Valikko
lento / Palmuaseman matkavinkki

Finnairin laajarunkokoneiden uudet istuimet ja esteettömyys

Finnair uudistaa laajarunkokoneidensa matkustamojen istuimet. Uudistus koskee A350- ja A330 -laajarunkokoneita, joilla Finnair lentää pääasiassa kaukokohteisiinsa Aasiassa ja Yhdysvalloissa. A350-koneen kyydissä pääsee tällä hetkellä ainakin myös Dubaihin, Lontooseen ja maaliskuusta lähtien Amsterdamiin. Kapearunkokoneisiin eli Eurooppaan (mukaan lukien Kanariansaaret) lentäviin koneisiin uudistus ei vaikuta. Uudet istuimet tulevat käyttöön vaiheittain vuosien 2022 ja 2023 aikana. Muutama kone on jo valmis ja ensimmäiset matkustajat pääsevät ihastelemaan lopputulosta jo ihan pian. Kävin Finnair Flight Academyn tiloissa testaamassa uusia istuimia liikuntarajoitteisen esteettömyyden näkökulmasta.

Economy-luokka

Economy-luokka on se, jonka suurin osa matkustajista valitsee, niin minäkin ainakin tähän asti. Uudistuksen myötä kaikkien A330-koneiden Economy-luokan istuimet uusitaan. Uudistuksen jälkeen ne ovat samanlaiset kuin A350-koneissa: vaaleat, keveät ja ilmavat. Nykyisiin A350-koneiden Economy-luokan istuimiin verrattuna uusissa on pieniä istuinmukavuutta parantavia muutoksia esimerkiksi alaselän tuen osalta. Istuimet asetetaan 3-3-3 -järjestykseen nykyisten A330-koneiden 2-4-2 sijaan. Ennen kaikkea iloitsen uudistuksesta siksi, että uusissa istuimissa kaikki käsinojat nousevat helposti ylös ja kokonaan pois tieltä. Nykyisissä A330-koneiden istuimissa käsinojat ovat nousseet vain puoliksi, mistä on ollut nostotilanteessa suoraan sanoen enemmän haittaa kuin hyötyä. Myös kolmeen A350-koneeseen tulee uudet istuimet. Näihin kolmeen koneeseen ja kaikkiin A330-koneisiin tulee myös uusia säilytysratkaisuja, USB-liitäntöjä laitteiden lataamista varten sekä viihdejärjestelmään uudet ja isommat 12 tuuman näytöt ja uudet käyttöliittymät. Loppuihin A350-koneisiin tulee uudet istuinpäälliset ja päivitetty viihdejärjestelmän käyttöliittymä. Esteettömyyden osalta A350-koneiden Economy-luokan muutoksilla ei ole merkitystä, sillä käsinojat ovat näissä koneissa nousseet ennenkin helposti ja täysin ylös.

Kaukolennoilla Economy-luokassa tarjotaan kolmen ruokalajin ateria ja kevyt ateria ennen laskeutumista. Tarjoiluun kuuluu lasillinen viiniä tai olutta ensimmäisen aterian aikana. Lisää välipaloja ja juomia voi ostaa lennon aikana. Viihtyvyyttä lisäävät tyyny ja peitto.

Yhteenveto esteettömyyden näkökulmasta: Vuoden 2023 loppuun mennessä kaikissa Finnairin laajarunkokoneiden Economy-luokan istuimissa on helposti ylös nousevat käsinojat. A350-koneissa Economy-luokan paikan saa halutessaan esteettömän wc:n läheltä. A330-koneiden uusi esteetön wc sijaitsee koneen sisääntulon luona ja sinne täytyy kulkea Premium economy -luokan läpi.

Kuva: Finnair
Kuva: Finnair

Uutuus: Premium economy-luokka

Uusi Premium economy-luokka tuo lisää valinnanvaraa laatua arvostavalle. Premium economy-luokassa matkustajalla on noin puolet enemmän tilaa kuin Economy-luokassa. Uusi matkustusluokka sijaitsee omassa, erillisessä tilassaan lähellä ovea, jota useimmiten käytetään koneeseen nousuun ja siellä on paikkoja konetyypistä riippuen 21-26 matkustajalle. Penkit sijaitsevat 2-4-2 asetelmassa. Minulle on tärkeää, että saan avustajan lähelleni, joten ihastuin tähän luokkaan enemmän kuin business-luokkaan (siitä lisää myöhemmin tässä artikkelissa). Käsinoja näyttää kiinteältä, mutta käytävän puoleisen käsinojan yläosan saa helposti irti ja siirtyminen oli helppoa. Penkkien väliset käsinojat eivät ole irroitettavia. Mikäli irroitettavasta käsinojasta on hyötyä, kannattaa suosia käytävänpuoleista paikkaa. Täysin avustettavalle matkustajalle, joka ei pysty itse siirtymään, käytäväpaikalla istuminen on mahdollista vain silloin, jos vieressä istuva on samaa seuruetta. Käsinojat ovat paikallaan ollessaan umpinaiset, mikä voi tuntua ikävältä, jos reidet hankautuvat nojaa vasten. Penkki on tosin leveämpi kuin Economy-luokassa. Vierekkäin istuvilla on molemmilla omat käsinojat, mikä parantaa istumismukavuutta.

Istuin tuntui todella miellyttävältä. Siinä on memory foam -istuintyyny, kallistuva selkänoja, koko jalkaa tukeva jalkatuki, jonka saa nostettua sekä moneen eri asentoon taipuva niskatuki. Kaltaiseni lyhyt ihminen jää tosin edelleen haaveilemaan siitä, että niskatuen korkeutta saisi laskettua. Istuimessa on useampi säilytyslokero tavaroille, 13 tuuman viihdejärjestelmä, omat lukuvalot ja laitteiden lataamista varten USB-A -liitin ja universaali PC-laturi. Pöytä taittuu käsinojasta ja vaikka se on iso ja tukeva, tulee se niin lähelle, että minun epäsymmetrisessä kropassani se osui vatsaan.

Premium economy –asiakkaille on tarjolla kaksi ateriaa sekä valikoima juomia koko lennon ajan. Kolmen ruokalajin ateria tarjoillaan Harri Koskisen Finnairille yksinoikeudella suunnittelemalla uudella Iittalan Kuulas-posliiniastiastolla. Ennen laskeutumista tarjoillaan lisäksi kevyt ateria. Premium economystä löytyvät lisäksi Marimekon uudet tekstiilit – niskatyyny ja kudottu torkkupeitto.

Itselleni tämä luokka olisi ehdottomasti parannus matkustusmukavuuteen ja luokka, jonka valitsisin, jos haluaisin astetta parempaa. Premium economy-lippuja voi ostaa 1.3.2022 alkaen.

Yhteenveto esteettömyyden näkökulmasta: Istuimeen on helppo siirtyä irrotettavan käsinojan ansiosta. Istuin tukee kroppaa hyvin ja omille käsinojille kädet asettuvat hyvin. Tilaa on enemmän kuin Economy-luokassa, mikä helpottaa toimimista erityisesti avustajan kanssa sekä matkatavaroiden kanssa venkslaamista. Esteetön wc on A330-koneissa lähellä Premium economy-luokkaa, mutta A350-koneissa täytyy kulkea jonkin matkaa Economy-luokan poikki koneen takaosaa päin.

Kuva: Finnair
Kuva: Finnair

Business-luokka

Uusi Business-luokka tulee koko Finnairin kaukolentolaivastoon eli kaikkiin A330- ja A350- koneisiin. Business-luokan istuin on täysin uudenlainen Collins Aerospace AirLounge™ -istuin. Sitä kuvataan nojatuolimaiseksi pesäksi, joka on suunniteltu viihtyvyyttä, tilan tuntua ja liikkumavapautta silmällä pitäen. Uudessa istuimessa on mahdollista liikkua vapaammin ja rentoutua useammissa asennoissa kuin perinteisissä lentokoneen istuimissa. Minä en saanut istuimesta kaikkea iloa irti, sillä en pysty itse liikkua ja vaihtaa asentoa, eikä tilava istuin tarjonnut minulle tarvittavaa tukea. Istuimeen saa auton turvavyön kaltaisen ylhäältä tulevan vyön, joka tuo tarvittaessa lisätukea, mutta oli lyhyelle ihmiselle hankala. Tyynyillä ja peitoilla toki pystyy pesän tukevuutta rakentamaan omien tarpeiden mukaan. Tilaa istuimessa on mukavasti, jalkatuen saa nostettua ja liikkuvan väliosan käyttöön ottamalla alustasta saa tasaisen makuuasentoa varten. Tavaroille on useita lokeroita, USB-liitännät löytyvät, viihdejärjestelmän näyttö on 18-tuumainen ja toki Business-luokan tarjoilut sekä peitot ja tyynyt ovat omaa luokkaansa. Henkilö, joka pystyy itse vaihtamaan asentoaan ja rakentamaan istuimesta ihanan pesän sekä yltää hyödyntämään erilaisia lokeroita ja säätimiä, nauttii epäilemättä business-luokassa matkustamisesta.

Istuimelle siirtyminen näytti ensin mahdottomalta, sillä istuimessa on kiinteä ja korkea sivuseinämä. Käytäväpyörätuoli mahtui kuitenkin kahden istuimen väliin juuri ja juuri ja edestä nostava avustaja istuinten väliin. Takaa nostava sai nostettua seinämän reunan yli, kun käytössäni oli ableSling -nostoistuin. Myös Finnair suunnittelee hankkivansa nostamista helpottavia välineitä laajarunkokoneisiinsa. Nostamisen kannalta istuin ei kuitenkaan ole ideaali. Jos käytäväpyörätuolia käyttävä henkilö pystyy itse siirtymään, käytäväpyörätuolin saa kyllä istuimen lähelle ja siirtyminen istuimen edestä on mahdollista. Tosin käytäväpyörätuolin kääntyminen istuimen eteen kapealla koneen käytävällä jäi mietityttämään, sillä nyt emme olleet koneessa.

Minä en saisi business-luokasta sitä nautintoa, mitä siitä kuuluisi saada. Itselläni vaikuttaa asennon lisäksi se, että tarvitsen avustajan apua hyvin paljon lennon aikana ja business-luokassa avustajaa ei saa ihan viereen. Business-luokan matkustamo on sijoitettu malliin 1-2-1. Keskirivistössä olevat saavat halutessaan hyvän näkö- ja puheyhteyden toisiinsa, mutta avustaminen viereiseltä paikalta on vaikeaa ja avustajan paikka kannattaisi melkeinpä valita käytävän toiselta puolelta. Business-luokka on kuitenkin u-p-e-a ja se soveltuu varmasti osalle liikuntarajoitteisista hyvin.

Yhteenveto esteettömyyden näkökulmasta: Kiinteä istuin ja korkeat seinämät voivat hankaloittaa istuimelle siirtymistä. Nojatuolimaisuus ja pesähenkisyys voivat olla yksilöllisistä tarpeista riippuen hyvä tai huono juttu. Makuuasennon mahdollisuus helpottaa varmasti matkustusta pitkillä reiteillä. Avustajaa ei saa ihan viereen ja avustajan kanssa toimiminen voi kiinteiden rakenteiden vuoksi olla hankalaa. Esteetön wc sijaitsee A330-koneissa suht lähellä, mutta A350-koneissa täytyy kulkea Economy premium- ja Economy-luokkien halki.

Kuva: Finnair
Kuva: Finnair
Kuva: Finnair

Uudet yleiset tilat

Uudistetuissa koneissa sisään koneeseen tullaan useimmiten uuteen monitoimitilaan. Sen toisella puolella koneen etuosassa on Business-luokka ja toisella puolella ensin Premium economy-luokka ja sen jälkeen koneen Economy-luokka.

A330-koneissa on uusi esteetön wc koneen sisääntulon luona. Sitä en päässyt näkemään, mutta kuvasta havainnoin, että vessaan saa erillisen lisätilan ja tyhjää tilaa siirtymiseen jää wc-istuimen eteen ja vasemmalle puolelle (wc-istuimelta päin katsottuna). WC sijaitsee siis lähellä Business-luokkaa ja Premium economy-luokkaa, mutta se on myös esteetöntä wc:tä tarvitsevien Economy-luokan matkustajien käytettävissä. A350-koneiden esteetön wc sijaitsee Economy-luokassa, jossa kahden pienen wc:n välisen väliseinän saa pois, mikä tuo lisätilaa. Kaikissa Finnairin laajarunkokoneissa on käytäväpyörätuoli käytettävissä lennon ajan.

Innolla odotan matkustamista uudistetuissa koneissa ja kaiken testaamista käytännössä!

Lisätietoa esteettömästä lentomatkustamisesta:

Palmuasema: Liikuntavammaisen esteetön lentomatka
Finnairin sivut: Avustus- ja erityispalvelut
About Author

Maailman mahdollisuudet näkevä esteettömän matkailun asiantuntija ja matkabloggaaja, Palmuaseman kirjoittaja ja esteettömän matkailun kouluttaja.

1 Comment

  • Olit havainnollisesti kuvannut eri matkustusluokkien eroja ja tästä on varmasti hyötyä matkustusluokkaa harkitsevalle. Kallein ei välttämättä olekaan se paras ja käytännöllisin, etenkään esteettömän matkustuksen näkökulmasta. Premium economy -luokka kuulosti hyvältä.

    Reply

Leave a Reply