Kirjoitin muutama viikko sitten kesälomareissustani Ruotsin Uumajaan. Matkustimme avustajani Jennin kanssa Uumajaan junalla Tukholmasta, mutta palasimme laivalla Uumajasta Vaasaan, mikä oli tosi hyvä päätös. Wasalinen Aurora Botnia -matkustajalaiva oli nimittäin iloinen yllätys. Wasaline kertoo nettisivuillaan olevansa maailman sympaattisin varustamo, jolla on vahva vastuullisuuspolitiikka. Sellainen fiilis tulikin. Suomessa rakennettu Aurora Botnia on yhtiön vuonna 2021 käyttöön ottama uusi ja moderni matkustaja-autolautta. Lautta on suunniteltu ympäristöystävälliseksi ja se voi käyttää polttoaineena polttoöljyn lisäksi nesteytettyä maakaasua ja biokaasua. Matkustajia lautalle mahtuu 935. Matka Vaasan ja Uumajan välillä kestää 3 h 45 min. Otin vähän huonosti kuvia, mutta teksti kertokoon tällä kertaa kaiken oleellisen. Tällainen oli kokemukseni sähköpyörätuolilla liikkuen!
Matkan varaaminen
Varasin matkan Wasalinen nettisivujen varauspalvelusta. Mikäli matkalle tarvitsee toiminta- tai liikuntarajoitteen vuoksi henkilökohtaisen avustajan, on avustajan henkilölippu maksuton. Ostin siis nettisivujen varausjärjestelmästä henkilölipun itselleni. Yhdensuuntainen matka heinäkuussa maksoi 43 euroa / hlö. Tämän jälkeen lähetin sähköpostilla varausnumeroni ja tiedon avustajan tarpeesta ja avustajan tiedot (samat, jotka nettivarausjärjestelmässä kysyttiin minulta) Wasalinen asiakaspalveluun ja he lisäsivät maksuttoman avustajan lipun varaukselle. Meni tosi kätevästi! Varausvaiheessa olisi voinut ostaa myös hytin, mutta emme kokeneet sitä tarpeelliseksi näin lyhyellä matkalla. Etukäteen voi myös ostaa aterioita, mutta senkin jätimme nyt välistä. Laivalla on kaksi esteetöntä hyttiä. Lisätietoa esteettömästä matkustamisesta löytyy Wasalinen sivuilta.
Satamaan liityntäkuljetuksella ja siirtyminen laivaan
Uumajassa Wasalinen satama sijaitsee noin 20 kilometrin päässä Uumajan keskustasta. Me olimme matkassa ilman autoa, joten otin etukäteen yhteyttä liityntäkuljetuksia järjestävään Byberg&Nordin -yhtiöön. Kommunikoin heidän kanssaan sähköpostitse englanniksi, mutta toki myös ruotsin kieli on vaihtoehto. Katsoin Byberg&Nordinin nettisivuilta aikataulut ja ilmoitin heille hyvissä ajoin (sähköposti tickets.wasaline@bybergnordin.se) millä vuorolla haluaisin matkustaa ja kysyin onko liityntäkuljetus esteetön. Minulle luvattiin järjestää tuolle vuorolle esteetön kuljetus. Ostin liput etukäteen netistä hintaan 100 kruunua/henkilö (meidän matkan aikaan noin 9 e/hlö, mutta tämä riippuu valuuttakurssista). Ostin lipun myös avustajalle. Pysäkillä meitä odotti erillinen tilava, rampilla varustettu taksi, vaikka myös bussi oli matalalattiainen ja olisin päässyt myös sinne. Kuljimme kuitenkin taksilla peruslipun hinnalla.
Vaasassa sataman ja kaupungin välillä on matkaa vajaat neljä kilometriä. Väliä kulkee laivan lähtö-ja saapumisaikojen mukaan kulkeva Wasabusin bussi. Sen esteettömyyttä en valitettavasti selvittänyt, sillä olin mukavuudenhaluinen ja varasin esteettömän taksin meitä vastaan, mikä oli hyvä ratkaisu, sillä Vaasaan saapuessamme satoi kaatamalla.
Uumajassa taksi jätti meidät pienen terminaalirakennuksen eteen. Lähtöselvitystä ei tarvinnut tehdä, sillä sähköpostiin oli tullut jo maihinnousukortit, joiden QR-koodia vilautettiin portilla laivaan siirtyessä. Terminaalissa ei ollut juurikaan palveluita, mutta esteetön WC ja istumapaikkoja löytyi. Vajaan puolen tunnin odottelun jälkeen siirryimme tilavilla hisseillä yläkertaan ja putkea pitkin laivaan. Matka ei ollut pitkä. Vaasan päässä kaikki toimi yhtä tehokkaasti ja olimme muutamassa minuutissa ulos laivasta ja heti ovella odottaneessa taksissa. Satamiin voi tarvittaessa tilata avustuspalvelun auttamaan laivaan siirtymisessä. Tilaus on tehtävä viimeistään 48 tuntia ennen lähtöä ottamalla yhteyttä Wasalinen asiakaspalveluun.
Laivassa
Aurora Botnia hurmasi meidät siisteydellään, kompaktilla koollaan ja viihtyisyydellään. Tulimme suoraan kannelle 7, joka on toinen kahdesta palvelukannesta. Laivan infosta järjestettiin säilytyspaikka isolle suihkutuolilaukulleni, joka ei mahtunut lokeroihin. Maksullisia matkatavaralokeroita oli kannella 7 kuitenkin mukavasti ja pienemmät laukut mahtuvat sinne. Säilytys lokerossa maksoi 4 euroa / vrk. Kannella 7 oli infon lisäksi pieni kauppa, jossa oli pieni, mutta monipuolinen valikoima niin kosmetiikkaa, karkkia, leluja, lahjaesineitä kuin alkoholiakin. Pienen koon vuoksi kauppa oli sähköpyörätuolilla ahdas. Kannen keulassa sijaitsi iso ja tilava baari ja pubi, jossa oli paljon istumapaikkoja, eikä vapaista paikoista tarvinnut taistella kertaakaan missään. Kannen 7 perällä sijaitsi aurinkokansi, johon pääsi myös esteettömästi. Kannella oli pöytäryhmiä sekä pieni baari. Ainoa miinus oli kiinteät ja korkeat laidat, joiden yli ei istuen nähnyt merelle. Kantta ylempänä olisi ollut paremmat näköalat, mutta sinne pääsi vain portaita. Kannella 7 oli lisäksi pieni lasten leikkitila ja lisämaksulliset lounget, jos matkaa olisi halunnut taittaa vielä enemmän omassa rauhassa.
Esteetön WC löytyi infoa vastaapätä kannelta 7 ja samasta kohtaa kannelta 8. WC oli tilava ja wc-istuimen molemmin puolin oli seinästä taittuvat tukikaiteet.
Kannella 8 sijaitsi laivan ravintolat. Keulan buffet-ravintola on saaristolaispöytä, jossa suositaan paikallisesti tuotettuja raaka-aineita ja valitaan tarjottavat sesongin mukaan. Me valitsimme tällä kertaa mieluummin Á la Carte-ravintolan. Se sijaitsi lasiseinillä rajattuna käytävältä, mutta siellä oli rauhallinen tunnelma ja näkymät käytävän yli isoista ikkunoista merelle. Kolmen ruokalajin kuukauden menu oli aivan älyttömän hyvä ja maksoi vain 31 euroa. Minä tosin jätin alkuruuan väliin, jolloin hinta oli 27 euroa. Alkuruoka oli lohitartat aasialaisittain ja pääruuan sai valita kolmesta vaihtoehdosta. Minä otin taivaallisen hyvää nieriää, mansikkasalsaa ja sauce verteä ja Jenni oli oikein tyytyväinen entrecote-pihviinsä. Jälkiruuaksi nautimme todella maistuvaa vadelmasorbettia ja mantelikakkua. Laivalle voisi lähteä ihan vaikka vaan päiväristeilylle ruuan vuoksi. Kannella 8 on myös tilava kahvila, jos haluaa pienempää purtavaa.
Tykkäsin Wasalinen Aurora Botniasta kovasti ja voisin ehdottomasti mennä uudestaankin. Laiva oli avara, hissi tilava ja kaikkialla oli helppo liikkua sähköpyörätuolilla. Espoossa asuvalle Vaasan ja Uumajan välinen yhteys ei ehkä ole se helpoin reitti matkata Ruotsiin, mutta vaihtelua toivoville, maata pitkin matkaaville ja pohjoiseen Ruotsiin suuntaaville se on hyvä vaihtoehto myös täältä etelästä. Pohjanmaalla asuvat toivottavasti hyödyntävät tätä mahdollisuutta reissuillaan paljonkin. Wasalinella on lähtöjä sesongista ja päivästä riippuen kummastakin kaupungista 1-2. Me lähdimme Uumajasta 11.15 paikallista aikaa ja olimme Vaasassa 16.00 paikallista aikaa, mikä oli just hyvä. Aikatauluihin voi tutustua Wasalinen sivuilla.
1 Comment
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
31.7.2023 at 08:37Joskus pitäisi päästä kokeilemaan Wasalinea. Ravintolatarjonta kuulostaa erinomaiselta ja oikeastaan laiva muutenkin todella kivalta. Vaasa ei itselläni ole sijaintinsa puolesta se ensimmäinen kaupunki kaupunki, joka tulee Itämeren ylityksessä mieleen. Toisaalta, samalla voisi ainakin toiseen suuntaan kulkiessa varata muutaman päivän Vaasaan tai muualle Pohjanmaalle. Silläkään seudulla ei kovin usein itselläni tule käytyä, vaan taitaa olla jäänyt koko Suomessa kaikkein vieraimmaksi alueeksi.