Valikko
lento

Esteetön Helsinki-Vantaan lentoasema – käytännön vinkit

Helsinki-Vantaan lentoasema on viime vuosina laajentunut ja uudistunut hyvin paljon. Sujuvaan matkustuskokemukseen panostavan lentoaseman kautta kulki viime vuonna noin 16,5 miljoonaa matkustajaa ja luku on jatkuvasti kasvussa. Avustusta tarvitsevia matkustajia lentoasemalla on vuosittain reilut 70 000. Helsinki-Vantaan lentoasema on huomioinut esteettömyyden monella tapaa ja tiloissa on helppo liikkua myös apuvälineiden kanssa. Minä lähden sähköpyörätuolini kanssa Helsinki-Vantaan lentoasemalta matkaan useita kertoja vuodessa. Jaan seuraavaksi omat vinkkini lentoasemalla toimimiseen matkan eri vaiheissa.

Lentoasemalle saapuminen ja pysäköinti

Helsinki-Vantaan lentoasemalle voi saapua monella tapaa: Taksilla tai jonkun saattamana, omalla autolla, junalla tai bussilla. Esittelen seuraavaksi eri vaihtoehdot esteettömyyden näkökulmasta.

Kyyti lentoasemalle

Mikäli saat kyydin lentoasemalle, lentoasemien lähtevien aulan edessä sijaitsevalle Drop Off -alueelle voi pysäköidä maksutta 8 minuuttia. Oville on lyhyt matka ja itse olen ehtinyt 8 minuutissa ulos autosta ja kuski on ehtinyt tuoda matkatavarani sisälle, mikäli avustajani ei ole vielä ollut paikalla.

Mikäli saattajasi avustaa sinua lentoasemalla pidempään ja sinulla on liikkumisesteisen pysäköintitunnus, kannattaa auto viedä johonkin pysäköintihalleista tai pikaparkkiin. Liikkumisesteisen pysäköintitunnuksella pysäköinti lentoasemalla on maksutonta 4 tunnin ajan. Pysäköintitunnusta ei tarvitse jättää autoon, vaikka pysäköisit liikkumisesteiselle tarkoitetulle pysäköintipaikalle. Ota lupa mukaan ja käy lentoaseman infossa näyttämässä pysäköintitunnusta ja kertomassa kuskisi auton rekisteritunnus. Info sijaitsee saapuvien matkustajien kerroksessa lähellä ovia, joista siirrytään juna-asemalle ja pysäköintihalleihin. Infossa pysäköinti kuitataan maksetuksi ja kuskisi voi ajaa auton pois neljän tunnin sisällä siitä hetkestä, kun ajoitte pysäköintihalliin. Vinkki! Mikäli auton rekisterinumero on kytketty Moovy-pysäköintisovellukseen, kannattaa sovellus laittaa pois päältä ennen parkkihalliin ajamista. Kokemukseni mukaan se sotkee kuviota, jos sovellus tunnistaa auton ja veloittaa maksun sieltä.

Pysäköinti Helsinki-Vantaan lentoasemalla matkan ajan

Yli neljä tuntia kestävä pysäköinti Helsinki-Vantaan lentoasemalla on normaalihintaista myös liikkumisesteisen pysäköintitunnuksella. Pysäköinti kannattaa varata etukäteen, jolloin se on hieman halvempaa. Mikäli haluat mahdollisimman lähelle terminaalia, suosittelen pysäköintihallia P2. Sieltä on sisäkautta lyhyt matka terminaaliin. Edullisempi vaihtoehto on pysäköintihalli P5. Sieltä on terminaaliin noin 150 metriä. Reitti kulkee ulkona, mutta on terminaalia lähimmältä ovelta koko matkalta katettu ja tasainen. Alla olevalla videolla esittelen nopetettuna reitin P5-pysäköintitalon ovelta terminaaliin talviaikaan. Kaikissa pysäköintihalleissa on esteettömiä pysäköintipaikkoja ja lentoaseman avustajien kutsupisteet. Jos autosi on yli 2,10 metriä korkea, P4-ulkopysäköintialue on toimiva.

Lentoasemalle junalla tai bussilla

Kätevin tapa saapua lentoasemalle julkisilla kulkuvälineillä on juna. HSL:n lähiliikenteen junassa on esteetön vaunu, jossa vaunun ja laiturin väliin tulee pieni luiska. Lentoaseman juna-asemalta on suora yhteys sisäkautta terminaaliin. Myös juna-asemalla on avustajien kutsupiste eli voit kutsua tarvittaessa avustajan avuksi jo juna-asemalle saapuessasi. Lisää junalla saapumisesta Palmuaseman artikkelissa Esteettömästi junalla Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

HSL:n paikallisliikenteen bussit kulkevat terminaalin välittömään läheisyyteen ja ovat esteettömiä. Kaukoliikenteen busseissa pyörätuolin kanssa matkustaminen ei useimmiten ole mahdollista ellet pysty nousemaan portaita ja mukanasi on manuaalipyörätuoli, jonka voi laittaa matkatavararuumaan. Finnair tarjoaa Tampereelta ja Turusta lentolippuun liitettävää bussikuljetusta ja ennakkoilmoituksella he voivat järjestää välille esteettömän bussin. Lisätietoa asiasta Finnairin sivuilla.

Avustuspalvelu ja apuvälineet

Maksuttomaan avustuspalveluun lentoasemilla ovat oikeutettuja kaikki, jotka tarvitsevat apua lentoasemalla toimimiseen tai liikkumiseen esimerkiksi vamman, sairauden, iän tuomien haasteiden tai väliaikaisen tilanteen vuoksi. Tarvetta ei tarvitse erikseen todistaa. Avustuspalvelun tarpeesta on tärkeää ilmoittaa lentoyhtiölle tai mahdolliselle matkanjärjestäjälle ennakkoon lentovarauksen jälkeen. Suosittelen tekemään sen heti, ettei unohdu, mutta viimeistään 48 h ennen lähtöä. Myös lennolle mukaan tulevat apuvälineet täytyy ilmoittaa lentoyhtiölle etukäteen. Tähän löytyy ohjeita lentoyhtiöiden sivuilta ja Palmuaseman artikkelista Liikuntavammaisen esteetön lentomatka.

Lentoasemalle saapuessasi voit kutsua avustajan paikalle tarpeesi mukaan joko lähtevien aulan tiskillä heti sisäänkäynnin jälkeen, jollain kymmenestä kutsupisteestä (esim. juna-asemalla, parkkihalleissa tai sisäänkäynnin avustustiskin luona) tai lähtöselvityksessä. Löydät kutsupisteiden sijainnit Helsinki-Vantaan lentoaseman sivulta. Minä tarvitsen avustajan yleensä vasta portille auttamaan lentokoneeseen siirtymisessä, joten sovin lähtöselvityksessä, että avustajat tulevat sinne. Kerro tarpeistasi avoimesti, jotta sinua pystytään avustamaan oikein.

Mikäli liikut apuvälineillä, voit yleensä mennä omalla apuvälineellä lentokoneen ovelle saakka. Poikkeuksen saattaa tehdä painavat sähköiset apuvälineet, kuten sähköpyörätuolit ja sähkömopot. Lentoaseman terminaali mahdollistaa myös niiden tuomisen koneen ovelle saakka, mutta lentoyhtiöillä voi olla koneen lastaukseen liittyviä tarpeita toimittaa tuoli koneen ruumaan jo lähtöselvityksen jälkeen. Näistä asioista sovitaan lentoyhtiön kanssa. Oman kokemukseni mukaan viime aikoina on yhä useammin saanut valita, haluanko mennä sähköpyörätuolilla portille asti. Mikäli sinulla ei ole omaa liikkumisen apuvälinettä tai jätät omasi jo lähtöselvityksen jälkeen, lentoasemalla on runsaasti pyörätuoleja lainattavissa. Saatavilla on myös joitakin niskatuellisia ja vahvempaa vartalon tukea tarjoavia pyörätuoleja. Mikäli niitä ei ole näkyvillä pyörätuolipisteellä sisäänkäynnin luona, kannattaa avustuspalvelua pyytää tuomaan sellainen. Avustuspalvelulla on myös käytössä pieni ”auto”, jota voidaan toimintakyvystäsi riippuen hyödyntää liikkumiseen lentoaseman porttialueella. Avustajat avustavat tarpeesi mukaan lentokoneeseen saakka. Mikäli et pysty itse kävellä koneeseen, lentoaseman avustajat nostavat sinut kapeaan käytäväpyörätuoliin ja siitä edelleen lentokoneen istuimelle.

Avustuspalvelun tiski lähtevien aulassa. Mikäli tiskillä ei ole ketään, vieressä on kutsupiste, josta avustajaan saa yhteyden nappia painamalla.
Avustamispalvelun kutsupiste parkkihallissa.
Käytäväpyörätuoli, jolla avustetaan koneeseen.

Auringonkukkanauha ilmaisemaan näkymätöntä vammaa

Finnair on ottanut käyttöönsä auringonkukkanauhan ilmaisemaan näkymätöntä vammaa. Nauhoja saa maksutta Finnairin Special Needs -tiskiltä. Nauha kaulassasi viestittää henkilökunnalle, että saatat tarvita jotain erityispalvelua, kuten erityistä tukea tarvitsevien matkustajien turvatarkastuslinjaa tai pääsyä ensimmäisenä lentokoneeseen. Se ei kuitenkaan kommunikoi puolestasi eli kerro aina henkilökunnalle millaista apua tai järjestelyä toivot.

Lähtöselvitys ja turvatarkastus

Mikäli olet varannut avustuspalvelun tai mukanasi on apuvälineitä, lähtöselvitys tehdään aina tiskillä, vaikka muut matkustajat käyttäisivätkin itsepalveluautomaatteja. Monella lentoyhtiöllä on oma lähtöselvitystiski matkustajille, joilla on erityistarpeita. Lähtöselvityksessä käydään aina läpi ja kysytään uudestaan jo ennakkoon ilmoittamasi tiedot. Tässä vaiheessa on myös hyvä kertoa kaikista mahdollisista sujuvaan lentoasema- tai lentomatkakokemukseen vaikuttavista asioista. Jos et ole tätä ennen kutsunut avustuspalvelua avuksi, se voidaan tehdä myös lähtöselvityksessä.

Turvatarkastuksessa on oma linja henkilöille, joilla on syystä tai toisesta vaikeutta käyttää tavallista linjaa. Samaa linjaa käyttävät myös muun muassa lapsiperheet. Turvatarkastuksessa tavarat läpivalaistaan, kuten kaikilta muiltakin. Jos et pysty kävelemään turvatarkastuksen portin läpi, voit mennä läpi pyörätuolilla ja sinulle tehdään käsintarkastus. Kerro henkilökunnalle, mikäli sinulla on proteesi tai kehossa esimerkiksi laitteita, jotka turvatarkastuksessa hälyttävät. Kerro myös, mikäli kehossasi on kohtia, joita pitää koskettaa erityisen varovasti tai sinulla on mitä tahansa muuta sellaista mitä toivot tilanteessa huomioitavan.

Lentoaseman esteettömät wc:t

Helsinki-Vantaan lentoasemalla on kaikkiaan lähes 40 esteetöntä wc:tä. Sellainen on siis helppo löytää ja harvoin joutuu jonottamaan. Lähtevien aulassa on yksi esteetön wc, saapuvien aulassa useita ja porttialueella lukuisia. Vessat ovat kaikki tilavia, mutta niiden asettelu, wc-istuimen korkeus ja esimerkiksi tukikaiteiden malli hieman vaihtelevat. Alla kuvia joistakin lentoaseman vessoista. Jos matkustat opas- tai avustajakoiran tai lemmikin kanssa, koirien käymälä löytyy porttien 21 ja 51 läheisyydestä sekä tuloaulan edustalta bussiaseman luota. Portin 21 lähellä sijaitseva koirien käymälä on ulkona ja sinne on kulku Toastery-kahvilan terassilta. Aiemmin se on ollut auki vain keväästä syksyyn, mutta ensi talvena kokeillaan myös talviaukioloa. Rajoituksia saattaa kuitenkin olla.

Porttialueella

Huomioi, että Helsinki-Vantaan lentoasema on viime vuosina laajentunut ja matka turvatarkastuksesta omalle lähtöportille voi olla hyvin pitkä. Avustuspalvelu kannattaa siis ottaa matalalla kynnyksellä avuksi, jos liikkuminen on vähänkin vaikeaa. Porttialueella on lukuisia kauppoja, ravintoloita, kahviloita ja palveluita. Kaikki nämä on helppo kokea myös apuvälineillä liikkuen. Porttialueella on myös useita vesipisteitä, joissa voi täyttää oman tyhjän juomapullon. Erityistä tukea tarvitsevien matkustajien kannattaa olla portilla noin 15 minuuttia ennen Boarding Passiin merkittyä aikaa tai sen mukaan miten lentoyhtiö ohjeistaa. Mikäli tarvitset lentokoneeseen siirtymiseen apua, sinut ja matkaseurasi otetaan ensimmäisenä koneeseen. Vaikka et tarvitsisikaan apua, mutta esimerkiksi jonossa seisominen on sinulle sairautesi tai vammasi vuoksi vaikeaa, kerro siitä portilla olevalle virkailijalle. Lentokoneeseen siirtymisestä ja itse lennosta löydät lisätietoa artikkelista Liikuntavammaisen esteetön lentomatka.

Lennon jälkeen

Kun olet lentämässä Helsinki-Vantaan lentoasemalle, kerro jo lennon aikana matkustamohenkilökunnalle, mikäli sinulle on esimerkiksi tärkeäa saada lennon laskeuduttua apuvälineesi koneen ovelle tai tarvitset niskatuellista lentoaseman pyörätuolia. He pystyvät kommunikoimaan tarpeista lentoaseman henkilökunnalle. Mikäli olet tilannut avustuspalvelun, avustajat tulevat auttamaan sinua tarpeesi mukaisesti joko koneen istuimelta tai koneen ovelta. Mikäli sinun on päästävä heti lennon jälkeen vessaan, porttialueen wc:t ovat käytettävissä. Myös matkatavara-aulassa on esteetön wc. Matkatavara-aulaan pääsee hisseillä seuraamalla Exit-kylttejä.

Oma apuvälineesi tulee lentoyhtiön käytännöistä riippuen joko lentokoneen ovelle tai matkatavara-aulaan. Matkatavara-aulassa apuvälineet tulevat yleensä joko erikoismatkatavaroiden hihnalle tai niin sanottuun turvasulkuun erikoismatkatavaroiden hihnan vieressä olevan oven taakse. Hihnalle tulevat yleensä kevyet apuvälineet ja oven taakse painavammat apuvälineet, joita ei voi laittaa hihnalle. Katso ensin matkatavara-aulan näytöltä mille hihnalle lentosi matkalaukut tulevat. Sen hihnan näytöstä näet mille hihnalle erikoismatkatavarat luovutetaan. Mikäli apuväline tulee turvasulkuun oven taakse, tulopalvelun asiakaspalvelijat saavat yleensä tiedon, kun se on sieltä haettavissa ja tulevat avaamaan oven. Usein käyn sanomassa tiskillä, että odotan sähköpyörätuoliani, jotta he tietävät olla valppaana. Mikäli mukanasi on tässä vaiheessa lentoaseman avustaja, hän auttaa kaikessa tässä.

Matkatavara-aulasta saapuvien aulaan johtaa loiva luiska. Valitse matkatavara-aulasta poistuessasi vasen reuna, mikäli haluat tukea tukikaiteesta. Saapuvien aulassa on hyviä ravintoloita, kauppoja ja muun muassa ympäri vuorokauden auki oleva Alepa. Saapuvien aulassa on myös useita esteettömiä vessoja.

Lentoasemalta poistuminen

Lentoasemalta on helppo poistua monella tapaa. Lentoaseman avustajat auttavat tarpeesi mukaan seuraavaan kulkuneuvoon tai autollesi. Mikäli olet tilannut etukäteen taksin, olet saanut todennäköisesti tiedon taksin noutopaikasta. Ennakkoon tilatut kuljetukset tulevat yleensä P2-pysäköintihallin noutoalueelle, jonne on esteetön reitti sisäkautta. Tuolla alueella autojen maksimikorkeus on 2,6 metriä eli sinne mahtuu myös invataksit. Tarkemmasta paikasta kannattaa kommunikoida kuskin kanssa. Mikäli joku tulee hakemaan sinua, hänen kannattaa ajaa lentoaseman pikaparkkiin saapuvien aulan välittömään läheisyyteen tai lähimpiin pysäköintihalleihin. Liikkumisesteisen pysäköintitunnuksella lyhyt pysäköinti on maksutonta (kts. ohje kohdasta lentoasemalle saapuminen).

Lentoaseman taksitolpalle pääsee helposti suoraan sisältä terminaalista, saapuvien aulasta. Taksijonosta saattaa löytyä myös esteetön taksi tai tiskiltä voidaan tilata sellainen. Siitä tilatessa taksi tulee suoraan taksiasemalle. Myös juna-asemalle pääsee helposti sisäkautta. Mikäli jatkat hotelliin, lentoasemalta löytyy monta hyvää vaihtoehtoa. Lue esittelyni Comfort Hotel Helsinki Airportista, Clarion Hotel Helsinki Airportista ja Scandic Helsinki Airportista.

Helsinki-Vantaan lentoasema on ovi kutkuttaviin maailman esteettömiin mahdollisuuksiin, mutta aina sinne on myös ihana palata. Lisätietoa vammaisten ja liikkumisesteisten matkustajien palveluista löydät Finavian sivulta. Minkä vinkin sinä jakaisit lentoaseman esteettömyyteen liittyen?

About Author

Maailman mahdollisuudet näkevä esteettömän matkailun asiantuntija ja matkabloggaaja, Palmuaseman kirjoittaja ja esteettömän matkailun kouluttaja.

2 Comments

  • Me käytetään pysäköintiä, jota tässä ei mainittu, eli P3. On pidemmillä reissuill tosi näppärä. Lähellä, ja edullinen. Mutta tosiaan, hienosti on asiat huomioitu Helsinki-Vantaalla.

    Reply
  • Elina
    7.7.2025 at 12:12

    Jos kentälle on tullut hyvissä ajoin ja esim. shoppailun sijaan haluaisi kuluttaa aikaa rauhallisessa ympäristössä vaikka töitä tehden tai hieman rentoutuen, lisämaksulliset lounget voivat olla kokeilemisen arvoisia. Olen käynyt Finnairin loungeissa Schengen- ja non-Schengen -alueella (edellyttää, että on menossa/tulossa Finnairin liikennöimältä lennolta), mutta kentällä on lisäksi Aspire-loungeja, joihin pääsee lentoyhtiöstä riippumatta. Maksamalla muutaman kympin pääsymaksun pääsee siis aina sisään, ellei ole todella ruuhkaista, mutta jos on tarpeeksi korkea lentoyhtiön kanta-asiakastaso, business-lippu tai tiettyjen pankkien luottokortti, voi päästä ilmaiseksikin. Sisäänpääsyyn kuuluu aamiainen, lounas tai päivällinen buffetista. Non-Schengen -puolen Finnair Business Loungessa on myös ilmainen baari. Pidin tuosta loungesta Schengen -puolen loungea enemmän yksinkertaisesti siksi, että se on suurempi ja rauhallisemman oloinen. Jos pystyy istumaan muualla kuin omassa pyörätuolissa, istumapaikkoja on vaikka minkälaisia lepotuoleista näkösuojattuihin työpisteisiin, joissa on myös pöytä. Buffetin tarjoilupöydät eivät silmämääräisesti katsottuna ole kovin matalia, joten tässä voi tarvita avustajaa. Esteettömän wc:n sijaintiin en kiinnittänyt huomiota, mutta eiköhän sellainenkin löydy. Lentokenttäavustajan kanssa voi sopia, milloin hän tulee noutamaan loungesta portille.

    Reply

Leave a Reply