MSC World Europa, Välimeren risteily, joulukuu, matkassa minä sekä avustajani ja luottoreissukaverini Jenni. Joulukuu ei ole tyypillisin aika matkustaa Välimerellä, mutta siinä oli kuulkaa puolensa. Välimeren risteilyn hinta talvella (pois lukien joulu ja vuodenvaihde) on jopa noin 40-50 % halvempi kuin keskikesällä. Myös lennot satamaan ja hotellit ennen tai jälkeen risteilyn saa yleensä selvästi halvemmalla kuin kuumimman sesongin aikaan, joten kokonaisuudessaan risteilyn voi saada hyvinkin kohtuulliseen hintaan. Sää Välimeren talvessa on aina lämpimämpi kuin Suomessa, hyvällä tuurilla hyvinkin lämmin. Laivan aurinkokansista ei välttämättä voi nauttia yhtä täysillä kuin kesällä, mutta MSC World Europan kaltaisella jättialuksella riittää tekemistä ja viihdettä myös sisätiloissa. Minulla oli ennen tätä risteilyä kokemus MSC Euribiasta Norjan vuonoilla viime kesänä ja lisäksi monen muun varustamon risteilyistä. Kerron tässä artikkelissa havaintojani MSC World Europasta peilaten myös kokemuksiini aiemmista risteilyistä.
MSC World Europa
MSC World Europa on italialaisen MSC-varustamon tyylikäs alus ja yksi maailman suurimmista risteilylaivoista. Matkustajia MSC World Europalle mahtuu 6760. World Europan valmistuessa vuonna 2022 puhuttiin, että se viimeistään nosti MSC:n tason samalle tasolle tai ainakin hyvin lähelle suurimpien kilpailijoidensa Royal Caribbeanin ja Norwegian Cruise Linen tasoa. Tämä pitää mielestäni paikkansa. MSC World Europa on MSC Cruisesin ensimmäinen LNG:llä eli nesteytetyllä maakaasulla kulkeva risteilyalus. Parin viime vuoden aikana niitä on tullut varustamolle lisääkin. MSC World Europa risteilee tällä hetkellä ympäri vuoden Välimerellä. Tänä keväänä valmistuu sen sisaralus MSC World America, joka alkaa risteillä Miamista Karibialle huhtikuussa 2025.
Matkustajien joukossa oli meidän risteilyllä aivan tasaisesti kaiken ikäisiä ja paljon eri kansalaisuuksia. Italialaisia, espanjalaisia ja ranskalaisia eniten, ehkä joitakin brittejä, mutta ei oikeastaan yhdysvaltalaisia toisin kuin yhdysvaltalaisilla aluksilla. Suomalaisia oli varmasti useampia, mutta kenenkään kanssa emme sattuneet puheyhteyteen. Laivan pääkieli on englanti, mutta monet henkilökunnan jäsenet osaavat jonkin verran ainakin espanjaa. Kaikki kuulutukset tulevat englanniksi, italiaksi, espanjaksi, ranskaksi ja saksaksi ja esimerkiksi illan show:t risteilyisäntä spiikkasi kaikilla näillä kielillä. Kuulutuksia tulee onneksi harvoin, sillä kaikkien kielten läpikäynti vie luonnollisesti aikaa.
Laivalla ei jaeta hytteihin paperista ohjelmaa, vaan ohjelma on katsottavissa MSC for Me -kännykkäsovelluksessa tai käytävillä olevista näytöistä. Sovelluksessa ovat myös ruoka- ja juomalistat, siellä varataan paikat esityksiin ja sieltä löytyy muutenkin kaikki tärkeä tieto. Sovellus toimii laivassa ollessa laivan Wifi-yhteydellä, vaikka ei olisikaan ostanut laivan Wifi-pakettia. Itselläni oli kuitenkin oltava kännykän mobiilidata silloin pois päältä eli se oli vähän vaivalloista. Ostin laivan Wifin muutamaksi viimeiseksi päiväksi ja se toimi hyvin.
Barcelona ja muut laivan lähtösatamat
Meidän risteilymme alkoi Espanjan Barcelonasta ja myös päättyi sinne. Barcelona on hyvä lähtösatama, sillä sinne on Suomesta suoria lentoja eri lentoyhtiöillä. Ajat eivät osuneet kohdilleen niin, että olisi voinut hyödyntää saman päivän lentoja, mutta muutenkin risteilysatamaan on turvallisempaa lentää edellisenä päivänä. Me vietimme lopulta Barcelonassa kaksi yötä ennen risteilyä ja yhden yön risteilyn jälkeen, mikä oli tosi hyvä päätös. Barcelonan satama sijaitsee noin 15 kilometrin päässä lentokentältä ja vain muutaman kilometrin päässä kaupungin keskustasta. Me menimme hotellilta satamaan ennakkoon edellisenä päivänä Big Taxi Barcelonalta tilatulla esteettömällä taksilla ja palatessa otimme esteettömän taksin sataman taksitolpalta. Esteettömiä takseja oli satamassa runsaasti. Terminaalille kulkee myös maksullinen ja esteetön Cruise Bus, joka lähtee suunnilleen Columbus-patsaan luota, La Ramblan sataman puoleisen pään läheltä. Siitä olisi pitänyt kuitenkin jatkaa jollain muulla kulkuvälineellä, joten taksi tuntui helpommalta. Lue vinkkini esteettömään liikkumiseen ja tekemiseen Barcelonassa sekä kokemukseni kaupungin esteettömistä hotelleista artikkelista Esteetön Barcelona – vinkit pyörätuolin kanssa matkustaville.
Moniin muihin varustamoihin verrattuna MSC:n erikoisuus on se, että risteilyn voi usein aloittaa monesta eri satamasta. World Europan kyytiin voi nousta kaikista sen satamista: Marseillesta, Genovasta, Civitavecchiasta Rooman läheltä, Sisiliasta tai Maltalta. Satamat saattavat vuoden aikana hieman vaihdella lähdöstä riippuen ja kesällä Napoli korvaa monella lähdöllä Civitavecchian. Meidän viikon risteilymme kävi Barcelonasta lähdön jälkeen Marseillessa Ranskassa, La Speziassa Italiassa (meidän piti mennä Genovaan, mutta sääolosuhteiden vuoksi satama vaihtui viime hetkillä), Civitavecchiassa Italiassa, Palermossa Sisiliassa ja Vallettassa Maltalla. Viimeinen päivä ennen Barcelonaan saapumista oli meripäivä. Tosi kiva reitti! Se, että matkustajia vaihtuu vähän joka satamassa, vähentää lähtiessä ja poistuessa satamien ruuhkia merkittävästi. Omana viimeisenä aamuna ei myöskään ole kiire laivasta pois (hytti tosin pitää luovuttaa klo 8.00), kun suurimmalla osalla laivassa on ihan perusaamu, eivätkä kaikki ole poistumassa laivasta.
Esteetön hytti
MSC World Europalla on tietojeni mukaan 65 esteetöntä hyttiä: 33 sisähyttiä, 24 parvekehyttiä ja 8 junior-sviittiä. Ilmeisesti kaikki esteettömät hytit ovat vain kahdelle hengelle, mutta tämä ei ole varmaa tietoa. Osasta hyteistä on kuitenkin väliovi viereiseen hyttiin eli tällä tavoin saisi tilaa isommalle seurueelle. Meillä oli tällainen hytti, vaikka ovi ei nyt luonnollisesti ollut käytössä. Ovi viereiseen hyttiin oli kapea, enkä olisi mahtunut siitä pyörätuolilla. Meillä oli sisähytti numero 11112 kannella 11, laivan etuosassa. Olen tykästynyt sisähytteihin, koska ne ovat halvimpia ja siellä nukkuu aina jotenkin erityisen hyvin, kun hyttiin ei tule luonnonvaloa. Talviaikaan parvekkeesta ei saa niin paljon irti, valoisia tunteja on vähemmän ja maisemat näkee muualta laivasta, joten siinäkin mielessä valinta oli tähän kohtaan järkevä.
Hyttimme ei ollut aivan hissien vieressä ja matkalla hissille piti aina ohittaa käytävällä olleet siivouskärryt ja roskiskärry, joiden ohi mahduin just ja just, vaikka renkaat kärryä ja seinää viilsivätkin. Hyttiin tullessamme sänky oli parisänky, mutta pyysimme hyttisiivojaamme laittamaan sängyt erilleen, minkä hän illan aikana tekikin. Sängyn korkeus oli 60 cm. Käänsimme toisen sängyistä seinää vasten, jolloin saimme keskelle enemmän tilaa. Hytissä oli pöytä, jonka ääreen pääsi hyvin pyörätuolilla, kaappitilaa ja esteetön kylpyhuone. WC-istuin oli minulle hankalassa kulmassa, mutta olimme jo edellisellä risteilyllä MSC Euribialla tottuneet selviytymään. Istumapaikkoja hytissä ei ollut pientä rahia lukuunottamatta. Muutama taulu seinälle olisi tuonut lisää viihtyisyyttä, nyt seinät olivat täysin paljaat. Hytti oli parempaa pöydän sijoittelua lukuunottamatta aikalailla identtinen MSC Euribian sisähyttimme kanssa, joten voit katsoa videoesittelyn MSC Euribian esittelystäni.
Laivan kohokohdat
MSC World Europalla on 22 kantta ja niistä kahdeksalla tapahtuu, loput ovat hyttikansia tai miehistön kansia. Laiva tuntuu aluksi sokkeloiselta, mutta pikkuhiljaa oppii tuntemaan paikat. Jokainen löytää varmasti suosikkipaikkansa ja toisaalta taas osa paikoista jää täysin vaille huomiota. Meille esimerkiksi Sport Plex kannella 20 törmäilyautoineen, urheilukenttineen ja formula-simulaattoreineen jäi täysin vieraaksi, samoin saman kannen kuntosali, kannen 19 lasten ja nuorten alueet sekä kannen 6 pelihuoneet ja Luna Park -areena, jossa järjestettiin myöhemmän illan esityksiä. Lisämaksullisella spa-alueella kannella 8 emme myöskään vierailleet. Myös sviittiasiakkaille tarkoitetut MSC Yacht Club -alueet olivat sellaisia, joihin meillä ei ollut pääsyä. Vaikutti siltä, että sinne ei myöskään esteettömyyden osalta ollut pääsyä, joten varmista ehdottomasti tämä ennen varausta, mikäli tarvitset esteettömyyttä ja haluaisit hyödyntää Yacht Clubin palveluita. Alla meidän suosikit MSC World Europalta.
World Promenade
MSC World Europan ydin on ulkotiloissa kannen 8 takaosassa sijaitseva World Promenade, jonka peräosa on merelle avoin. Joulukuussa ulkona oli pääasiassa kylmä viettää aikaa pidemmälti, mutta täällä tuli silti usein käytyä ihan vaan ihailemassa perästä avautuvaa näköalaa satamaan tai iltaisin tasatunnein musiikin tahtiin vilkkuvia ja väriä vaihtavia suuria valopalmuja. Laivan peräosan näköalahisseillä pääsi kulkemaan kansien 18 ja 19 sekä kannen 8 väliä, joten usein oli järkevä välttää buffetin hissiruuhka ja kulkea näköalahissillä buffetista kannelle 8 ja sitä pitkin toiseen päähän laivaa, jossa hyttimme sijaitsi. World Promenadella sijaitsi muun muassa suosikkierikoisravintolamme La Pescaderia, erikoiskahvila Coffee Emporium, viihtyisä baari The Lanai, jäätelöbaari Sweet Temptations ja joitakin luksuskauppoja. Keskellä promenaadia on iso liukumäki, jonka liukumatka alkaa kannelta 20 ja päättyy World Promenadelle kannelle 8.
World Galleria
Sisätilojen sydän on kannella 6 sijaitseva World Galleria, joka avautuu myös kansille 7 ja 8. Näillä kaikilla kolmella kannella on kauppoja, baareja, ravintoloita, suklaakahvila ja -kauppa ja istuskelupaikkoja. LED-katon kuva liikkuu ja vaihtaa tunnelmaa päivän aikana, mutta ei mielestäni ihan niin näyttävästi mitä MSC Euribialla. Muutenkin MSC Euribia vie voiton laivan tyylikkyydessä ja kimalluksessa. Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö MSC World Europakin olisi hyvin näyttävä laiva.
World Theatre ja Panorama Lounge
Illan viihde-esitykset ja bileet keskittyivät kolmelle areenalle: World Theatre -teatteriin, kaksikerroksiseen Panorama Loungeen ja Luna Park Arenalle, joka jäi meille lopulta ihan vieraaksi. Nämä kaikki sijaitsevat kannella 6. World Theatre -teatterissa kävimme useampana iltana ja laulua, tanssia ja akrobatiaa sisältävät esitykset olivat hyviä. Pyörätuolipaikkoja oli paljon katsomon takaosassa ja henkilökunta valvoi hyvin, ettei niihin mennyt muita. Panorama Loungessa laivan perässä järjestettiin viikon aikana useat teemabileet, kuten White Night, Tropical Night, 60/70’s Night ja Gala Night. Siellä oli myös jokailtaisia esityksiä, joista kävimme katsomassa Salsa-henkisen tanssishown. Paikka on tyylikäs, mutta ei erityisen esteetön, sillä pyörätuolille sopivia paikkoja oli vain muutamia. Alatasolle meni hissi, jolla pääsi tanssilattialle, mutta tason katsomopaikoille oli vähintään yksi iso kynnys.
Raj Polo Tea House
Viihtyisä ja rauhallinen Raj Polo Tea House -teehuone on rauhan tyyssija keskellä hälyistä laivaa. Tänne tullaan nauttimaan laajasta teevalikoimasta, hyvistä kekseistä ja hiljaisuudesta. Pitkältä listalta on valittavana runsaasti erilaisia teelaatuja päivän eri hetkeen. Teet tarjoillaan pöytään kannuissa ja kylkeen tarjoilija valitsee sopivia keksejä. Pannullinen teetä ja keksit maksoivat noin 6-8 euroa. Teehuoneella on myös ihana ulkoterassi, jossa kuumana päivänä maistuisi hiljaa nautittava teehuoneen oma jäätee. Teehuoneen ympäristössä käytävällä on myös paljon teetietoutta.
Masters of the Sea & Gin Project -pubit
Myönnettäköön, että ihan kauheasti emme baareissa viihtyneet, mutta kannen 8 brittipubi Masters of the Sea -pub ja sen yläkerrassa oleva laivan oma ginitislaamo Gin Project olivat viihtyisiä. Vietimme siellä iltaa uusien ystäviemme, Costa Ricasta olleiden illallispöytänaapureidemme kanssa. Masters of the Seasissa on joka ilta hyvää livemusiikkia.
Botanic Garden Pool -alue
Katettu sisäuima-allasalue Botanic Garden oli yksi suosikeistamme aina, kun halusi hetken hengähtää aurinkotuolilla ja samalla nauttia lämmöstä merelle katsellen. Tai nauttia drinkin allasbaarissa. Kaksikerroksinen kansilla 18 ja 19 sijainnut alue oli melkoisen hälyinen, mutta sinne kuitenkin päivittäin ainakin hetkeksi päädyimme. Altaaseen tai porealtaisiin ei ollut esteetöntä pääsyä.
Ulkoallasalueet
MSC World Europan pääallas sijaitsee kannen 18 keskellä. Sen ympärillä on paljon aurinkotuoleja, baari ja hyvällä säällä myös ohjelmaa. Aurinkotuoleja on myös kannella 19, josta avautuu näköala kannelle 18. Porealtaita on näillä kansilla sekä vähän siellä täällä laivan ulkokansilla, sillä niitä on kaikkiaan 13. Kannattaa siis rauhassa valita oma suosikkialue. Kannen 18 perässä sijaitsee Zen Pool, jonka pitäisi olla vain aikuisille. Meidän risteilyllä siellä oli kyllä lapsiakin, mutta toisaalta elämä ei keskittynyt allasalueille, joten asiaa ei ehkä niin valvottu. Hyvällä ilmalla viihtyisin aurinkoa ottamassa varmasti parhaiten juuri Zen-alueella tai kannen 20 peräosassa, josta on näkymät Zen-alueelle. Zen-alueelle joutuu kulkemaan ruuhkaisen buffet-ravintolan läpi tai vaihtoehtoisesti näköalahissillä kannelta 8, mikä on rauhallisempi vaihtoehto. Kannella 20 sijaitsee myös laivan vesipuisto vesiliukumäkineen ja lasten altaineen. Valitettavasti mihinkään laivan altaaseen tai porealtaaseen ei ole nostinta ja kaikkiin on hankalat portaat, vaikka vähän pystyisikin kävellä.
Laivan ravintolat
MSC World Europalla on runsaasti ravintoloita. Risteilyn hintaan kuuluu buffet-ravintolat Il Mercato Buffet kannella 18 ja La Brasserie Buffet kannella 19, Pizza & Burger kannella 6 sekä viisi Á la Carte -ravintolaa, joissa on yhtenäinen lista ja jokaisella matkustajalla paikka johonkin näistä. Meidän illallinen oli La Foglia -ravintolassa kannella 5. Alunperin meille oli laitettu illallinen klo 17.30, mutta kävimme ensimmäisenä päivänä kysymässä ja saimme vaihdettua parempaan aikaan klo 19.30. Samalla saimme varmistettua, että pöytämme oli esteetön minulle. Á la Cartessa söimme viisi seitsemästä illallisestamme. Ruoka oli perushyvää ja erityisesti pidin pastoista. Kerran kävimme myös aamiaisella Á la Cartessa, ravintola Hexaconissa. Muuten söimme aamiaiset ja lounaat pääasiassa buffetissa. Sen taso oli mielestäni vähän heikompi kuin muilla laivoilla, joilla olen ollut, mukaan lukien MSC Euribian. Buffetin ruuhkaisuus ja meluisuus oli myös kovaa. Lämpimällä säällä olisi käytössä myös ulkopöytiä. Buffet on tarjolla kahdessa päällekäin sijaitsevassa ravintolassa, mutta valikoima oli sama molemmissa. Pizza ja Burger -ravintolassa söimme kerran myöhäistä lounasta maista palattuamme. Pizza on MSC:llä tosi hyvää, burgerit eivät vakuuttaneet.
Kahdesti nautimme lisämaksullisesta erikoisravintolasta. La Pescaderia on välimerellinen kalaravintola World Promenadella. Paras paikka! Tosi viihtyisä ja aivan ihana palvelu. Alkuruokavaihtoehdot esiteltiin meille isolla tarjottimella esimerkkiannoksina, jotta oli helpompi valita. Tiskiltä sai valita haluamansa kalan, joka sitten lähti grilliin. Grillistä tulleet kalat työstettiin meille tarjoilijoiden toimesta valmiiksi lautasille. Meidän jaetut alkupalat ja grillatut kalat maksoivat noin 30 e/hlö. Toinen erikoisravintolavierailuistamme oli mexicolaiseen Hola Tacos & Cantinaan, johon ihastuimme jo MSC Euribialla. Otimme nyt noin 22 euron arvoiset ”All you can eat” -paketit, jossa listalta saa tilata kaikkea niin paljon kuin jaksaa syödä. No, ihan kauhean paljoa en kyllä jaksanut, mutta olipahan helppoa ja todella herkullista. Annoksia voi tilata yksittäinkin, jos haluaa käydä vaikka vähän vain välipalalla.
Satamat risteilyllä
Me keskityimme satamissa tällä kertaa lähinnä joulufiilistelyihin. Lue erillisestä jutustani mitä teimme missäkin satamassa ja vinkkejä kulkemiseen.
Esteettömyys MSC World Europalla
Esteettömyydeltään MSC World Europa on perushyvä, mutta ei yllä samalle tasolle esimerkiksi Royal Caribbeanin ja Celebrity Cruisesin laivojen kanssa. Minulle huonoin asia moniin muihin laivoihin nähden oli se, etteivät esimerkiksi ovet allaskansille avautuneet automaattisesti, mikä vaikeutti itsenäistä liikkumista merkittävästi. Nuo ovet olivat myös hyvin painavia. Myöskään vessojen ovet eivät avautuneet automaattisesti, kuten monilla muilla laivoilla. MSC Euribia oli näiden osalta parempi. Hissejä laivalla on molemmissa päissä useita. Ne ovat ihania siitä, että jo ulkopuolella valitaan kerros, johon on menossa ja näyttö kertoo mihin hissiin tulee mennä. Tämä vähentää ruuhkia, kun kaikki eivät änkeä ensimmäiseen vapaaseen hissiin. Esteettömiä vessoja oli kaikkien yleisten vessojen yhteydessä, pääasiassa aina iso koppi naisten ja miesten vessojen sisällä.
Lähes kaikkialle pääsi esteettömästi, mutta ei kuitenkaan ihan kaikkien aurinkokansien alueille, eikä kaikkiin Yacht Club -palveluihin, joihin meillä ei toki olisikaan ollut pääsyä. Allasnostinten puuttuminen kannattaa huomioida, mikäli uiminen kiinnostaa. Buffetin ruuhkaisuus teki kulkemisesta siellä ja ruuan valitsemisesta vaikeaa ja kyltit, joissa kerrottiin mitä mikäkin on, sijaitsivat korkealla.
Kaikissa satamissa laiva kiinnittyi laituriin ja laivasta oli helppo poistua ramppia pitkin ulos tai terminaaliin eli reittinä tämä toimii hyvin. Esteettömissä retkissä en luottaisi MSC:n valikoimaan. Heidän retkistä osa on merkitty pyörätuolisymbolilla ja tekstillä ”Wheelchair friendly”. Aina tällaista selvitellessäni olen kuitenkin saanut vastauksen, että tällaiselle retkelle voi osallistua kokoontaittuvan pyörätuolin kanssa, mutta itse täytyy pystyä kapuamaan portaat bussiin ja pyörätuoli menee matkatavararuumaan. Satamissa kannattaa siis kulkea omatoimisesti tai järjestää retket suoraan kohteesta, mikäli siellä on esteettömiä retkiä tarjoava yritys.
Risteilymatkan hinta ja loppufiilikset
Varasin risteilyn tälläkin kertaa Risteilykeskuksesta. Meidän viikon mittaisen risteilyn lähtöhinta oli 746 euroa/hlö sisältäen siis mm. majoituksen sisähytissä, kaikki ruuat risteilyn hintaan kuuluvissa ravintoloissa ja viihteen. Juomapaketti olisi maksanut päälle noin 200 e/hlö, mutta me ostimme juomat yksitellen erikseen. MSC:n kanta-asiakasohjelmaan kuuluvat saavat aina lisäksi 5 %:n alennuksen. Esimerkiksi helmikuussa tämän saman risteilyn alkaen hinta Barcelonasta on Risteilykeskuksella just nyt tätä kirjoittaessani 603 euroa eli hyvin edullinen ja juomapaketin siihen päälle saa senkin hyvin halvalla. Meidän Norwegianin edestakaiset lennot Hki-Barcelona-Hki matkalaukkujen kanssa maksoivat 228 e/hlö. Hotellit Barcelonassa olivat 110-120 e/yö. 10 päivän reissu lentoineen, risteilyineen ja hotelleineen maksoi kokonaisuudessaan siis noin 1000 e/hlö.
MSC World Europa on hieno laiva ja varsinkin kokemattomalle risteilijälle varmasti tosi wow-kokemus. Sen hinta-laatusuhde on erinomainen erityisesti talviaikaan ja se tarjoaa jokaiselle jotakin. Rauhaa rakastaville se ei ole kuitenkaan paras vaihtoehto. Tunnelma laivalla on hyvin rento, eikä koskaan tarvitse huolehtia pukeutuuko oikein tai osaako small talkia. Esteettömyys on perushyvää, varsinkin, jos on joku mukana availemassa ovia ja auttamassa buffetissa. Henkilökunta oli ihanaa ja joulukuiset auringonsäteet iholla tuntuivat erityisen hyviltä. Vaikka satamissa oli välillä kovakin tuuli, iso laiva ei keinahdellut kovin paljoa.
Voisin hyvin lähteä MSC World Europalle uudestaankin, mutta seuraavaksi haaveilen risteilylomasta vähän pienemmällä ja rauhallisemmalla laivalla. Haluaisin palata pitkästä aikaa Royal Caribbeanin keskikokoiselle laivalle, kokea taas Celebrity Cruisesin Edge-luokan laivan ja uutena kokemuksena risteillä jollakin Princess Cruisesin uusimmista laivoista. Matkamessut ovat kahden viikon päästä, 17.-19.1.2025, ja olen siellä taas Risteilykeskuksella töissä, joten saa nähdä mikä risteily tarttuu tällä kertaa mukaan!
1 Comment
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
6.1.2025 at 06:37kivalta kuulostaa. Täytyisi toteuttaa risteilymatkoja enemmän. Niistä ei tosiaan ole kokemusta kovinkaan paljon, Karibia kiinnostaa tällä hetkellä eniten, mutta eipä Välimerikään olisi huono vaihtoehto.