Kerroin elokuussa suunnitelmastani matkustaa lentämättä lämpöön esteettömästi. Junilla ja laivoilla halki Euroopan aina Lanzarotelle saakka. Silloin ilmassa oli vielä paljon kysymysmerkkejä, enkä uskaltanut varmaksi sanoa matkan toteutuvan. Nyt kaikki isot palaset ovat löytäneet paikkansa, paljon varauksia on jo tehty ja jo viiden viikon päästä alkaa seuraava suuri seikkailu! On siis vähintäänkin hyvä hetki aloittaa jutut valmisteluista.
Tämän jutun kuvat ovat Saksasta, Nürnbergin ja Münchenin väliä kulkeneesta junasta vuonna 2017.
Matkafaktat
- Kokonaismatka-aika hieman reilu kolme viikkoa.
- Matkassa mukana koko ajan kaksi Kalmaria, minä ja veljentyttöni Anni.
- Matkaan lähtee kolme henkilökohtaista avustajaani, yksi kerrallaan. Kaksi heistä on lyhyemmät pätkät ja yksi pitkän pätkän. Avustajat vaihtuvat Frankfurtissa ja Barcelonassa.
- Apuvälineistä matkaan lähtee luonnollisesti sähköpyörätuolini, mutta myös ainakin kokoontaittuva suihkupyörätuolini laukussaan sekä pieni matkaramppi.
- Matkamme alkaa Silja Symphonylla Helsingistä Tukholmaan. Tukholmasta jatkamme junalla Kööpenhaminaan, jossa vietämme yhden yön. Kööpenhaminasta juna vie Hampuriin, jossa olemme peräti kaksi yötä. Alunperin Hampuri meinasi olla vain kauttakulkukaupunki, mutta tuli olo, että sille pitää antaa jopa kaksi yötä. Hampurista jatkamme junalla Frankfurtiin kahdeksi yöksi. Frankfurtista siirrymme junalla Ranskaan Lyoniin kahdeksi yöksi. Lyon jää tällä kertaa ainoaksi kohteeksi Ranskassa, sillä sieltä jatkamme junalla Espanjaan Barcelonaan. Myös Barcelona saa kaksi yötä. Barcelonasta juna vie halki Espanjan Sevillaan saakka. Junien nopeudesta kertoo se, että noin tuhannen kilometrin matkan taittuu noin viidessä ja puolessa tunnissa. Sevillassa vietämme kolme yötä ennen kuin siirrymme yhdeksi yöksi Huelvaan. Huelvasta alkaa Naviera Armaksen 26 tunnin mittainen lauttamatka Arrecifeen Lanzarotelle. Lanzarotella vietämme reilun viikon Nautilus Lanzarote -hotellissa, johon ihastuimme alkuvuonna. Takaisin lennämme TUI:n suoralla lomalennolla.
- Matkan tarkoituksena on nauttia ja saada uusia elämyksiä, mutta myös tuottaa käytännön tietoa siitä, miten Suomesta voi esteettömästi matkustaa ilman lentämistä Ruotsiin, Tanskaan, Saksaan, Ranskaan, Espanjaan ja Kanariansaarille. Palmuasemalle tulee matkan jälkeen tietopaketit matkan suunnittelusta, junalippujen varaamisesta, käytännön matkustamisesta jne.
Varausten eteneminen
Monta varausta on jo tehty, mutta monta on vielä edessä. Tuttu yhteistyökumppanini TallinkSilja tukee matkaamme tarjoamalla laivamatkat Helsingistä Tukholmaan, mistä olen tosi kiitollinen. Junaliput Tukholmasta Kööpenhaminaan on ostettu. Pyörätuolipaikan pystyi ostamaan Ruotsin rautatieyhtiö SJ:n nettisivuilta, samoin kahdelle paikat pyörätuolipaikan viereen. Samaan varaukseen en saanut pyörätuolipaikkaa ja tavallisia paikkoja, mutta tein kaksi erillistä varausta. Avustajaa en saanut maksutta tai alennuksella. Tämä tuntuu olevan käytäntö vähän kaikkialla, sillä EU:n Vammaiskortti ei ole vielä käytössä reittimme maissa, vaan ainoastaan paikalliset vammaiskortit oikeuttavat alennuksiin, jos sellaisia ylipäätään on. Arvostan jo tällä hetkellä kovasti VR:ää, jonka käytännöt ovat kyllä melkoisen toimivat ja helpot myös turistin kannalta… Seuraavaksi on edessä useamman junamatkan varaaminen Deutche Bahnin kautta. Pyörätuolipaikkoja ei voi ostaa netistä ja avustuspalvelu on tilattava asemille etukäteen junaan pääsyn mahdollistamiseksi. Tämän pitäisi hoitua sähköpostitse, toivotaan. Espanjassa ollaan käytännöissä Saksaa ja Ranskaa edellä ja pyörätuolipaikan saa myös netin kautta. Kirjoitan tosiaan näistä kaikista vielä tarkat ohjeet ja kokemukset. Yksi iso selvitystyö on lautta Huelvasta Lanzarotelle. Esteettömyystietoja ei ole netissä ja sähköpostiin sain vain espanjaksi ohjeen soittaa asiakaspalveluun, jos haluan varata esteettömän hytin. Olemme varautuneet matkustamaan ilman hyttiä ja nukkumaan penkeillä, jos hytti on jo varattu.
Hotelleja tarvitaan matkan varrella seitsemään eri kaupunkiin. Tätä esteettömyyden selvitystyötä tehtyäni arvostan entistäkin enemmän sitä, jos huoneen voi varata netin kautta ja nettisivuilla on esteettömyystietoja. Se on tosin erittäin harvinaista. Pitkäaikainen yhteistyökumppanini Scandic-hotellit tarjoavat majoituksemme Kööpenhaminassa ja Frankfurtissa. Tämä helpottaa paljon, sillä Scandic on luottovalinta. Kaikkien hotellien osalta olen ensin tutkinut kartan avulla lähellä rautatieasemaa sijaitsevat vaihtoehdot, jotta siirtyminen tavaroiden kanssa junalta olisi helppoa. Olen myös hyödyntänyt hotellivaraussivustoja ja hakenut hotelleja rautatieaseman läheltä hyödyntäen esteettömyyssuodattimia. Tämän jälkeen olen tutkinut hotellien omat sivut ja laittanut tähän mennessä yhteensä 18 sähköpostiviestiä eri hotelleihin. Osa on vastannut, osa ei. Lisähaasteen tuo se, että haluaisimme löytää kohtuuhintaisia hotelleja sekä kolmen hengen esteettömiä huoneita. Lisävuoteita ei esteettömiin huoneisiin tunnu saavan oikein missään, joten osassa hotelleja on täytynyt ottaa kaksi huonetta, mikä tarkoittaa tietenkin myös tuplahintaa. Olen yrittänyt löytää osaan kaupungeista myös huoneistohotelleja, jotta voisimme tehdä osan aterioista itse ja pestä välillä pyykkiä. Tällä hetkellä hotellivaraukset on jo Kööpenhaminaan, Hampuriin, Frankfurtiin ja Lyoniin. Parhaillaan työstän Barcelonaa, Sevillaa ja Huelvaa.
Fiilikset ja muut valmistelut
Kokoontaittuva suihkutuolini tarvitsee uuden kuljetuslaukun, sillä entinen on hajonnut, eikä osoittautunut muutenkaan erityisen hyvin mukana kulkevaksi. Olen nyt mittaillut, että tuoli mahtuisi isoon tavalliseen matkalaukkuun. Muiden tavaroiden osalta opettelen mahdollisimman niukkaa pakkaamista. Haasteen tuo se, että koemme matkan varrella hyvin monta eri säätilaa pohjoisen kylmyydestä Lanzaroten lämpöön. Pärjäänkö syystakilla vai tarvitseeko toppatakin?
Fiilis on erinomainen. Tämä nopea aikataulu hieman nostaa sykkeitä, mutta pala palalta alkaa tuntua siltä, että me ihan oikeasti lähdemme! Matkasta alkaa myös viiden kuukauden mittainen uudenlainen ajanjakso ilman vakityötäni, joten kaiken kaikkiaan tuntuu jännältä ja odottavalta. Pohdin paljon myös sitä, millaista sisältöä te seuraajat haluaisitte minun matkalta tuottavan? Olemme miettineet ainakin reissuvideosarjaa. Miten sinä mieluiten matkaa seuraisit? Videoina, Instagram-stooreissa, Facebookin tarinoissa ja kuvissa, TikTokissa, Palmuaseman juttuina vai kuinka? Matkan jälkeen Palmuasemalle tulee toki juttuja, mutta haluaisin mahdollisimman monet teistä myös ”mukaan” matkan aikana.
Palataan valmisteluihin taas muutaman viikon päästä, jolloin toivottavasti alkaa olla jo valmista!
1 Comment
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
8.10.2022 at 17:29Tuo kuulostaa kyllä mainiolta suunnitelmalta. Aika hyvin vaikuttaisi aikaa olevan varattu kuhunkin kaupunkiin. Ehkä Frankfurtin olisin jättänyt itse ehkä ”läpikulkukaupungiksi”, jos se aikatauluun vain olisi sopinut.