Valikko

Kahden viikon päästä näihin aikoihin suunnitelmani on istua Royal Caribbeanin Anthem of the Seas -laivan kannella. Mielikuvissani alkukevään aurinko paistaa ja katselen New Yorkin, Manhattanin silhuettia. Lounas on jo nautittu laivalla, pelastautumisharjoitus on käyty läpi ja kädessä on ehkä perinteinen lähtödrinkki. Takki vielä tarvitaan. Sitten laiva päästää lähtöäänen ja alkaa lipua Vapaudenpatsaan ohi kohti turkoosia merta, muutaman päivän päästä koittavaa lämpöä ja 12 päivän huolettomuutta. Kahden viikon päästä näihin aikoihin alkaa seuraava risteilylomani!

Aloin katsella seuraavaa risteilyäni jo viime kesän Välimeren risteilyllä. Silloin viimeinen päivämme ennen Southamptoniin saapumista oli pilvinen ja kylmä, joten istuimme laivan yläosissa sijaitsevassa ravintolassa tietokoneiden äärellä. Tuossa kohtaa olin viettänyt Royal Caribbeanin laivoilla yhteensä 6,5 viikkoa: Viikon Karibianmerellä, kolme ja puoli viikkoa Tyynellämerellä ja kaksi viikkoa Välimerellä. Olin vakuuttunut, enkä miettinyt muita varustamovaihtoehtoja alkaessani tehdä seuraavia risteilysuunnitelmia. Lähdin kartoittamaan vahtoehtoja Quantum-luokan laivoille, sillä niistä minulla ei ole aiempaa kokemusta. Royal Caribbeanin laivat on luokiteltu eri luokkiin ja niistä Quantum-luokka koostuu uusimmista ja innovatiivisimmista aluksista. Niillä on Royal Caribbeanin aluksista astetta tyylikkäämpien maine. Tuon luokan laivoja on kolme. Quantum of the Seas seilaa tällä hetkellä Aasiassa, Ovation of the Seas Australiassa ja Uudessa-Seelannissa ja Anthem of the Seas New Yorkista. Siitä se ajatus sitten lähti. Anthemilla on näin talviaikaan lähtöjä pääasiassa New Yorkista Bahamalle. Tuo reitti ei kiinnostanut niin paljon, varsinkin kun yhdessä satamassa laiva ei pääse satamaan, vaan kuljetus on pienemmillä tender-aluksilla. Aina välillä laiva tekee kuitenkin myös 12 päivän Karibian risteilyjä, joissa kaikki tuntui loksahtavan kohdalleen. En ollut käynyt aiemmin missään reitin satamista, jokaisessa kohteessa laiva kiinnittyy laituriin ja vieläpä paraatipaikoille, joista on helppo lähteä omatoimisesti eteenpäin.

IMG_0857

Anthem of the Seas -alukseen mahtuu 4180 matkustajaa ja laivassa on 16 kantta. Bonuksena tosin vielä North Star -näköalakapseli, joka nousee laivan päälle 90 metrin korkeuteen. Siellä ajattelin käydä useammankin kerran tähyilemässä lähestyviä satamia. Laskuvarjohyppysimulaattori tai törmäilyautot eivät ehkä ole oma juttuni, mutta useampi uima-allasalue, 13 ravintolaa ja baarit siihen päälle (myös robottibaari, jossa robotit valmistavat drinkit!), Broadway-musikaalit, Cabaret-showt, casino, urheilukannella fiilistely, korukurssit ja mitä muita näitä nyt onkaan sen sijaan kiinnostavat erittäin kovasti. Tyydyin hyttivalinnassa halvimpaan eli sisähyttiin. Erikoisuutena siellä on kuitenkin virtuaaliparveke, joka heijastaa seinään koko ajan livekuvaa ulkoa eli päivän sään pystyy helposti tsekkaamaan. En ole vielä testannut parvekehyttiä, mutta nauttinut joka matkasta silti, sillä laivasta pääsee heti herättyään helposti ulos kannelle. Hytissämme on ilmeisesti sähköisesti avautuvat ovet eli pääsen ensimmäistä kertaa myös liikkumaan hyttiin ja sieltä pois itse! Vaihda vapaalle -blogin Elina oli muutama vuosi sitten Anthem of the Seasin neitsytristeilyllä ja tuosta matkasta lukeminen on saanut ennakkofiilikseni todella kohoamaan!

IMG_0945

Kahden meripäivän jälkeen vuorossa on kuusi peräkkäistä satamapäivää, joita olen viime viikkoina kovasti suunnitellut. Tavoitteenani on selvitä satamissa mahdollisimman vähin kustannuksin, joten esimerkiksi laivayhtiöltä ostamani retket haluan pitää minimissä. Rantaudumme ensin San Juaniin Puerto Ricoon, jossa vietämme kahdeksan tuntia kolmesta yhteentoista. San Juan on Puerto Ricon värikäs pääkaupunki, josta löytyy kohtuullisen hyvin esteettömyystietoja. Laivalta pitäisi olla lyhyt kävelymatka kaupunkiin, joten vietämme aikamme kaupungilla fiilistellen. Vanhan kaupungin kapeilla kaduilla on lukemani mukaan paljon mukulakiviä ja joitakin jyrkkiä mäkiä, mutta enköhän selviä.

Seuraava satamamme on Philipsburg St. Maartenilla. St. Maarten/St. Martin jakautuu siten, että puolet siitä kuuluu Ranskalle ja puolet Hollannille. Ranskan puoli, St.Martin  oli aiemmin tunnettu muun muassa Maho Beachistä, aivan lentokentän vieressä sijaitsevasta rannasta, johon mentiin ottamaan valokuvia hetkestä, kun valtava jumbojetti laskeutuu ja näyttää siltä, että se tulee rannalla olijoiden päälle. Valitettavasti saari koki kuitenkin todella suuria tuhoja viime syksyisessä hurrikaanissa ja Maho Beach on enää muisto vain. Vietämme St. Maartenilla mukavan ajan yhdestätoista seitsemään ja taidan luottaa Karibiaa kolunneen asiantuntijan Kohteena maailma -blogin Ramin arvioon siitä, että Philipsburg on Karibian kivoin kaupunki ja viihtyä siellä. Laivayhtiöllä on myynnissä myös esteetön retki, mutta Philipsburg vaikuttaa just passelilta meille.

Kolmanteen satamaamme, St. Johnsiin Antigualle saavumme jo aamulla klo 7. Se on liian aikaista lähteä liikenteeseen huolettomalla risteilylomalla, joten poistunemme laivalta vasta kymmenen maissa. Aikaa on silti, sillä takaisin lähdemme vasta klo 17. Myynnissä olisi esteetön retki, jossa näkisi ihania Antiguan maisemia. Kuvauksen perusteella se ei houkutellut valtavasti, mutta nyt kun luin Tasty Travelissimo -blogista juttua samoista paikoista, alkoi sittenkin kiehtoa. Noin 100 euroa / hlö reilun kolmen tunnin kierroksesta tuntuu kuitenkin paljolta. Voi siis olla, että kävelemme St. Johnin katuja ja palaamme laivalle nautiskelemaan, lämpimiä laivapäiviäkään kun ei kovin paljoa ole. Rantakin olisi kolmen kilometrin päässä satamasta, jos innostumme kävelemään.

Neljättä satamaamme, St. Luciaa odotan tällä hetkellä eniten! Löysin sieltä nimittäin Tropical Dreams -yrityksen (mikä nimikin!), joka tarjoaa retkipalveluita rampillisella autolla. Meitä siis odottaa satamassa oma privaattikuskimme ja oppaamme, kerromme heille mitä haluaisimme nähdä ja he kuljettavat meitä paikkoihin koko päivän ajan. Eikä tässä vielä kaikki, vaan mukaan tulee myös rantapyörätuoli ja kierroksen päätteeksi menemme jollekin rannalle ja pääsen uimaan Karibianmereen!! Koko päivän privaattiretki tulee halvemmaksi kuin edellisen päivän Antiguan kierros olisi, joten senkin takia olen tästä hyvin innoissani.

Viides satamakohteemme on Bridgetown Barbadoksella. Sieltäkin löysin rantapyörätuoleja vuokraavan yrityksen noin kahden kilometrin päässä satamasta sijaitsevalta rannalta. He eivät ole vielä vastanneet tiedusteluuni, joten saa nähdä mihin päädymme, mutta jonkinlaista paratiisirantapäivää tämä mielessäni hakisi. Saavumme Barbadokselle taas klo 7.00 ja takaisin lähdemme klo 16, joten sellainen muutaman tunnin rantapäivä rauhallisen aamun päätteeksi olisi oikein jees.

Kuudes satama, St.Kitts, on vielä tuntemattomin. Jonkin verran olen selvitellyt ja sen perusteella se on myös saarista vähiten esteetön. Jos ei muuta, ainakin sataman läheisiin kaupunkikohteisiin pääsemme tutustumaan, sillä jälleen tulemme ihan kaupungin keskustaan. Basseterressä, St. Kittsissä olemme klo 10-18 ennen kuin lähdemme taas kohti Atlantin valtamerta ja viileneviä päiviä. Edessä on kaikkiaan kolme meripäivää ennen kuin saavumme New Jerseyn satamaan aikaisin aamulla. Lentomme lähtee vasta illemmalla, joten tuo viimeinen päivä täytyy todennäköisesti viettää JFK:n lentokentällä ellemme saa laukkuja säilytykseen jonnekin.

IMG_0890

Vielä siis kaksi viikkoa aikaa kasvattaa kuumetta, selvitellä, hehkuttaa ja kuulla teidän vinkkejä! Oletko ollut joillain noista saarista ja mitä tekemistä tai näkemistä suosittelet? Koko 12 päivää ja toki myös New Yorkin päivät ennen sitä tulevat olemaan täynnä live-raporttia Palmuaseman sosiaalisen median kanavien kautta, kannattaa siis tarkistaa, että seuraat niitä. Onhan tää nyt taas huikeeta!

Ps. Nämä palmukuvat ovat Mauilta, Hawaijilta, mutta edustavat tässä tapauksessa Karibia-tunnelmaa!

About Author

Maailman mahdollisuudet näkevä esteettömän matkailun asiantuntija ja matkabloggaaja, Palmuaseman kirjoittaja ja esteettömän matkailun kouluttaja.

2 Comments

Leave a Reply