juna

Yöjuna

Kylmä ilta, klo 23.20. Juna pohjoisesta saapuu pian Oulun asemalle. Sitä odottaa monta sähkärin käyttäjää, sillä sähköpyörätuolisalibandyturnaus Oulussa on päättynyt vasta siihen aikaan, ettei valoisan ajan juniin ole ehtinyt. VR on uudistanut viime vuosina kalustoaan, jonka seurauksena myös yöjunailun jännittävä maailma on auennut aiempaa suuremmalle määrälle ihmisiä. Uusissa yöjunissa on monta vaunua (tämän kokemuksen perusteella ainakin 5), joihin pääsee pyörätuolilla. Joka vaunussa on yksi hieman normaalia isompi hytti. Porukka siis hajoaa, kaikki menevät omiin vaunuihinsa, joiden välillä ei sähkärillä pääse kulkemaan, mutta nyt onkin tarkoitus nukkua.

Juna lähtee klo 23.34 Oulussa raiteelta 3, jota ei ole korotettu samalle tasolle junan kanssa. Jos olisimme laiturilla 1, voisi taas painaa junassa olevaa pyörätuoli-nappia, luiska tulisi automaattisesti peittämään laiturin ja junan välissä olevan raon ja voisi vain ajaa sisään. Nyt täytyy odotella, että konduktööri tulee laittamaan rampin, sillä korotusta junaan on noin 40 cm. Tällä kertaa konduktööri katselee junan saapuessa ikkunasta ulos, huomaa meidät (näyttää vähän kauhistuneelta tulevan työmäärän edessä ;)) ja saapuu ripeästi paikalle auttamaan jokaisen vuorollaan junaan.

Hyttimme on heti ovesta tullessamme oikealla, kaikkien vaunun asukkaiden yhteiskäytössä oleva vessa vasemalla. Molempien liuku-ovet aukeavat nappia painamalla. Tähän liikkumatila rajoittuu. Vessa on ahtaampi kuin tavallisissa InterCity-junissa, mutta sähkäri mahtuu sisään. Tila avustajalle auttaa minut pöntölle jää kuitenkin hyvin vähäiseksi. Tämän voi mahdollisuuksien mukaan ennakoida käymällä vessassa lähtöpaikkakunnalla juuri ennen junan lähtöä. Hyttiin sähkäri mahtuu juuri ja juuri, heti oven eteen. Jalkatelineet pois ja lisätilaa tulee hieman. Tila avustajalle jää vähäiseksi ja kerrossängyn alapedille siirtyminen on haaste, sillä yläsänkyä ei saa nostettua yläasentoon. Jos mukana olisi nosturi siirtymisiä varten, ahtaus tulisi väistämättä. Tällöin sähkäri olisi jätettävä käytävään ja siirryttävä siitä. Myös kerrossänky saattaisi olla hieman haasteellinen…

Suosittelen haasteita pelkäämättömille, joilla on mielikuvitusta ratkaista ahtaus. Toinen kohderyhmä on valvomisesta tai sähkärissä nukkumisesta pitävät. 🙂 Manuaalipyörätuolin käyttäjille, varsinkin jos pystyy vähän itsekin siirtymään, juna toimii varmasti hyvin. Suosittelen kuitenkin kaikille, jotka vaan jotenkin uskoavat selviävänsä – junan keinunta ja aamulla herääminen (ja töihin lähtö) Pasilan asemalla ovat eräänlaisia elämyksiä! Ja hei – VR:n logot lakanoissa ja tyynyissä! 😉

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Unknown
    6.4.2014 at 17:57

    Voiskin olla mielenkiintoinen junayö, toi sähkärissä nukkuminen, sitä en ehkä kokeilis..

  • Reply
    Palmuaseman Sanna
    17.4.2014 at 13:58

    Joo se olisikin mielenkiintoista, mutta tiedän niitäkin, jotka sitä pakon edessä harrastavat 🙂 Minä onneksi pääsin siirtymään sänkyyn, mutta mikään tilaihme hytti ei tosiaan ole.

  • Leave a Reply

    %d bloggaajaa tykkää tästä: