Kaupallinen yhteistyö:
Kestävää nostetta matkailuyrityksiin: Etelä-Suomi -hanke
Olen tämän syksyn aikana vieraillut monissa mielenkiintoisissa kohteissa ja kokenut useita elämyksiä osana yhteistyötäni Kestävää nostetta matkailuyrityksiin: Etelä-Suomi -hankkeen kanssa. Erityisen kivaa on ollut tutustua oman kotikaupunkini Espoon kohteisiin. Kaikkiin sellaisiin, joihin olisi tavallaan voinut mennä useasti aiemminkin, mutta ei ole tullut mentyä, koska ne ovat olleet jotenkin liian lähellä. Yksi sellainen on Espoon Tapiolassa sijaitseva esteetön EMMA – Espoon modernin taiteen museo.
Saapuminen EMMAan
EMMA – Espoon modernin taiteen museo sijaitsee Näyttelykeskus WeeGeessä. Weilin&Göösin entinen kirjapainotalo on nykyään museoiden, näyttelyiden ja tapahtumien keskus, jossa saisi helposti vierähtämään useita päiviä. Rakennuksen avarat ja erittäin väljät tehdasmaiset tilat sopivat erityisen hyvin museolle, mutta myös esteettömään liikkumiseen. Me saimme paikalle autokyydin ja takaisin lähdimme metrolla. WeeGee-talon pääsisäänkäynnin välittömässä läheisyydessä, lastauslaiturin edessä, on kolme esteetöntä pysäköintiruutua, joissa pysäköinti on sallittua liikkumisesteisen pysäköintitunnuksella. Taksit pystyvät ajamaan pääsisäänkäynnin läheisyyteen. Tapiolan keskustasta ja metroasemalta on matkaa EMMAan vajaa kilometri. EMMA on hiljattain julkaissut sivuilleen hyvät ohjeet tekstin ja videon muodossa matkasta metroasemalta EMMAan. Yksi WeeGee -talon pääsisäänkäynnin ovista avautuu automaattisesti.
Lue lisää EMMAn sivuilla: Saapumisohjeet Tapiolan metroasemalta EMMAan
Me saavuimme paikalle lounasaikaan ja aloitimme vierailumme WeeGee-talon aulassa sijaitsevan Cafe Zoceria WeeGeen maistuvalla lounaalla. Cafe Zoceriassa on monipuolinen kahvilatarjonta, päivittäin valikoimassa olevat salaatit ja keitot sekä arkipäivisin myös vaihtuva lounasannos. Vierailupäivänämme tarjolla ollut pasta bolognese oli tosi herkullista ja lounaan yhdistäminen museovierailuun oli hyvä päätös. Cafe Zoceriaan voi kuitenkin mennä herkuttelemaan, vaikka ei vierailisikaan museoissa.
Lue lisää: Cafe Zoceria WeeGeen sivut
EMMAn näyttelyt
Lounaan jälkeen tapasimme EMMAn oppaana työskentelevän Sannan, jonka seurassa kiersimme ensimmäisen tunnin. Maksullisen opastuksen voi varata pienelle tai isolle seurueelle. EMMAssa on kuitenkin säännöllisesti myös kaikille avoimia yleisöopastuksia, joihin voi osallistua museolipun hinnalla. Ne keskittyvät aina yhteen näyttelyyn kerrallaan, mikä onkin hyvä, sillä koko EMMAa ei pysty mitenkään ottamaan haltuun tunnissa. Jännitin etukäteen vierailuani ja ennen kaikkea tämän jutun kirjoittamista, sillä tunnen taidetta tosi huonosti, enkä koe osaavani kirjoittaa teoksista sellaisin sanakääntein kuin ne ansaitsisivat. EMMAssa oli kuitenkin helppo olla ja uppouduin tunnelmaan samantien. Opastuksella oli siinä varmasti osansa, mutta ennen kaikkea alusta asti kiinnostavalla sisällöllä.
Me aloitimme sisääntulokerroksesta, jossa sijaitsee Collection Kakkonen -näyttely. Kauppaneuvos Kyösti Kakkonen on kerännyt vuosikymmenten aikana yli 10 000 muotoilu- ja taide-esinettä. EMMAan pitkäaikaisesti lainatuista noin 1300:sta teoksesta on esillä noin puolet, upeasti esille pantuina. Suosikeikseni nousivat Kim Simonssonin lapsihahmot, Alma Jantusen upeat lasityöt, Heini Riitahuhdan tilausteos Kukonlaulu ja iso, upea Oiva Toikan Lasimetsä. Ihan jokaista kokoelman osaa teki kuitenkin mieli jäädä katselemaan.
Lue lisää EMMAn sivuilta: Collection Kakkonen
EMMAn näyttelyt jakaantuvat kahteen kerrokseen. Toiseen kerrokseen pääsee sisääntuloaulassa sijaitsevalla erittäin tilavalla hissillä, johon mahtuisi kerrallaan useampikin pyörätuoli. Hissiä käyttäessä täytyy poistua alakerran näyttelyalueelta, mutta sinne pääsee kyllä halutessaan vielä takaisin. Toisessa kerroksessa keskityimme oppaamme johdolla ensin taiteilija Pierre Huyghen näyttelyyn Chimeras. Se koostuu viidestä teoksesta, jotka haastavat katsojaansa hyvin paljon. EMMAn sivuilla kuvataan näyttelyä näin: ”Chimeras koostuu viimeisen kymmenen vuoden aikana syntyneistä viidestä teoksesta, jotka ilmentävät itsekseen järjestyvää ja muuntuvaa toiseutta, joka voi olla ei-inhimillistä tai inhimillisyydelle vierasta.” Teoksissa yhdistyy taitavalla tavalla videokuva, tekoäly, elävät olennot, äänet ja valot. Se koostuu kolmesta akvaariosta ja kahdesta videoteoksesta. Menin sanattomaksi, ihmettelin, enkä vieläkään tiedä ymmärsinkö. Huomaan kuitenkin miettiväni teosta vielä kaksi viikkoa vierailun jälkeenkin. Chimeras on esillä EMMAssa 22.10.2023 saakka eli vierailulle kannattaa mennä pian.
Lue lisää EMMAn sivuilta: Pierre Huyghe: Chimeras
Yläkerran muista näyttelyistä ehdimme keskittyä tarkemmin Yrjö Kukkapuron Taikahuone -näyttelyyn sekä Saastamoisen säätiön kokoelmanäyttelyyn. Yrjö Kukkapuro on Suomen tunnetuimpia kalustemuotoilijoita. Taikahuone (Magic room) puolestaan on maailmaa kiertänyt konsepti, jossa huonekalut asetetaan esille installaatiotaidetta mukaillen erilaisten rakenteiden ja valaistusten avulla. EMMAn näyttely on tänä vuonna 90 vuotta täyttäneen Kukkapuron juhlanäyttely. Näyttely on värien ja mielikuvituksellisten kalusteiden juhlaa ja värikkäät kalusteet sopivat hyvin EMMAn yksinkertaisen avariin rakenteisiin. Kukkapuron tuotannossa korostuu ulkonäön lisäksi vahvasti käytännöllisyys ja käytettävyys. Suunnittelija reagoi myös aikaan ja esimerkiksi öljykriisi sai hänet hylkäämään muovin ja siirtymään puun käyttöön. Taikahuone-näyttelyssä on mukana myös teoksia Kukkapuron aikalaisilta sekä nykytaiteilijoilta.
Saastamoisen säätiön kokoelmanäyttely on EMMAn pysyväisnäyttely, joka kuitenkin uudistuu säännöllisesti teos teokselta ja osio osiolta. Pidin erityisesti osiosta, jossa on esillä teoksia, joissa luonto on läsnä eri tavoin. Erityisen vangitseva oli Maria Dunckerin hevosaiheinen videoinstallaatio Hevonen on Häst sekä Roland Perssonin puhutteleva teos Panaman paperit.
Lue lisää EMMAn sivuilta: Yrjö Kukkapuro – Taikahuone sekä Saastamoisen säätiön kokoelmanäyttely
Esteetön EMMA
EMMAn avarissa ja esteettömissä tiloissa oli hyvin helppo liikkua pyörätuolilla. Teokset oli aseteltu hyvälle korkeudelle pyörätuolin käyttäjän näkökulmasta ja esimerkiksi kosketusnäytöllisiin opastetauluihin yletyin hyvin. Esteetön ja tilava wc oli molemmissa vierailemissani kerroksissa. Mikäli tarvitset museovierailullasi avustajaa, avustaja pääsee mukaan maksutta. Lipputyyppejä on monenlaisia ja kannattaa tarkistaa, oletko oikeutettu alennuslippuun. EMMAan ja Näyttelykeskus WeeGeen muihin kohteisiin – Mauri Kunnas -näyttelyyn ja KAMU Espoon kaupunginmuseoon – pääsee maksutta joka perjantai klo 15 alkaen. Museokortilla näyttelykeskuksen kohteisiin pääsee maksutta aina. Sekä EMMAn että WeeGee-talon sivuilta löytyvät hyvät esteettömyystiedot ja WeeGee-talon sivuilta ilahduttavasti myös kuvia lisätietoa antamaan.
Lue esteettömyystiedot: EMMAn sivuilla ja Näyttelykeskus WeeGeen sivuilla
En aina ole kokenut oloani kotoisaksi varsinkaan modernin taiteen museoissa, mutta EMMAssa oli koko ajan hyvä fiilis ja uskon vahvasti meneväni toistekin. Näyttelyt vaihtuvat ja uudistuvat, mutta nykyisiäkin näyttelyjä voisi katsella uudestaan uusin kulmin ja oivalluksin.
Tämä vierailu oli osa yhteistyötäni Kestävää nostetta matkailuyrityksiin: Etelä-Suomi hankkeen kanssa. Testaan syksyn aikana pääkaupunkiseudulla ja Turussa kohteita ja palveluita, jotka ovat kehittäneet esteettömyyttään ja kerron niistä teille. Kestävää nostetta matkailuyrityksiin: Etelä-Suomi -hankkeella tuetaan matkailualan pk-yritysten toipumista ja kilpailukykyä ja hanke saa rahoituksensa Uudenmaan liiton ja Varsinais-Suomen liiton kautta Euroopan aluekehitysrahastosta osana covid-19 -pandemian johdosta toteuttamia toimia vuosina 2021-2023.
1 Comment
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
1.10.2023 at 08:46Olen huomannut, että itselläni on ollut vähän sama juttu – oman kotikaupungin kohteisiin on tullut tutustuttua harmittavan vähän. Pitääpä yrittää itsekin tehdä tähän muutos ja ottaa oma kotikaupunki tarkempaan tarkasteluun. Hienoja ja kiinnostavia museoita esimerkiksi löytyy useita. Mukavalta kuulostaa myös tämä EMMA.