Maata pitkin on matkailtu niin pitkään kuin ihmiset ylipäänsä ovat liikkuneet paikasta toiseen. Viime aikoina maata pitkin matkailu on nostanut suosiotaan ympäristöystävällisenä vaihtoehtona lentämiselle. Osalle maata pitkin matkustaminen voi olla ainoa vaihtoehto silloin, jos sairaus tai vamma estää lentämisen tai lentäminen on erityistarpeiden vuoksi erityisen vaikeaa ja epämukavaa. Testasin marraskuussa 2022 kuinka esteetön junamatkailu Euroopassa onnistuu, kun liikkuu sähköpyörätuolilla. Ja kyllähän se onnistui! Minun ja sähköpyörätuolini lisäksi matkaseurueeseemme kuului kaksi vammatonta henkilöä, joista toinen oli henkilökohtainen avustajani. Meillä kaikilla oli mukanamme yhdet matkalaukut ja lisäksi mukanamme kulki iso matkalaukku, jossa oli kokoontaittuva suihkupyörätuolini.
Reittimme kulki ensin Helsingistä laivalla Tukholmaan ja Tukholmasta eteenpäin junilla seuraaviin kaupunkeihin: Kööpenhamina – Hampuri – Frankfurt – Lyon – Barcelona – Sevilla – Huelva. Huelvasta jatkoimme vielä laivalla Lanzarotelle. Takaisin tulimme lentäen. Kerron tässä artikkelissa kokemuksiani junalippujen ostamisesta ja junamatkustamisesta eri maissa nimenomaan pyörätuolin käyttäjän näkökulmasta. Saat artikkelista todennäköisesti vinkkejä, vaikka et kulkisikaan juuri tätä reittiä tai matkustaisit vain johonkin käymistämme maista. Paljon hyvää yleistietoa maata pitkin matkustamisesta on koottu Maata pitkin -verkkosivulle.
Muokkaus 9.7.2023: Matkustin heinäkuussa 2023 Ruotsissa Tukholmasta Uumajaan ja lisäsin kokemukset tuosta matkasta Ruotsi-osuuden alle.
Artikkelin sisältö
Suosittelen lukemaan koko artikkelin. Pääset kuitenkin halutessasi suoraan artikkelin tiettyyn osioon klikkaamalla otsikosta.
- Reitin ja matkan keston suunnittelu
- Interrail-lippu vai yksittäiset liput
- Suomesta Ruotsiin tai Saksaan
- Esteetön junamatkailu Ruotsissa
- Tukholma – Kööpenhamina
- Tukholma – Umeå
- Esteetön junamatkailu Saksassa ja Tanskassa
- Kööpenhamina – Hampuri
- Hampuri – Frankfurt
- Frankfurt – Lyon
- Esteetön junamatkailu Ranskassa
- Lyon – Barcelona
- Esteetön junamatkailu Espanjassa
- Barcelona – Sevilla
- Sevilla – Huelva
- Esteetön junamatkailu Euroopassa – yleiset huomiot
Reitin ja matkan keston suunnittelu
Junalla voi matkustaa monella tapaa. Monien mielikuvissa junamatkailu Euroopassa tarkoittaa suunnittelematonta ja hektistä paikasta toiseen siirtymistä, junien vaihtoa, täpötäysiä junia ja yöpymisiä halvoissa hostelleissa. Todellisuudessa junamatkailu voi olla myös tarkkaan ennalta suunniteltua (vaikka kaikki ei aina suunnitelmien mukaan menekään), juuri niin rauhallista tai nopeaa kuin itse haluaa, suoria junayhteyksiä ja yöpymisiä ihan kaiken tasoisissa hotelleissa. Esteetön junamatkailu Euroopassa vaatii ainakin jonkinlaista ennakkosuunnittelua, sillä avustuspalvelut asemille on varattava etukäteen. Tästä lisää myöhemmin.
Kannattaa aloittaa miettimällä, onko junamatka sinulle keino päästä perille jonnekin vai matka jo itsessään. Meidän päämäärä oli Kanariansaariin kuuluva, Afrikan mantereen länsipuolella sijaitseva Lanzarote. Yhtä tärkeää oli kuitenkin nauttia reitin varrella olleista kohteista. Päätimme siksi käyttää matkustamiseen kaksi viikkoa ja viettää Tukholmaa lukuun ottamatta jokaisessa kaupungissa 1-3 yötä. Tämä osoittautui meille sopivaksi tahdiksi. Matkustaminen ei tuntunut rankalta ja suurimmassa osassa kaupunkeja ehdimme viettää vähintään yhden kokonaisen päivän. Halusin suosia suoria junia ja välttää vaihtoja, sillä ennen matkaa en täysin luottanut avustuspalveluiden toimivuuteen tai junien aikatauluihin. Ennen matkaa en myöskään ollut varma, pystyisinkö käymään junassa vessassa, joten valitsin yhteyksiä, joissa olimme junassa enintään kuusi tuntia. Jos olisin pitänyt kiinni muista kriteereistä, mutta vähentänyt kaupungeissa olemista, Helsingistä Lanzarotelle olisi päässyt puolet nopeammin eli noin viikossa. Nopeimmin Espanjaan pääsee maata pitkin Suomesta noin kolmessa vuorokaudessa, mutta tämä vaatii valmiutta pitkiin päiviin junassa.
Interrail-lippu vai yksittäiset liput
Me matkustimme yksittäisillä lipuilla eli ostin joka välille meille liput erikseen netin kautta. Toinen vaihtoehto olisi ollut ostaa interrail-lippu. Meillä oli kaikkiaan seitsemän matkustuspäivää, jolloin paras interrail-passi olisi ollut sellainen, jolla voi matkustaa kuukauden sisällä seitsemänä päivänä. Sen hinta on aikuiselta (28.v+) 352 euroa ja nuorelta (12-27.v) 264 euroa. Interrail-lippu korvaa matkalipun, mutta siihen ei sisälly istumapaikkaa. Joissakin maissa paikkalippu on pakollinen (esim. Ranskassa), osassa voi luottaa siihen, että junassa on tilaa istua jossakin. Pyörätuolipaikan osalta paikkalipun ostaminen on tärkeää, sillä junissa on yleensä vain muutama pyörätuolipaikka. Pelkkien paikkalippujen hinnat voivat vaihdella muutaman euron ja useiden kymmenien eurojen välillä. Interrail-lipun päälle olisi siis tullut vielä lisähintaa paikkalipuista. Olen kuullut, että avustajalle voisi saada maksuttoman interrail-lipun, mutta en löytänyt siitä tietoa, enkä lähtenyt tällä kertaa selvittämään asiaa. Pyörätuolin kanssa matkustaessa koin helpommaksi ostaa liput joka välille erikseen. Interrail-lipulla matkustaminen on kuitenkin mahdollista myös pyörätuolin kanssa matkustaessa. Amu Urhonen kirjoitti kesällä 2022 Palmuasemalle jutun esteettömästä interrailista Ruotsin kautta Tanskaan ja Saksaan.
Meidän junamatkat Tukholmasta Huelvaan maksoivat yhteensä 449,4 euroa / hlö. Ostin liput noin kuukautta ennen matkaa ja olisin säästänyt, jos olisin hankkinut liput aiemmin. Erityisen kallis oli Tukholma-Kööpenhamina -väli, joka maksoi sunnuntai-iltapäivänä noin 135 e/hlö. Tämän olisi saanut selvästi halvemmalla jonain muuna viikonpäivänä ja ostamalla lipun kahta viikkoa aiemmin, jolloin edellisen kerran katselin hintoja. Matkassamme oli kuitenkin niin monta selvitettävää asiaa, ettemme pystyneet joustamaan päivissä enää ostohetkellä.
Suomesta Ruotsiin tai Saksaan
Matkan ensimmäinen vaihe on päästä pois Suomesta. Me matkustimme Helsingistä Silja Symphonylla Tukholmaan. Silja Symphony ja Silja Serenade tarjoavat useita esteettömiä Promenade- ja Seaside-hyttejä. Silja Symphonylla on myös esteetön commodore-luokan hytti. Esteettömän hytin voi varata nettisivuilta tai asiakaspalvelusta. Löydät lisätietoa muutaman vuoden takaisesta artikkelistani Pyörätuolilla Silja Serenadella ja Symphonylla. Helsingistä Tukholmaan liikennöi joka toinen päivä myös Viking Gabriella, jossa on esteettömiä hyttejä.
Turusta pääsee Tukholmaan Viking Linen ilta- ja aamulaivoilla, joissa esteettömyys on huomioitu hyvin. Iltalaivalla on seuraavana aamuna varhain Tukholmassa ja voi jatkaa matkaa jo aamujunalla. Laivasatamista pääsee esteettömästi rautatieasemalle muun muassa kävely + metro -kombolla tai bussilla. Esteettömistä takseista Tukholmassa minulla ei ole kokemusta. Myös Vaasasta on laivayhteys Ruotsin Uumajaan, josta taas on suora junayhteys Tukholmaan.
Yksi vaihtoehto on matkustaa Finnlinesin laivalla suoraan Helsingistä Saksan Travemündeen. Minulla on kokemus tuosta välistä auton kanssa matkustaessa, mutta ilmeisesti laivayhtiö huolehtii esteettömästä laivaan siirtymisestä, vaikka matkustaisi ilman autoa. Lue kokemukseni artikkelissani Esteettömästi laivalla Saksaan.
Esteetön junamatkailu Ruotsissa
Molemmille Tukholmasta lähteneille junamatkoilleni (Tukholma-Kööpenhamina ja Tukholma-Umeå) ostin Ruotsin valtion rautatieyhtiön SJ:n sivuilta. Sivut ovat käytettävissä ruotsiksi ja englanniksi. Etusivun Search Journey -kohdasta saa etsittyä toivomansa reitin, esimerkiksi Stockholm Central – Köbenhavn H. Valittavaksi tulee erilaisia vaihtoehtoja, joista osa sisältää vaihdon ja osa on suoria yhteyksiä. Pyörätuoli-symbolilla on merkitty junat, joissa on pyörätuolipaikkoja. Pyörätuolipaikat sijaitsevat 2. luokassa. Kun valitsee lipputyypin ja peruutusehtotyypin, pääsee valitsemaan paikkoja. Pyörätuolipaikkoja/vammaispaikkoja on kolmenlaisia:
- Wheelchair space – Tämä paikka on vain tyhjä paikka, joka sisältää pöydän. Esimerkiksi Tukholman ja Kööpenhaminan väliä liikennöineessä X2000-junassa edessä olleet matkustajat istuivat selkä pyörätuolipaikkaan päin. Tämä on hyvä vaihtoehto, jos matkustaa yksin ja aikoo istua matkan ajan omassa pyörätuolissa.
- Wheelchair space with seat – Tämä paikka sisältää vieressä olevan tavallisen paikan. Tämä on siis erinomainen vaihtoehto, jos haluaa siirtyää tavalliselle istuimelle. Minä en kyllä siirtynyt, mutta tässä matkaseuralaiset sai kasvot minuun päin ja saman pöydän ääreen. Istuimelle oli kätevää laittaa matkatavaroita.
- Seat for disabled (not whchair) – Tämä paikka sijaitsee pyörätuolipaikkojen lähellä eli vaunussa, jossa on myös esteetön wc. Tämä on tavallinen istuin eli sopii liikuntavammaisille henkilöille, jotka matkustavat ilman pyörätuolia.
Kahta eri paikkatyyppiä ei saa ostettua samalla kertaa eli esimerkiksi avustajan tai muun matkakumppanin lippu täytyy ostaa erikseen. Ostin siis erikseen ensin minun lipun pyörätuolipaikalle ja aloitin tämän jälkeen alusta. Matkaseuralaisilleni valitsin paikkatyypiksi ”Seat by wheelchair space”. Tällöin järjestelmä antaa valita pyörätuolipaikan lähellä olevat paikat. Ostetut liput tulevat sähköpostiin. Ruotsissa avustaja saa alennuksen ilmeisesti vain jos on jokin paikallinen avustajapäätös. Liput tulee tällöin varata puhelinpalvelusta.
Lisätietoa: Ruotsin junien vammaispalvelut SJ:n sivuilla.
Tukholma – Kööpenhamina (matka-aika 5 h 3 min)
Junamme lähti Stockholm Central Station -rautatieasemalta, joka sijaitsee Tukholman keskustassa. Sinne on suora kulku T-Centralenin Tunnelbana-asemalta. Rautatieasema on esteetön ja siellä on monipuolisia palveluita, muun muassa useita ravintoloita.
Tukholman ja Kööpenhaminan väliä ilman vaihtoa kulkevat junat ovat X2000-junia, joissa on junassa oleva kiinteä nostin, kuten Suomessa pendolino-junissa. Tulostaan ei tarvitse etukäteen ilmoittaa, vaan konduktööri saa tiedon pyörätuolipaikan varanneesta ja tulee avustamaan hissin käytössä. Maksimimitat pyörätuoleille ja sähkömopoille ovat:
- Sähkömopot: pituus 105 cm, leveys 55 cm, kääntösäde 220 cm ja paino 300 kg mukaan lukien käyttäjä
- Pyörätuolit: pituus 115 cm, leveys 70 cm ja paino 300 kg mukaan lukien käyttäjä
Maksimimittoja kannattaa kunnioittaa, sillä pyörätuolipaikalle menevä käytävä on kapea ja käännös sinne on ahdas. Pyörätuolipaikkani (wheelchair space with seat) oli tosi kiva ja oli ihanaa saada istua kasvotusten matkaseuralaisten kanssa saman pöydän ääressä. Takana oli esteetön wc, joka oli tilava ja wc-istuimen molemmin puolin oli tukikaiteet. Konduktööri kävi muutaman kerran matkan aikana kysymässä haluaisinko kahvia tai jotain muuta ravintolavaunusta. Kööpenhaminassa konduktööri tuli avustamaan nostimella ulos hissistä. Asemalla oli helppo kulkea esteettömästi ulos.
Huom! Jotkut Ruotsin junista vaatii etukäteen tilatun avustuspalvelun. Yöjunat eivät ole Ruotsissa esteettömiä.
Tukholma – Umeå (matka-aika 6 h 12 min)
Heinäkuussa 2023 matkustin Tukholmasta pohjoiseen Uumajaan. Stockholm Central Station -rautatieasema oli jo tuttu edelliseltä reissulta ja tottuneesti kävimme ostamassa lounaan mukaan Taco Bar -ravintolasta ja suuntasimme oikealle laiturille. Junatyyppi oli X3000 Snabbtåg. Pyörätuolipaikat sijaitsivat vaunussa 4. Laituri ja juna olivat samalla tasolla ja väliin tuli automaattisesti ramppi. Paikat sijaitsivat kuitenkin kolme porrasta ylempänä. Konduktöörillä oli tieto tulostani ja hän tuli auttamaan lattiaan upotetun hissin kanssa. Lattia siis nousi ylös ja kääntyi, jolloin pääsin helposti ajamaan paikalleni. Hissi ei ensin meinannut toimia ja tarvittiin manuaalinen käynnistys, joka onnistui jostain kaapissa olleista napeista. Kohteessa hissi toimi heti paljon helpommin. Maksimimitat pyörätuolille ja sähkömopolle tässä junassa ovat:
- Sähkömopo: pituus 125 cm, leveys 70 cm, kääntösäde 260 cm ja paino 300 kg mukaan lukien käyttäjä
- Pyörätuoli: pituus 125 cm, leveys 75 cm ja paino 300 kg mukaan lukien käyttäjä
Pyörätuolipaikkani (wheelchair space with seat) oli taas tosi kiva. Vieressä oli istuin, jota käytin tavaroille ja pöytä oli täydellisellä korkeudella. Valitsin paikan, jossa vastapäätä oli vain yksi paikka. Avustajalleni otin sen, joten istuimme vähän kuin omassa loossissa. Pyörätuolin olisi saanut kiinnitettyä paikalle seinässä olleilla remmeillä. Matka meni tosi nopeasti ja vaunussa oli rauhallista, vaikka paljon ihmisiä olikin. Esteetön WC sijaitsi takanani ja sinne oli helppo siirtyä, vaikka käytävä hieman kapea wc:n edestä olikin. Konduktöörit kävivät matkan aikana kysymässä onko kaikki hyvin ja Umeåssa tultiin auttamaan junasta pois. Laiturin ja junan väliin jäi ehkä hieman isompi rako kuin Tukholmassa. Olisin päässyt hyvin, mutta konduktööri asetti siihen automaattisesti vielä pienen kaapissa olleen lisärampin. Kaikki meni todella helposti.
Esteetön junamatkailu Saksassa ja Tanskassa
Liput Kööpenhaminasta Hampuriin, Hampurista Frankfurtiin ja Frankfurtista Lyoniin ostin Saksan rautatieyhtiö Deutsche Bahnin kautta. Kahden maan rajan ylittävän junan liput voi ostaa joko lähtö- tai määränpään rautatieyhtiöltä ja he infoavat myös toista päätä. Kööpenhamina – Hampuri välille olisin siis voinut ostaa lipun myös Tanskan rautatieyhtiöltä. On mahdollista, että tällöin olisin saanut avustajalle maksuttoman/alennetun lipun, sillä Tanska hyväksyy EU:n Vammaiskortin (monet muut maat vain sen maan oman kortin) todisteeksi joissakin tapauksissa, mutta en tiedä koskeeko se maiden välistä liikennettä. Sivuilla ei kuitenkaan ollut englanniksi mitään tietoa, joten päätin keskittää ostokseni Deutsche Bahnille.
Deutsche Bahnilla pyörätuolipaikkaa ei voi ostaa netistä ja ylipäätään tietoa oli ensin hyvin vaikea löytää. Avustajalle ei saa maksutonta/alennettua lippua, jos ei omista Saksan vammaiskorttia. Sain alla olevan ohjeistuksen ja toimin sen mukaisesti.
Lipun ostaminen pyörätuolipaikalle:
- Mene Deutche Bahnin sivuille bahn.de (sivusto on käytettävissä saksaksi, englanniksi ja monilla muilla kielillä) ja etsi haluamasi matka haluamanasi ajankohtana. Meillä esimerkiksi Copenhagen-Hamburg Hbf. Osta haluamasi liput ja paikkaliput 2. luokkaan. Järjestelmä kysyy myös matkustajien ikää. Samalla varauksella kannattaa varata kaikkien seurueen jäsenten liput. Paikkalippuvarauksen saa raksitettua ostoprosessin loppuvaiheessa. Valittavana ei ole pyörätuolipaikkaa ja järjestelmä arpoo paikat, eikä niitä voi itse valita. Vie ostoprosessi loppuun saakka, liput tulevat sähköpostiin.
- Laita sähköpostia osoitteeseen msz@deutschebahn.com ja pyydä, että he vaihtavat varaamasi paikat pyörätuolipaikaksi ja avustajan/avustajien paikoiksi (mikäli matkustat jonkun kanssa). Samalla varaat avustuspalvelun asemille, sillä tarvitset sitä junaan noustessasi. Voit myös soittaa numeroon +49 30 65212888. He toivovat seuraavat tiedot, englanniksi tai saksaksi:
- Varausnumero
- Nimesi
- Puhelinnumerosi (muista +358 -muoto)
- Vamman tyyppi (minulla mobility impairment)
- Apuvälineen tyyppi (minulla electric wheelchair)
- Apuvälineen mitat (pituus ja leveys) ja paino
- Matkatavaroiden määrä
- Kanssamatkustajat
- Asemat, joilla avustuspalvelua tarvitsee
- Deutsche Bahnin vammaispalvelu vastaa yleensä hyvin nopeasti. Sieltä tulee noin viisi erillistä sähköpostia, joista yhdessä on uudet paikat ja osa on vain automaattisia vahvistuksia, että tiedot on vastaanotettu ja vielä erikseen, että ne on vahvistettu. Osa viesteistä on saksaksi, mutta asiointi onnistuu englanniksikin.
- Mikäli matkustat interrail-lipulla, voit ostaa pelkät paikat myös ottamalla yhteyttä tuonne vammaispalveluun. Voit myös ostaa paikkaliput sitä kautta. Siitä menee 5,90 euron lisämaksu. Kun ostin paikkaliput netistä ja he vaihtoivat paikat pyörätuolipaikaksi ja avustajan paikaksi, lisämaksua ei mennyt.
- Avustuspalvelu on varattava viimeistään 48 tuntia ennen lähtöä. Itse koin parhaaksi hoitaa kaikki kuntoon heti lipun oston jälkeen. Tein jokaisesta matkasta oman sähköpostiviestin, jotta myös vahvistukset tulivat erikseen jokaisesta. Tämä oli itsestäni selkeintä.
Saksan junissa maksimimitat apuvälineille ovat: pituus 120 cm, leveys 70 cm, paino käyttäjän kanssa 350 kg. Nostimiin ei tämän isommilla apuvälineillä välttämättä mahdu, joten näitä kannattaa kunnioittaa.
Lisätietoja: Deutsche Bahnin sivujen Barrierefreies Reisen -sivu (saksaksi) & Tanskan DSB:n sivujen Handicapservice i DSB (tanskaksi)
Kööpenhamina – Hampuri (matka-aika 4 h, 36 min)
Kööpenhaminassa avustuspiste eli Meeting Point oli vain kyltti seinässä. Meeting Point sijaitsi aseman sisällä Tivolin puoleisen sisäänkäynnin lähellä, ovista vasemmalla. Meeting Pointilla piti olla viimeistään 20 minuuttia ennen junan lähtöä. Jännitti hirveästi, onko tieto varmasti kulkenut maasta toiseen. Olimme paikalla jo yli puoli tuntia ennen lähtöä. Henkilökunnan jäsen tuli sanomaan, että tulee auttamaan meitä 20 minuuttia ennen. Hän puhui erinomaista englantia ja oli hyvin ystävällinen. Junaan oli portaat, mutta minut autettiin asemalaiturilla olleella liikuteltavalla nostimella. Avustuspalvelu hoidetaan aseman henkilökunnan toimesta, ei junahenkilökunnan. Siksi avustuspalvelun etukäteisvaraus on välttämätöntä.
Kööpenhaminasta Hampuriin menevässä InterCity -junassa oli tilavat pyörätuolipaikat. Takanani ja käytävän toisella puolella oli paljon tyhjää tilaa ja seinästä taittuvia istuimia. Matkaseuralaisteni paikat olivat jostain syystä kaukana minun paikasta, mutta he istuivat lähimmille ja saimme taas olla saman pöydän ääressä. Maanantai-iltapäivän juna marraskuussa oli rauhallinen ja harvalla tuntui olevan paikkavarausta. Kukaan ei siis ainakaan ilmaissut haluavansa meidän paikoille. Käytävässä oli esteetön wc, joka oli todistetusti ahdas sähköpyörätuolille ja kahdelle ihmiselle. Ravintolavaunua junassa ei ollut, mutta junassa kiersi henkilö myymässä pientä purtavaa. Tanskan ja Saksan rajalla täytyi alkaa käyttää maskeja Saksan koronasääntöjen mukaisesti. Hampurissa meitä oltiin vastassa liikuteltavan nostimen kanssa. Avustuspalvelu tietää missä vaunussa olet, joten he osaavat tulla suoraan oikean vaunun luo odottelemaan.
Hampuri-Frankfurt (matka-aika 3 h 36 min)
Hampurista Frankfurtiin lähtiessämme Meeting Pointilla piti olla jälleen viimeistään 20 minuuttia ennen junan lähtöä. Hampurissa piste sijaitsi DB Information Nord -pisteen luona, DB Reisezentrumin vieressä. Jälleen avustaja oli ajallaan ja kaikki toimi hyvin. Junaan menin jälleen siirrettävällä nostimella. Tämä ICE-juna oli esteettömyydeltään paras kaikista kokemistamme junista. Pyörätuolipaikkoja oli neljä ja kaikkia vastapäätä oli 1-2 tavallista paikkaa ja pöytä. Paikka oli melko ahdas. Junan WC oli tilava ja viereiseen ravintolavaunuun pääsi esteettömästi. Frankfurt Main asemalla meitä oltiin jälleen vastassa nostimen kanssa.
Frankfurt-Lyon (matka-aika 6 h 1 min)
Frankfurt on hyvä esteettömän junamatkailun välipysäkki, sillä sieltä on hyvät suorat yhteydet kaikkialle Saksaan, mutta myös muihin maihin. Meidän kokonaisreitin kannalta paras vaihtoehto oli jatkaa Ranskan puolelle joko Pariisiin tai Lyoniin, joista molemmista pääsi yhdellä junalla Espanjaan Barcelonaan. Me valitsimme Lyonin.
Frankfurt Main -asemalta lähtiessämme Meeting Point oli helposti löydettävissä aseman keskivaiheilla Deutche Bahnin -palvelupisteen lähellä. Jälleen meitä osattiin odottaa ja ystävällinen henkilökunnan jäsen saattoi meidät junaan. TGV-junan sisäänkäynti oli hyvin erilainen kuin muiden junien. Ovella oli portaat alaspäin. Eteisen lattia oli kuitenkin nouseva, joten se nostettiin ylös ja ovelle asetettiin ramppi peittämään laiturin ja junan välistä rakoa. Tämän jälkeen asetuin keskelle lattiaa ja minut laskettiin alas laskemalla lattia.
TGV-junissa pyörätuolipaikat sijaitsevat 1.luokassa. Pyörätuolipaikan tarvitsija ja hänen kanssaan samalla varauksella olevat matkustavat kuitenkin 2.luokan hinnalla. Voit siis ostaa paikat 2.luokkaan ja vammaispalvelu vaihtaa ne 1.luokkaan. Minun pyörätuolipaikkaan kuului myös takanani oleva istuin, johon olisin voinut siirtyä. Minua vastapäätä oli yksi istuin, jossa toinen seuralaisistani istui. Toiselle oli paikka käytävän toisella puolella. Paikat olivat oikein mukavat. Junan esteetön wc sijaitsi käytävässä ja oli melko ahdas. Ravintolavaunuun ei ollut esteetöntä kulkua. Tieto avuntarpeestani oli kulkeutunut hyvin maasta toiseen ja Lyonissa meitä oltiin odotetusti vastassa.
Esteetön junamatkailu Ranskassa
Kokeilin Ranskan junien vammaispalveluiden toimivuutta ostamalla Lyon-Barcelona junan liput Ranskan rautatieyhtiö SNCF:n kautta. Toinen vaihtoehto olisi ollut varata matka Espanjan puolelta Renfen kautta, sillä matkamme päättyi Espanjaan. Junayhteydet voivat vaihdella ja tällä hetkellä ei ilmeisesti ole tarjolla suoraa junayhteyttä Lyonista Barcelonaan, vaan ainoastaan vaihdollinen yhteys.
Ostin liput SNCF-Connection -sivuston kautta, josta saa ostettua lipun myös pyörätuolipaikalle. Sivusto on käytettävissä ainakin ranskaksi ja englanniksi. Ensin syötetään kohde, johon on matkustamassa, sitten lähtöpaikka ja ajankohta. Traveller-kohdassa pystyy raksittaa vaihtoehdot ”Disabled traveller” ja ”Wheelchair user”. Matkaseuralainen/seuralaiset kannattaa lisätä samaan varaukseen. Alennusta avustajasta saa vain ranskalaisella vammaiskortilla. Avustajan kohdalla raksitetaan kuitenkin ”Companion (non-guide)”. Tällöin järjestelmä laittaa automaattisesti liput pyörätuolipaikalle ja avustajan paikalle. Meitä oli kolme, joten kolmannen henkilön se heitti ihan toiseen vaunuun, eikä sitä saanut vaihdettua. Käytännössä saimme kuitenkin kaikki istua lähekkäin, sillä edessäni olleet kaksi istuinta oli molemmat varattu pyörätuolipaikat varanneiden avustajille, eikä toista pyörätuolinkäyttäjää tullut ennen ihan viimeistä asemaa. Ilmeisesti asiakaspalvelun kautta ostamalla koko seurueelle saisi vierekkäiset paikat.
Lipun ostamisen jälkeen täytyy erikseen varata avustuspalvelu asemille. Minä käytin avustuspalvelun nettilomaketta, joka on tosin vain ranskaksi. Hyödynsin google translatoria ja sen avulla täyttö oli helppoa. Toinen vaihtoehto on soittaa asiakaspalveluun, mutta vuosien takaisten kokemusteni perusteella se on englanniksi vaikeaa tai mahdotonta. Lisätietoa avustuspalvelusta englanniksi löytyy SNCF:n sivuilta. Vinkki! Lomaketta ei kannata täyttää ihan heti varauksen jälkeen. Minulla se herjasi, että tälle varausnumerolle ei voi tehdä avustuspyyntöä, kun yritin samantien, mutta seuraavana päivänä onnistui. Kyseessä saattoi toki olla myös jokin häiriö. Sähköpostiin tuli varausvahvistus ja homma oli sillä selvä. Avustuspalvelu tulee varata viimeistään 24 tuntia ennen lähtöä.
Ranskassa apuvälineiden enimmäismitat junassa ovat: pituus 120 cm, leveys 70 cm ja paino käyttäjän kanssa enintään 300 kg.
Lisätietoja: SNCF:n sivut Accessible travel (englanniksi) ja L’accessibilité au service d’un transport pour tous (ranskaksi, kattavammat tiedot kuin englannin kielisellä sivulla)
Lyon-Barcelona (matka-aika 4 h 57 min)
Lyon Part Dieu -asemalla oli erillinen avustuspalvelua hoitavan Access Plus -yhtiön toimisto, jossa piti ilmoittautua viimeistään 30 minuuttia ennen junan lähtöä. Heillä oli tieto matkastamme, odottelimme odotustilassa jonkin aikaa ja sitten avustaja lähti viemään meitä junaan. Junaan noustiin jälleen siirrettävällä nostimella. Nostimessa oli jyrkkä kääntösäde, sillä toinen pää avautui päädystä ja toinen sivusta. Hyvin kuitenkin selvisin. Pyörätuolipaikka oli melko ahdas. Yksin ollessani viereeni mahtui suihkutuolin laukku, jolle ei muuten olisi ollut oikein paikkaa, mutta käytännössä kahden tavallisen istuimen levyisellä alueella oli kaksi pyörätuolipaikkaa eli jos toinen pyörätuolipaikka olisi myyty, olisimme istuneet aivan vierekkäin. Toinen pyörätuolin käyttäjä itseasiassa tulikin, mutta vasta 30 minuuttia ennen Barcelonaa, joten hän jäi suosiolla käytävän toiselle puolelle, jossa ei kuitenkaan ole varsinaista paikkaa. Matkaseurani istui edessäni selkä minuun päin. Esteetön wc oli käytävällä ja mahduin sinne juuri ja juuri. Henkilökuntaa junassa oli paljon ja esimerkiksi vessoja siivottiin usein. Ravintolavaunuun ei ollut esteetöntä kulkua. Ranskassa ei tarvinnut käyttää maskia, mutta Espanjan rajalla ne laitettiin kasvoille, sillä Espanjassa oli maskipakko julkisessa liikenteessä.
Esteetön junamatkailu Espanjassa
Espanja oli tämän matkan maista ehdoton suosikki monella tapaa, mutta myös esteettömän junamatkailun osalta. Tämän kokemuksen perusteella esteetön junamatkailu Euroopassa on helpointa Espanjassa aina lipun ostamisesta loppupalveluun saakka.
Suurin osa Espanjan juna-asemista on esteettömiä pyörätuolin käyttäjille. Avustuspalvelun asemilla tarjoaa yhtiö nimeltään Adif. 69:llä asemalla on kiinteä avustuspalveluiden toimisto ja näillä asemilla avustuspalvelupyynnön voi ilmeisesti tehdä halutessaan vain 30 minuuttia ennen junan lähtöä. Se kannattaa kuitenkin tehdä lipun oston yhteydessä, kuten seuraavassa kappaleessa kerron. Avustuspalvelun tilaamiselle on myös oma sovelluksensa. 72:lla asemalla pyyntö avustuspalvelusta pitää tehdä viimeistään 12 tuntia ennen matkaa. Joillakin pienillä asemilla avustuspalvelua ei välttämättä ole, eikä sinne siis pääse pyörätuolilla, mutta ne ovat hyvin harvassa.
Lipun pyörätuolipaikalle saa ostettua kätevästi netistä, kuten muutkin liput ja myös avustuspyynnön voi tehdä lipun ostamisen yhteydessä. Ostin liput Espanjan valtiollisen rautatieyhtiö Renfen sivuilta. Sivu on käytettävissä espanjaksi, englanniksi ja monilla muilla kielillä. Heti etusivulla on matkahaku, johon laitetaan lähtökaupunki, määränpää ja matkan ajankohta. Jos tarvitset pyörätuolipaikan, raksita myös vaihtoehto ”Trains with accessible wheelchair space” -ruutu, jolloin matkahaku antaa automaattisesti junat, joissa on tarjolla pyörätuolipaikkoja. Pyörätuolipaikkaa kutsutaan Espanjassa H-paikaksi. Kun olet valinnut junan, jolla haluat matkustaa, etenet ostovaiheeseen. Siinä vaiheessa syötetään matkustajien tiedot ja jokaisen kohdalla on vaihtoehto ”Assistance service request”, jonka rastittamalla avautuu valikko, josta voi valita haluamansa avustuspalvelun. Tämä tulee valittavaksi myös silloin, jos et tarvitse pyörätuolipaikkaa, etkä siis ole raksittanut alussa sitä. Voit siis tilata avustuspalvelun lipun oston yhteydessä, vaikka et liikkuisi pyörätuolilla, mutta tarvitset silti avustuspalvelua. Valikko avautuu espanjaksi, vaikka olisi englannin kielisillä sivuilla. Minä valitsin vaihtoehdon ”Viaja en su silla de ruedas (Plaza H)” eli, että matkustan pyörätuolin kanssa ja tarvitsen pyörätuolipaikan. Tällöin lippuun tulee pyörätuolipaikka ja tieto pyörätuolipaikasta kulkeutuu avustuspalveluun. Erillistä yhteydenottoa mihinkään ei siis tarvita.
Apuvälineiden enimmäismitat Espanjan junissa ovat: pituus 130 cm, leveys 70 cm ja korkeus 140 cm.
Lisätietoja: Renfen sivut
Barcelona-Sevilla (matka-aika 5h 34 min)
Barcelona Santsin rautatieasema on esteetön tilava ja iso. Majoituimme aseman lähellä, joten kävin matkaamme edeltävänä päivänä etsimässä avustuspalvelun toimiston ja varmistamassa, että matkani on heillä tiedossa. Toimisto löytyi helposti keskeiseltä paikalta, heillä oli tieto tulevasta matkastamme ja sain ohjeen olla seuraavana päivänä paikalla 30 minuuttia ennen junan lähtöä. Näin teimme. Samaan junaan oli tulossa monia muita avustettavia ja meidät kuljetettiin muutaman saattajan voimin junaan. Espanjassa myös esimerkiksi iäkkäät ihmiset hyödyntävät avustuspalvelua, vaikka selkeää liikuntavammaa ei olisikaan. Barcelonan asemalla oli matkatavaroiden läpivalaisu ennen raidealueelle siirtymistä. Tämä on Espanjassa yleistä etenkin isoimmilla asemilla. AVE-junassa laituri ja juna olivat samalla tasolla, joten väliin tarvittiin vain pieni ramppi peittämään väliin jäävää rakoa.
Junassa oli Lyon-Barcelona -junan tavoin kaksi pyörätuolipaikkaa vierekkäin, mutta kukaan ei tullut viereeni, joten suihkutuolilaukkuni mahtui hyvin olemaan vieressäni. Edessä istuneet matkaseuralaiseni olivat selkä minuun päin. Käytävässä oli tilava esteetön wc. Viereisessä vaunussa oli ravintolavaunu, johon hieman kapeammalla pyörätuolilla olisi päässyt kulkemalla meidän vaunumme läpi. Matka sujui tosi kivasti ihania maisemia katsellen ja Sevillassa oltiin jälleen meitä odotetusti vastassa, mitä en tosin tässä vaiheessa matkaa ja kaikkien hyvien kokemusten jälkeen enää yhtään epäillyt.
Sevilla-Huelva (matka-aika 1 h 22 min)
Huelva valikoitui maata pitkin matkamme kohteeksi, sillä sieltä lähti laiva Lanzarotelle. Pieni kaupunki oli kyllä muutenkin kokemisen arvoinen. Sevillan rautatieasema oli kompaktin kokoinen ja sieltä löytyi helposti kaikki tarpeellinen, kuten avustuspalveluiden toimisto. Olimme paikalla jälleen 30 minuuttia ennen junan lähtöä ja odottelimme hetken toimiston odotustilassa mukavan henkilökunnan kanssa. Aseman avustaja auttoi meidät Intercity-junaan, johon nousin siirrettävällä nostimella. Pyörätuolipaikkoja oli kaksi, käytävän molemmin puolin. Esteetön wc käytävässä oli ahdas. Junassa oli tosi väljää matkustajien vähyyden vuoksi, mutta muutenkin tila tuntui avaralta. Myös matkatavaroille oli hyvin paikkoja. Viimeinen junamatka tuntui hyvin haikealta ja vielä olisi hyvin voinut jatkaa. Huelvan rautatieasema oli pieni, mutta avustuspalvelu toimi hyvin.
Esteetön junamatkailu Euroopassa – yleiset huomiot
- Kaikissa käymissämme maissa (Ruotsi, Tanska, Saksa, Ranska, Espanja) esteetön junamatkailu toimi hyvin.
- Joka maassa on erilaiset käytänteet lippujen varaamiselle, avustuspalvelulle yms. Systeemit on kuitenkin olemassa ja niihin voi luottaa, mutta selvittelytyö vie aikaa, kuten esteettömän matkan selvittelytyö usein muutenkin. Spontaanit matkat eivät myöskään ole kaikissa maissa mahdollisia.
- Avustuspalvelu toimi erinomaisesti kaikilla asemilla ja avustajat olivat hyvin ystävällisiä. Avustajat ovat selkeästi tunnistettavissa vaatetuksestaan. Ranskassa ja Espanjassa avustuspalvelu on hyvin näkyvää, sitä hyödynnetään paljon ja henkilökuntaa on erittäin paljon.
- Missään junassa ei ollut pyörätuolipaikkojen yhteydessä paikkoja lastenvaunuille, mikä oli ihanaa, sillä jaetut paikat on ongelma Suomessa. Valitettavasti vaikutti siltä, että kaikissa junissa lastenvaunuille ei ollut mitään paikkaa.
- Matkatavaroille ei ole kaikissa junissa muuta paikkaa kuin ylähyllyt. Junia ei ole suunniteltu niin, että pyörätuolin käyttäjällä olisi mukana myös muita apuvälineitä. Mahdolliset muut apuvälineet kannattaa olla kokoon taittuvia, sillä tilaa ei ole paljoa.
- Junat olivat todella siistejä ja henkilökuntaa oli monissa junissa paljon.
- Pyörätuolin sai monissa junissa halutessaan kiinnitettyä lattian tai seinän kiinnityspisteisiin.
- EU:n Vammaiskortti ei vielä ole käytössä kaikkialla Euroopassa, mutta asiaan tulee toivottavasti muutos lähivuosina, jolloin kaikille eurooppalaisille olisi samat oikeudet esimerkiksi avustajan alennuslipulle tai maksuttomalle lipulle.
- Junat tulevat suurimmaksi osaksi kaupunkien keskustoihin ja esteettömyyden näkökulmasta on ihanaa (ja usein myös taloudellista), kun ei tarvita erillisiä kuljetuksia.
Rajoitteet ovat vain omassa päässä YouTube -kanavaa tekevä Aleksi Kirjonen teki kesällä 2022 Itä-Euroopan interrailin pyörätuolilla liikkuen. Hän tosin pystyy tarvittaessa nousemaan portaat junaan, eikä siksi hyödyntänyt avustuspalveluita. Vinkkejä ja fiilistä löytyy Aleksin interrail-videoilta.
Suosittelen junamatkailua lämpimästi! Se on ihana tapa matkustaa paikasta toiseen, joko kokonaan tai osittain, vaikka osan matkasta taittaisikin lentäen. Minä haaveilen seuraavaksi kiertäväni lisää Espanjaa junalla ja toisaalta vastaavasta maata pitkin matkasta Saksaan, Sveitsiin ja Italiaan.
2 Comments
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
10.1.2023 at 16:50Tavallaan maatapitkin matkustaminen voisi kiinnostaakin, mutta kun itsellä on vuosittain lomaa rajallinen määrä, yleensä sen vuoksi tulee preferoitua lentämistä. Lisäksi esimerkiksi viime vuonna ei tullut tehtyä yhtään matkaa Euroopassa, vaan kaikki neljä matkaa olivat kaukomatkoja, jolloin lentäminen on käytännössä ainoa mahdollinen ja järkevä vaihtoehto.
Maata pitkin Saksaan ja Saksassa – Riku Rantala ja kumppanit kertovat hauskat vinkkinsä | Tripsteri
11.1.2023 at 09:57[…] Lue lisää esteettömästä junamatkailusta Euroopassa Palmuasema-blogista. […]