ole tarvetta. Tunnen kyllä useita pyörätuolin käyttäjiä, mutta en ketään Kalmarin matkalla ollutta. Moni pyörätuolin käyttäjä on sanonut Sanna Kalmarin matkoja kalliiksi ja kertonut matkustavansa avustajan kanssa tavallisilla lomamatkoilla. Heidän mukaansa suurten matkatoimistojen palvelut kohteessa ovat olleet erinomaisia, kuljetukset lentokentän ja hotellin välillä toimineet hyvin ja samoin kaikki lennolla on sujunut hyvin. Pyörätuoli kulkee maksutta ja erityisesti on kiitelty Finnairin palvelua.

    Että näin.

  • Leave a Reply

    %d bloggaajaa tykkää tästä: