Valikko
Hotellit ulkomailla / Ruotsi

Shoppailuviikonloppu Tukholmassa

Aurinko pilkahteli pilvien välistä, kun Silja Symphony saapui lauantaiaamuna Tukholmaan, Värtahamnenin uudistettuun satamaan. Edessä oli kaksi päivää tyttöjen kesken shoppailua pääasiassa pohjoismaiden suurimmassa Mall of Scandinavia -ostoskeskuksessa ja yksi yö sen vieressä sijaitsevassa Quality Hotel Friendsissä. Mukanani matkusti avustajani lisäksi 13-vuotias veljentyttöni ja Tukholmassa seuraamme liittyi siellä asuva siskoni ja hänen 8-vuotias tyttärensä. Tunnelma innostunut, Tukholma kutsuva – siinä lähtökohdat shoppailuviikonlopulle Tukholmassa tammikuun viimeisenä viikonloppuna.

Värtahamnin viime kesäkuussa avattu terminaali kiiltelee vielä uutuuttaan. Se on viihtyisä, tilava ja helppokulkuinen. Parasta on, ettei hissiä tarvita, vaan loivia ramppeja pitkin voi lasketella ulos asti. Kävelymatka Gärdetin tunnelbana-asemalle on kuitenkin hieman pidentynyt ja jonkin matkaa täytyy kulkea katettua siltaa pitkin ennen kuin pääsee samaan kohtaan, josta edellisestä terminaalista mentiin ulos. Olisikohan matkaa yhteensä nyt noin kilometri. Toinen laiva tuli satamaan kanssamme suunnilleen samaan aikaan ja kulkijoita tunnelbanalle riitti. Mahduimme kuitenkin heti ensimmäiseen saapuneeseen junaan, jolla matkasimme T-Centralenille. T-Centralenin päässä vaunun ja laiturin väliin jäi väli, jonka halusin peittää rampillani. Voi olla, että rampin mukanaolo tekee minusta vähän varovaisemman, ennen olisin laittanut silmät kiinni ja mennyt vain. Hissijonossa vierähti jälleen tovi, mutta suorin hissi toimi, mikä ei koskaan ole Tukholman metroasemilla itsestäänselvää. Veimme matkalaukut säilöön Åhlens-tavaratalon matkalaukkulokeroihin. Toisessa kerroksessa sijaitsevan turisti-infon yhteydessä olevat lokerot ovat edullisempia kuin esimerkiksi rautatieaseman vastaavat. 350 kruunua (eli noin 3,7 €) maksavaan medium-kokoiseen lokeroon mahtui kaksi pientä matkalaukkua. Samalla hinnalla voi käyttää vieressä sijaitsevia muuten lisämaksullisia vessoja ja puhelimen latauspisteitä.

Laukuista päästyämme kiertelimme jonkin aikaa keskustassa, sillä siskoni ja hänen tytär pääsivät liittymään seuraamme vasta kolmen jälkeen. Kävimme Galleria -ostoskeskuksessa, jossa sijaitsee keskustan ainoa Hollister-liike. Lounasta nautimme Östermalmilla sijaitsevassa thaimaalaisessa Koh Phangan -ravintolassa. Muistatteko kun pari vuotta sitten vierailin samaisessa ravintolassa Södermalmilla palmujen ja neonvalojen välkkeessä ja kenties siitä syystä innostuin matkaamaan ensi kertaa myöhemmin samana vuonna Thaimaahan? Ruoka oli Östermalmin ravintolassa ihan yhtä hyvää, mutta tunnelma ei yltänyt ihan samalle tasolle. Se saattoi johtua siitä, että pöytämme oli lähellä ikkunaa, josta tuli päivänvaloa pilaamaan överiä tropiikkitunnelmaa. Pyörätuolilla pääsi hyvin sisään.

Iltapäivällä jatkoimme matkaa Solnassa, noin viiden kilometrin päässä keskustasta, sijaitsevaan Mall of Scandinavia -ostoskeskukseen. Haimme laukkumme säilöstä ja suuntasimme T-Centralenin tunnelbana-aseman kautta Stockholm Central -rautatieasemalta lähteneeseen pendeltåg-junaan eli lähijunaan. Jos olisimme tulleet suoraan tunnelbanasta, olisimme jatkaneet metrovaunusta tultuamme suoraan Stockholm Central ja pendeltåg -kylttien suuntaan. Nyt keskustavisiittimme aiheutti muutaman ylimääräisen mutkan ja hissijonon (jälkeenpäin ajateltuna olisi kannattanut kulkea asemalle ulkokautta). Solnaan pääsee periaatteessa kätevästi. Junat 36 ja 38 lähtevät Stockholm Central -asemalta ja pysähtyvät Solnassa. Kertalippu maksaa noin 4,6 euroa. Jos suuntaat paikalle suoraan satamasta, voit käyttää samaa lippua sekä tunnelbana-matkaan että junamatkaan, sillä se on voimassa 70 minuuttia. Pyörätuolinkäyttäjä ja avustaja maksavat normaalin lipun hinnan. Lippuja voi ostaa jo laivasta, asemien automaateista (käy myös kortti) tai vaikka sieltä Åhlensin turisti-infosta. Se periaatteessa helppo matka muuttui vähän vaikeammaksi perinteiseen tapaan hissirikkojen vuoksi. Junamme lähti laiturilta 15. Tuolle laiturille vievä suora hissi oli rikki. Meitä neuvottiin menemään viereiselle raiteelle ylös, kulkemaan sen toiseen päähän, menemään sillä hissillä alas ja vaihtamalla siellä meidän raiteelle vievälle hissille. Menimme ylös, kuljimme toiseen päähän, mutta se hissi oli rikki. Ei muuta kuin takaisin ja taas seuraavan raiteen hissille jne. Saimme lopulta henkilökunnan jäsenen meitä saattamaan ja tilannetta pahoittelemaan, mutta ylimääräistä aikaa kului paljon. Matkalipun hinnan voi kuulemma hakea takaisin, jos tällaisten viivästysten takia matka-aika venyy yli 20 minuutin siitä, mitä alunperin oli ajatellut. Ennen kaikkea neuvoisin varaamaan aikaa Tukholman julkisissa liikkumiseen reippaasti. Aina olen lopulta päässyt, mutta vaikka hissit toimisivatkin, aikaa menee niiden jonottamiseen. Palatessamme Solnasta Gärdetin tunnelbana-asemalle satamaan, reittiopas arvioi matka-ajaksi 20 minuuttia. Tämä toimii heillä, jotka eivät käytä hissejä, minä varasin onneksi 50 minuuttia, sillä se meillä meni, vaikka hissit sillä kertaa toimivatkin. Junaan mennessä käytin ramppiani. Keskustan päässä laituri ja juna olivat samalla korkeudella, mutta väliä jäi jonkin verran. Solnan päässä juna oli noin 15 cm laituria korkeammalla. Manuaalipyörätuolin kanssa pääsee, sähkärillä vähän hankala, sillä korkeuden lisäksi jää jonkin verran väliä. Asemalta saa etukäteisilmoituksella apua. Pahoittelen, etten saanut kuvaa, sillä seuralaisteni kädet täyttyivät matkalaukuista ja rampistani ja itselläni kylmät kädet eivät kyenneet kuvaukseen. Nämä junaan tai metroon menotilanteet ovat myös hyvin nopeita.

Solnan asemalta ylös noustua näkee jo korkean, palloikkunoiden korostaman Quality Hotel Friendsin. Me kuljimme sitä kohti ostoskeskuksen läpi. Hotelli sijaitsee paitsi Mall of Scandinavian myös aivan Friends Arenan vieressä. Areenalla järjestetään paljon konsertteja ja isoja tapahtumia. Hotelli on viihtyisä  ja usein keskustan hotelleja edullisempi (nyt viikonloppuyö noin 100 euroa/kahden hengen huone hotellissa maksettuna, ennakkohinta olisi ollut jonkin verran edullisempi). Heti hotellin kotisivujen etusivulla löytyy linkki esteettömyystietoihin. Hotellissa on 31 invahuonetta, joista 13 soveltuu sähköpyörätuolin käyttäjille. En osaa sanoa mitä eroa näillä on. Meidän kahden hengen huone oli todella tilava sekä itse huoneen että kylpyhuoneen osalta. Kylpyhuoneen suihkuseinä taittui molempiin suuntiin. Korkean lavuaarin olisin vaihtanut pois. Loppuseurueellamme oli vastapäinen tavallinen huone, jonne mahduin myös kohtuullisesti ja senkin kylpyhuoneessa olisi pärjännyt moni tuntemani itsenäinen manuaalipyörätuolin käyttäjä. Kaikissa huoneissa on iso pyöreä ikkuna, joka pääsi edukseen 18. kerroksen huoneissamme. Ylös meni useampi iso hissi. Hotellin ravintola sijaitsee ylimmässä, 25. kerroksessa. Perushyvän aamiaisen nautimme kuitenkin kerroksessa 4.

No entäpä se itse pääkohde sitten? Marraskuussa 2015 avattu Mall of Scandinavia on todella käymisen arvoinen paikka. Se on tilava, se on monipuolinen, se on siisti, se on valoisa, se on hyvin monella tapaa esteetön (invavessoja kaikkialla, isoja pukukoppeja kaupoissa jne.) ja siellä on hyvin paljon kauppoja, joita ei Suomessa ole (esim. Disney-kauppa!). Tein maltillisia ostoksia, mutta nautin pitkästä aikaa kaupoissa pyörimisestä. Toinen syy mennä paikalle on erinomainen ravintolatarjonta. Ei mitään kauppakeskusten pikaruokaloita, vaan paikkoja, johon ihmiset tulevat viikonloppuiltaa viettämään. Lauantai-iltana söimme Egon -nimisessä ravintolassa, joka tarjosi monipuolisia annoksia meidän kaikkien makuun. Sunnuntaina osan matkaseurasta jo lähdettyä kävimme lounaalla muun muassa tuoreisiin ja terveellisiin salaatteihin keskittyneessä Klang Marketissa. Niin hyvää!

Mall of Scandinaviassa saa hyvin kulumaan kaksikin päivää, mutta sinne ehtii myös päiväristeilyllä. Se on hyvä valinta paitsi ostoksille myös silloin, jos tuntuu, että kaupungilla pyöriminen ei huvita varsinkaan näin talviaikana. Jos ei shoppailu kiinnosta, päivän saa kulumaan myös ostoskeskuksen ravintoloissa ja elokuvateatterikin löytyy. Aion ehdottomasti mennä uudelleen!

About Author

Maailman mahdollisuudet näkevä esteettömän matkailun asiantuntija ja matkabloggaaja, Palmuaseman kirjoittaja ja esteettömän matkailun kouluttaja.