Risteilystä Norjan vuonoille tulee monelle ensimmäisenä mieleen Norjan rannikkoa pohjoiseen saakka kulkeva Hurtigrutenin reitti ja sitä liikennöivät pienikokoiset Hurtigruten- ja Havila-varustamoiden laivat. Huikeisiin vuonomaisemiin pääsee kuitenkin toukokuulta lokakuulle myös isolla, viihdettä täynnä olevalla risteilyaluksella. Vietin kesäkuussa 2024 viikon MSC Euribian pohjoisen Euroopan risteilyllä avustajani Jennin kanssa. Risteilyn ostin tietenkin Risteilykeskukselta, josta saa parhaan palvelun ja hinnat. Lähdimme Kööpenhaminasta, jonne myös palasimme. Viikon aikana vietimme päivät Norjan Hellesyltissä, Moldessa ja Flåmissa sekä Saksan Kielissä. Säät eivät ihan olleet puolellamme ja näimme auringosta viikon aikana vain muutamien minuuttien mittaisia vilahduksia. Takuuaurinkoa toivovan kannattaakin suunnata risteilemään mieluummin Välimerelle tai Karibialle, vaikka toki nämäkin seudut voivat yllättää auringolla mihin aikaan vuodesta tahansa. Pilvisellä ja vähän sateisellakin säällä risteily näissä maisemissa kuitenkin ehdottomasti kannatti. Vasta vuoden vanha MSC Euribia -alus tarjosi upean tavan liikkua kohteesta toiseen. Risteily sopi hyvin myös esteettömään matkustamiseen ja pärjäsin sekä laivalla että kohteissa hyvin sähköpyörätuolillani. Tervetuloa tutustumaan niin laivaan kuin kohteisiin!
Lähtösatamana Kööpenhamina
MSC Euribian Pohjoisen Euroopan risteilyn voi aloittaa joko Tanskan pääkaupungista Kööpenhaminasta tai Saksan Kielistä. Meidänkin risteilyn matkustajista osa oli noussut laivaan jo lauantaina Kielissä ja me loput sunnuntaina Kööpenhaminassa. Vastaavasti seuraavana lauantaina, kun me Kööpenhaminan porukka vietimme viimeistä iltaa, Kielistä laivaan nousseet juhlistivat risteilyn ensimmäistä iltaa. Se hetki oli hämmentävä ja eksyneen oloiset tulokkaat hieman ärsyttivät, mutta siihen asti kahdella eri lähtösatamalla ei ollut merkitystä.
Kööpenhamina on Suomesta tuleville hyvä lähtösatama ja suosittelen sitä myös esteettömyyttä arvostaville. Kööpenhaminaan on Helsinki-Vantaalta useita ja hyvin kohtuuhintaisia lentovaihtoehtoja. Kaupunkiin on kuitenkin helppo matkata Suomesta myös maata ja meriä pitkin, sillä Tukholmasta on kätevä matkustaa junalla Kööpenhaminaan (tietoa Ruotsin junien esteettömyydestä Esteetön junamatkailu Euroopassa -artikkelissani). Tämä risteily on siis hyvä vaihtoehto myös heille, jotka eivät halua tai voi lentää, mutta haluavat silti kokea risteilyn isolla risteilijällä.
Kööpenhaminassa on erittäin toimiva ja yksi maailman esteettömimmistä metroista. Satamaa lähin metroasema on nimeltään Orientkaj. Se on sinisen M4-linjan pääteasema. Metrolla pääsee myös lentokentälle ja päärautatieasemalle. Lentokentän ja Orientkaj-aseman välillä metroa pitää vaihtaa kerran Kongens Nytorv -asemalla. Se oli hyvin helppoa. Rautatieasemalle pääsee metrolla ilman vaihtoa. Orientkaj-metroaseman ja sataman välillä on matkaa noin kolme kilometriä. Aivan metroaseman vierestä terminaalin ovelle kulkee kuitenkin bussi numero 25. Sen luiska oli meidän yrittäessä rikki, joten valitsimme niin ikään ihan läheltä metroasemaa kulkevan bussi 164:n. Se ei mennyt aivan terminaalin eteen, vaan kävelymatkaa jäi noin 500 metriä. Satamaan kulkee myös kävelytiet eli matkan voi halutessaan myös kävellä. Tuulisessa ja sateisessa säässä se vaihtoehto ei houkutellut yhtään. Risteilyä edeltävän yön vietimme Orientkaj-metroaseman vieressä sijaitsevassa kivassa, tyylikkäässä ja esteettömässä Comwell Copenhagen Portside -hotellissa.
MSC Euribia
Euribia on yksi italialaisen MSC-risteilyvarustamon uusimmista ja ympäristöystävällisimmistä risteilylaivoista. Se aloitti matkansa kesäkuussa 2023 ja itseasiassa meidän risteilyllä juhlittiin Euribian 1-vuotissyntymäpäivää. MSC Euribia kulkee nesteytetyllä maakaasulla (LNG). Laivan jätevesi käsitellään laivan omilla moderneilla puhdistusjärjestelmillä, laivan runko on käsitelty likaantumisenestomaalilla, vedenalaista äänisaastetta pyritään vähentämään underwater radiated noise management -järjestelmällä ja laivalla on käytössä muun muassa energiatehokas ilmanvaihto- sekä lämmitysjärjestelmä. Laivan kylkeen kirjattu #savethesea tuntui silti vähän valheelliselta.
Matkustajia MSC Euribialle mahtuu noin 6300 ja henkilökuntaa on 1710. Kyseessä on siis erittäin iso alus. Matkustajat olivat pääosin eurooppalaisia. Eniten taisi olla italialaisia, espanjalaisia ja saksalaisia. Kielten sekamelska oli siis hieman erilainen kuin monilla muilla risteilyillä, mikä näkyi myös esimerkiksi buffet-ravintolan erittäin kovana volyymitasona. Tämä laiva sopii hyvin myös suomalaisille, joiden kielitaito ei ole super, sillä henkilökunta on tottunut heikkoon englannin kielen taitoon ja hisseissä ei höpötellä kanssamatkustajien kanssa samaan tapaan kuin yhdysvaltalaisilla aluksilla. Henkilökunnan jäsenet olivat eri puolilta maailmaa ja he puhuivat englantia. Mikään ikäluokka ei erityisemmin korostunut, vaan laivalla näkyi kaiken ikäisiä.
Ohjelmaa laivalla oli paljon ja se oli monipuolista. Hyttiin ei jaettu perinteistä paperista päivän ohjelmaa, vaan ohjelma oli nähtävillä MSC for Me -sovelluksessa. Sovelluksessa tehtiin myös lähtöselvitys, siellä näkyi päivän ruokalistat ja siellä sai tehtyä pöytävaraukset ravintoloihin.
Esteetön hytti
MSC Euribialla on kaiken kaikkiaan 2420 hyttiä. Niistä on tietojeni mukaan esteettömiä 58: 25 sisähyttiä, 32 parvekehyttiä ja yksi Deluxe Sviitti. Esteettömät hytit ovat suosittuja ja kun me varasimme kesäkuun risteilyä tammikuussa, jäljellä oli enää sisähyttejä. Sisähyttimme 13142 kannella 13 osoittautui kuitenkin oikein hyväksi valinnaksi. Nukuimme molemmat erityisen hyvin, sillä hytti oli öisin ihanan pimeä ja todella hiljainen. Laivalla on paljon ikkunapinta-alaa ja ulkotiloja, joten hyttiin ei niitä kaivannut. Parvekkeella ei olisi tarennut kovinkaan paljoa nautiskella. Hytti sijaitsi näköalahissin vieressä, eikä isommille hisseillekään ollut pitkä matka. Hyttikäytävät olivat muiden laivojen tapaan kapeita erityisesti silloin, kun siivouskärryt olivat käytävällä.
Olin etukäteen lukenut MSC:n esteettömien hyttien olevan pienempiä kuin esimerkiksi Royal Caribbeanilla ja jännitin asiaa vähän etukäteen. Hyttimme oli kuitenkin meille oikein hyvä. Pyysimme hyttisiivoojaamme laittamaan alunperin parisängyksi pedatut sängyt erilleen ja käänsimme toisen seinää vasten, jolloin saimme paljon lisätilaa. Sängyn korkeus oli 60 cm. Hytissä oli lisäksi muun muassa pöytä, kaappitilaa, TV, jääkaappi ja vedenkeitin, mutta ei pienen rahin lisäksi muita istuimia. Kylpyhuone oli tilava. WC-istuimen toisella puolella ja sen takana oli seinässä kiinni oleva vaakatukikaide. Wc-istuimen korkeus oli 47 cm. Minä olisin tarvinnut tyhjää tilaa mieluummin wc-istuimen toiselle puolelle, mutta MSC:llä ei näe esteettömien hyttien pohjapiirrustuksia nettisivuilta. Pärjäsimme kuitenkin näinkin ja hyödynsin paljon yleisten tilojen esteettömiä vessoja. Alla olevalla videolla esittelen hyttimme.
Laivan sisätilat, hissit ja esteettömät wc:t
MSC Euribia on upea ja täynnä mahdollisuuksia. Laivan sisätilat ovat avarat, mutta meripäivinä kieltämättä suuri matkustajamäärä aiheutti paikoin ruuhkan tuntua, sillä ulkotiloja ei voinut hyödyntää samalla tavoin kuin lämpimissä risteilykohteissa. Laivalla on oikeastaan kaksi sydäntä: kannella 6 sijaitseva kävelykatu Galleria Euribia sekä kannella 5 sijaitseva Infinity Atrium. Galleria Euribia -alueella oli usein iltaisin juhlia ja juhlameininki tällä laivalla todella osattiin. Kävelykadun kupolimaisen LED-näytöistä koostuvan katon kuviointi ja äänimaailma vaihtui tilaisuuden ja vuorokauden ajan mukaan. Se oli upea! Kävelykadun varrella oli myös kauppoja, kahviloita, baareja ja ravintoloita. Infinity Atriumin kristalliportaat, kimallus ja live-musiikki taas hurmasivat tyylikkyydellään. Infinity Atriumin yhteydessä sijaitsi myös laivan Guest Relation Desk eli asiakaspalvelu.
Yksi suosikkipaikoistani laivalla oli kannen 7 perällä sijaitseva Carousel Lounge, jonne kuljettiin tyylikkään Casinon poikki. Carousel Loungen koko seinän kokoisista ikkunoista oli päivisin ihana katsella merta ja ympärillä avautuvia vuonoja. Iltaisin siellä viihdytti muun muassa laivan Big Band -orkesteri vierailevine tähtineen. Iltaviihdettä oli joka ilta myös Delphi Theater -teatterissa kannen 5 keulassa. Keskitasanteelle mahtui paljon pyörätuoleja ja avustajalle tuotiin irtotuoli viereen. MSC-varustamon viihdetarjonnan ei sanota yltävän samalle tasolle kuin monilla muilla varustamoilla. Totta onkin, ettei siellä ole esimerkiksi Broadway-musikaaleja, kuten Royal Caribbeanin isoilla laivoilla ja viihteestä vastaavat pääasiassa laivan omat laulajat ja tanssijat ilman vierailevia tähtiä. Me kuitenkin pidimme laivan tanssijoiden ja laulajien tarjoamasta viihteestä hyvinkin paljon niinä iltoina, kun esityksissä olimme ja veikkaan, että uudemmilla laivoilla taso on parempi kuin vanhemmilla laivoilla.
Kannella 16 sijaitsee laivan sisätiloissa sijaitseva urheilu- ja pelimaailma. Siellä on muun muassa Formula 1 -simulaattori, keilarata, interaktiivinen elokuvateatteri ja paljon erilaisia videopelejä. Tällaiset aktiviteetit ovat MSC:llä lisämaksullisia. Esimerkiksi Formula-simulaattori olisi maksanut 11 euroa/kerta ja puolen tunnin sessio keilaradalla 25 euroa. Saatavilla oli myös erilaisia aktiviteettipaketteja. Esteettömyyttä ei oltu huomioitu ja esimerkiksi keilaradalle oli portaat. Lasten ja nuorten tilat sijaitsivat kannella 17 ja tiloihin oli esteetön kulku.
Laivan molemmissa päissä on useita tilavia hissejä, jotka toimivat erinomaisesti. Hissin ulkopuolella valitaan kerros, johon haluaa mennä, eikä hississä enää tarvitse painaa nappulaa. Näyttö kertoo mihin hisseistä tulee mennä. Ruuhkaa ei pääse syntymään samalla tavalla kuin perinteisissä hisseissä, kun samaan aikaan hissiä odottavat ihmiset jakaantuvat eri hisseihin. Minulle tämä oli myös tosi esteetön ratkaisu, kun ei tarvinnut miettiä yllänkö hissin sisällä valitsemaan kerroksen. Laivan keskivaiheilla on kaksi lasiseinäistä näköalahissiä, joissa on perinteinen kerroksen valinta.
Esteettömiä vessoja on lähes kaikkien tavallisten vessojen yhteydessä, yleensä tilava koppi naisten ja miesten wc-tilojen sisällä. Muutamaan erilliseen sukupuolineutraaliin esteettömään wc-tilaan törmäsin, muun muassa Buffet-ravintolan yhteydessä kannella 15. Wc:n asettelu vaihtelee sen osalta kummalla puolela wc-istuinta on tyhjää tilaa. Kannattaa siis jatkaa etsimistä, jos asialla on väliä ja heti ei tärppää oikein. Yleisissä wc-tiloissa tukikaide on hytin tavoin seinässä toisella puolella wc-istuinta ja wc-istuimen takana. Yleisten vessojen ovet avautuvat automaattisesti heilauttamalla kättä liiketunnistimen edessä.
Laivan ulkotilat ja allasalueet
Ulkotilat eivät päässeet kylmällä ja sateisella säällä oikeuksiinsa ja joskus olisikin kiva kokea tämä tai samanlainen alus lämpimillä merillä. Kansi 15 on laivan pääallaskansi. Siellä sijaitsee Horizon Pool, jonka ympäristö täyttyisi lämpimällä säällä aurinkotuoleista. Allasalueella on luonnollisesti myös allasbaari. Iso screeni mahdollistaa muun muassa ulkoilmaelokuvat. Altaan ympärille keskittyvät hyvällä säällä laivan aktiviteetit ja live-musiikki. Toinen kannen allasalueista, Bamboo Pool, on katettu. Tuo alue on lämmin ja siellä olikin ihana katsella merelle myös viileällä ja sateisella säällä.
Kannelta 16 voi katsella alas kannelle 15. Siellä kulkee myös kävelyrata. Kannen 16 perällä on pieni ja näyttävä Horizon Pool -uima-allas, josta avautuu täydellinen näköala merelle. Tuo allas ei meidän risteilyllä ollut säiden vuoksi käytössä. Porealtaita on uima-altaiden yhteydessä ja kaikkiaan niitä löytyy laivalta 9. Valitettavasti yhteenkään laivan uima-altaista tai porealtaista ei ole allasnostinta ja myös portaat ovat liikuntarajoitteiselle hankalat. Kannella 17 sijaitsee lisämaksullinen Ocean Cay -vesipuisto, jossa on useita vesiliukumäkiä ja lasten Aqua Play -alue. Vesipuiston yhteydessä on myös seikkailurata, jossa kiipeillään köysien varassa. Vesipuiston alueelle on kulku vain portaita pitkin tai ainakaan en etsinnästä huolimatta löytänyt hissiä.
Ruoka ja juoma
MSC Euribialla on kaikkiaan 10 ravintolaa. Risteilyn hintaan kuuluvia ravintoloita on buffet-ravintola Marketplace sekä Á la Carte -ravintolat Green Orchid, Aurora Borealis, Colorado River ja Il Campo. Neljässä viimeisimmässä oli kaikissa sama, päivittäin vaihtuva lista ja jokaiselle määriteltiin ravintola, jossa Á la Carte -illalliset nautittiin. Me söimme illalliset yhtä buffet-illallista lukuun ottamatta Green Orchid -ravintolassa kannella 5. Meillä oli ihana pöytä, josta näkyi läheisen ikkunan takana vaihtuvat maisemat. Meillä oli tavallaan kahden hengen pöytä, mutta viereiseen pöytään oli käytännössä vain sormen mentävä rako. Siihen ei kuitenkaan tullut ketään. Á la Carte -ravintolassa valitaan listalta kolme ruokalajia. Meillä ei ollut juomapakettia, joten ostimme juomat erikseen. MSC:llä juomapaketit olisivat moneen muuhun varustamoon nähden hyvän hintaisia silloin, kun ne ostaa varauksen yhteydessä. Ruoka oli oikein hyvää. Joinakin iltoina annokset olivat pienikokoisia, mutta koskaan emme poistuneet nälkäisinä. Palvelu oli tässä ravintolassa niin kuin kaikissa muissakin erinomaista ja meillä oli aina samat ihanat tarjoilijat.
Aamiaisen nautimme muutamana aamuna Á la carte -ravintolassa ja muutoin Marketplace Buffet -ravintolassa. Á la carte -aamiaisen hyvä puoli on se, että pöytään ohjataan ja valinnat tehdään listalta. Buffetissa on runsaampi valikoima ja pidemmät aukioloajat, mutta pöytää piti usein etsiä ja ravintola oli usein todella hälyinen ja ruuhkainen. Sama ongelma toistui lounaalla, mutta aina ennen pitkää pöytä löytyi. Osa pöydistä on merkitty pyörätuolisymbolilla, mutta joko niissä istui liikuntarajoitteinen henkilö tai joku vain, joka ei ollut löytänyt tilaa muualta. Marketplacessa on myös ulkopöytiä, jonne ehdottomasti suuntaisin lämpimällä säällä. Valikoima lounaalla ja illallisella oli aina hyvä. Linjasto oli melko korkealla ja ruokia esittelevät kyltit ylhäällä, joten pyörätuolista oli vaikea nähdä valikoimaa ilman, että nostin sähköpyörätuolini hissin ylös. MSC:llä on ravintoloissaan myös erinomaiset pizzat! Miinus jäätelön puuttesta jälkiruokana buffetissa. Suuri jäätelövalikoima löytyi kyllä kävelykadun lisämaksullisesta jäätelöbaarista ja myös Á la carte -ravintoloissa sitä oli aina vaihtoehtona.
Erikoisravintoloista testasimme mexicolaisen Hola! Tacos & Cantinan. Nautimme ravintolassa lounaan ja se oli tosi hyvä valinta. Hinta-laatusuhde oli oikein mainio. Hintaan 17,99 e olisi voinut tilata listalta mitä tahansa. Me emme halunneet niin paljoa, joten halvemmaksi tuli valita vain muutama annos. Tosi herkullista! Tein pöytävarauksen sovelluksessa, mutta se kannattaa tehdä paikan päällä, koska puolet ravintolan pöydistä on korkeita ja sovelluksesta varattaessa ravintola ei saa tietoa pyörätuolista ja varaukselle voidaan siis laittaa korkea pöytä.
Juomaa saa laivan lukuisista baareista ja loungeista. Monien suosikkipaikka oli kannella 18 sijaitseva Sky Lounge, josta avautui näköala laivan allaskannelle ja merelle. Suosittelen lämpimästi myös Helios Wine Maker -viinibaaria kannella 6. Me osallistuimme 20 euron arvoiseen Wine flight -viininmaisteluun. Siinä valittiin rypälelajike, jonka jälkeen sommelieeri valitsi kolme tuon rypäleen viiniä maisteltavaksi. Maistelu suoritettiin interaktiviisen pöydän ääressä. Pöydän avulla pystyi sukeltamaan suoraan kunkin maisteltavan viinin viinitilalle ja tutustumaan viiniin tarkemmin. Tosi kiva kokemus!
Kohdesatamat
Jokaisesta kohdesatamasta voisi kirjoittaa omankin juttunsa, mutta tiivistän pääkohdat jokaisesta. Kaikissa satamissa laiva kiinnittyi laituriin ja laivasta poistuttiin siltaa pitkin, mikä mahdollisti esteettömän poistumisen laivasta. Kaikissa kolmessa Norjan kohteessa tultiin myös keskelle kaikkea eli laivasta ei tarvinnut kulkea pitkälle päästäkseen keskustaan. Saksan Kielissä laiva tuli teollisuussatamaan ja kaupunkiin pääsi laivayhtiön järjestämällä Shuttle Bussilla, jonka meno-paluu maksoi muistaakseni 15 e /hlö. Bussit olivat matalalattiaisia ja niissä oli lattiasta nouseva luiska. Bussille päästäkseen piti satama-alueella kulkea kuitenkin muutama sata metri pääosin katettua kulkuväylää.
MSC:n esteettömien retkien politiikka vaikutti epäselvältä. Retkioppaassa osa retkistä on merkitty esteettömiksi, mutta kuitenkin näissäkin pitäisi kuulemma pystyä nousta portaat bussiin. Satamissa kuitenkin näkyi myös esteettömiä retkibusseja. En siis luottaisi, että ainakaan enää laivalta onnistuu esteettömän retken varaaminen, mutta ehkä etukäteen varaamalla voisi järjestyä. Nämä kohteet soveltuivat kuitenkin omatoimiseen tutkimiseen ja sekä Norjassa että Saksassa on otettu esteettömyys hyvin huomioon.
Hellesylt, Norja
Risteilyn ensimmäinen satama oli Norjan vuonojen keskellä sijaitseva pieni, vain noin 250 asukkaan Hellesylt. Aamulla herätessämme olimme yhtäkkiä upeiden vuonojen keskellä. Hellesyltistä lähtiessä kannattaa olla ulkona tai ikkunan ääressä, sillä maisemat häikäisevät! Kylä on hyvin pieni. Siellä on pieni kauppa, kirkko, pizzeria, vesiputous ja mielettömät maisemat. Sieltä kuitenkin kannattaa lähteä katsomaan vuonoja myös lähempää. Me päädyimme Fjord X:n autolautalle matkalle kohti Geirangeria. Lautta lähti ihan laivamme läheltä. Matka kesti yhteen suuntaan 75 minuuttia ja menimme sen ees taas poistumatta välillä lautasta. Paremalla säällä olisi Geirangerin pikkuisen kylän voinut katsastaa samalla. Matkalla näimme muun muassa alueen kuuluisan Seven Sisters -vesiputouksen. Laivaan oli jyrkät portaat ja niissä porrashissi. Hetken kesti ennen kuin se saatiin toimimaan ja korkean paikan kammoisille en suosittele, mutta toimi! Laivan sisälle pääsi jyrkkää kynnysluiskaa pitkin. Sisällä oli pieni kahvio, jossa paistettiin muun muassa vohveleita. Porrashissin kanssa sählätessä meille unohdettiin lopulta myydä liput, joten menimme vahingossa pummilla. Henkilökunta oli super-ystävällistä, joukossa myös suomea puhuva virolainen mies.
Molde Fjord, Norja
Hellesyltin jälkeen Molde tuntui jättiläiseltä, sillä siellä on noin 30 000 asukasta. Molde sijaitsee Romsdalsfjorden -vuonon rannalla lähellä Norjan rannikkoa. Sitä ympäröivät lumihuippuiset vuonot ja maisema oli erilainen kuin edellisenä päivänä Hellesyltissä. Moldessa laiva tulee aivan keskustaan ja sen katuja on helppo kulkea myös pyörätuolilla ainakin, jos pysyttelee rannan tuntumassa. Kaupungissa on korkeusvaihteluita ja kaupungin sisäosiin mentäessä mäkiä. Moldessa on hyvät mahdollisuudet shoppailuun ja kahviloissa tunnelmointiin. Hyvällä säällä rannassa olisi varmasti viihtyisää. Molde Taxilla on myös esteettömiä takseja ja yksi vaihtoehto on tehdä taksilla nähtävyyskierros, muun muassa kaupungin yläpuolella olevalle näköalapaikalle Vardenille (jonne voi myös vaeltaa, mutta reitti ei ole esteetön). Me kuljeskelimme kaupungilla ja päädyimme vierailulle Romsdalsmuseet-museoon, johon oli kävelymatka satamasta. Museo oli esteetön, avustaja pääsi maksutta ja minä alennettuun hintaan.
Flåm (Flaam), Norja
Risteilyteksteissä puhuttiin Flaamista, mutta norjaksi kylä on Flåm. Se sijaitsee Sogne-vuonosta pistävän Aurlandinvuonon perukassa ja oli vielä 1980-luvulla lähes tiettömien taipaleiden takana. Nyt sen ovat löytäneet muutkin kuin risteilymatkustajat, sillä kylässä on muun muassa leirintäalue. Flåm on kuuluisa yhdestä maailman jyrkkimmäksi ja kauneimmaksi tituleeratusta junareitistä, joka kulkee Flåmin ja Myrdalin välillä. 20 kilometrin mittaisella junamatkalla tehdään välipysähdys Kjosfossen-vesiputouksella. Heräsin asiaan liian myöhään ja liput meidän vierailupäivän junaan olivat jo menneet. Kävimme vielä asemalla kysymässä ja junassa on kuulemma pari pyörätuolipaikkaa. Edestakaisen junamatkan voi ostaa Norway’s best -sivustolla, jossa valittavana on myös pyörätuolipaikka. Flåmissa voi lähteä myös risteilylle vuonoille erityisen esteettömällä ja modernilla The Fjords -yhtiön lautalla. Tai sitten tehdä kuten me teimme ja vain kuljeskella päämäärättömästi ja nousta houkuttelevaa tietä pitkin ylöspäin. Flåm oli suosikkimme näistä kohteista ja se kannattaa sisällyttää risteilyyn. Sieltä lähtiessä on myös risteilyn parhaat maisemat laivalta katsottuna!
Kiel, Saksa
Kielissä satoi niin rankasti, että mietimme iltapäivään saakka poistummeko laivasta ollenkaan. Lopulta päätimme lähteä. Yhteysbussilla keskustaan kesti reilun vartin. Bussi jätti rautatieaseman viereen, josta oli lyhyt matka kiitää läheiseen ostoskeskukseen ennen seuraavan kaatosadekuuron tuloa. Otimme ilon irti saksalaisista kaupoista ja sateen taukoessa pyörähdimme hetken ulkona. Kielin visiitti jäi kuitenkin tällä kertaa alle kahden tunnin mittaiseksi. Kiel on pieni kaupunki, jossa varmasti olisi kiva harhailla, mutta jos enemmän haluaa, kannattanee suunnata junalla esimerkiksi 70 kilometrin päässä sijaitsevaan Lyypekkiin. Laivayhtiön retkiä tehdään myös noin 100 kilometrin päässä sijaitsevaan Hampuriin. Oma suositukseni on keskittää Kieliin ostoksia ja hyvällä säällä Biergartenissa oluella istuskelua.
Risteilyn hinta ja loppuajatukset
MSC Euribia risteilee Norjassa tänä vuonna vielä lokakuun alkuun saakka ja ensi vuonna toukokuusta alkaen. Tämä meidän kokema kesäkuun viikko samoilla kohteilla ensi kesäkuussa (8.6.2025 lähdöllä) on Risteilykeskuksessa tällä hetkellä myynnissä hintaan 1193 e/hlö sisähytissä (löytyy, kun hakee kohteella Pohjois-Eurooppa). Hinta vaihtelee hyttityypin, matkustajamäärän ja ajankohdan mukaan. Hintaan sisältyy hytin lisäksi kaikki ruokailut ja laivan monipuolinen ohjelma ja viihde tiettyjä lisämaksullisia aktiviteetteja lukuun ottamatta. Talvikauden MSC Euribia risteilee Dubaista ja Abu Dhabista. Vinkki! Jos olet jonkun muun kansainvälisen risteilyvarustamon kanta-asiakas, siirryt MSC:llä suoraan vastaavalle tasolle liittyessäsi jäseneksi, vaikka olisit ensimmäistä kertaa MSC:llä.
Olen risteillyt useiden eri risteilyvarustamoiden laivoilla ja MSC ei poikennut näistä merkittävästi. Esteettömyys laivassa ei yksityiskohtien osalta yltänyt samalle tasolle kuin yhdysvaltalaisilla varustamoilla, kuten Royal Caribbeanin ja Celebrity Cruisesin laivoilla. Se onkin ehkä enemmän eurooppalainen tapa ajatella, että ihan kaikkialle ei sentään tarvitse esteettömästi päästä… Perusasiat olivat kunnossa, ovet avautuivat automaattisesti ja laivalla oli tilaa liikkua, mutta esimerkiksi allasnostinten puuttuminen harmittaisi lämpimässä kohteessa. Laivan henkilökunnan jäsenet muun muassa Guest Relation -tiskillä tai retkimyynnissä eivät tuntuneet aina olevan tietoisia esteettömyyskysymyksistä. Oletan, että vanhemmilla MSC:n laivoilla tilanne on huonompi ja tällä varustamolla suosisin esteettömyyttä tarvitsevana uudempia laivoja. Tämä on kuitenkin vain oma tuntumani, enkä ole risteillyt MSC:n vanhemmilla laivoilla. Isolla laivalla etäisyydet ovat pitkiä, joten suosittelen ottamaan mukaan apuvälineen, mikäli kävely on haastaavaa.
Palvelu laivalla oli perushyvää, mutta ei toki niin henkilökohtaista kuin pienemmillä laivoilla. Tunnelma laivalla oli hyvin rento ja suomalaisena joukkoon solahti helposti. Viikkoon mahtui tosi monta wow-hetkeä ja ensimmäistä kertaa risteileville vielä varmasti paljon enemmänkin. Paikoin laivalla oli ruuhkan tuntua erityisesti buffet-ravintolassa, mutta se saattoi johtua kulttuurieroista, sillä esimerkiksi italialaiset ja espanjalaiset tuntuivat olevan huonoja odottamaan vuoroaan. Laivalta oli helppo löytää omat suosikkijutut ja kohteet olivat huikean kauniita. MSC Euribia on siisti, tyylikäs ja kertakaikkisen upea laiva. Voin todellakin suositella!
4 Comments
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
26.8.2024 at 10:53Vitsit, tuo kuulostaa kyllä hienolta risteilyltä. Norja on käsittämättömän upea maa maisemiltaan!
Sanna Kalmari
1.9.2024 at 10:24Norja on kyllä sellainen, että ei voi kuin huokailla ihastuksesta!
H-L Kaiho
31.8.2024 at 09:26Olipas mielenkiintoinen arvostelu! Liikun myös sähköpyörätuolilla, ja me olimme äitini kanssa viime kesänä MSC Fantasian kyydissä kaksi viikkoa, Itämeren kierroksen ja Norjan kierroksen. Matka alkoi ja päättyi Helsinkiin. Laivalla matalalla jalkojenliotusaltaalla pääsi ihan penkin viereen, minkä yli jalat pystyi heittämään altaaseen, mutta kaikki muut altaat olivat tätäkin esteellisempiä. Meillä oli teidän hyttiänne isompi parvekkeellinen esteetön hytti, myös parvekkeelle pääsy oli esteetön ja parvekkeella mahtui hyvin liikkumaan sähkärillä. Kaikkiin satamiin ei ollut esteetöntä pääsyä, koska joissain kohteissa isolla laivalla ei päässyt laituriin kiinni ja tällöin matkustajat kuljetettiin rantaan yhteysaluksella, johon ei päässyt pyörätuolilla. Useimpiin kohteisiin pääsi kuitenkin sähkärillä. Laivallakin oli kuitenkin niin paljon nähtävää, että muutama laivaläivä maakrapupäivien lisäksi ei haitannut.
Jos minua jokin asia mietitytti ennen matkaa, matkan aikana ja matkan jälkeen, niin se oli turvallisuus hätätilanteessa. Jäimme turvallisuustiedotustilaisuudessa muusta ryhmästä jälkeen, koska jouduimme käyttämään hissiä muiden käyttäessä portaita. Hissiä ei tietenkään voi kuitenkaan käyttää esim tulipalon sattuessa, eikä ainakaan meidän tietoon annettu, onko laivassa portaiden läheisyydessä mitään apuvälineitä liikuntavammaisen kuljettamiseen portaita pitkin, auttaako henkilökunta siinä ym.
Kaiken kaikkiaan matka oli aivan huippu kokemus. Kohteesta toiseen siirtyminen kävi laivan kyydissä uskomattoman helposti. Luksusta oli myös se, ettei matkatavaroita ja apuvälineitä tarvinnut pakata kohteesta toiseen siirryttäessä kuten yleensä reissussa, vaan kaikki pysyi koko matkan mukavasti omassa hytissä! Iso plussa myös todella mukavalle ja palvelualttiille henkilökunnalle, joka kuljetti ison tavaramäärämme (viisi matkalaukkua, manuaalipyörätuoli, rollaattori, kyynärsauvat) satamasta hyttiin ja jälleen kotiin palatessa satamaan. Tämä todella teki matkasta aidosti esteettömän! Hyvä tiedotus ennen matkaa oli kuitenkin tehtävä: mm. sähköpyörätuolin mitat, paino ja akkujen tyyppi täytyi ilmoittaa erityistarve-kaavakkeella.
Sanna Kalmari
1.9.2024 at 10:24Hei! Kiitos tosi kovasti, että jaoit oman kokemuksesi – tosi mielenkiintoista kuulla! Ja hyvä tietää, että myös MSC Fantasialla kaikki toimi. Tuo helppous on yksi niistä asioista, joita risteilyissä rakastan. Yhdellä reissulla näkee paljon ilman, että tavaroita tarvitsee roudata paikasta toiseen ja maista on aina ihana palata toimivaan hyttiin. Toivottavasti risteilyt mahdollistavat huippureissuja jatkossakin!