Valikko
laiva / risteily / Risteilyt Suomesta / Saksa

Esteettömästi laivalla Saksaan

Kaupallinen yhteistyö: Finnlines

Laiva on erinomainen tapa matkustaa monestakin syystä. Laivamatkan kiireettömyydessä on erityislaatuista tunnelmaa ja erityisesti rahtilaiva on myös montaa muuta kulkuvälinettä ilmastoystävällisempi tapa taittaa matkaa. Esteettömyyttä tarvitsevalle laiva mahdollistaa Suomesta ulkomaille siirtymisen ilman lentoa. Lentäminen on monille apuvälineiden käyttäjille stressaavaa ja osalle ihmisistä myös sairauden vuoksi mahdotonta. Matkustin heinäkuussa Finnlinesin laivalla Saksaan ja huikean reilun viikon mittaisen Saksan tutkimisen jälkeen takaisin Suomeen. Matkaan lähti minun ja avustajaystäväni Sophien lisäksi oma autoni, joka mahdollisti upean esteettömän roadtripin monissa Saksan kohteissa, joihin on vaikea matkustaa esteettömästi ilman autoa sekä tavaroiden kuljettamisen helposti mukana paikasta toiseen. Päivittäin Helsingin Vuosaaresta Saksan Travemündeen kulkevat Finnlinesin alukset ovat hyvä keino päästä Suomesta Saksaan ja tarvittaessa siitä eteenpäin ympäri Euroopan. Saksa itsessäänkin tarjoaa tosin niin valtavasti mahdollisuuksia, että ihan heti ei tarvitse kauemmas lähteä.

Finnlinesin laivat ovat matkustaja-rahtilaivoja. Ne kuljettavat siis enimmäkseen rahtia, mutta siinä samassa myös matkustajia. Ennakkomielikuvissani laiva oli paljon enemmän rahtilaiva ja yllätyin positiivisesti matkustajatilojen viihtyisyydestä. Viihdettä täynnä olevia risteilyaluksia laivat eivät kuitenkaan ole ja 29 tunnin matkalla parasta ajankulua onkin meren katselu, syöminen, lepääminen ja näiden kaikkien myötä tuleva totaalirentoutuminen. Kokosin vinkkini matkaan ja kokemukseni laivojen esteettömyydestä.

Matkan suunnittelu

Helsingistä Saksaan liikennöi Finnlinesin kolme viihtyisää Star-alusta: Finnstar, Finnmaid ja Finnlady. Kaikki kolme laivaa ovat keskenään identtisiä, mutta joitakin pieniä esteettömyyteenkin liittyviä yksityiskohtia niistä erotin. Me matkustimme Saksaan Finnmaidin matkassa ja takaisin Finnstarilla. Kokemukseni perustuvat siis näihin kahteen alukseen heinäkuussa 2021.

Laivat lähtevät Helsingin Vuosaaren Hansaterminaalista kohti Travemündea päivittäin. Maanantaista lauantaihin aina klo 17.00 ja sunnuntaisin klo 15.30. Travemündeen saavutaan seuraavana päivänä, illalla klo 21.30 paikallista aikaa. Travemündesta Helsinkiin päin laivat lähtevät aina yöllä, päivästä riippuen klo 02.00-03.30 välillä. Silloin laivaan pääsee ennen puolta yötä ja laivalla vietetään kaksi yötä ennen kuin laiva saapuu Helsinkiin yhden täyden laivalla vietetyn päivän jälkeen aamulla klo 9.00 tai 9.30. Ajantasaiset aikataulut voi katsoa Finnlinesin sivuilta. Hinnat vaihtelevat matkan ajankohdan mukaan. Starclub-jäseneksi liittyminen kannattaa, sillä jäsenille on tarjouksia ja joustavampia muutosehtoja.

Kaikissa laivoissa on kaksi esteetöntä hyttiä. Molemmat hytit ovat ikkunallisia kolmen hengen hyttejä. Hytit voi varata Finnlinesin nettisivujen kautta tai asiakaspalvelusta. Matka-Agentit matkatoimiston kautta voi ostaa esteettömän pakettimatkan Saksaan sisältäen myös laivamatkat. Tykkään siitä, että hytit ovat varattavissa netissä, sillä silloin matkaa suunnitellessa voi näppärästi suoraan katsoa onko esteetön hytti vapaana, vaikka varausta ei sillä hetkellä tekisikään. Jos matkan varaa netin kautta, kannattaa asiakaspalveluun kuitenkin vielä ilmoittaa liikuntarajoitteesta ja mahdollisista erityistarpeista. Esimerkiksi autossani on hissi auton sivussa, joten ilmoitin jo ennakkoon, että tarvitsemme laivan autokannella pari metriä tyhjää tilaa auton oikealle puolelle, jotta pääsen autosta ulos ja taas takaisin autoon.

Laivaan siirtyminen

Lähtöpäivämme oli sunnuntai, jolloin Finnmaid-alus lähti Vuosaaresta klo 15.30. Saavuimme satamaan noin kolme tuntia ennen laivan lähtöä. Lähtöselvitys oli tällöin jo auki, mutta jonoja ei juurikaan ollut. Lähtöselvityksessä esitimme henkilöllisyystodistuksemme ja saimme matkalippumme, ruokailukupongit ja nettikupongin. Ruokailut ja laivan internet ovat lisämaksullisia ja meillä ne oli etukäteen hankittuina (näistä lisää myöhemmin). Lähtöselvityksessä oli tieto erityistarpeistamme ja siitä, että tarvitsemme tilaa auton oikealle puolelle. Nämä vielä varmistettiin tässä vaiheessa, mikä tuntui hyvältä. Saimme auton etuikkunaan laitettavaksi ison pyörätuolisymbolin, joka erottui siitä hyvin. Lähtöselvityksestä meidät ohjeistettiin tyhjälle kaistalle, jonka kärkeen siis pääsimme. Siinä sitten odottelimme ihana jännityskutkutus seuranamme.

Laivaan siirtyminen alkoi reilu 1,5 tuntia ennen lähtöä. Meidät ohjattiin laivaan ensimmäisten joukossa. Jokaisessa vaiheessa ohjaajalla tuntui olevan tieto meidän tarpeistamme, vaikka sen vielä erikseen uuden ihmisen kohdatessamme sanoimme. Saimme päätypaikan aivan laivan sisäänkäynnin vierestä ja tarvitsemallemme puolelle jätettiin runsaasti tilaa. Laivaan ohjaava henkilökunta vaikutti tosi asiantuntevalta, koko prosessi sujui ihanan kiireettömästi ja autosta sai rauhassa poistua omaan tahtiin. Autokannelta poistumisemme jälkeen viereemme oli ohjattu pikkubussi, joka oli pikkuisen liian lähellä minun hissille pääsyn kannalta. Tämä ei kuitenkaan ollut ongelma, sillä määränpäässä bussi ohjattiin liikkeelle paljon ennen meitä, jolloin meillä jäi hyvin aikaa autoon siirtymiseen ja vielä odotteluunkin. Autokannelle pääsee vasta laivan saavuttua satamaan, matkan ajan autokansi on kiinni.

Saksasta Suomeen lähtiessämme laiva lähti yöllä klo 03.00. Saavuimme satamaan noin 21.30. Lähtöselvitys sujui jälleen hyvin ja tiedot erityistarpeistamme vahvistettiin. Pääsimme tyhjän kaistan kärkeen, kuten Helsingissäkin ja vietimme tunnelmallisen iltapalapiknikin autossa laivaan pääsyä odotellessa. Laivaan pääsimme taas ensimmäisten joukossa yhdentoista jälkeen ja saimme ajaa auton samalle paikalle kuin mennessäkin. Helsinkiin saapuessamme automme vieressä oli edelleen runsaasti tilaa ja pääsin auton hissille helposti. Autolla laivaan menosta jäi tosi hyvä fiilis. Finnlinessilla on rautainen kokemus laivojen lastaamisesta, eivätkä meidän erityistarpeemme selvästikään aiheuttaneet mitään ylimääräistä hässäkkää.

Ilman autoa matkustavat matkustajat kuljetetaan terminaalista laivaan autoilla. Tähän tarkoitukseen voidaan hankkia myös esteetön ajoneuvo, kunhan tarpeesta ilmoittaa Finnlinesin asiakaspalveluun hyvissä ajoin ennen matkaa. Travemünden terminaalista pääsee bussilla Lyypekkiin ja sieltä junalla eteenpäin Hampuriin, josta avautuukin sitten jo yhteydet eri puolille Saksaa. Olen aika varma, että tämä toimii myös esteettömästi, mutta junamatka halki Euroopan on vielä suunnitteluasteella, eikä kokemusta ole.

Esteetön hytti

Finnlinesin Saksaan liikennöivillä aluksilla on siis kaksi liikuntarajoitteisten tarpeisiin suunniteltua hyttiä. Ne ovat ikkunallisia hyttejä, joissa on kaksi alasänkyä ja yksi yläsänky. Toinen alasängyistä kääntyy auki sohvasta ja yläsänky taittuu alas seinästä. Molemmat hytit sijaitsevat kannella 9, lähellä hissiaulaa. Me matkustimme molempiin suuntiin hytissä 9020. Toinen hytti on saamani tiedon mukaan tämän hytin peilikuva. Saimme molempiin suuntiin hytin heti laivaan tultuamme. Paluumatkalle lähtiessämme osaa hyteistä siivottiin vielä laivaan noustessamme, mutta meidän hytti oli jo laitettu valmiiksi.

Hytti oli molemmissa laivoissa ihan saman kokoinen ja samalla tavoin aseteltu. Eroja oli joissakin sisustuksellisissa yksityiskohdissa. Finnstarin hytissä oli esimerkiksi jääkaappi, jota ei Finnmaidilla ollut. Tilaa oli tosi kivasti ja hytti oli tosi viihtyisä ja siisti. Kylpyhuone oli tilava ja wc-istuimen molemminpuolin oli seinäkiinnitteiset tukikaiteet. Finnstarilla oli lisäksi vielä pystytukikaide seinässä wc-istuimen edessä. Seinästä taittuva suihkutuoli oli menomatkalla Finnmaidilla sijoitettu järkevämmin kuin paluumatkalla Finnstarilla. Finnstarilla se oli nimittäin eri seinällä, eikä suihkutuolissa istuva yltäisi suihkuun tai sen säätimiin ilman avustusta. Alla olevalla videolla esittelen hyttimme menomatkalla Finnmaid-aluksella.

Finnmaid-aluksen esteetön hytti 9020

Finnstar-aluksen esteetön hytti 9020

Laivan palvelut

Kannella seitsemän siirryttiin autokannelta laivaan. Seiskakannella oli myös laivan vastaanotto, jossa oli meidän matkoilla henkilökuntaa lähinnä laivan lähtiessä ja satamaan saavuttaessa. Muuten henkilökunta oli tavoitettavissa kannella 11, jonne oli kätevästi keskitetty kaikki palvelut. Koska hyttimme sijaitsi kannella 9, liikuimme matkan aikana lähinnä kansien 9 ja 11 väliä. Tämä oli helppoa tilavilla hisseillä, joissa ei ikinä ollut ruuhkaa.

Mare Balticum -ravintola

Meillä oli molempiin suuntiin ateriapaketti, jota lämpimästi suosittelen. Kaikki laivan ruokailut on keskitetty Mare Balticum -buffetravintolaan. Henkilökunta oli varannut meille pöydän, jonka ääreen pääsin helposti ja josta oli helppo kulku buffetin herkkupöytien luo. Helsingistä Saksaan matkustaessamme nautimme buffetissa lähtöpäivänä superior-päivällisen. Buffetissa oli runsas valikoima alkuruokia, pääruokia ja jälkiruokia. Myös viinit ja oluet olivat maksutta tarjolla. Seuraavana päivänä merellä ollessamme Mare Balticumissa oli tarjolla brunssi klo 9.30-13.00. Varsinaista lounasta ei ollut, mutta tänä aikana buffetissa sai käydä kahteen kertaan. Loppua kohden pöytään tuotiin uusia lounashenkisempiä ruokia. Kävimmekin ensin aamiaisella, nautimme hetken aurinkokannella ja menimme vielä hieman santsaamaan ennen brunssin päättymistä. Ennen Saksaan saapumista Mare Balticumissa oli vielä päivällinen klo 18.30-20.30. Valikoima oli ehkä hieman pienempi kuin edellisenä iltana ja alkoholijuomat olivat nyt maksullisia. Niille ei paljon kysyntää ollutkaan, sillä lähes kaikki poistuivat laivasta autoilla.

Saksasta Helsinkiin päin Mare Balticumissa olisi ollut yöpalaa klo 24.00-03.00, mutta me suuntasimme tuolloin suoraan unille. Seuraavana päivänä oli menomatkan tavoin brunssi klo 9.30-13.00. Nukuimme pitkään ja söimme pitkän kaavan mukaan yhdentoista maissa. Monipuolinen Superior-päivällinen viineineen oli klo 18.30-20.30 ja seuraavana aamuna nautimme vielä aamiaisen klo 7.30-9.00 ennen Helsinkiin saapumista.

Star Café, Bar & Bistro Navigare ja Sailor’s Shop

Niin ikään kannella 11 sijainneet kahvila ja baari olivat auki välillä samaan aikaan, välillä vuorotellen. Kuitenkin siten, että aina jommastakummasta sai virkistäviä juomia tai pientä suolaista ja makeaa purtavaa (voileipiä, pizzapaloja, leivonnaisia, karkkia yms.), jos buffetruokailuiden välillä olisi tullut nälkä. Baarin ja kahvilan ympärillä oli myös tosi viihtyisiä pöytiä, joissa olisin mielelläni istuskellut tuntitolkulla merelle katsellen, jos ei olisi ollut aurinkokansi-ilmoja. Pöytien ääreen pääsi hyvin myös pyörätuolilla.

Laivan kauppa Sailor’s Shop oli auki muutamia tunteja päivässä. Se sopi hyvin merimatkan rentoon tunnelmaan, että palvelut rytmittivät päivää. Sailor’s Shop ei ole Tax Free -myymälä, mutta sen valikoima oli yllättävänkin runsas ja osa tuotteista selvästi halvempia kuin maissa. Kauppa oli ahdas liikkua sähköpyörätuolilla.

Aurinkokannet

Ehdoton lempipaikka heinäkuun helteissä! Matka tuntui menevän ihan älyttömän nopeasti, sillä vietimme aurinkokannella molempiin suuntiin matkatessamme pitkät tovit. Siellä oli ihana nauttia lähtödrinkit matkan alkaessa, lukea kirjaa, ihailla auringonlaskua, tehdä tarkempia matkasuunnitelmia ja katsella satamaan saapumista ja tunnelmallista Travemünden rannikkoa.

Aurinkokannelle pääsee helpoiten kannelta 11, Star Cafén vierestä. Ovella on luiska ja pääsin ulos ja takaisin sisään sähköpyörätuolillani helposti. Finnmaidilla tosin ulkopuolen puulaudoitukselta puuttui pieni pätkä luiskaa ja siihen jäi pieni kynnys, josta sähköpyörätuolini nousi juuri ja juuri. Kannen ovi on painava eli itse sitä voi olla vaikea pyörätuolista käsin avata. Kannella on pöytiä ja kahvilasta ja baarista voi ostaa sinne juomia. Osa kannesta on rajattu seinillä, jotka suojaavat myös tuulisemmalla säällä. Myös kannella 12 on runsaasti tilaa ulkoilmasta nauttimiselle. Siellä sijaitsee helikoptereiden laskeutumispaikka ja kannella on aurinkotuoleja. Välillä siellä tuuli aivan älyttömästi, mutta jos onnistui löytämään suojaisan kohdan, oli kannella ihanan rauhallista viettää päivää merta kuunnellen. Kannella 12 ovi ulos oli kapeampi ja luiska jyrkempi, mutta pääsin.

Muut tilat

Saunaosasto on Finnlinesin laivoilla tosi suosittu, mutta siellä esteettömyyttä ei ole mietitty. Miesten puolelle on heti ovella muutama porras ja naisten puolellekin iso kynnys. Laivan kuntosalille ja lasten leikkitilaan sen sijaan pääsee esteettömästi. Yleisissä tiloissa ei ole ollenkaan esteetöntä vessaa, mutta oma hytti on onneksi aina lähellä. Kaiken kaikkiaan laivalla oli helppoa ja väljää liikkua. Etäisyydet ovat lyhyitä, sillä kaikki palvelut ovat lähellä toisiaan.

Wi-Fi laivalla

Laivalla on hyvin toimiva langaton nettiyhteys, joka on kuitenkin lisämaksullinen. Nettiaikaa voi ostaa laivalla tunniksi tai kuudeksi tunniksi tai jo ennakkoon alennettuun hintaan koko matkan ajaksi. Meillä oli etukäteen hankittu netti kahdelle laitteelle ja saimme aktivointikoodin laivan kahvilasta. Tämä toimi hyvin ja netistä oli paljon hyötyä, kun teimme tarkempia reissusuunnitelmia. Ilman nettiyhteyttä eläminen toki sopii laivan rauhalliseen tunnelmaan ja toisaalta usein laiva kulki niin lähellä rannikkoa, että kännykän oma nettikin aina aika-ajoin toimi.

Fiilikset

Koska voisi taas lähteä? Olisin koska tahansa valmis! Laivamatkustamisessa on jotain aivan erityislaatuista. Jotain ihanan vanhanaikaista tunnelmaa ajoilta, jolloin kaukaisiin seikkailuihin pääsi vain merta pitkin. Se korostuu rahtilaivalla, jossa ei ole jatkuvaa viihdettä, vaan viihtyvyys muodostuu pienestä matkustajamäärästä, hyvästä palvelusta, hyvästä ruuasta ja ympäröivästä merestä. Saksassa oli ihanan helppoa jatkaa matkaa omalla autolla. Me emme jääneet Travemündeen, mutta se näytti laivan kannelta kaupungilta, johon ehdottomasti ensi kerralla voisi tutustua tarkemmin. Saksassa voisi hyvin viihtyä myös eri vuodenaikoina ja esimerkiksi Saksan joulutorit ovat aivan ihania. Toki aloin haaveilla myös pidemmästä auto- tai junamatkasta kohti Espanjaa tai Italiaa… Laiva Travemündeen olisi hyvä vaihtoehto silloinkin.

Lue myös:

Matkustaminen Saksassa koronapandemian aikaan
About Author

Maailman mahdollisuudet näkevä esteettömän matkailun asiantuntija ja matkabloggaaja, Palmuaseman kirjoittaja ja esteettömän matkailun kouluttaja.

No Comments

    Leave a Reply