Mainos: Riesa Consultative Oy
Oletko joutunut matkalle lähtiessäsi miettimään, pääsetkö varmuudella matkan aikana vessaan tai suihkuun? Minä olen ja tiedän, että niin on joutunut moni muukin matkallaan esteettömyyttä tarvitseva. Tuttuun kohteeseen ja hotelliin mennessä tietää mitä odottaa, mutta muuten pieni pelko on aina läsnä. Esimerkiksi hotellien esteettömyystiedot ovat usein hyvin puutteelliset tai kokonaan olemattomat ja lisätietoja täytyy kysellä lähes aina. Silti ei välttämättä saa kaikkia tarvitsemiaan tietoja, sillä hotellin henkilökuntakaan ei aina osaa vastata. Heillä ei välttämättä ole faktoihin perustuvaa tietoa. Mikäli esteettömyystiedot hotellin nettisivuilta löytyvät, niiden luotettavuus ja esittämismuoto vaihtelevat, mikä vaikeuttaa mahdollisuutta tehdä vertailua eri hotellien välillä.
Hotellit, kuten muutkin matkailualan yritykset, puolestaan usein kokevat esteettömyystiedon tuottamisen vaikeaksi tai pelkäävät lupaavansa liikoja, jolloin lopputuloksena on liian usein se, että jätetään kokonaan kertomatta. Tilanne on ollut tällainen jo vuosia. Suomen johtavan esteettömyyden asiantuntijayrityksen Riesa Consultative Oy:n luoma Esteettömyysindeksi tarjoaa kuitenkin ratkaisun, joka poistaa kerralla sekä yritysten että asiakkaiden ongelmat esteettömyyden kuvaamiseen liittyen. Kerron seuraavaksi, miten olen tähän asti etsinyt sopivaa hotellia ja miten Esteettömyysindeksi voisi muuttaa tilannetta tulevaisuudessa.

Esteettömän hotellin etsintä tähän asti
Päätettyäni minne haluaisin seuraavaksi matkustaa, alkaa esteettömän majoituksen etsintä. Se on ratkaisevin asia ja mikäli sopivaa ei löydy, on kohdetta vaihdettava. Googlaan yleensä ensin, löydänkö kenenkään liikuntarajoitteisen henkilön omakohtaisia kokemuksia jostain kohteen hotellista. Tämän jälkeen teen alustavan karsinnan hotellivaraussivuston avulla asettamalla suodattimeksi tiettyjä esteettömyysominaisuuksia. En luota niihin, sillä niiden taustalla voi olla hotellin yksittäisen työntekijän arvio, eikä kyseisellä henkilöllä ole välttämättä mitään ymmärrystä esteettömyydestä. Tällä tavoin saan kuitenkin edes jonkinlaista suuntaa sille, että jäljelle jäävät ne hotellit, joilla todennäköisimmin on valikoimassaan esteettömiä huoneita. Seuraavaksi siirryn kivalta näyttävien hotellien omille sivuille. Tutkin, löytyykö esteettömistä huoneista ja hotellin yleisestä esteettömyydestä kuvausta tai edes mainintaa. Hyvin usein ei. Mitä paremmat tiedot tai kuvat löytyvät tai jos huoneen voi jopa varata netistä, on valintani usein kyseinen hotelli. Hyvät esteettömyystiedot merkitsevät minulle niin paljon, että jätän usein jopa hintavertailun tekemättä.
Mikäli käy niin, että mikään hotelli ei kerro esteettömyystietojaan, saattaa matka kyseiseen kohteeseen jäädä kokonaan. Jos joku sentään mainitsee sivuillaan esteettömien huoneiden olemassaolosta, lähetän hotelliin sähköpostin ja kysyn lisää. Minulle olennaista on tietää missä huoneluokassa esteetön huone on, monelle hengelle se on, millaiset sängyt siellä on, minkä kokoinen kylpyhuone on, kummalla puolella wc-istuinta on tyhjää tilaa ja että kylpyhuoneessa on suihku, eikä kylpyammetta. Monelle kylpyhuoneen tukikaiteet, suihkutuolin malli ja esimerkiksi wc-istuimen korkeus ovat kaikista merkityksellisimpiä asioita. Parasta on, jos hotelli lähettää vastauksena kuvia. Näin tapahtuu kuitenkin harvoin ja joskus saan kieltävän vastauksen, vaikka pyytäisinkin kuvia. Mitä parempaa tietoa esteettömyydestä saan, sitä varmemmin hotellin varaan.

Visio esteettömän hotellin etsinnästä tulevaisuudessa
Jos Riesa Consultative Oy:n kehittämä Esteettömyysindeksi olisi laajasti käytössä eri kohteissa ja hotelleissa, sopivan hotellin etsintä helpottuisi huomattavasti. Esteettömyysindeksi on mittari, jonka avulla yritys voi helposti mitata tilojensa esteettömyyden tason. Esteettömyysindeksin avulla yritys saa selkeän kuvan tilojensa esteettömyyden nykytilasta, ja Riesan asiantuntijat analysoivat saadut tulokset. Esteettömyysindeksi kertoo esteettömyyden tason asteikolla 0–100 ja esteettömyyttä arvioidaan siinä liikkumis-, kuulemis- ja näkemisympäristön osalta. Mittaus tuo esiin kehityskohteet, joista osa on pieniä ja helposti korjattavissa, kun taas osa vaatii pidemmän aikavälin muutoskorjauksia, mikä tukee pitkän aikavälin esteettömyysstrategiaa. Kun tarvittavat muutokset tehdään, myös indeksin pisteluku nousee, mikä heijastaa parantunutta esteettömyyttä. Esteettömyysindeksin tulosten pohjalta hotellit voivat viestiä asiakkaille esteettömyyden nykytilasta ja lähteä parantamaan esteettömyyttään kustannustehokkaasti ja pitkäjänteisesti, priorisoiden ja keskittyen juuri niihin osa-alueisiin, jotka kaipaavat eniten huomiota.
Asiakkaalle nykytilanteen kuvaus on tärkein. Sen avulla jokainen pystyy itse arvioimaan, onko esimerkiksi hotelli itselle sopiva. Esteettömyysindeksin tulosten pohjalta yritys saa selkeän infopaketin esteettömyyden nykytilasta ja ohjausta siihen, millainen kuvaus esteettömyydestä kannattaa lisätä nettisivuille. Mielestäni yksi merkittävimmistä asioista on se, että Esteettömyysindeksi luo yhtenäisen ja vakioidun tavan esittää tietoa esteettömyydestä. Se standardisoi, eli asettaa kaikille samat mittarit ja kriteerit, joiden avulla esteettömyys arvioidaan. Tämä varmistaa, että esteettömyystieto on tasalaatuista ja vertailukelpoista eri paikoissa ja yrityksissä. Toisin sanoen, se poistaa mahdolliset epäselvyydet ja tekee myös asiakkaalle esteettömyysarvioinnista luotettavampaa ja helpommin ymmärrettävää. Jos kaikki yritykset ottaisivat käyttöön Esteettömyysindeksin, esteettömyystiedon vertailu olisi tulevaisuudessa paljon helpompaa ja tieto luotettavaa.
Tulevaisuudessa, kun Esteettömyysindeksi saadaan laajemmin hotelleille käyttöön, voisin esimerkiksi suoraan eri hotellit yhteen kokoavasta varausjärjestelmästä suodattaa hotellit, joiden esteettömyysindeksi on yli 80. Pystyisin luottamaan tietoon, koska se perustuu mitattuun dataan, eikä yksittäisen ihmisen arvioon. Tämän jälkeen voisin mennä hotellien omille sivuille, joista kaikista löytäisin samalla tavoin esitetyn esteettömyystiedon ja voisin vertailla tietoja omiin tarpeisiini peilaten. Myös matkanjärjestäjät voivat ottaa Esteettömyysindeksin käyttöönsä. Esteettömyysindeksin ja kohdehenkilöstönsä avulla matkanjärjestäjät voisivat kartoittaa valikoimassaan olevat hotellit ja tarjota näin asiakkailleen tarkat tiedot hotellien esteettömyyden tasosta. Parhaimmillaan toki Esteettömyysindeksi laajenee kattamaan kaikki hotellit, jolloin matkanjärjestäjät voivat jo hotellisopimuksia tehdessään vaatia valitsemiltaan hotelleilta tiettyä pistelukua esteettömyyden osalta, tai ainakin sen, että Esteettömyysindeksi on käytössä ja kertoo hotellin esteettömyyden nykytason.

Ole osaa esteettömyyden uutta aikaa
Santa’s Hotels on ensimmäisenä hotelliketjuna Suomessa ottanut Esteettömyysindeksin käyttöönsä arvioidakseen hotelliensa esteettömyyden nykytilan, tukeakseen hotellien esteettömyyden jatkuvaa kehittämistä sekä viestiäkseen hotellien esteettömyystiedot asiakkailleen. Santa’s Hotelsin indeksointivaihe on vielä kesken, ja he tekevät parhaillaan esteettömyystiedonkeruuta hotelleistaan. Hetken saamme siis vielä odottaa tuloksia. Minulle Esteettömyysindeksin ottaminen käyttöön on suora viesti siitä, että hotelliketju välittää asiakkaistaan ja haluaa myös minut asiakkaaksi. Santa’s Hotels toimii toivottavasti positiivisena esimerkkinä myös muille hotelleille.
Jos olet esteettömyyttä matkoillasi tarvitseva henkilö, lähde mukaan levittämään tietoa. Kysy käyttämiltäsi matkailualan yrityksiltä, ovatko he jo ottaneet Esteettömyysindeksin käyttöönsä ja koska voit odottaa indeksoinnin tuloksia. Esteettömyysindeksi on vielä suht uusi juttu ja monelle toistaiseksi vieras, mutta yhdessä voimme saada yritykset siitä tietoisiksi. Ylipäänsä suosi aina yrityksiä, jotka tarjoavat tietoa esteettömyydestä ja vaadi tietoa.
Jos olet matkailualan yrityksen edustaja tai työntekijä, tutustu Esteettömyysindeksiin Riesa Consultative Oy:n sivuilla, kerro siitä työskentelemässäsi yrityksessä ja ota yhteyttä Riesaan kuullaksesi lisää. Järjestämme yhdessä Riesa Consultative Oy:n kanssa maksuttoman webinaarin hotelleissa, matkatoimistoissa ja muissa matkailualan yrityksissä vastuuasemassa oleville henkilöille 22.5. klo 10.00-11.00. Webinaarissa kerromme lisää Esteettömyysindeksistä ja sen mahdollisuuksista matkailualalla. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan.
Esteettömyyttä tarvitsevien asiakkaiden määrä matkailualla kasvaa koko ajan ja jo nyt 16-20 % ihmisistä tarvitsee matkoillaan esteettömiä palveluja. Matkailuala pystyy vastaamaan tarpeeseen vain, jos me kaikki pidämme esteettömyyden puheissa ja vaadimme sitä niin asiakkaina palveluntarjoajilta kuin yrityksinä itseltämme ja kumppaneiltamme. Riesa Oy:n esteettömyysindeksi tarjoaa erinomaisen työkalun esteettömän matkailun uuteen aikaan.

1 Comment
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
25.4.2025 at 09:03Vaikka itse en tällä hetkellä esteettömyyttä tarvitsekaan, kuulostaa tämä kyllä näppärältä!