Matkat yhteistyössä Tallink Siljan kanssa
Silja Symphony ja Silja Serenade ovat kuljettaneet matkustajia Helsingistä Tukholmaan jo 90-luvun alusta alkaen. Minä olen noussut laivaan noiden vuosien aikana monia kertoja. Silja Symphonyn ja Serenaden olen valinnut enenevässä määrin viime vuosina halutessani matkustaa Helsingistä Tukholmaan ja kaivatessani lyhyttä arjen luksusta. Pyörätuolilla Silja Serenadella ja Symphonyllä on helppo liikkua, mikä on toki vaikuttanut valintaani. Muistan kyllä joidenkin vuosien takaa laivojen taipuneen myös villimpään menoon, mutta tänä päivänä laivat edustavat minulle hyvää ruokaa ja palvelua, ostoksia, sopivasti viihdettä ja rauhallista matkan tekoa. Tukholmassa asuu perhettäni ja ystäväni, joten laivat tarkoittavat minulle myös pääsyä rakkaideni luo. Vaikka lennän todella paljon, sen verran säätöä se sähköpyörätuolin kanssa kuitenkin on, että valitsen ehdottomasti mieluummin lennon sijaan laivan, jos se on mahdollista.
Silja Symphonya ja Silja Serenadea on vuosien varrella uusittu moneen kertaan. Silja Serenade palasi uudistuneena telakalta marraskuun lopussa 2018. Silja Symphonylle tehdään vastaavat uudistukset tammikuussa 2019. Nappaa tästä vinkit risteilyyn liikuntarajoitteisena tai tutustu uutuuksiin, jos risteilymaailma on jo ennalta tuttua. Kuvat ja kokemukset ovat matkaltani Tukholmaan joulukuun alussa 2018. Menomatkani oli Silja Symphonyllä ja paluumatkani hetki sitten uudistetulla Silja Serenadella.
Matkan varaaminen & avustuspalvelu terminaalissa
Risteilyn Helsingistä Tukholmaan tai yhdensuuntaiset reittimatkat voi varata Tallink Siljan nettisivuilta, vaikka tarvitsisi invahytin. Hytin valintavaiheessa avautuvat ensin tavalliset hytit, mutta kun skrollaa sivua niiden ohi, tulee klikattavaksi vaihtoehto ”erikoishytit”, josta löytyvät invahytit ja allergiahytit. Mobiiliversiossa tämä ei kuitenkaan onnistu, vaan kännykällä matkaa varatessa täytyy siirtyä sivujen täysversioon. Suosittelen tähän tietokoneen käyttöä. Toinen vaihtoehto on soittaa Tallink Siljan asiakaspalveluun ja varata matka sitä kautta.
Terminaaleihin molemmissa päissä on mahdollisuus varata maksuton avustuspalvelu. Tämä varataan Tallink Siljan asiakaspalvelun kautta ja palvelun voi lisätä varaukselle myös jälkikäteen, jos olet varannut matkan netissä. Avustuspalvelu on tilattava viimeistään 48 tuntia ennen lähtöä. Avustuspalvelun tilanneet tapaavat avustajan sovittuna aikana terminaalin kutsupisteellä. Avustaja auttaa lähtöselvityksessä ja saattaa laivaan. Avustaja voi esimerkiksi työntää manuaalipyörätuolia tai auttaa matkatavaroiden kanssa. Reitti terminaalista laivaan on joka tapauksessa esteetön, joten sen varmistamiseksi avustuspalvelua ei tarvitse tilata. Minä liikun sähköpyörätuolilla ja mukanani on aina avustajani, joka auttaa matkatavaroiden kanssa, joten en ole hyödyntänyt avustuspalvelua. Terminaalissa etäisyydet voivat kuitenkin olla pitkiä, matkalla voi olla loivaa nousua ja joskus joutuu kulkemaan ruuhkassa, joten avustuspalvelua kannattaa ehdottomasti hyödyntää, jos pyörätuolin kelaaminen tai oma kävelykyky mietityttää. Satamissa on käytössä pyörätuoli, jota voidaan avustuspalvelussa hyödyntää, jos terminaalissa käveleminen on haastavaa, eikä mukana ole omaa pyörätuolia. Minä suosittelen reissuun tällaisissa tilanteissa kyllä aina omaa pyörätuolia, josta on hyötyä myös laivalla liikkuessa. Lue lisää avustuspalvelusta Tallink Siljan sivulla.
Vinkki! Laivaan pääsee Helsingistä Tukholmaan matkustaessa jo 1,5 tuntia ennen laivan lähtöä. Olimme viimeisimmällä reissulla paikalla kerrankin niin hyvissä ajoin, eikä missään vaiheessa ollut yhtään ruuhkaa. Suosittelen siis saapumaan ajoissa.
Invahytit
Silja Symphonylla on tällä hetkellä 13 esteetöntä hyttiä eli vanhanaikaisesti sanottuna invahyttiä ja Silja Serenadella 12. Molemmilla laivoilla on kuusi Promenade-luokan invahyttiä, joista on ikkuna laivan Promenade-kävelykadulle sekä kuusi A-luokan invahyttiä, joista on ikkuna merelle. Silja Symphonylla on lisäksi yksi Commodore-luokan invahytti. Lue siitä erillinen kirjoitukseni kahden vuoden takaa. Kaikki invahytit maksavat saman verran kuin saman hyttiluokan tavallinen hytti. Hyttejä on 2-3 hengelle, Commodore-luokan hyttiin mahtuu yöpymään neljä. Hinta määräytyy hytin mukaan eli on sama riippumatta siitä, yöpyykö hytissä yksi vai kolme henkilöä.
Kaikki Promenade- ja A-hytit sijaitsevat kannella 8, hissien vieressä, laivan keulassa. Hyttikäytävälle on väliovi, joka on esteettömyyden kannalta haastava, mutta välttämätön kitkemään pois laivan yökerhosta kuuluvia ääniä. Invahyttejä on vuosien varrella uudistettu, mutta niiden perusrakenne on pysynyt samana (lukuun ottamatta Commodore-invahyttiä, joka valmistui muutama vuosi sitten ja jonka kylpyhuone on tehty silloin kokonaan uusiksi). Hytit eivät ole tilaihmeitä, mutta ainakin minulle toimivia. Toinen alasängyistä kääntyy seinää vasten ja avaan sen aina vasta nukkumaan mennessä, jolloin hytissä on enemmän tilaa liikkua. Viimeisimmän uudistuksen yhteydessä invahyttien sisustusta on freesattu ja pistokkeita on lisätty sänkyjen läheisyyteen. Tämä on tosi hyvä lisä, sillä ennen niitä olikin vähän niukanlaisesti ja uudet pistokkeet on helposti saavutettavissa myös pyörätuolissa istuen. Kylpyhuoneissa näkyy ajan jälki ja kova kulutus, seuraavaksi freesausta saadaan toivottavasti niihin. Commodore-luokan invahytin kylpyhuone on selvästi tilavampi. Lisätietoa Tallink Siljan laivojen invahyteistä ja hyttien mitoista laivayhtiön sivuilta.
Toivoisin vielä lisää valinnanvaraa hytteihin. Silja Symphonyn Commodore-luokan hytin ilmestyminen valikoimiin oli tosi hyvä juttu ja samaa toivoisi Silja Serenadelle. Suositut Muumi-perhehytit olisivat kova juttu myös perheille, joissa on vammainen lapsi tai vanhempi eli myös sellainen olisi kiva saada esteettömäksi.
Vinkki! Merinäköala on ihana ja sitä kannattaa suosia kesäaikaan. Talvella erityisesti jäiden aikaan Promenade-luokan hytit ovat mielestäni rauhallisempia, kun jäiden äänet eivät kuulu niin selvästi. Merinäköalasta ei saa talvella myöskään niin paljon irti, kun koko ajan on pimeää. Promenadella taas tapahtuu aina.
Silja Symphonyn esteetön hytti 8212
Silja Serenaden esteetön hytti 8202
Liikkuminen laivalla & hyvät uudistukset
Silja Symphonylla ja Silja Serenadella on helppo liikkua myös pyörätuolin kanssa. Laivassa on tilavat hissit, jotka sijaitsevat laivan molemmissa päissä. Hisseissä on näkövammaisia ajatellen ääni, joka ilmoittaa kerroksen. Yleisiä invavessoja löytyy kansilta 6, 7 ja 12. Laivan sydän, kannella 7 sijaitseva Promenade on tilava (paitsi promenadilla tapahtuvien esitysten aikaan) ja sen varrella olevat kaupat ovat viime vuosina tilavoituneet. Myös kannella 6 sijaitseva Tax Free Superstore on mielestäni ihanan avara ja hyllyvälit pääosin tilavat.
Silja Serenaden uudistuksen yhteydessä laivan keulassa sijaitsevasta yökerhosta tuli uusi Starlight-yökerho. Uudistus teki hyvää myös esteettömyydelle. Yökerhon yläkerrassa kannella 8, josta on parhaat näkymät lavalle, on aiempaa selkeästi enemmän esteettömiä pöytiä, sillä yksi baaritiskeistä on poistettu ja tilalle on tullut lisää pöytiä. Yökerhon sisustus on uusittu ja uusi ilme on todella kiva. Starlightin alakertaan tehtiin uudistettu Sea View -lounge, ihana paikka katsella merelle, joka toimii hyvin myös pyörätuolilla liikkuen. Kokolattiamatoista ei ole luovuttu ja niihin törmääkin kaikilla risteilijöillä ympäri maailman, oli kyseessä uusi tai vanha alus. Tätä perustellaan muun muassa laivan akustiikalla, jonka osalta matoille ei ole vielä löydetty korvaajaa. Kokolattiamatot ovat erityisesti manuaalipyörätuolin käyttäjille hankalia ja hidastavat kulkua, mutta onneksi uudet matot ovat sentään aiempaa kivemman näköisiä katsella. Uudistuksessa myös porraskäytäviin on saatu uudet kivat kuvat, joita voi ihailla, vaikka ei portaita kuljekaan.
Silja Serenaden uudistus teki Promenaden päässä sijaitsevasta pubista Sea Pubin. Valoa on enemmän ja jotenkin pubi tuntuu muutenkin avarammalta myös liikkumisen kannalta. Vastapainona on toki menetetty hämärää pubitunnelmaa. Sea Pubissa soittaa entiseen ja vielä toistaiseksi Silja Symphonyltä löytyvän Old Port Pubin tapaan trubaaduuri. Silja Serenadella emme ehtineet nauttia trubaduurin sävelistä, mutta menomatkalla Symphonylla nautimme täysillä. 13 kannen New York Club & Loungea ei tällä kertaa uudistettu, mutta se toimii hyvin esteettömyysnäkökulmasta ja tanssilattialle on ramppi.
Ruokaravintoloita laivalla riittää joka lähtöön. Kaikissa olen kokenut liikkumisen helpoksi. Silja Serenaden uudistuksen yhteydessä Fine Dining -ravintola Bon Vivant sai aivan uuden ilmeen, josta pidin todella paljon. Nautimme uudistuneessa Bon Vivantissa viiden ruokalajin illallisen, josta tuli sopivasti itsenäisyyspäivän juhlaillallisemme. Myös El Capitan -grilliravintolan ilme muuttui ja nimi vaihtui Grill Houseksi. Buffet-aamiaisella ilahduin tarjoilijoiden kysellessä tarvitsisinko apua ruuan ottamisessa sekä aivan erityisesti joulupukin ilmestyessä seuraksi riisipuurolle.
Laivan ulkokansia en hyödyntänyt joulukuussa, mutta kesäisin sinne pääsee myös pyörätuolilla Moonlight Promenaden kautta sekä kannen 12 peräaulasta. Lasten leikkialueelle Silja Landiin pääsee niin ikään pyörätuolilla. Sunflower Oasis -kylpyläosastolle pääsee, mutta saunoissa ei ole erityisemmin huomioitu esteettömyyttä ja porealtaisiin ei ole nostinta.
Muuta huomioitavaa
Tallink Siljalla turvallisuus on prioritetti. Varustamo on yhdessä Mutual Trust – Kaikki pelastetaan -projektin kanssa kouluttanut laivojen henkilökuntaa eri tavoin vammaisten henkilöiden evakuointiin hätätilanteissa. Hätätilanteista minulla ei onneksi ole kokemusta ja ajatukset niistä haluaa kitkeä laivalla viihtyessä mahdollisimman kauas mielestä. Ajatus siitä, että näitä asioita on oikeasti mietitty, antaa kuitenkin paljon turvaa. Hätätilanteita varten matkaa varatessa tai viimeistään laivan infossa kannattaa mainita mahdollisista erityistarpeista, jotta tarpeesi osataan huomioida mahdollisessa hätätilanteessa ja hyttiisi tiedetään tulla. Laivan neuvonta on muutenkin paikka, johon kannattaa olla kontaktissa kaikissa mahdollisissa matkan aikana tulevissa kysymyksissä tai esteettömyysongelmissa.
Ja vielä vinkki! Tallink Siljan Club One -kanta-asiakasohjelmaan kannattaa liittyä, sillä matkojen lisäksi jokainen laivalla tehty ostos kerryttää pistesaldoa ja pisteillä taas saa nopeastikin halvempia matkoja tai korotuksia parempiin hyttiluokkiin.
Ihania merimatkoja!
No Comments