Eurooppa laiva risteily Ruotsi

Viking Linella Tukholmaan

Meillä suomalaisilla on tapana manata muuttavamme Ruotsiin aina jos täällä tapahtuu jotain ei niin mieluista. Olen nyt langennut tähän. Poliittinen tilanne tai tuulipukukansa eivät ajaneet minua lausumaan noita sanoja, vaan ainoa, joka siihen pystyy on suurin viholliseni: lumi. Tammikuun lopun Tukholma ja puhdas asfaltti – siitä voi jo hyvällä omatunnolla olla kateellinen!

Olen käynyt Tukholmassa useita kertoja eri vuodenaikoina, sillä kaupungissa asuu paljon läheisiäni. Matkat ovat kestäneet yhdestä päivästä viikkoon ja pitäneet sisällään muun muassa häitä, ristiäisiä, elokuvia, yöelämää, krapulaisia päiviä, vanhan kaupungin tunnelmaa, huvipuistoa ja hattaraa sekä paljon erittäin onnistuneita shoppailukokemuksia. Lumoudun kaupungista joka kerta. Eri vuodenaikoina Tukholma näyttää itsestään eri puolia. Tällä kertaa kyseessä oli risteily ja viihdyin kaupungissa vain yhden ihanan päivän. Mennään kuitenkin ensin laivatietoiskuun.

Laivat ovat usein hyviä matkustustapoja myös sähköpyörätuolilla liikkuville. Itse pidän eniten Viking Linen Ms Gabriellasta, jolla tälläkin kertaa matkustimme. Sekä Silja Linen että Viking Linen laivoissa on invahyttejä. Siljan hytit ovat mielestäni ahtaampia kuin Viking Linen, josta kokemusta on kertynyt enemmän. Viking Linen Helsingistä liikennöivistä Gabriellasta ja Mariellasta Gabriella on parempi, sillä siinä on kolmen hengen invahytit, Mariellalla vain kahden hengen. Tällä kertaa mukana oli avustajani ja minun lisäksi 10-vuotias veljentyttöni, joten kolmen hengen hytin saatavuus oli tärkeä valintakriteeri. Mariellalla on kaksi invahyttiä ja ne molemmat ovat ikkunallisia A-hyttejä eli ne maksavat enemmän. Gabriellalla taas kaikki neljä invahyttiä myydään B-hytteinä, vaikka todellisuudessa kaksi niistä onkin A-hyttejä. Viking Linen Turusta liikennöivillä Amorellalla ja Isabellalla on kolmen hengen hyttejä. Amorellalla hyttejä on molemmissa hyttiluokssa, Isabellalla vain B-luokassa. Hyvän parannuksen erityisesti perheellisten pyörätuolilla liikkuvien elämään tuo Viking Linen uusi, vuoden päästä liikennöintinsä aloittava, Viking Grace, jolla näyttäisi nettisivujen mukaan olevan invahyttejä huomattavasti enemmän, huomattavasti monipuolisemmin (esim. parisänky) ja vihdoin myös neljälle hengelle. Laiva liikennöi Turusta Tukholmaan ja suurella mielenkiinnolla odotan jo ensimmäistä matkaa. Tätä toivotaan Helsingin reitillekin!

 

Laivoilla liikkuminen on varsin mutkatonta, sillä kaikki on saman katon alla. Hissit ovat toki ruuhkaisia, mutta usein varsin tilavia. Viking Linella laivan peräosasta löytyy hissi, jota kaikki muut eivät ole keksineet ja joka on pituutensa vuoksi parempi etenkin pitkille pyörätuoleille. Ahdasta saattaa olla erityisesti täysissä laivoissa ja kokolattiamatot saattavat vaikeuttaa monien liikkumista, mutta kokonaisuutena laivat toimivat hyvin.

Meidän Viking Gabriella saapui siis lumettomaan Tukholmaan eräänä tammikuisena lauantaina. Stadsgårdenin satamasta aukeaa kaunis näkymä kauempana siintävään Gamla Staniin ja ihanaan Djurgårdenin alueeseen. Sataman oven edestä lähtee busseja kohti keskustaa, mutta minun kokemukseni mukaan ne eivät ole sähkäriystävällisiä. Paras keino on taittaa matka omin avuin suoraa tietä kohti Slussenin Tunnelbana-asemaa tai vielä eteenpäin Gamla Stania kohden. Matkaa kertyy muutamia kilometrejä. Tukholman invatakseista minulla ei ole kokemusta, mutta niitä varmasti löytyy. Silja Line on tässä suhteessa kätevämpi, sillä siellä on tunnelbana-asema lähellä satamaa.

Kaiken kaikkiaan Tukholmassa liikkuminen on varsin helppoa ja esteetöntä. Suojateiden reunat on madallettu, kauppoihin ja ravintoloihin yleensä pääsee jne. Sama jatkuu, vaikka poistuukin ydinkeskustan alueelta. Tunnelbanalla pääsee kätevästi liikkumaan, mutta asemien hissit ovat valitettavan usein rikki. Joillakin asemilla on useita hissivaihtoehtoja ja esimerkiksi T-Centralenissa pystyy hyödyntämään muita hissejä, vaikkakin eksymiseen kannattaa asemalla jättää aikaa. Kinkkisimmän tilanteen koin silloin, kun jäin jumiin tasanteelle kahden hajonneen hissin väliin. Monet lastenvaunujen kanssa kulkevat näyttävät käyttävän suosiolla likuportaita. Tunnelbanassa täytyy sekä pyörätuolin käyttäjän että avustajan maksaa normaalihintainen loppu, vain paikalliset saavat jonkunlaisen kortin, jolla saa alennusta tai avustajan ilmaiseksi. Busseista kokemukseni ovat huonompia, sillä matalalattiabusseistakin puuttuu usein ramppi eli pysäkin ja bussin väliin jää liian iso kynnys ja/tai tila sähkärin mentäväksi. Djurgårdenille ja Grönalundin huvipuistoon menevään lauttaan pääsi hyvin myös sähkärillä viisi vuotta sitten.

Hotellissa olen yöpynyt Tukholmassa ainoastaan kerran. Hotelli oli Scandic Continental Stockholm, jolla on erinomainen sijainti aivan kaupungin keskustassa, rautatieaseman läheisyydessä. Huone oli aika ahdas, eikä mielestäni Superior-tasoinen, vaikka kaikki invahuoneet superior-huoneina myytiinkin. Kylpyhuone ja huone muutenkin oli kuitenkin ok.

Tukholmaan pääsee helposti ja erityisesti risteilyjä saa toisinaan hyvinkin halvalla. Kuitenkin länsinaapurissamme aukeaa ihan erilainen maailma ja matkatunnelmaan pääsee helposti. Ihanat ravintolat ja kaupat, monet erilaiset alueet ja runsaampi valikoima kutsuvat lähtemään Tukholmaan. Kesällä on Tukholmakin kauneimmillaan, kannattaa siis alkaa suunnitella ensi kesän matkaa!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

%d bloggaajaa tykkää tästä: