Valikko
Karibia / risteily

Läntisen Karibian risteilysatamat: Costa Maya, Roatan, Cozumel ja Perfect day at CocoCay

Läntisen Karibian risteily Royal Caribbeanin Symphony of the Seasilla huhtikuussa 2022 tarjosi kolmen hengen seurueellemme elämyksiä monipuolisen laivan lisäksi myös neljässä eri satamassa. Cozumelissa Mexicossa vietin päivän ensimmäisellä risteilylläni marraskuussa 2014, mutta kolme muuta satamaa olivat minulle ennestään vieraita ja suuri syy siihen miksi valitsimme juuri tämän reitin. Seuraavassa esittelen, miten vietimme päivämme ja miten sujui liikkuminen sähköpyörätuolilla Costa Mayassa Mexicossa, Roatanissa Hondurasissa, Cozumelissa Mexicossa ja Perfect day at CocoCay -saarella.

Costa Maya, Mexico

Lähdettyämme Miamista vietimme yhden ihanan päivän merellä ennen kuin saavuimme Costa Mayan satamaan maanantaiaamuna klo 8. Taas se yllätti, kuinka ihanaa onkaan mennä aamulla kannelle ja nähdä edessä avautuva turkoosi meri, kirkkaus ja värit sekä tuntea Karibian kostean lämmin ilma. Sitä tunnetta on jotenkin tosi vaikea kuvailla, eikä ilma tunnu samanlaiselta muualla kuin Karibialla. Emme kiirehtineet maihin, vaan söimme rauhassa aamiaisen maisemia ihaillen. Olimme päättäneet viettää päivän Costa Mayassa omatoimisesti kierrellen ja yrittää kävellä kolmen kilometrin päässä sijaitsevalle Mahahual Beach -rannalle. Olin tapani mukaan katsellut etukäteen vähän Google Mapsilla miltä tie näytti, mutta varmuudella ei aina pysty sanomaan kuinka sähköpyörätuoli-ystävällinen reitti lopulta olisi. Esteettömiä takseja en Costa Mayasta löytänyt.

Satama-alue Costa Mayalla on tosi kiva ja paljon isompi kuin monessa muussa satamassa. Palmut näkyvät heti laivasta poistuessa ja risteilyvieraita varten on rakennettu kokonainen kylä täynnä ravintoloita, kauppoja ja viihdettä. Yhden baarin yhteydessä on jopa vapaassa käytössä oleva uima-allas. Elävät flamingot olivat vähän liikaa. Alueella on helppo liikkua apuvälineillä ja jos ei halua lähteä pidemmälle, siellä saa hyvin muutaman tunnin kulumaan. Me lähdimme kuitenkin kohti Mahahualia. Menomatkalle katsoimme Google Mapsista reitin, jossa tie näytti isommalta ja kulkevan enemmän palveluiden keskellä kuin muut vaihtoehdot. Se toimi ihan hyvin. Eri suuntaan kulkevien teiden välillä meni kävelytie, joka oli paikoin metsäinen ja epätasainen, mutta toimi ihan hyvin. Myös luiskat olivat paikoin jyrkkiä. Autotiet olivat hyvin hiljaisia, joten ensi kerralla kulkisin ehkä autotien reunaa, nyt olin epävarma mexicolaisesta ajokulttuurista. Loppupätkän jouduimme kulkemaan vilkkaamman tien reunaa, mutta kokemus ei ollut erityisen pelottava.

Mahahualin rannalla pysähdyimme heti alkupäässä sijainneelle Blue Kay Mahahual rannalle. Spottasin kohdan, jossa hiekka oli kovaa ja pääsin sähkärilläni pöydän ääreen. Heta ja Anni kävivät kastautumassa lämpimässä meressä, nautimme kylmät drinksut ja nautiskelimme tunnelmasta rauhassa ja kunnolla. Muutaman tunnin jälkeen jatkoimme vielä vähän eteenpäin rantakatua, joka oli mukavan esteetön. Eräs mexicolainen ravintola mainosti esteetöntä vessaa ja sai meidät sillä asiakkaaksi. Vessa oli onnettoman pieni ja vaati jalkatelineiden poisoton ja oven raollaan pitämisen, mutta parempi kuin ei mitään.

Pienen välipalan ja muutamassa kaupassa pyörähtämisen jälkeen suuntasimme paluumatkalle. Tällä kertaa käännyimme jo hieman aiemmin satamaan johtavalle tielle. Se vaikutti ensin epäilyttävältä sivukadulta, mutta oli itseasiassa tasainen ja hyvä asuinalueella kulkenut tie, jossa ei tullut juuri ketään vastaan. Kävelytietä ei ollut, vaan kuljimme maantien reunaa. Laivaan ehdimme hyvissä ajoin ennen kuin se lähti klo 17 kohti Hondurasia. Tykkäsin Costa Mayasta!

Roatan, Honduras

Aamu vasta valkeni, kun kiinnityimme laituriin Roatanissa Hondurasissa. Kello oli siellä vasta seitsemän aamulla, mutta meille laivan aikaa eläville kahdeksan. Tällaisten viikon risteilyjen ajan eletään yleensä aikaa laivan aikaa eli kelloja ei siirretä, vaikka jossain kohteessa olisi eri aika. Kännykän automaattiset aikasäädöt kannattaa ottaa pois päältä. Kannelta avautuivat näkymät viidakkomaiselle saarelle. Tuntui, että olimme kaukana kotoa. Roatan on Hondurasille kuuluva saari Karibianmerellä. Saarella on kaksi satamaa risteilyaluksille. Royal Caribbeanin lisäksi ainakin Celebrity Cruises ja Norwegian Cruise Line tulevat Coxen Holen satamaan, kun taas muut menevät Mahogany Bay -satamaan. Tänään olimme heränneet aikaisin, sillä edessä oli reissun ainoa etukäteen varattu retki. Laiva kiinnittyi laituriin ja ulos pääsi helposti loivaa siltaa pitkin. Satama-alue oli nyt pienempi, mutta joitakin kauppoja löytyi sieltäkin.

Esteettömiä retkiä saarella tarjoaa Victor Bodden Tours. Varasin retken suoraan heiltä, mutta myös Royal Caribbean myi esteetöntä retkeä, jonka toteutuksesta Bodden Tours vastasi. Suoraan Boddenilta varatessa retkeen voi sisällyttää haluamiaan elementtejä ja auton saa käyttöön vain itselleen. Hinta määräytyy ihmismäärän mukaisesti. Meitä oli kolme ja hinta oli 80 dollaria/henkilö. Varaus oli helppoa sähköpostitse ja vastauksen sai samantien. Mukana oli hyvät ohjeet mistä auton löytäisi. Victor Boddenilla on oma piste satamassa ja hyvällä tuurilla esteettömän retken olisi saanut varattua vasta siellä. Retki maksettiin satamassa. Esteettömiä autoja on erilaisia, meidät haettiin isolla minibussilla, jossa oli tukeva hissi ja hyvät kiinnityspisteet sähköpyörätuolilleni.

Victor Boddenin suosituksena on vierailu Victor’s Monkey & Sloth Sanctuaryssa, jonne mekin ensimmäisenä menimme. Pienellä eläintilalla pääsee sananmukaisesti kosketuksiin laiskaisten, apinoiden ja papukaijojen kanssa. Apinat hyppivät päälle ja laiskiaisia saa sylitellä. Puiden oksilla roikkuvat laiskiaiset olivat ihan älyttömän suloisia ja tuntui todella epätodelliselta, kun sellainen nostettiin syliini. Tiedän myös tehneeni väärin, sillä tällaista eläimiä ihmisten viihdykkeenä käyttävää turismia ei kuuluisi tukea. Silti siellä olin ja vaikka se herättääkin nyt hyvin ristiriitaisia tunteita, en halua piilotellakaan. Mieti kuitenkin tarkkaan, teetkö samoja virheitä. Victor’s Monkey & Sloth Sanctuary on esteetön ja siellä on wc, joka soveltuu osalle esteettömyyttä tarvitsevista.

Eläinten luota jatkoimme autolla halki kauniiden ja viidakkomaisten maisemien kohti rantaa. Auto tuntui jo tässä vaiheessa hyvältä idealta, sillä Roatan olisi muuten jäänyt kokematta. Saarella ei ole esteettömiä rantoja, mutta kuskimme löysi West End rannalta paikan, jossa rantahiekka oli sen verran kovaa, että hän pystyi laskemaan minut auton sivuhissillä suoraan rantahiekalle. Vietimme rannalla pari tuntia auringosta ja merestä nauttien. Anni ja Heta saivat kannettua minut ableSling-nostoistuimellani mereen uimaan ja pitkäaikainen unelmani Karibianmeressä uimisesta toteutui viimein. Esteettömiä vessoja alueella ei ollut. Ennen laivaan paluuta pyysimme vielä kuskia viemään meidät paikalliseen supermarkettiin. Meillä oli hieman osteltavaakin, mutta oli ihan vaan kiva kokea hondurasilainen kauppa. Satamassa olimme ajallaan, vaikka matkalla olikin tiesulku ja piti vähän kiertää. Laiva jatkoi klo 16 matkaansa kohti Mexicon Cozumelia. Jälleen hieno päivä!

Cozumel, Mexico

Cozumelista muistin edelliseltä vierailun kaupungin värikkään keskustan ja kuumuuden. Siellä ne edelleen odottivat. Laiva vietti Cozumelissa aikaa klo 8.00-18.00. Meillä ei ollut aamulla kiire ja päätimme selvittää satamassa mitä mahdollisuuksia meillä olisi. Tiesin Cozumelin keskustan toimivan hyvin myös sähköpyörätuolilla, mutta kaupunkiin siirtyminen oli kysymysmerkki. Edellisellä kerralla olimme kävelleet molempiin suuntiin, mutta matka oli pitkä ja nyt tunnuimme olevan vielä vähän kauempana satamassa. Pienet laivat tulevat Cozumelissa suoraan keskustaan, mutta Royal Caribbeanin jättiläiset jäävät noin viiden kilometrin päähän. Laiva kiinnittyi laituriin ja laivasta oli helppo poistua. Satamassa menimme taksitolpalle ja kysyimme taksijärjestelijältä mahdollisuutta esteettömään taksiin. Hän soitti jonnekin ja viidessä minuutissa paikalle kaarsi hyvä hissillinen taksi! Hinta noin viiden kilometrin matkalle sovittiin ennalta ja se oli jotain 20-30 dollarin väliltä, en valitettavasti muista tarkkaan. Taksilla olisi voinut lähteä pidemmällekin saarella kiinteillä hinnoilla. Vaikutti siltä, että esteettömiä takseja on ihan mukavasti saatavilla, sillä sen kysyminen ei aiheuttanut yhtään huokailuja.

Taksi vei meidät keskustaan, jossa odotti kiva tunnelma ja hyvät ostosmahdollisuudet. Kiertelimme kujilla, ärsyynnyimme tyrkyttävistä myyjistä ja teimme ostoksemme siellä missä ei painostettu. Kuljimme kaupunkia satamaan päin ja jossain kohtaa päätimme kävellä rantaa pitkin takaisin. Tiesin edellisestä kerrasta, että tiet ovat hyviä ja taksin ikkunasta menomatkalla varmistin asian. Keskustan kauppojen jälkeen matkan varrelle osui iso Mega-market, joka oli iso paikallinen Citymarket paikallisilla hinnoilla ja laajalla tarjonnalla. Sieltä löytyi myös esteetön wc, joka oli kyllä hieman haastava wc-istuimen renkaan puuttumisen vuoksi. Pitkä kuuma suora satamaan alkoi uuvuttaa, mutta ihana rantaravintola ennen satamaa tarjosi ihanan hengähdyspaikan. Laivaan ehdimme hyvissä ajoin ennen laivan lähtöä klo 18.

Cozumelissa on tarjolla paljon myös esteettömiä retkiä. Royal Caribbean myy retkeä, mutta myös seuraavat paikalliset yritykset: This is Cozumel, Mobilitrip ja Cozumel Tourbase. Cozumel tarjoaa siis esteettömiä mahdollisuuksia sekä omatoimiseen että opastettuun kiertelyyn, mikä tekee siitä hyvän esteettömän sataman.

Perfect day at CocoCay, Bahama

Välissä olleen meripäivän jälkeen oli vuorossa risteilymme viimeinen satama, Royal Caribbeanin yksityissaarella Bahamalla sijaitseva CocoCay. Risteilyn viimeinen päivä olisi aina ihana viettää mieluummin merellä nautiskellen, sillä päivään täytyy sisällyttää myös pakkaamista, joten maihin nouseminen ei innostanut niin paljon kuin yleensä. Pakollistahan se ei missään nimessä olekaan, mutta halusin nähdä CocoCayn. Ajankohdan lisäksi päiväämme CocoCaylla varjosti sairastumiseni kovaan flunssaan, jonka merkkejä en kunnolla vielä tunnistanut tai ainakaan hyväksynyt, mutta joka tuntui melkoisena väsymyksenä sekä päivällä alkanut ukkosmyrsky ja rankkasade. En siis tiedä olisiko kokemukseni ollut myönteisempi aurinkoisella säällä, todennäköisesti.

Päivä CocoCaylla tarjoaa mahdollisuuden rantaelämään, altaalla nautiskeluun tai lisämaksullisiin aktiviteetteihin esimerkiksi vesipuistossa. Laiva kiinnittyi suoraan laituriin ja laivasta poistuttiin taas loivaa siltaa pitkin. Laivalta saaren palveluiden alkuun oli vain muutaman minuutin kävelymatka suoraa laituria pitkin. Laivan luota eri puolelle saarta kulkee myös maksuton tram, sellainen avomallinen pyörillä kulkeva turistijuna, jossa on paikka myös pyörätuolille. Me emme hyödyntäneet sitä, vaan kiertelimme katsomassa mitä saari tarjoaa. CocoCaylla on päällystettyjä polkuja, joita pitkin saarta pystyi kiertämään kohtuullisen hyvin. Osaan paikoista, kuten markkinoille, oli kuitenkin kulku vain pehmeää rantahiekkaa pitkin, joten jäin kauaksi odottelemaan Hetan ja Annin kierrellessä kojuja. Paikoin hiekka oli kovaksi tamppaantunutta ja pystyin kulkemaan esimerkiksi niillä reiteillä, joissa tramit kulkevat ja ovat kovettaneet hiekkaa.

Saarella on tarjolla maksuttomia rantapyörätuoleja parissa eri pisteessä. Ne ovat kuitenkin raskaita työntää, eikä niitä ole tarkoitettu veteen menoa varten. Rantapyörätuoleja ei tarvitse varata. Omalle apuvälineelle ei ole säilytyspaikkoja, jos vaihtaa rantapyörätuoliin, enkä tiedä mihin olisin uskaltanut sähkärin jättää. Rannoilla ei ole erityisiä esteettömiä alueita, mutta pääsin sähköpyörätuolilla kohtuullisen lähelle merta. Aurinkotuolit ovat maksuttomia. CocoCaylla on myös iso Oasis Lagoon -allasalue, jossa altaaseen on tuolinostin. Ilma ei nyt houkutellut uimaan ja altaan ympäristö oli hyvin ruuhkainen. Saarella on useampia buffet-ravintoloita, joissa syöminen sisältyy risteilyn hintaan. Tarjolla on burgereita ja vastaavaa snackia. Muualla kuin pehmeällä hiekalla sijaitsevia pöytiä oli hyvin vaikea löytää. Ravintoloiden ympärillä pyöri todella paljon lokkeja. Meille Helsingin keskustassa monesti kesällä käyneille näky oli hyvin tuttu ja osasimme olla varuillamme, mutta monille lokit olivat selvästi vieraita ja oli helppo huomata miksi lokit saarella viihtyvät. Ihmiset joko syöttivät niitä tai jättivät ruokiaan vartioimatta pöytiin, josta lokit hakivat taidokkaasti kokonaisia sämpylöitä.

Me pysyimme vain maksuttomilla alueilla, sillä maksullisten palveluiden hinnat olivat melko jäätäviä. CocoCaylla on muun muassa maksullinen Coco Beach Club -alue, jossa on muun muassa yksityiscabanoita ja oma uima-allas. Osa cabanoista on ilmeisesti esteettömiä, mutta samaa hiekallakulkemisongelmaa on sielläkin. Tuonkin alueen altaaseen on tuolinostin. Maksullinen on myös Thrill Waterpark -vesipuisto. Siellä oleva Wave Pool on esteetön, mutta esimerkiksi vesiliukumäkiin on portaat. Myös lisämaksullinen Zip Line -vaijeriliukurata sijaitsee portaiden päässä.

Perfect day at CocoCay on aurinkoisena päivänä varmasti ihana rantalöhöilyyn, mutta pyörätuolinkäyttäjänä siitä ei saa kaikkea mahdollista irti ja päällystettyjen polkujen vähyys oli kieltämättä pettymys. Royal Caribbeanilta odottaisi parempaa esteettömyyden huomioimista, sillä laivat ovat niin hyviä esteettömyydeltään.

Lisätietoa CocoCaysta ja alueen kartta Royal Caribbeanin sivuilla.

Lisää luettavaa esteettömistä Karibian risteilysatamista

San Juan, Puerto Rico
Philipsburg, St Maarten
Kaikki jutut Karibialta
Pyörätuolilla risteilylle maailman merille – vinkit suunnitteluun
About Author

Maailman mahdollisuudet näkevä esteettömän matkailun asiantuntija ja matkabloggaaja, Palmuaseman kirjoittaja ja esteettömän matkailun kouluttaja.

1 Comment

• Kivoja paikkoja, vietettiin viime vuonna Meksikossa useampi viikko, myös ruoka oli siellä oikein hyvää. Roatan kiinnostaisi kovasti, erityisesti vedenalainen maailma siellä kiehtoisi. Cozumel oli meillä omalla matkalla harkinnassa, mutta päädyttiin jättämään väliin. Hyvältä se kuitenkin näyttää.