Meidän piti viettää Abu Dhabissa vain risteilymme lähtöä seurannut päivä, perjantai. Lauantaiksi oli tarkoitus mennä Omaniin ja sunnuntaiksi Arabiemiraateissa sijaitsevaan Fujairahiin. Heti lähdettyämme kapteeni kuitenkin ilmoitti tehneensä päätöksen jättää Jumairah väliin. Maihintuloa siellä oli kiristetty ja olisimme kuulemma viettäneet päivän maahantulomuodollisuuksissa. Sen sijaan kapteeni teki päätöksen, että olemme yön yli Abu Dhabissa, vietämme siellä kaksi päivää ja menemme Omaniin vasta sunnuntaina. Abu Dhabissa ajettiin viikonloppuna myös Formula 1 -osakilpailut, joita kapteeni hehkutti sen verran paljon, että voi olla, että hän sai vielä viime hetken liput sinne. Meille tämä muutos sopi kuitenkin erinomaisesti, sillä Fujairahista en löytänyt oikein mitään esteettömiä vaihtoehtoja ja olisin todennäköisesti jäänyt päiväksi laivaan.
Abu Dhabi sijaitsee noin 140 kilometrin päässä Dubaista on hiljalleen kasvanut Dubain rinnalle myös turistien tuntemaksi lomakohteeksi, jossa riittää nähtävää, loistoa ja takuuvarmaa lämpöä. Selvittelin etukäteen Abu Dhabin esteettömiä vaihtoehtoja, mutta löysin melko niukasti tietoa. Ocean Air Travels tarjosi minulle opastettua yksityistä puolipäiväretkeä muutaman sadan euron hintaan. Olin jo tarttumassa siihen, mutta viime hetkillä selvisi, että auton rampin kantavuus on maksimissaan 180 kg ja minä ja sähköpyörätuolini emme tuohon pysty. Onneksi niin. Kuulin nimittäin sen jälkeen, että Abu Dhabin perustakseissa on paljon esteettömiä ja niitä on helpompi saada kuin esimerkiksi Dubaissa. En siis tehnyt mitään ennakkoon, vaan päätin katsoa satamassa mitä mahdollisuuksia olisi. Menimme taksitolpalle, jossa oli yllättäen Inclusion Services -yhtiön piste. Firma tarjoaa esteettömiä autoja niin Abu Dhabissa kuin Dubaissakin. Järjestelijä soitti meille auton, joka saapui paikalle vartissa. Hinta kannattaa ehdottomasti sopia etukäteen, sillä takseista poiketen näissä autoissa ei ole mittareita. Sovimme auton käytöstä noin kahdeksi tunniksi ja hinnaksi 200 Arabian dirhamia eli noin 50 euroa. Tavallinen taksi samalle ajalle olisi ollut suunnilleen saman verran.
Ajoimme ensin noin 20 kilometrin matkan Sheikh Zayed moskeijalle. Se on Abu Dhabin tunnetuimpia maamerkkejä, hohtavan valkoinen ja aivan mykistävän kaunis. Perjantaina moskeija aukeaa yleisölle vasta myöhemmin iltapäivästä, joten emme nyt päässeet sisään. Käynnissä oli rukoushetki ja ihmisiä paikalla valtavasti, joten jouduimme ihailla moskeijaa hieman kauempaa. Näinkin se oli kuitenkin hyvin vaikuttavan näköinen. Moskeijaan olisi kuitenkin esteetön pääsy myös pyörätuolilla. Pukeutumissäännöt ovat hyvin tiukat. Abu Dhabissa muutenkin naisten on hyvä peittää olkapäät ja polvet, mutta moskeijassa lisäksi myös hiukset. Moskeijalta jatkoimme matkaa Emirates Palaceen, joka on Abu Dhabin tunnetuin viiden tähden hotelli ja avoin nähtävyys myös ei-asiakkaille. Kiertelimme puolen tunnin ajan hotellin valtavia, upeita aulatiloja, käytäviä ja ravintoloita. Myös ulkoapäin rakennus on vaikuttava. Autot eivät saa pysähtyä rakennuksen alapuolelle, joten jouduimme räpsimään kuvia ikkunan läpi. Sieltä jatkoimme matkaa Marina Mall -ostoskeskuksessa, josta sovimme taksin hakevan meidät kahden tunnin päästä. Ostoskeskuksessa on myös yhtiön palvelupiste, josta auto olisi voitu soittaa, jos olisimme halunneet jättää paluun avoimeksi. Dubai Mallin jälkeen Abu Dhabin ostoskeskukset tuntuivat pieniltä, mutta isoja nekin oikeasti ovat.
Pyysimme samaa taksia tulemaan seuraavana päivänä klo 10 hakemaan meitä taas. Sen päivän perusteella palvelu ei enää tuntunutkaan niin luotettavalta, sillä kuski oli ilmeisesti unohtanut. Ei meillä onneksi ollut kiire minnekään. Sataman kyytijärjestelijä alkoi hoitaa asiaa ja odotimme lopulta noin 40 minuuttia ennen kuin uusi auto tuli. Tällä kertaa menimme World Trade Center Mall -ostoskeskuksen luo. Piipahdimme siellä ja sen yhteydessä olevassa basaarityylisemmässä ostospaikassa, mutta aika pian suuntasimme rantakadulle. World Trade Center Mall on hyvä paikka sopia taksi, vaikka suuntaisikin Abu Dhabin julkiselle rannalle, joka sijaitsee lähellä. Ison tien ali kulkee alikulku, jossa on hienot, loivat ramppiratkaisut. Public Beachin jälkeen alkaa Corniche Beach -ranta ja rantakatua voi kulkea itseasiassa noin viiden kilometrin mittaisen matkan. Se on kauttaaltaan täysin esteetön. Me piipahdimme vain Public Beachin puolella, jossa oli tehty betonista esteetön kulku aivan meren läheisyyteen. Näillä kohdilla rantaa ei ole mitään palveluita, kuten ravintoloita ja kahviloita, Corniche Beachin puolella on enemmän. Taksi tuli hakemaan sovitusti takaisin neljän tunnin kuluttua. Nyt hinnaksi yritettiin kertoa samaa 200 dirhamia, jonka olin maksanut edellispäivänä paljon pidemmästä ajasta, mutta suostuin maksamaan vain satasen, mihin suostuttiin. Etukäteen sopiminen on siis kannattavaa ja selkeää hinnastoa ei taida olla, vaan lukuja vähän heitellään.
Abu Dhabi on hyvä risteilykohde, sillä päivässä ehtii nähdä paljon. Siellä voisi myös viettää helppoa lomaa hulppeassa resortissa ja käydä taksilla pyörähtämässä kaupungin nähtävyyksissä. Yleisvaikutelma Abu Dhabista oli esteettömämpi kuin Dubaista, mutta hankalia kadun ylityksiä sieltäkin löytyy.
No Comments