Valikko
pääkaupunkiseutu / porvoo

Aurinkopäivä Porvoossa

Porvoo on ollut minulle aina kiehtova ja samalla jotenkin vaikea. Sinne on kotoani vain reilun 60 kilometrin matka, mutta oikeuteni käyttää invataksia ei ole yltänyt sinne saakka. Onnibussilla Helsingistä pääsisi, mutta se vaatii ennakkosuunnittelua ja on aina jotenkin jäänyt, vaikka suunnittelijaihminen olenkin. Olen myös pitänyt Porvoota hyvin esteellisenä kaupunkina. Tänä kesänä kaikki on toisin. Ensimmäistä kertaa minulla on oma esteetön auto ja toisaalta olen myös mukana kokeilussa, joka mahdollistaisi myös taksilla kulkemisen Porvooseen saakka. Eilisen vierailuni perusteella kaupunki on toki esteellinen, mutta siihen ei kannata jäädä jumiin.

Omassa autossa parasta on mahdollisuus spontaaneihin ratkaisuihin. Sain keskiviikkona toisen koronarokotteeni (jee!), joka veti hetkeksi olon heikoksi. Tällä kertaa selvisin kuitenkin helpommalla kuin ensimmäisen rokotteen jälkeen ja eilen olin jo valmis liikenteeseen. Päivän retkikohteeksi valikoitui Porvoo, jossa kävin ensimmäisen kerran viime kesänä, mutta silloin vain lyhyesti ystävän kanssa syömässä. Lähdin viettämään vapaapäivää, enkä varsinaisesti tarkastelemaan esteettömyyttä, mutta oli niin ihana päivä, että haluan jakaa fiilikset teidän kanssa!

Parkkipaikkoja Porvoosta löytyy kohtuullisen hyvin. Ihmisiä oli nytkin liikkeellä paljon, mutta hetken kierreltyämme löysimme useita kadunvarren tyhjiä paikkoja läheltä joen rantaa. Invapysäköintipaikat on merkitty tähän Porvoon kaupungin sivuilla olevaan karttaan. Me kuljimme ensin joenrantaa pitkin kohti vanhaa kaupunkia. Fiilistelimme Jokikadun kauppoja ja värikkäitä taloja, joista juuri mihinkään ei ole mahdollisuutta päästä pyörätuolilla sisälle. Porvoon vanha kaupunki on kauttaaltaan mukulakiveä, mutta pääkaduilla sen verran kuluneeksi tasoittunutta, että sähköpyörätuolilla kulkeminen on siedettävää. Jatkoimme Jokikatua Vanhalle sillalle asti ja vaihdoimme sillan toiselle puolelle. Vastarannalla pääsee eroon mukulakivistä ja saa uuden näköalan vanhaan kaupunkiin ja rannan ihaniin punaisiin aittoihin. Fiilistelimme joen vartta pitkin takaisin päin ja vaihdoimme Kävelysiltaa pitkin taas toiselle puolelle.

Vanhaan kaupunkiin palattuamme päädyimme syömään espanjalaisen ravintolan El Pation sisäpihan terassille. Ihanaa espanjalaista musiikkia, kiva tunnelma ja mulla hyvä paahdettu nieriä kukkakaali-manchegopyreen kanssa. Kesän kunniaksi rinnalle lasi kylmää valkoviiniä. Terassin sisäänkäynnillä oli kynnys, josta sähköpyörätuolini nousi. Helpommin pääsee, kun avaa viereiset leveät portit. El Pation sisätiloihin ja vessaan ei pääse esteettömästi. Ravintola Zum Beispiel oli pitkään vaihtoehtomme, mutta sen terassi oli täynnä ja halusimme nauttia kesän ensimmäisestä terassiruuasta auringossa. Zum Beispieliin pääsee kuitenkin ramppia pitkin sisään ja sisällä on inva-wc:ksi kokonsa puolesta kelpaava vessa, jossa ei ole kuitenkaan tukikaiteita. Pikaisen vilkaisun perusteella The One -ravintolan sisälle ja terassille pääsee esteettömästi, samoin Meat Districtin sisäpihan terassille ja sitä kautta ehkä myös sisälle. Kerro ihmeessä kommenteissa kokemuksesi Porvoon ravintoloista!

Myöhäisen lounaan jälkeen kuljimme El Patiosta kohti Porvoon Tuomiokirkkoa ja siitä eteenpäin Isolle Linnamäelle. Minulle se näyttäytyi satumetsänä, josta on hienot näköalat kaupunkiin, mutta se on myös täynnä historiaa ja yksi Uudenmaan suurimmista muinaisjäännöksistä vallihautoineen ja keskiaikaisine rakennejäänteineen. Linnamäki on hyvin luonnontilainen, eikä esteettömyyttä ole otettu huomioon mitenkään, mutta pääsin silti kapuamaan yhdelle näköalapaikalle näitä ihania kuvia räpsimään. Alas tulimme pienempiä polkuja jälleen ennen kaikkea näköalojen perässä.

Lopuksi vielä kesän ekat ulkojädet Zum Beispielistä ja hetki joenrannassa. Inva-wc näytti löytyvän yhdestä jokirannan terassiravintolasta sekä Kesäravintola Wilhelmistä. Monelle terassille pääsi esteettömästi. Ne jäivät kuitenkin odottamaan seuraavaa kertaa, meidän päivä oli täydellinen näin!

Porvooseen avautuu muuten huomenna uusi Hotelli Runo, jossa on yksi esteetön huone ja kaksi esteettömän huoneen kaltaista Seniorihuonetta ilman tukikaiteita. En tiedä niistä sen enempää (niiden kuvaukset nettisivujen varausjärjestelmässä ovat, noh, hieman hassuja. En kestä sitä, että puhutaan esteettömistä matkustajista/vierailijoista, kun ei ihminen voi olla esteetön), mutta hotelli on aivan mielettömällä paikalla, näyttää upealta ja esteettömiä hotelleja Porvooseen kaivataan kipeästi.

About Author

Maailman mahdollisuudet näkevä esteettömän matkailun asiantuntija ja matkabloggaaja, Palmuaseman kirjoittaja ja esteettömän matkailun kouluttaja.

1 Comment

• Porvoo on tosiaan kiva paikka. Käytiin itsekin siellä vanhassa kaupungissa tänään kahvilla ja teellä, tykästyttiin kaupunkiin todella paljon. Varmasti tullaan tekemään toinenkin retki tänä kesänä!