Valikko
Hotellit ulkomailla / Saksa

Esteetön Hampuri ja Eric Vökel Hamburg Suites

Hampuri avautui kauniina junan ikkunasta. Taivas oli kevyessä pilvessä, mutta kaupungin yllä oli silti valoa. Juna Kööpenhaminasta oli tullut noin 4,5 tuntia halki paikoin tosi kauniiden maisemien kyydissään me kolme Helsingistä Lanzarotelle maita ja meriä pitkin matkaavaa: minä, veljentyttöni Anni ja avustajani Laura. Pitkään ajattelin, että emme pysähtyisi Hampurissa kuin junan vaihdon verran. Sitten kuitenkin mietin, että yksi yö olisi sopiva, mutta lopulta tuntui vahvasti siltä, että kaupunki ansaitsee kaksi yötä. Hyvä päätös!

Eric Vökel Boutique Apartments – Hamburg Suites

Majoitusten löytäminen maata pitkin matkallamme oli varsinainen selvittelyleikki. Todella harvassa hotellissa oli esteetöntä huonetta kolmelle ja kaksi erillistä huonetta olisi nostanut yhden yön hinnan hyvin korkeaksi. Hampurissa oli sama haaste. Kontaktoin monta 700 metrin säteellä rautatieasemasta sijainnutta hotellia. Läheinen etäisyys oli kriteerimme, koska matkatavaraa oli paljon ja esteettömiin takseihin meneviä rahoja pyrin välttämään. Monessa hotellissa oli kyllä esteettömiä huoneita, mutta ei lisävuodemahdollisuutta. Huoneistohotelli Eric Vökel Boutique Apartments Hamburg Suites vastasi kyselyyni kaikista kattavimmin. Heillä olisi esteetön kahden makuuhuoneen asunto, joka näytti unelmalta. Sain pyytämättäni valokuvan kylpyhuoneesta. Se näytti tosi tilavalta. Tukikaiteita ei ollut, mutta minulle ne eivät ole välttämättömiä, joten totesin asunnon meidän tarpeisiin täydelliseksi. Heidän minimiyöpymisaika oli kaksi yötä, joten se vahvisti päätöksemme viettää kaupungissa kaksi yötä. Halpa vaihtoehto tämä ei ollut, sillä hinta oli yli 200 €/yö, mutta silti halvempi kuin kaksi huonetta lähistön esteettömistä hotelleista ja olin jo niin ihastunut, että annoin mennä.

Eric Vökel Hamburg Suites oli tyylikäs huoneistohotelli aivan erinomaisella paikalla. Rautatieasemalta käveli paikalle viidessä minuutissa ja esimerkiksi Hampurin Raatihuoneen aukiolle oli 900 metriä. Huoneistohotellin katu oli kuitenkin tosi rauhallinen ja öisin ei mistään kuulunut äännähdystäkään. Vastaanotosta saimme avaimet, hyvää palvelua ja vinkkejä päiviimme Hampurissa. Vastaanotto on auki päivittäin klo 8.00-18.00, mutta muina aikoinakin henkilökunnan saa kiinni. Sisääntuloaula oli esteetön ja kerroksiin noustiin hissillä. Meidän asunto oli numero 46, kahden makuuhuoneen ja kahden kylpyhuoneen huoneisto. Tilavat ovet, ei kynnyksiä, hyvin varusteltu keittiö (ei tosin uunia, vaikka alla olevalla videolla niin sanonkin), astianpesukone, pyykinpesukone, yksi iso makuuhuone erillisillä sängyillä ja yksi pienempi parivuoteella, yksi iso kylpyhuone ja toinen pienempi. Asunto oli todella siisti ja sängyt aivan erinomaiset. Sähkösäätöiset verhot olivat ihanat ja myös esteettömyyttä lisäävä tekijä. Varaukseemme kuului aamiaisboksi, jonka sai hakea aamuisin respasta, mutta se oli kieltämättä ankea ja hyvin suppea sisältäen pelkkiä kuivatuotteita. Onneksi Hampurista saa ihania tuoreita Pretzeleitä, joita ostimme edellisenä iltana aamiaiseksi. Alla olevalla videolla esittelen huoneistomme.

Yksi päivä ja kaksi iltaa Hampurissa

Saavuimme Hampuriin maanantai-iltapäivänä ja taloksi asettumisen ja hetken hengähdyksen jälkeen lähdimme ottamaan ensikontaktia kaupunkiin. Marraskuun aurinko oli jo laskenut, mutta ilma tuntui lämpimämmältä kuin Kööpenhaminassa. Pyörimme hetken kaupungintalon eli Rathausin ympäristössä, kunnes nälkä ja tihkusade yllättivät. Mikä siinä onkin, että kaikki ravintolat aina häviävät jonnekin siinä kohtaa, kun niitä tarvitsisi. Gasthaus An der Alster tarjosi tunnelmallisen ja perisaksalaisen pelastuksen. Ovella on iso kynnys, mutta minulla oli onneksi oma ramppi mukana ja pääsin sen avulla. Suurin osa pienen ja ahtaan ravintolan pöydistä sijaitsi portaiden päässä, mutta saimme onneksi alatason pöydän. Esteettömänä vaihtoehtona en suosittele, muuten kyllä.

Seuraavana päivänä saimme kohdata päivän valoa loistavan Hampurin. Lähdimme asunnoltamme kulman takana sijaitsevan pienen Binnenalster-järven rantaan ja kuljimme rantaa pitkin kohti Jungfernstied-promenaadia, jota sanotaan yhdeksi kaupungin kauneimmista paikoista. Myös Alsterarkaden-pylväskäytävä tarjosi kuvaksellisia paikkoja. Joka puolella rakennettiin muutaman viikon päästä avautuvia joulumarkkinoita, joten varsinkaan aukiot eivät nyt näyttäytyneet parhaimmillaan. Kesällä Hampuri olisi varmaan ihana! Kävimme kaupoissa täydentämässä matkalaukkujamme muutamien kotiin unohtuneiden tavaroiden osalta ja erityisesti ihan lähellämme sijainnut Europa Passage -ostoskeskus tarjosi siihen hyvät mahdollisuudet. Sen yläkerrassa oli myös hyvä Food Market täynnä hyviä lounaspaikkoja. Jokaiselle löytyi hyvä lounasannos ja mulle myös hyvä esteetön wc.

Hampuri on valtavan iso ja laajalle levittäytynyt kaupunki, jossa on paljon erilaisia kerrostumia ja alueita. Hyväksyimme heti sen tosiasian, ettemme päivässä ehtisi kokemaan kaikkea. Lounaan jälkeen lähdimme kävelemään kohti Speicherstadtia eli Varastojen kaupunkia. Kanavien varrelle on 1900-luvun alussa rakennettu punatiilisiä varastoja, jotka nykyään ovat Unescon maailmanperintökohteiden listalla. Kuljimme kanavien reunoja ja ylitimme siltoja ja yhtäkkiä tuntui kuin olisimme ihan eri kaupungissa. Alueen nähtävyyksiin kuuluu myös Elbphilharmonie-konserttitalo, joka on kuuluisa upeasta arkkitehtuuristaan ja valtavista rakennuskustannuksistaan. Konserttitalon näköalatasanne Plaza on avoin kaikille klo 10.00-24.00. Meille annettiin maksuttomat liput, nettisivujen mukaan sisäänpääsy olisi 2 euroa. Ylös pääsi tilavalla hissillä. Näköalat eivät olleet kovin ihmeelliset, mutta rakennus on hieno myös sisältä. Alueella hetken pyörittyämme palasimme takaisin vanhaan kaupunkiin ja asunnollemme. Illallinen löytyi asuntomme vierestä Hans im Glück -burgeriketjun ravintolasta. Erinomainen valinta.

Hampurin kaduilla oli hyvin esteetöntä liikkua pyörätuolilla ja mukulakiviä ei meidän vierailemilla alueilla ollut. Kaupungin joukkoliikenne on pääosin hyvin esteetöntä ja esteettömyystietoihin voi tutustua Hampurin turistitoimiston sivuilla. Esteettömyydestä on tietoa myös Hampurin kaupungin sivuilla. Jonain toisena vuodenaikana olisin lähtenyt lautalla Elbe-joelle katsomaan kaupunkia siitä perspektiivistä ja ensi kertaan jäi myös muun muassa Reeperbahnin alue ja kuuluisat sunnuntaiaamujen kalamarkkinat. Hyviä yleisiä vinkkejä Hampuriin löytyi muun muassa Kerran elämässä -sivujen oppaasta.

Meidän matka jatkui Hampurista junalla Frankfurtiin. Junakokemukset ja tiedot esteettömästä junamatkailusta Saksassa löydät artikkelistani Esteetön junamatkailu Euroopassa.

Lisää luettavaa aiheeseen liittyen:

Kaikki artikkelit maata pitkin matkasta
Kaikki artikkelit esteettömästä Saksasta
About Author

Maailman mahdollisuudet näkevä esteettömän matkailun asiantuntija ja matkabloggaaja, Palmuaseman kirjoittaja ja esteettömän matkailun kouluttaja.

1 Comment

• Eric Vökel Hamburg Suites kuulostaa mainiolta löydöltä. Paitsi että majapaikka itsessään oli mukava, kuulostaa sen sijainti myös erinomaiselta. Gasthaus An der Alster kuuloostaa hyvältä paikalta, muutenkin pidän saksalaisesta ruoasta ja se on yleensä vielä varsin kohtuuhintaista. Ja hyvältä näyttää tuo viimeisessä kuvassa oleva burgerannos.