lento Palmuaseman matkavinkki

Koronapandemian vaikutukset vammaisten henkilöiden lentomatkustamiseen

Koska uskaltaa taas lentää? Mitä erityistä täytyy huomioida lentomatkaa näinä aikoina suunnitellessa? Nämä kysymykset ovat todennäköisesti olleet monen mielessä viime viikkoina. Tutustuin brittiläisen Able Move UK:n tekemän kyselyn tuloksiin koskien vammaisten henkilöiden tämän hetkisiä ajatuksia lentomatkustamisesta ja kysyin Finnairilta tarkennuksia heidän tämän hetken ohjeistuksiin erityisesti eri tavoin vammaisten henkilöiden lentomatkustamiseen liittyen.

Suomessa on yhä tällä hetkellä suositus, jonka mukaan kaikkea vapaa-ajan matkustamista on vältettävä (linkki Ulkoministeriön matkustussuositukseen). Tarkkaa päivää tuon suosituksen seuraavalle tarkastelulle ei ole ilmoitettu, mutta tähän astinen viestintä on ollut sen suuntaista, että tulevalle kesälle on järkevintä suunnitella korkeintaan kotimaan matkoja. Kolmesta suurimmasta matkatoimistosta Aurinkomatkat on perunut kaikki matkansa heinäkuun loppuun saakka, mutta Tjäreborg ja TUI tuntuvat vielä seurailevan tilanteen kehittymistä, eikä matkoja ole peruttu kesäkuuta pidemmälle. Ulkomaille matkustaminen on ollut viime kuukausina paitsi suositusten vastaista, myös aikalailla mahdotonta, sillä lähes kaikkien valtioiden rajat ovat olleet suljettuina turisteilta. Nyt kuitenkin esimerkiksi Espanja on ilmoittanut avaavansa rajansa turisteille heinäkuun alusta ja Kreikka on ilmoittanut tietyt maat, joista se sallii turisteja vaiheittain kesäkuusta lähtien. Finnair kasvattaa liikennettään pikkuhiljaa. Heinäkuussa Finnair liikennöi tiedotteensa mukaan noin 30 % normaaliliikenteestään, kun viime kuukausina yhtiö on liikennöinyt vain noin 5 % normaalimäärästä. Hiljalleen lähestytään siis hetkeä, kun tulevien matkojen suunnittelu on taas unelmointia konkreettisempaa.

Able Move UK:n kyselytutkimus kiersi sosiaalisessa mediassa muutama viikko sitten ja siihen vastasi eri tavoin vammaisia henkilöitä ympäri maailman (linkki englannin kieliseen koosteeseen). Vastaajista 54 % oli ennen koronaviruspandemian alkamista lentänyt useammin kuin kaksi kertaa vuodessa. Nyt 52 % vastaajista miettii palaavansa koneeseen vasta aikaisintaan 6-12 kuukauden kuluttua. Joka kolmas vastaaja kertoi suunnittelevansa lentoa vasta, kun Covid-19 -virukseen on rokote. Moni vastaajista kertoi välttävänsä lentämistä, sillä koneessa ja lentokentillä ei voi pitää etäisyyttä muihin. Vastaajat nostivat erikseen esiin myös lentokenttien avustuspalvelun, jossa lähikontaktia avustavaan henkilökuntaan ei mitenkään voi välttää, jos tarvitsee apua koneeseen siirtymisessä. Osaa vastaajista pelottaa sairastuminen koronavirukseen matkakohteessa. Esiin nousivat myös mediassa esitellyt skenaariot tulevaisuuden lentokoneidenmatkustamoista, joissa penkkien ympärille on laitettu esimerkiksi muovipleksit. Tällaiset luonnollisesti heikentäisivät merkittävästi esteettömyyttä ja esimerkiksi apua tarvitsevan henkilön nostaminen lentokoneen penkkiin olisi käytännössä lähes mahdotonta.

Finnairin viestinnästä kerrotaan, ettei Finnairilla ole tässä vaiheessa tulossa sisustuksellisia muutoksia. Finnair tiedotti viime viikolla uusista varotoimenpiteistä, joilla turvataan sekä matkustajien että henkilökunnan terveyttä (linkki Finnairin tiedotteeseen). Muutoksia on tehty palveluprosesseihin niin lentokentillä kuin koneissakin, jotta ihmisten väliset lähikontaktit pysyisivät mahdollisimman vähäisinä. Esimerkiksi lähtöporteilla ja bussikuljetuksissa on enemmän väljyyttä. Lakisääteiset palvelut, kuten avustusta tarvitsevien matkustajien avustuspalvelu, turvataan Finnairilta saamani vastauksen mukaan myös poikkeusolosuhteissa. Lentokenttien ja -koneiden siivousta on tehostettu ja koneeseen siirtymistä muutettu siten, että koneet täytetään koneen takaosasta alkaen. Avustettavat matkustajat otetaan kuitenkin entiseen tapaan koneeseen ensimmäisinä. Myös Finavia on tiedottanut turvallisuutta lisäävistä prosesseista (linkki Finavian tiedotteeseen) lentokentillä.

Yksi näkyvimmistä muutoksista on maskin käyttö toistaiseksi kaikilla Finnairin lennoilla. Sääntö koskee yli 7-vuotiaita matkustajia ja lennon henkilökuntaa. Myös Finavia edellyttää asiakkailta ja henkilökunnalta maskin käyttöä Suomen lentokentillä. Muiden maiden ohjeistukset vaihtelevat maiden ja lentokenttien mukaan, mutta yleisesti ottaen maskit ovat käytössä hyvin monella lentokentällä ja lentoyhtiöllä. Kohdemaan ja -kentän säännöt kannattaa tarkistaa ennen matkaa. Maski voi olla kangasmaski tai niin sanottu kirurginen suu-nenäsuojus. Maskin saa ottaa pois syömisen ja juomisen ajaksi. Itselleni tämä uudistus aiheutti huolta, sillä merkittävästi alentuneella hengityskapasiteetillani maskin läpi hengittäminen on normaalia raskaampaa, varsinkin lentokoneessa, jossa matalan ilmanpaineen vuoksi hengittäminen on muutenkin maassa hengittämistä työläämpää. Finnairilta kerrotaan, että jos maskin käytölle on mikä tahansa terveydellinen este, siitä tulee antaa selvitys viimeistään 72 tuntia ennen lentoa. Selvitys tehdään samalla lomakkeella, jolla ilmoitetaan muista erityistarpeista. Jos sinulla on jo varaus ja olet tehnyt ilmoituksen erityistarpeistasi, voit hyödyntää samaa tapausnumeroa. Lisätietoja voi tarvittaessa kysellä Finnairin asiakaspalvelusta.

Kun ulkoministeriön asettamat matkustussuositukset joskus taas muuttuvat myönteisimmiksi, on jokaisen tehtävä lopulta oma päätöksensä siitä, koska kokee lentämisen olevan taas itselle turvallista. Vammaisten henkilöiden kohdalla voimassa ovat samat ohjeistukset kuin muillekin ja erityispalvelut tosiaan turvataan myös poikkeusoloissa. Valtavassa joukossamme on kuitenkin keskimääräistä enemmän riskiryhmään kuuluvia, mikä tarkoittaa monille keskimääräistä tarkempaa riskiarviointia. Oli seuraava lentomatka sitten kahden kuukauden tai vuoden kuluttua, on onnen tunne lentokoneen noustessa ilmaan todennäköisesti vielä paljon aiempaakin voimakkaampi. Ai että, kuinka innolla sitä odotankaan!

Lue myös tietopakettini liikuntarajoitteisen henkilön lentomatkustamisesta

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply

    %d bloggaajaa tykkää tästä: