Kaupallinen yhteistyö:
Kestävää nostetta matkailuyrityksiin: Etelä-Suomi -hanke
Kaunis ja vehreä Vallisaari on yksi Helsingin suosikkipaikoistani. Sen esteettömyyttä kuvataan yleisesti hyvin haastavaksi ellei jopa mahdottomaksi ja Vallisaari pyörätuolilla on monen mielessä mahdoton ajatus. Sähköpyörätuolilla liikkuessa olen kaikkiaan kolmella vierailullani kokenut saarella liikkumisen kuitenkin helpoksi. Sähköpyörätuolini on jaksanut vetää saaren paikoin jyrkät mäet ja hiekkateillä on ollut vaivatonta kulkea. Saarelle pääseminen on kuitenkin aina vähän kysymysmerkki. Siksi innostuin kuullessani täydellisestä Vallisaari-paketista. Esteettömyyden huomiointiin panostanut laivayhtiö JT-Line Oy ja pääkaupunkiseudulla ohjelmapalveluita tarjoava Evenio Oy ovat nimittäin järjestäneet tänä kesänä muutamia erikoislähtöjä, joihin on sisällytetty kaikki se, mikä yleensä on esteettömästi vaikea toteuttaa: Ihana Bruket Cafén valmistama brunssi laivassa samalla Helsinkiä mereltä päin katsellen, opastettu kierros Vallisaaressa nykytaiteen tapahtuma Helsinki Biennaaliin tutustuen ja lopuksi vielä merimatka takaisin Kauppatorille. Pääsin mukaan elokuisena sunnuntaina järjestetylle neljän tuntia kestäneelle retkelle ja tykkäsin kovasti! Vastaava retki toteutetaan vielä 9.9.2023 ja ensi kesänäkin toivottavasti jossain muodossa. Silloin ei ole Helsinki Biennaalia, mutta ennen kaikkea Vallisaari itsessään on vierailun arvoinen ja avautuu eri tavalla, kun mukana on opastus.
Brunssiristeily JT-Linen M/s Ilves-aluksella
M/s Ilves saapui aamulla ennen kymmentä Kauppatorille samaan laituriin, josta lähtevät JT-Linen vesibussit Korkeasaareen. Laituri on hyvin merkitty Korkeasaari-kylteillä ja on siksi helppo löytää. Vierestämme lähti ihana Vispilä-alus Korkeasaareen, jossa vierailin muutama viikko sitten. Kauppatorilla on laiturin ympärillä mukulakiveä, mutta laiturialue on leveä ja esteetön. M/s Ilves on melko pieni ja perinteinen alus, johon pääsi pyörätuolilla helposti, sillä laakongin eli alukseen johtavan sillan jyrkkää kulmaa loivennettiin irtoluiskan avulla. Luiska on tosi kätevä, sillä sitä pitkin pääsee helposti sillalle, jonka jälkeen luiska voidaan siirtää toiseen päähän loiventamaan sitä kulmaa. M/s Ilves -aluksen ylätaso on esteetön, alakertaan ja ulkokannelle aluksen katolle on portaat. Meitä oli tällä risteilyllä mukana useiden kävelevien henkilöiden lisäksi kaikkiaan kolme sähköpyörätuolin käyttäjää sekä yksi sähkömopolla liikkunut henkilö. Hän pystyi kävelemään portaat alas pöydän ääreen ja mopo mahtui olemaan ylätasolla. Tällaisella porukalla mahduimme hyvin ja kaikki pääsivät pöydän ääreen brunssia nauttimaan. Lisäksi risteilyllä oli mukana useita käveleviä henkilöitä. Mikäli päätät lähteä mukaan 9.9. järjestettävälle risteilylle ja liikut pyörätuolilla tai sähkömopolla, muista lisätä ostoskoriin myös pyörätuolipaikkavaraus (teknisistä syistä siitä menee nimellinen 0,01 euron hinta), jotta varmistat mahtumisesi mukaan.
Noin tunnin ja vartin kestäneen risteilyn aikana nautimme maistuvasta brunssista ja pöytäkavereiden kanssa höpöttelystä. Brunssi sisälsi salaatteja, ihanaa tuoretta leipää ja maistuvan jälkiruoan kahvin ja teen kera. Alukselta sai ostettua juomia ja siellä oli myös täydet A-oikeudet. Brunssipöytä oli katettu alatasolle, jotta ylös saatiin tilaa pyörätuolin käyttäjille. Aluksen koko henkilökunta oli kuitenkin äärettömän ystävällistä ja palvelualtista ja he auttoivat ruuan hakemisessa kaikkia tarvitsevia. Pöydän antimet näki kuitenkin myös ylätasolta, mikä helpotti valintojen tekemistä. Ikkunoista näki hyvin maisemia, alus liikkui mukavan tasaisesti ja keinahteli vain kevyesti. Vallisaaressa kiinnityimme Torpedonlahden satamaan ja aluksesta oli jälleen helppo poistua irtoluiskaa hyödyntäen. Aluksessa ei ollut esteetöntä WC:tä, mutta Vallisaaren sataman välittömästä läheisyydestä sellainen löytyy.
Opastettu esteetön kierros Vallisaaressa ja Helsinki Biennaalissa
Satamaan saapuessamme oli hetki aika käydä vessassa ennen kuin aloitimme saareen tutustumisen osaavien ja mukavien oppaiden, Evenio Oy:n Juhon ja HAM:n oppaan Reettan johdolla. Ryhmämme ei ollut kovin suuri, joten pysyimme kaikki yhtenä ryhmänä. HAM:n opas johdatti meitä Helsinki Biennaalin teoksiin ensimmäisen tunnin ajan ja Juho taas Vallisaaren luontoon ja historiaan seuraavan tunnin. Kuljimme Aleksanterin kierroksen, jonka pituus on noin kolme kilometriä. Suurin osa Helsinki Biennaalin teoksista sijoittui kierroksen alkupuolelle, joten saimme paljon irti Reettan mukanaolosta juuri sillä pätkällä. Tämän vuoden Biennaalin teema on ”Uusia suuntia voi syntyä”. Sanotaan, että se vaatii enemmän katsojalta kuin kahden vuoden takainen Biennaali ja että teokset ovat hyvin tarinallisia. Yhdyn tähän. Koin opastuksen erittäin hyväksi, sillä itse en olisi ainakaan saanut teoksista läheskään kaikkea irti kuulematta tarinoita niiden takaa. Ulkona olevat teokset pystyi kokemaan myös esteettömästi, mutta sisätiloihin en sähköpyörätuolilla päässyt. Osaan sisätiloista olisi saanut esteettömän kulun hyvin helposti pienellä, vaikka siirrettävällä luiskalla ja ihmettelenkin, ettei Helsinki Biennaali ole asiaa huomioinut.
Minulle Helsinki Biennaali oli kiva lisä, mutta kaikista kivointa oli päästä taas ihastelemaan Vallisaaren kaunista luontoa ja kuulla enemmän siitä. Vallisaari on pääkaupunkiseudun saariston monimuotoisin luontokohde, josta löytyy valtavasti perhoslajeja, niittyjä, lehtoja, lampia ja tänä kesänä myös lampaita. Saarelta avautuu myös upeita näköaloja merelle ja Suomenlinnaan. Pikkuhiljaa Vallisaareen on alkanut tulla myös enemmän palveluita ja saarella voikin istahtaa esimerkiksi lasilliselle kuohuvaa, keitolle, vohveleille tai jäätelölle. Meidän kierroksella ei ollut nyt sille aikaa, mutta menomatkalla nautittu brunssi olikin saanut jo vatsat täyteen. Suunnilleen kierroksen puolivälissä, piknik-niityllä, sijaitsee esteetön kuivakäymälä.
Kaksi tuntia Vallisaaressa meni nopeasti, mutta kiireen tuntua ei tullut. Oppaat huomioivat hyvin kaikkien pysymisen mukana ryhmässä. Kaikki me sähköisillä apuvälineillä kierroksella liikkuneet koimme Vallisaaren helpoksi liikkua, vaikka saarella onkin mäkiä ja hiekka on paikoin epätasaista. Manuaalipyörätuolilla tai muilla apuvälineillä liikkuvan kannattaa huomioida maasto ja valita tarvittaessa avustaja, joka pystyy työntämään pyörätuolia myös mäkisessä maastossa. Myös nokkapyörästä voi olla apua. Paluumatka Vallisaaresta Kauppatorille kesti vajaat puoli tuntia. Matkan aikana sai halutessaan ostaa pientä purtavaa ja juomaa.
Lähde sinäkin
Seuraava vastaava brunssiristeily järjestetään lauantaina 9.9.2023 klo 10.00-14.00. Lipun hinta on aikuisilta 75 euroa, opiskelijoilta ja eläkeläisiltä 70 euroa, 4-12 -vuotiailta 45 euroa ja 0-3 -vuotiailta 5 euroa. Vammaiskortin haltijan kanssa saapuva avustaja on oikeutettu osallistumaan retkelle lasten lipun hinnalla (45 e), kun vammaiskortissa on A-merkintä. Lippu sisältää koko paketin eli myös herkullisen brunssin ja opastuksen. Lisätietoa ja liput JT-Linen sivuilta.
JT-Line ja Evenio Oy toteuttavat myös tilauksesta ryhmille kuljetuksia merellä sekä erilaisia ohjelmapalveluita. Minä lähden mukaan Evenio Oy:n järjestämälle opastetulle esteettömälle 1,5 tunnin kierrokselle Länsimetron upouusille asemille ja niiden lähiympäristöön lauantaina 16.9.2023 klo 12.00. Tutustu Metron taidetta ja tekniikkaa! -kierroksen tietoihin ja lähde mukaan! Lisätietoa Evenio Oy:n sivuilta.
Tämä vierailu oli osa yhteistyötäni Kestävää nostetta matkailuyrityksiin: Etelä-Suomi hankkeen kanssa. Testaan syksyn aikana pääkaupunkiseudulla ja Turussa kohteita ja palveluita, jotka ovat kehittäneet esteettömyyttään ja kerron niistä teille. Kestävää nostetta matkailuyrityksiin: Etelä-Suomi -hankkeella tuetaan matkailualan pk-yritysten toipumista ja kilpailukykyä ja hanke saa rahoituksensa Uudenmaan liiton ja Varsinais-Suomen liiton kautta Euroopan aluekehitysrahastosta osana covid-19 -pandemian johdosta toteuttamia toimia vuosina 2021-2023.
1 Comment
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
31.8.2023 at 18:06En olekaan Vallisaaressa ikinä käynyt, mutta muutaman kesän paikka on kuitenkin ollut mielessä mahdollisena vierailukohteena. Erityisesti Helsinki Biennaali kiinnostaisi. No, ensi vuonna täytyy taas yrittää, jos käynti siellä onnistuisi. Toki saari ilman Biennaaliakin olisi kiinnostava.