Akullisten apuvälineiden kanssa lentäen matkustaessa saa varautua vastailemaan aiempaa tarkempiin kysymyksiin sekä lentoa varatessa että lentoasemilla. Lentoyhtiöille turvallisuus on aina suurin prioriteetti ja siksi myös apuvälineiden akkujen kuljettamiseen liittyvät turvallisuusriskit on alettu ottaa entistä tarkemmin huomioon. Oikein kuljetettuina apuvälineiden akut eivät aiheuta vaaraa lentoliikenteelle.
Sähköpyörätuolien, sähkömopojen sekä esimerkiksi kelauksen keventäjien tai manuaalipyörätuoliin kiinnitettävien ajolaitteiden kuljettaminen lennolla on täysin mahdollista. Apuvälineen käyttäjän on kuitenkin tärkeää tuntea oma apuväline mahdollisimman perusteellisesti, jotta välttyy ikäviltä yllätyksiltä lentoasemilla. Tietyt asiat kannattaa ottaa huomioon jo apuvälineen hankinnassa, mutta apua voi pyytää oman apuvälineen maahantuojalta myös hankinnan jälkeen. Monet lentoyhtiöt, kuten Suomesta operoivat Finnair, Norwegian Airlines ja Lufthansa ovat viime aikoina tarkentaneet omia ohjeistuksiaan vastaamaan kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA:n ohjeistusta akullisten apuvälineiden kuljetuksesta. Tämän artikkelin tiedot pohjautuvat tuohon englanninkieliseen, IATA:n ohjeistukseen (avautuu PDF-muodossa) sekä omakohtaisiin kokemuksiini.
Käytännössä olen huomannut suurta lentoasema- ja virkailijakohtaista vaihtelua siinä, kuinka yksityiskohtaisesti omaa sähköpyörätuoliani milloinkin tarkastellaan. Ainoa tapa varautua siihen, että apuväline varmasti pääsee lennolle, on toimia ohjeistuksen mukaan, vaikka kohdalle ei lopulta sattuisikaan tarkkaa syyniä. Omaa apuvälinettä ei voi koskaan tuntea liian hyvin. Kokosin viisivaiheiset vinkit onnistuneeseen lentomatkaan akullisen apuvälineen kanssa. Samoja vinkkejä voit soveltaa eri lentoyhtiöillä lentäessä.
1) Selvitä millainen akku apuvälineessäsi on ja miten sen kanssa toimitaan
Ennen lentomatkan suunnittelua, selvitä millainen akku apuvälineessäsi on. Apuvälineissä on käytännössä kahdenlaisia akkuja: 1) vuotamattomia geeliakkuja (non-spillable gel battery), joita lentoyhtiöt kutsuvat usein yleisnimellä kuiva-akku ja 2) litiumioniakkuja (lithium ion battery). Peruskokoisissa sähköpyörätuoleissa ja sähkömopoissa on yleensä vuotamaton geeliakku. Kokoontaittuvissa kevytsähköpyörätuoleissa ja -mopoissa sekä esimerkiksi monissa pyörätuolin ajolaitteissa ja kelauksen keventäjissä on yleensä litiumioniakku. Akkutyypistä riippuen lentomatkaa varten tarvittavat tiedot ja valmistelut vaihtelevat. Esittelen alla toimintamallit näille kahdelle eri akkutyypille.
Apuvälineessä on geeliakku (kuiva-akku, WCBD)
Ilmailun kielessä tällaisista akuista käytetään koodia WCBD (Wheelchair Battery Dry). Apuvälinemaailmassa puhutaan geeliakuista. Akkujen todistuksessa saattaa näkyä myös termi Non-Spillable Lead Acid Battery. Norwegian Airlines puhuu sivuillaan IATA:n termistön mukaan vuotamattomista märkäakuista, non spillable wet-battery. Finnair käyttää yleistermiä kuiva-akku, dry battery. Nämä termit sekoittavat helposti sekä apuvälineen käyttäjän että lentoyhtiön virkailijan pään, mutta tarkoittavat kaikki käytännössä sitä, että apuväline kuuluu koodin WCBD alle. Minä kerron aina sähköpyörätuolissani olevan kuiva-akku, tarkemmin vuotamaton geeliakku (dry battery, non-spillable gel battery) ja huolehdin, että se tulee kirjatuksi koodilla WCBD.
Yleensä akut sijaitsevat apuvälineessä niille tarkoitetussa akkukotelossa, eikä niitä ole suunniteltu irrotettavaksi lennon ajaksi. Voit varmistaa asian apuvälineen valmistajalta tai maahantuojalta. Kun sinulta kysytään lennon varauksen yhteydessä tai lentoasemalla, saako akun irroitettua, voit siis vastata ettei saa ja akku on lentoturvallisessa kotelossa esimerkiksi pyörätuolin sisällä. Jos akku on suunniteltu irrotettavaksi, se pitää kuljettaa vahvassa, kiinteässä pakkauksessa ruumassa. Sinulta saatetaan lentoyhtiöstä riippuen kysyä myös akun merkkiä sekä sen tehoa wattitunteina. Kuiva- ja geeliakkujen osalta ei ole ylärajaa akkujen tehokkuudelle toisin kuin apuvälineestä irrotetuissa litiumioniakuissa, mutta silti osa lentoyhtiöistä tarvitsee tiedon. Itse on hyvä olla tarkkana, ettei tietoa kysyvällä henkilöllä mene eri akkutyypit sekaisin. Akuissa teho on yleensä ilmoitettu ampeeritunteina (Ah). Esimerkiksi oman sähköpyörätuolini Sonnenschein merkkinen geeliakku on teholtaan 12V 70Ah. Wattitunneiksi muutettuna tämä on 840 Wh. Muunnoksen voi tehdä esimerkiksi convert-formula.com sivuston laskurilla. Esimerkiksi airBaltic tarvitsee kaiken ylläolevan lisäksi etukäteen akuista myös valokuvan, jossa näkyy akun merkki ja teho.
Apuvälineessä ei saa kulkea lennon aikana virtaa eli akut on niin sanotusti kytkettävä irti oikosulun varalta. Tähän ei riitä esimerkiksi sähköpyörätuolin ohjausrasian irroitus. Omassa sähköpyörätuolissani on pääsulake, jonka poistaminen kytkee pois kaikki virrat. Etenkin uusimmissa apuvälineissä asia on huomioitu ja virrat pois kytkevä pääkytkin tai sulake on sijoitettu helposti saataville. Tässäkin asiassa kannattaa kontaktoida oman apuvälineen maahantuojaa, mikäli asiaa ei ole esitetty esimerkiksi apuvälineen käyttöohjeissa. Osa apuvälinevalmistajista tarjoaa valmiiksi todistukset akuista ja apuvälineiden lentoturvallisuudesta, mutta myös apuvälinehuollosta tai maahantuojalta voi kysyä todistuksen akkujen lentoturvallisuudesta. Katso myös löytyykö todistus netistä. Esimerkiksi apuvälinemerkki Permobil tarjoaa sivuillaan sertifikaatit akkujen lentoturvallisuudesta.
Apuvälineessä on litiumioniakku (WCLB)
Ilmailun kielessä tällaisista akuista käytetään koodia WCLB (Wheelchair Lithium Battery). Litiumioniakun kohdalla ratkaisevinta on se, onko akku tarkoitettu irroitettavaksi apuvälineestä lennon ajaksi vai ei. Mukana on hyvä olla dokumentti, josta käy ilmi, kummalla tavalla akku on suunniteltu kuljetettavan. Jos sinulla ei vielä ole sellaista, kannattaa tiedustella asiaa apuvälineen maahantuojalta. Osa apuvälinevalmistajista on lisännyt todistuksia myös nettisivuilleen. Mikäli akku/akut pysyvät turvallisesti apuvälineen sisällä lentomatkan ajan, on huolehdittava, että ne ovat tiukasti akkukotelossaan, eikä akuista kulje virtaa. Apuvälineestä riippuen tämän voi tehdä esimerkiksi kytkemällä pois päävirran tai irroittamalla pääsulakkeen. Oman apuvälineen kohdalla asian voi selvittää mahdollisista apuvälineen käyttöohjeista, mahdollisesti olemassa olevista sertifikaateista tai kontaktoimalla apuvälineen maahantuojan.
Mikäli akku tai akut on tarkoitettu irrotettavaksi apuvälineestä, kuten yleensä esimerkiksi kokoontaittuvissa kevytsähköpyörätuoleissa ja -sähkömopoissa, tulee akut kuljettaa matkustamossa. Tällöin irrotettavan akun teho saa olla enintään 300 Wh, tai jos apuvälineessä on useampi akku, kunkin akun teho saa olla enintään 160 Wh. Akuissa ja apuvälineen tiedoissa luvut on yleensä ilmoitettu ampeeritunteina (Ah), joten ne täytyy muuttaa wattitunneiksi (Wh). Muunnoksen voi tehdä esimerkiksi convert-formula.com sivuston laskurilla. Esimerkiksi 160 Wh on 6,6 Ah. Markkinoilla on myös apuvälineitä, joissa akkujen teho on suurempi, joten asiaan kannattaa kiinnittää huomiota jo hankintavaiheessa, mikäli aikoo matkustaa lentäen. Varaudu apuvälinettä lennolle ilmoittaessasi ja lentoasemalla kertomaan irrotatko akun apuvälineestä ja akun teho. Joitakin lentoyhtiöitä kiinnostaa myös apuvälineen ja akkujen malli ja esimerkiksi airBaltic haluaa ennakkoon myös valokuvan akuista.
2) Selvitä mahdolliset lentokoneen kokorajoitukset ja apuvälineen kasaaminen
Apuvälineet kuljetetaan lennon ajan matkatavararuumassa. Eri reittejä lennetään erilaisilla konetyypeillä. Pienemmissä koneissa on myös pienempi ruuma ja ruuman oviaukko, mikä voi vaikuttaa siihen, minkä kokoinen ruumaan menevän apuvälineen tulee olla. Apuvälineen pituus tai paino ei yleensä ole ongelma ja leveyskin ainoastaan kaikista pienemmissä ATR-koneissa, joilla lennetään lyhyitä matkoja esimerkiksi Suomen sisällä ja pohjoismaissa. Korkeus tulee kuitenkin useimmin vastaan. Esimerkiksi sähköpyörätuolien kohdalla selkänoja tulee joidenkin konetyyppien osalta olla taitettavissa alas, jotta tuolista saadaan matalampi. Enimmäismitat löytyvät monen lentoyhtiön sivuilta ja olen koonnut niitä artikkeliin Liikuntavammaisen esteetön lentomatka. Suomesta lentäessä asiaa joutuu miettimään erityisesti Norwegian Airlinesin koneissa, joissa enimmäiskorkeus on 85 cm sekä Finnairin Norran operoimilla lennoilla Embraer 190 -koneella, jossa enimmäiskorkeus on 71 cm. Finnairin yleisimmin Euroopan reiteillä käyttämissä Airbus A319, A320 ja A321 -koneissa enimmäiskorkeus on 100 cm.
Selvitä etukäteen, kuinka apuväline kannattaa valmistella lennolle. Mikäli esimerkiksi pyörätuolin selkänoja pitää laskea alas, jotta tuolista saa matalamman, selvitä kuinka se tehdään. Ihan kaikissa malleissa selkänojaa ei saa kokonaan taitettua alas, mutta suurimmassa osassa vähintäänkin jonkin verran. Mikäli kuljetat mukana pyörätuoliin kiinnitettävää ajolaitetta, harkitse sille kuljetuslaukun hankintaa. Kelauksen keventäjien osalta kannattaa selvittää, saako niihin suojat ympärille lennon ajaksi. Kaikki helposti irtoavat osat kannattaa ottaa mukaan matkustamoon tai kiinnittää hyvin apuvälineeseen kiinni esimerkiksi kiinnityshihnojen ja teipin avulla. Sähköpyörätuolin ohjain kannattaa kuljettaa käsimatkatavaroissa, mikäli sen saa tuolista irti. Lisää tietoa aiheeseen liittyen löydät Liikuntavammaisen esteetön lentomatka -artikkelistani.
3) Harjoittele kotona
Ennen lentoa kannattaa leikkiä kotona lentoasemaa. Käy konkreettisesti ja hyvissä ajoin läpi kaikki vaiheet apuvälineen lennolle valmisteluun. Apuvälineen valmistelu lennolle on aina apuvälineen käyttäjän vastuulla. Varmista, että osaat ohjeistaa matkalla mahdollisesti mukana olevaa avustajaa. Itse olen kokenut hyväksi pakata sähköpyörätuolini lentovalmiuteen jokaisen ensi kertaa matkaan lähtevän avustajan kanssa kerran etukäteen kotona. Se on auttanut paljon myös avustajaa ja nopeuttanut yhteistä toimimistamme lentoasemalla. Harjoitusvaiheessa huomaa myös, mikäli täytyy hankkia työkaluja, kiinnitysremmejä tms.
4) Ilmoita apuväline lentoyhtiölle varauksen yhteydessä/heti sen jälkeen
Lennon voi varata lentoyhtiön nettisivuilta, vaikka mukaan lähtisikin akullinen apuväline. Apuvälineen mukaan tulosta kannattaa kuitenkin ilmoittaa välittömästi varauksen jälkeen. Mikäli varaat matkan matkatoimistosta, apuvälineen tiedot ilmoitetaan matkatoimistolle. Mikäli varaat lennot suoraan lentoyhtiöltä, käytänteet vaihtelevat eri lentoyhtiöiden välillä. Finnairilla voi täyttää lomakkeen Finnairin sivuilla. Norwegianilla täytyy soittaa asiakaspalveluun tai ilmoittaa tiedot chatissa. Asiakaspalvelu toimii englanniksi. Lufthansalla täytyy täyttää PDF-lomake jokaisesta apuvälineestä ja toimittaa se sähköpostitse. AirBalticilla voi täyttää lomakkeen airBalticin sivuilla. Samalla voit ilmoittaa omasta avuntarpeesta lentoasemalla.
Tässä kohtaa on hyvä varmistaa, että tiedät tarvittaessa vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
- Millainen akku / millaiset akut apuvälineessäsi on (kuiva/geeliakku vai litiumakku)?
- Pysyykö akku/akut lennon ajan apuvälineessä vai irrotetaanko se/ne?
- Mikä on apuvälineen valmistaja ja malli (kysytään ainakin Lufthansalla)?
- Mikä on akun merkki ja vahvuus wattitunteina (vahvuus erityisen tärkeä litiumakkujen kohdalla)?
- Mikä on apuvälineen pituus, leveys, korkeus ja paino siinä muodossa, kun se menee lentokoneeseen?
Nämä samat asiat kysytään todennäköisesti uudestaan lentoasemalla. Lentoasemalla sinun täytyy lisäksi tietää, kuinka akun virtapiirit kytketään pois. Lisätietoa toimimisesta lentoasemalla sekä avustuspalvelusta löydät artikkelissani Liikuntavammaisen esteetön lentomatka.
5) Ole jämäkkä
Ole hyvin valmistautunut ja tunne oma apuvälineesi, jotta osaat myös tunnistaa oikean ohjeistuksen virheellisestä. Aina lentoaseman virkailijatkaan eivät tiedä käytänteitä ja saattavat esimerkiksi vaatia akun irroittamista apuvälineestä, josta sitä ei ole tarkoitettu irroitettavaksi. Jos olet valmistautunut hyvin ja mukanasi on myös tarvittavat dokumentit, ei väärinkäsityksiä pääse syntymään ja voit ystävällisesti, mutta jämäkästi korjata väärää tietoa. Dokumentteja on toistaiseksi harvoin kysytty, eikä tietojakaan aina niin tarkasti. Toisaalta tiedän tapauksia, joissa akullista apuvälinettä ei ole otettu lennolle, koska sen virtapiirejä ei ole eristetty tai apuvälineen käyttäjä ei ole osannut vastata kysymyksiin. Suosittelen siis toimimaan mahdollisimman tarkasti ja varautumaan kaikkeen, jotta ikäviä yllätyksiä ei synny ja voit valmistautua lentomatkaan rauhallisin mielin. Yleensä kaikki menee hyvin.
No Comments