Kirjoitin tämän jutun ensimmäisen kerran vuonna 2018 ja se on noussut yhdeksi luetuimmista Palmuaseman jutuista. Juttu oli kuitenkin auttamatta vanhentunut, sillä VR:n sivut ja mobiilisovellus ovat muuttuneet suuresti ja myös pyörätuolipaikan ja saattajan lipun ostaminen ovat helpottuneet. Aiheeseen liittyviä kysymyksiä tulee kuitenkin yhä, joten oli aika päivittää tämä juttu vuoteen 2022!
Asian selittäminen tekstin ja kuvien avulla osoittautui turhan haastavaksi, joten tein oheisen ohjevideon, jossa esittelen varausprosessin vaihe vaiheelta. Voit siis ottaa sen avuksi lippua ostaessasi tai katsoa jo ennakkoon.
Pyörätuolipaikan ja saattajan lipun voi ostaa myös VR Matkalla -mobiilisovelluksessa. Se toimii hyvin samalla logiikalla kuin nettisivujen kautta varaaminen ja myös sovelluksessa pystyt valitsemaan haluamasi paikat. Liput voi ostaa myös puhelimitse VR:n maksuttomasta vammaispalveluiden puhelinnumerosta 0800 188 822. Tällöin voit maksaa liput luottokortin numerolla ja ne toimitetaan sähköpostiisi.
Vinkki! VR:n palveluun kannattaa kirjautua ja ostaa liput kirjautuneena. Tällöin VR:llä on puhelinnumerosi. Kerran minulle esimerkiksi soitettiin, että junassa, jolla seuraavana päivänä olin matkustamassa, on wc rikki ja neuvoteltiin etukäteen miten haluan tilanteessa toimia. Tämä keskustelu oli miellyttävämpi käydä edellisenä päivänä kuin laiturilla junan lähtöhetkellä.
Hyvää matkaa!
3 Comments
Sanna
15.1.2018 at 21:32Kiitos loistavasta vinkistä!
Petri
16.1.2018 at 00:16VR:ää usein mollataan ja moititaan, mutta itse olen ollut hyvin tyytyväinen palveluihin. Muutama vuosi sitten kuljin kahden vuoden aikana kymmeniä tuhansia ratakilometrejä VR:n luotsaamana ja vain muutaman kerran törmäsin ongelmiin. Nämä liittyivät yleensä siihen, että konduktöörit unohtivat tulla auttamaan vaihdoissa ja sitten matka-aika piteni yleensä tunnilla tai kahdella. Mutta matkustaessa pitää aina varautua yllätyksiin ja varata aikaa.
Saattajapalvelua en ole käyttänyt sähkärimiehenä (se olisi ehkä pelastanut noilta aiemmin mainituilta ongelmilta), mutta muilta osin olen aina saanut ihan huipputasoista palvelua VR:ltä. Viivästykset on ilmoitettu asiallisesti ja niiden vaikutukset esimerkiksi vaihtoihin. Samoin kuin kirjoittaja olen muutamia kertoja saanut puheluita VR:n operaatiokeskukselta mikäli junakalustossa on ollut ongelmia jo etukäteen. Aina ollaan päästy hyviin ratkaisuihin matkojen järjestämisen kanssa. Konduktöörit ovat aina kysyneet haluanko ravintolavaunusta jotain ja olleet 98% mukavia ja ystävällisiä muutenkin. Junakorvaukset on konduktöörien kanssa selvitetty hyvissä ajoin ja olen saanut itse hankkia haluamani korvaavan kuljetuksen (taksin).
Ongelmakohdat ovat ilmenneet aina ns. alennuslähdöissä. Juna täynnä väkeä ja vain yksi konduktööri koko junassa. Mielestäni ihan ymmärrettävää.
Junailija
29.1.2018 at 13:03Hyvä pointti tuo kirjautuminen. Ihan sama kokemus täällä. Iltajuna Tampereelta Helsinkiin oli vaihtunut vanhaksi ei-esteettömäksi junaksi, joten meille soitettiin ja ehdotettiin vaihtoa edelliseen tai seuraavaan. Saatiin vielä hyvityskuponkikin. Oltiin ihan yllättyneitä VR:n palvelusta.
On tuo nettiostomahdollisuus silti aika luksusta, kun on monet kerrat ulkomailla yrittänyt kielimuurin läpi selvittää lippujen ostamista ja ylipäänsä junaan pääsemistä pyörätuolilla ja vastassa on joku Pietarin babushka tai Rooman Fabio. 😀