Valikko
Espanja / Kanariansaaret / Teneriffa

Terveiset Teneriffan maaliskuusta osa 2: LeRo

Niinhän siinä sitten kävi, että kirjoitan kotiparvekkeelta. Auringosta kuitenkin. Voitte syyttää huonoja nettiyhteyksiä, jotka tosiaan olivat huonot koko Teneriffalla oleiluni ajan, mutta ennen kaikkea itse Teneriffaa. Siellä oli liian ihanaa, jotta olisin malttanut viettää aikaa tietokoneella, niin paljon kuin teille lukijoille olisinkin halunnut asioita jakaa. Onneksi vielä ei ole myöhäistä, sillä muistan joka hetken hyvin selvästi ja ikävä takaisin on kova. Kertauksena vielä, että vietin Teneriffalla, Los Cristianoksessa, kuukauden 21.2.-24.3.2013. Oleskelu liittyi matkailualan opintoni päättäneeseen työharjoitteluun.

 

Työmatka taittui palmujen alla

Kirjoitinkin jo kahdesta ensimmäisestä asuinpaikasta eli H10 Big Sur hotellista, jossa vietimme kolme ensimmäistä päivää sekä Zentral Center – hotellista, jossa vierähti viikko. Tuon Teneriffa-kuukauden ensimmäisen kirjoituksen voi lukea täältä.  Saatte vielä kuulla kolmannesta ja pitkäaikaisimmasta asunnosta, mutta nyt ajattelin keskittyä harjoittelupaikkaani LeRoon.

LeRo on 25 vuotta sitten Teneriffalle perustettu saksalaisomistuksessa oleva yritys, joka on vuosien varrella laajentunut varsin suureksi ja monipuolikseksi. Sen päätehtävänä on mahdollistaa liikuntavammaisille helppo, huoleton ja mielenkiintoinen loma. Yhtiön toimipaikka sijaitsee Los Cristianoksessa, esteettömän Mar y Sol – hotellin yhteydessä, mutta sen toimialueena on koko Teneriffa. LeRon pääpalveluita on neljä, joita erittelen nyt kertoen samalla mitä neljän viikon harjoitteluni aikana tein.

1) Apuvälinevuokraus ja -huolto
LeRon toimistolla on hyvin paljon erilaisia vuokrattavia apuvälineitä. Sähkösäädettäviä sänkyjä, sähköpyörätuoleja, sähkömopoja, manuaalipyörätuoleja, suihkutuoleja, nostolaitteita, rollaattoreita jne. Idea on, että kaikkia tarvitsemiansa apuvälineitä ei tarvitsisi tuoda kotimaastaan mukana vaan ne odottaisivat valmiina kohteessa. Itse vuokrasin viime syksynä esimerkiksi suihkutuolin, jota en viitsinyt kuljettaa mukana. Monet manuaalipyörätuolin käyttäjät tai henkilöt, jotka pystyvät itse kävelemään jonkin verran, vuokraavat esimerkiksi sähkömopon, jolla on helppo viillettää pitkin Etelä-Teneriffan tasaisia katuja. Välineen voi vuokrata koko oleilun ajaksi tai vain muutamaksi päiväksi, kaikille on olemassa päivähinta ja viikkohinta, joka halpenee vuokrauksen keston mukaan. Vuokraus kannattaa tehdä etukäteen netissä www.lero.net, jolloin pystyy varmistamaan välineen saatavuuden. Myös kaikki hinnat löytyvät nettisivuilta. Välineet toimitetaan valmiiksi hotellille tai ne ovat mukana lentokenttäkuljetuksessa, mikäli myös kuljetus on hankittu LeRon kautta. Maksu tapahtuu lentokentällä saapumisen yhteydessä mieluiten käteisellä, mutta myös luottokortti käy. Mikäli matkan varaa Matka-Agenttien kautta, voi apuvälineet kätevästi vuokrata ja maksaa matkavarauksen yhteydessä. Paikan päälle LeRon toimistollekin voi kuitenkin ilmestyä välineitä vuokraamaan. Saatavuutta ei tällöin voida taata ja valikoima voi olla suppea, mutta kertaakaan ei minun aikana käynyt niin, että kaikki välineet olisivat olleet loppu. Jokaista merkkiä ei toki ole, joten siihen täytyy varautua, että samanlaista tuskin saa, mikä kotiin jää odottamaan. Toimistolta voi myös ostaa erilaisia hoitovälineitä, katetreja yms.

 

Toimistolla käyneet asiakkaat tulivat useista eri maista.
Pääasiassa asiakkaat olivat ihmisiä, mutta myös koiria ovesta välillä ilmestyi…:)

 

Kaikki LeRon apuvälineet olivat hyväkuntoisia, sillä niitä huolletaan säännöllisesti ja tarkistetaan aina käytön jälkeen. LeRolla on toimiston yhteydessä oma apuvälinekorjaamo, joka huoltaa paitsi yhtiön vuokravälineitä, myös ihmisten omia apuvälineitä. Erittäin hyvä ja turvaa lisäävä tieto siis kun matkalle lähtee! Neljään harjoitteluviikkooni mahtui puhjenneita renkaita ja lentokoneessa kärsineitä laitteita, jotka kuitenkin saatiin nopeasti kuntoon. Välineet saa huoltoon nopeasti ja suht halvalla. Mikäli vuokravälineeseen tulee vikaa, vaihdetaan se ensisijaisesti samanlaiseen toimivaan.

Harjoittelun ensimmäisen viikon vietin aika tiiviisti toimistolla. Tutustuin varausjärjestelmiin, apuvälineisiin, korjaamoon jne. Koska olin vain neljä viikkoa, en päässyt itse tekemään varauksia, mutta palvelin kyllä toimistoon tulevia asiakkaita. Toimistolla puhutaan englantia, saksaa ja hollantia. Minä käytin pääasiassa englantia, mutta toisinaan myös suomen ja ruotsin kielen taidoista oli toimistolla hyötyä. Toimistolla on usein kiire, mikä välillä näkyy kiireisenä palveluna. Tästä ei kuitenkaan kannata välittää, palvelu joka tapauksessa toimii!

2) Lentokenttäkuljetukset
Kuljetukset ovat iso ja näkyvä osa LeRon toimintaa ja se osa, johon eniten pääsin tutustumaan harjoitteluni aikana ja josta todella myös tykkäsin. Lentokenttäkuljetukset voi omatoimimatkailija varata netin kautta www.lero.net mielellään mahdollisimman aikaisin ennen matkaa. Myös suurin osa matkanjärjestäjistä (Suomessa esim. Matka-Agentit, Aurinkomatkat, Finnmatkat ja Tjäreborg) hoitaa liikuntarajoitteisten kuljetukset LeRon kautta silloin kun matkaa varatessa ilmoittaa tarpeesta. Asiakas maksaa kuljetuksen tällöin joko suoraan LeRolle Teneriffan lentokentällä tai etukäteen matkanjärjestäjälle. Usein matkanjärjestäjät suosivat jälkimmäistä vaihtoehtoa.

Lentokentällä ollaan asiakkaita vastassa. Kiireisimpinä ajankohtina kohtaat lentokentällä Martinan, jonka tehtävänä on organisoida lähes tulkoon kaikki lentokenttäkuljetuksiin liittyvä. Hän puhuu erittäin hyvää englantia ja saksaa. Vastassa saattaa olla myös pelkkä kuski. Kuskit eivät välttämättä aina puhu hyvää englantia, mutta ovat aivan ihania, ystävällisiä ja todella tietävät mitä tekevät. Neljän viikon kokemukseni jälkeen voin puhua heistä aidosti vain hyvää. Lentokentällä vastassa olijan tunnistaa  LeRon kyltistä ja usein myös sinisestä t-paidasta. Yleensä henkilö on vastassa siinä mistä tulet ulos matkatavara-aulasta, mutta jos ei jostain syystä ole, kannattaa vain hetki odotella.

Nautin lentokentällä olosta, vaikka päivät olivat yleensä, erityisesti sunnuntaisin, erittäin kiireisiä ja sain sännätä paikasta toiseen. Opin kuinka todella haastavaa on tehdä suunnitelma lentokenttäkuljetuksiin ja pysyä siinä. Kuljetuksissa käytettäviä esteettömiä minibusseja/busseja on käytössä tietty määrä. Ne ovat kaikki vähän erilaisia. Suunnitelmaa tehdessä tulee ottaa huomioon se, että kaikki lähtevät asiakkaat pääsevät ajallaan lähtemään kohti lentokenttää. Täytyy myös huomioida mukana olevien apuvälineiden ja kanssamatkustajien määrä, jotta paikalle osataan lähettää juuri oikeanlainen auto. Tästä syystä on hyvin tärkeää, että apuvälineet ilmoitetaan etukäteen oikein. Suunntelmia muuttaa jatkuvasti se, että saapuvat lennot tulevat harvoin juuri ajallaan. Toisinaan saapuvat matkustajat joutuvat odottamaan hetken ennen kyydin saapumista. Neljän viikon aikana pisin odotusaika oli kuitenkin noin 20 min ja yleensä matkaan päästiin heti. Samaan autoon saatetaan yhdistää myös muita samaan tai samalla suunnalla olevaan hotelliin menijöitä silloin kun lennot laskeutuvat samanaikaisesti. Mikäli tätä ei halua, voi tilata yksityiskuljetuksen, josta kuitenkin joutuu maksamaan enemmän. Normaali kuljetushinta ei ole kovinkaan paljon normaalia taksia kalliimpi, mikä on harvinaista, sillä esimerkiksi Lanzarotella hinta oli saman pituisesta matkasta moninkertainen. Kuljetukseen mahtuu isompikin seurue. Kaiken kaikkiaan LeRon lentokenttäkuljetuksista jäi minulle luottavainen olo.

Työpäivä lentokentällä alkoi aina tämän taulun tarkistamisella. Taulua vilkuiltiin hyvin
usein myös päivän aikana. Pahin päivän sekoittaja oli arki-viholliseni lumi, joka sotki
ihmisten pääsyä matkaan kotimaistaan.

3) Retket
LeRo järjestää myös kaikille soveltuvia retkiä, joissa kuljetaan esteettömällä bussilla ryhmän koon mukaan. Maanantaisin on tarjolla aina Loro Parque, Puerto de la Cruzissa sijaitseva eläinpuisto, jota voin lämpimästi suositella. Miekkavalaat, delfiinit, merileijonat ja papukaijat pitävät kukin oman esityksensä. Lisäksi kävijä pääsee omaan tahtiin ihastelemaan useita erilaisia lintuja, pingviinejä, gorillaa, tiikereitä ja muita eläimiä sekä puiston kauneutta. Ajomatka puistoon on noin 1,5 tuntia, mutta siinä näkee samalla kivasti saarta. Loro Parquessa on aikaa olla noin 5 tuntia, mikä meni ainakin meillä aivan hujauksessa. Retkellä ei ole mukana opasta, vaan siellä kuljetaan omaan tahtiin. Alueella pääsee hyvin liikkumaan, pyörätuolipaikat ovat hyvät kaikissa esityksissä (miekkavalaissa ehdottomasti katsomon parhaat paikat!) ja invavessoja löytyy.

 

Loro Parquessa tapasi gorillan
Pyörätuolipaikoilta pääsi ihastelemaan miekkavalaita lähietäisyydeltä
Työpäivät Teneriffalla eivät suinkaan aina olleet suurta raatamista…

Keskiviikon retki vaihtelee viikoittain. Tarjolla on esimerkiksi retki pääkaupunki Santa Cruziin, Anaga-vuorille, kuvankauniseen Mascaan, naapurisaari La Gomeralle tai pohjois-Teneriffan ihmeisiin. Torstaisin on aina saarikierros, josta tykkäsin kovasti. Kierros on opastettu mikäli mukaan lähtee 11 ihmistä tai enemmän. Noin 7 tuntia kestäneellä kierroksella näki mahtavalla tavalla saaren monipuolisuuden, jyrkät pienet vuoristotiet, vihreän pohjoisen, karumman etelän ja häikäisevän kauneuden. Opas kertoi mielenkiintoisia faktoja ja tarinoita saaresta, englanniksi ja saksaksi. Kierroksella pysähdyttiin kolme kertaa: ensin kahvilaan, jossa oli myös näköalatasanne ja
käsityömyymälä, toisen kerran erittäin hyvälle lounaalle vanhaan luostariin, jossa kanat ja hanhet kävelivät pöytien seassa (tällaiselle lintupelkoiselle aavistuksen jännittävä kokemus…) ja kolmannen kerran Candelaria-kirkkoon. Pysähdyksissä oli aina huomioitu myös inva-wc:n saatavuus. Pysähdyspaikat oli upeita, mutta vielä upeampana koin kaiken sen mitä bussin ikkunasta näkyi.

 

LeRon isommissa busseissa on takaovella hissi (ei näy oikein kuvassa).
Pienemmissä busseissa on takana loiva ramppi.
Saarikierroksella pääsi näkemään upeita maisemia!

Lauantaisin retki suuntautuu tulivuori Teidelle, joka on maailman kolmanneksi suurin tulivuori ja Espanjan korkein huippu. Teide on purkautunut viimeksi vuonna 1909 ja sitä ennen 1700-luvulla. En päässyt tällä kertaa mukaan retkelle (jälleen yksi syy palata!), mutta tulivuori on kuulema ehdottomasti kokemisen arvoinen! Matkan varrella näkee tälläkin retkellä erikoista kasvillisuutta, jota ei muualla pääse näkemään.

LeRon retkien huono puoli on se, että ne toteutuvat vain, jos tarpeeksi ihmisiä saadaan mukaan. Siksi viikon matkalle ei välttämättä toteutuvaa retkeä osu. Pidemmän oleilun aikana varmasti kuitenkin joku retkistä toteutuu, ainakin vilkkaalla talvikaudella (lokakuu-maaliskuu). Retket varataan ottamalla yhteyttä LeRon toimistoon. Retkien toteutuminen varmistuu aina retkeä edeltävänä päivänä. Rahat palautetaan kokonaisuudessaan takaisin retken peruuntuessa, mikäli on jo ehtinyt retken maksaa. Ryhmille voidaan räätälöidä myös omia retkiä, ne kannattaa sopia matkanjärjestäjän kanssa jo ennakkoon.

Olin siis mukana vain kahdella retkellä, mutta hoidin retkimyyntiä. Aurinkoisina päivinä (ja niitähän riitti!) kiertelin Mar y Sol – hotellin uima-allasalueella retkiesitteet mukanani ja vastailin ihmisten kysymyksiin retkiin liittyen. Ei ollenkaan hassumpaa hommaa! Samalla pääsin taas kokemaan Mar y Solin hyvän tunnelman.

4) Hoito- ja avustuspalvelut
LeRossa työskentelee sairaanhoitajia, joita voi varata avuksi pieniin hoitotoimenpiteisiin tai esimerkiksi suihkukäynneille, aamutoimiin tai avuksi uima-altaaseen. Hoitajat työskentelevät ympäri vuorokauden eli esimerkiksi apu kääntymiseen sängyssä öisin onnistuu. Kaikki tapaamani henkilöt olivat erittäin mukavia ja englannin kielen taitoisia. Tästäkin saa lisätietoa LeRon kotisivuilta www.lero.net

Kaiken kaikkiaan olin tyytyväinen harjoittelujaksooni ja kuukausi Teneriffalla lukeutuu elämäni parhaimpiin. Kirjoittelen vielä ainakin yhden osan…

LeRo sijaitsee osoitteessa Avenida Amsterdam 8, Los Cristianos
Avoinna: ma-la 10-14 & 15-18

About Author

Maailman mahdollisuudet näkevä esteettömän matkailun asiantuntija ja matkabloggaaja, Palmuaseman kirjoittaja ja esteettömän matkailun kouluttaja.

3 Comments

  • Anonyymi
    2.4.2013 at 07:02

    Kahdesti hotelli Mar Y Solissa majoittuneena ja LeRon palveluita käyttäneenä voin vain vahvistaa Sannan kertoman.
    Tilasimme etukäteen sähköisen sängyn ja skooterin. sekä kuljetukset kentältä hotelliin ja päinvastoin. Sänky oli paikoillaan ja skooteri odottamassa tilavassa huoneistossa. Kaikki sujui kiitettävästi. Huomiota saa myös se, että kuljetuksessa pyörätuoli ja kuljetettava tuettiin hyvin (paremmin kuin täällä monesti). Eli ammattimainen asenne työhön.

    Reply
  • Virpi Pitkänen
    3.4.2013 at 12:39

    Olimme Mar Y Solissa juuri tuossa maaliskuun eka viikolla, erittäin tyytyväisiä olemme palveluun ja kaikkeen mikä majoitukseen liittyy, myös kuljetus hotelliin ja hotellilta lentokentälle hoitui mallikkaasti. Ihmiset olivat ystävällisiä ja ylipäätänsä matkamme onnistui hyvin.

    Reply
  • […] Lero Kuljetus- huoltopalveluja Playa de las Americasissa tarjoavasta firmasta Sanna Kalmarin hyvä blogi selostus. […]

    Reply

Leave a Reply

%d bloggaajaa tykkää tästä: