Azamara Onward olisi näkynyt hotellimme kattoterassilta ellei isompi laiva olisi ollut edessä. Risteilyalus oli kiinnittynyt satamaan Las Palmasissa, Gran Canarian pääkaupungissa. Sieltä se lähtisi pian kanssamme viikon mittaiselle risteilylle Madeiralle, La Palmalle, El Hierron saarelle ja Teneriffalle ennen paluuta Las Palmasiin kahdeksi viimeiseksi päiväksi. Koskaan aiemmin risteilylle lähtiessä en ollut voinut vain kätevästi kävellä/kulkea sähköpyörätuolilla laukkujen kanssa suoraan keskustahotellista satamaan. Nyt matkaa hotelliltamme oli vain alle kilometri. Oli iltapäivä ja maaliskuun aurinko lämmitti kuumasti, kun kuljimme Jennin kanssa pienen hetken satamaan. Azamara-varustamon hyvä palvelu alkoi näkyä heti, kun saavuimme jättämään laukkumme yksinkertaisen telttamaisen rakennuksen luo. Lähtöselvitys sujui helposti ilman jonotuksia ja meidät saateltiin turvatarkastuksen kautta laivan luo. Sekä minä että vastaanottamassa ollut henkilökunta yllätyimme. He tulostamme ja me siksi, että näimme laivan sisäänkäynnillä vain jyrkät portaat.
Azamara Onward on yksi Azamara-varustamon neljästä laivasta. Azamara on boutique-varustamo, joka oli ennen osa Royal Caribbeanin perhettä, mutta erkaantui vuonna 2021 omaksi varustamokseen. Se on hyvätasoinen varustamo, jonka hinnat ovat kuitenkin maltilliset, kun ottaa huomioon risteilyn sisältävän oikeastaan kaiken. Minä onnistuin nappaamaan vielä hyvän tarjouksenkin. Risteilyn varasin Risteilykeskuksesta niin kuin nykyään kaikki risteilyni. Azamaran laivat ovat pienehköjä ja aikuisille suunniteltuja. Laivoihin mahtuu vain noin 700 matkustajaa, kun isommat laivat kuljettavat kerrallaan jopa 6000 matkustajaa. Meidän risteilyllä matkustajia oli 642, heistä yli puolet Iso-Britanniasta. Azamara panostaa palveluun, kiireettömyyteen ja ruuhkattomuuteen, uniikkeihin kohteisiin ja monissa kohteissa myös yöpymiseen satamassa, jolloin aikaa kohteeseen tutustumiseen jää enemmän. Pienempien laivojen etu on myös se, että ne pääsevät isoja laivoja paremmin pienempiin laitureihin kaupunkien keskustoihin.
Pienten laivojen miinus on kuitenkin se, että ne ovat herkempiä vuoroveden vaihteluille, sillä sisäänkäyntivaihtoehtoja ei ole niin paljon. Siksi laivassa oli meidänkin lähtöpäivänä päätetty mieluummin ohjata asiakkaat portaita pitkin laivaan. Oli käynyt myös virhe ja tieto sähköpyörätuolistani ei ollut kulkeutunut pääkonttorilta laivaan saakka, vaikka etukäteen kaikki olikin hoidettu oikein. Meidät istutettiin kuitenkin samantien ystävällisesti varjoon istumaan ja muutamassa minuutissa käsissämme oli lasilliset shampanjaa. Toista sisäänkäyntiä ryhdyttiin järjestämään samantien ja noin vartin päästä meidät saateltiin ramppia pitkin laivaan. Portaat näyttivät vaikeilta monille muillekin, sillä asiakkaiden keski-ikä oli korkea. Suurin osa kanssamatkustajista oli Azamaran kanta-asiakkaita, jotka tuntuivat risteilevän usein ja tuntevan henkilökunnan hyvin.
Esteetön hytti
Azamara Onwardilla on seitsemän esteetöntä kahden hengen hyttiä: 1 sisähytti, 2 ikkunahyttiä, 2 parvekehyttiä ja 2 sviittiä. Meidän hytti oli ikkunallinen hytti 4056. Se sijaitsi lähellä hissiä samalla kannella kuin laivan sairaala ja Guest Relation Desk eli asiakaspalvelu. Pehmeäsävyinen hytti ei ollut isoin kokemani, mutta ihanan viihtyisä ja vanhaa arvokkuutta huokuva. Hyttimme viihtyisyydestä viikon ajan huolehtiva siivoja tuli tullessamme esittäytymään ja laittoi pyynnöstämme sängyt erilleen, kun seuraavan kerran poistuimme hytistä. Siirsimme toisen vielä seinän viereen, jotta saimme keskelle enemmän tilaa. Kylpyhuoneessa oli tilaa, mutta ei yhtään liikaa. WC-istuimen molemmilla puolilla oli kaiteet, toinen nouseva ja toinen kiinteä. Lavuaarin ääreen pääsi hyvin ja suihkussa oli taittuva suihkutuoli. Minulla oli mukana oma suihkupyörätuolini. Laskutilaa tavaroille kylpyhuoneessa ei ollut kuin lavuaarin reunoilla. Hytti siivottiin kahdesti päivässä. Ikkunasta oli ihana katsella merelle ja parveketta en kaivannut yhtään. Alla olevalla videolla esittelen hyttimme viimeisenä risteilypäivänä.
Laivan sisätilat
Vuotta aiemmin olin ollut Royal Caribbeanin Symphony of the Seasilla, yhdellä maailman suurimmista risteilyaluksista. Siksi Azamara Onward tuntui aluksi ihan tosi pieneltä. Se onkin kooltaan itseasiassa pienempi kuin Helsingin ja Tallinnan väliä kulkeva Itämeren suosikkini Tallink MyStar. Nopeasti pienuuden tunnelmasta sai kuitenkin kiinni. Tällä laivalla ei säntäillä paikasta toiseen kokemassa elämyksiä, vaan nautitaan kiireettömyydestä ja päiväunista.
Sisätilojen palvelut keskittyivät kannelle 5. Keulassa sijainneessa Cabaret Loungessa nautimme joka ilta viihteestä. Showt eivät olleet yhtä räjähtäviä kuin isoilla laivoilla, mutta just riittäviä. Risteilyisäntämme Martin Lawson oli myös taitava laulaja ja veti oman musiikkishown ja myös monet muut henkilökunnan jäsenet olivat monitaitureita. Kannen 5 keskellä sijaitsi laivan pikkuinen kauppa, jonka valikoima oli hyvin suppea ja suunnattu pääasiallisesti iäkkäämmälle väelle. Kaupan lähellä sijainnut Mosaic Cafe ja sen ympärille levittäytyneet nojatuolit toimivat hyvänä kohtaamispaikkana, samoin kuin The Den -lounge, jossa oli muun muassa hyvin kattava matkakirjojen valikoima. Kannen 5 perällä sijaitsi laivan pääravintola Discoveries Restaurant ja myös sen vieressä pieni baari, jossa monet nauttivat aperitiiveja.
Toinen sisätilojen oleskelualueista oli kannen 10 The Living room, olohuone. Nimensä mukaisesti sinne kokoonnuttiin rennosti nauttimaan isojen ikkunoiden takaa avautuvista merimaisemista, baarin valikoimasta ja iltapäivisin myös esimerkiksi tapaksista. Living Roomin karaokelavalla nähtiin myös minut. Öisin olohuoneen DJ viihdytti tanssijoita, mutta emme kertaakaan käyneet katsomassa menoa. Kannella 9 sijaitsevan The Sanctum Span lisämaksullisia palveluita emme hyödyntäneet.
Laivan ulkotilat
Laivan uima-allasalue sijaitsi kannella 9. Pienehkön uima-altaan ympärillä oli paljon aurinkotuoleja, joiden pehmeästä patjasta tietää, että ollaan hyvätasoisella laivalla. Altaan vieressä oli kaksi poreallasta. Altaisiin ei ollut nostinta. Altaan toisessa päädyssä oli allasbaari ja toisessa lava, jossa soitettiin usein livemusiikkia. Allasalue tuntui omaan makuuni ahtaalta ja oli vaikea löytää paikkaa, johon olisin mahtunut sähköpyörätuolilla auringosta nauttimaan, sillä osa alueista oli aina varjossa katoksen alla. Muilla laivoilla suosikkialueeni on aina ollut yhtä kantta aurinkokantta ylempänä sijaitseva avonainen tasanne. Sellainen oli Azamara Onwardillakin, mutta siellä oli vain kävelyrata, eikä aurinkotuoleja, joten se ei sopinut oleskeluun. Kansi 11 olisi varmaan ollut minun auringonottopaikka, sillä se oli aurinkoinen tasanne aurinkotuoleineen. Sinne ei kuitenkaan päässyt kuin portaita. Kannen 5 sivuissa oli myös pienet ulkotasanteet, joita tupakoitsijat suosivat. Pelastusveneet kuitenkin varjostivat siellä aurinkoa.
Ruoka ja juoma
Azamaran risteilyillä ruoka ja juomat kuuluvat aina risteilyn hintaan. Alkoholijuomista hintaan sisältyvät perustason viinit, oluet ja drinkit. Kalliimpia voi ostaa lisämaksusta. Meidän makuun tarjonta oli oikein riittävä. Palvelu juomien osalta kuten muutenkin oli käsittämättömän hyvää. Emme tainneet kertaakaan käydä baaritiskillä, sillä minne menimmekään, siellä tuntui olevan aina tarjoilija juomatarjottimen kanssa.
Ravintoloista risteilyn hintaan sisältyy kolme vaihtoehtoa. Discoveries Restaurant kannella 5 on laivan pääravintola, jossa on päivittäin vaihtuva lista, josta voi tilata kolme ruokalajia tai vaikka useammankin. Söimme ravintolassa useampana iltana ja ruoka oli oikein herkullista. Discoveriessa olisi ollut myös a la carte -aamiainen, mutta hyödynsimme sitä vain ensimmäisen risteilypäivän brunssissa. Se olikin hieno kokemus orkesterin soittaessa taustalla. Windows Café -buffetravintolaan kannelle 9 tiemme vei useampana iltana ja aina aamuisin ennen kaikkea sen ulkoterassin vuoksi. Kuinka ihanaa oli aloittaa ja lopettaa päivä ulkona syömällä! Buffetin valikoimakin oli toki hyvä, joskaan ei niin laaja kuin isommilla laivoilla. Windows Cafén huono puoli oli sen ahtaus erityisesti linjastojen kohdalla. Lounassuosikkimme oli aurinkokannella ulkona sijainnut The Patio, jossa sai tilata erilaisia grilliannoksia. Kolmen ravintolan lisäksi pehmistä sai aurinkokannen Swirl & Top -pisteeltä ja kahvilaherkkuja viidennen kannen Mosaic-kahvilasta.
Erikoisravintoloita laivalla on kaksi: Kannella 10 sijainneet Prime C -pihviravintola ja italialainen Aqualina. Emme kokeilleet kumpaakaan näistä, sillä jo risteilyn hintaan sisältyvät ravintolat olivat niin hyviä. Aqualinan Elegant Tea Time -iltapäiväteelle tosin osallistuimme ja se oli ihanaa.
Risteilyn kohdesatamat
Azamaralle tyypillistä on, että laivat ei tee samaa reittiä esimerkiksi koko talvikautta vaan reitit vaihtelevat. Tälläkin hetkellä Azamaran laivat risteilevät kirjaimellisesti kaikilla maailman merillä. Esteettömyyden näkökulmasta huono puoli on se, että yhdessä satamassa saatetaan käydä vain 1-2 kertaa vuodessa, eikä kokemusta tietyn sataman esteettömyydestä kerry, eikä esteettömiin retkivaihtoehtojen löytämiseen keskitytä. Meidän viikon risteilyllä oli seuraavat satamat: Madeira (2 päivää), La Palma, El Hierro, Teneriffa ja Las Palmas, jossa vietimme päivän ja yön ennen laivasta poistumista.
Madeiralle saavuimme lähtöä edeltävän päivän iltapäivällä. Saman päivän aamuna Hotel Director Elisabeth ja Guest Relation Manager Wresly tulivat hyttiimme kertomaan, että edessä olisi ongelmia. Vedenkorkeuden vaihtelun vuoksi he eivät voineet luvata, että pääsisin esteettömästi ulos laivasta kaikissa kohteissa. He saisivat osassa satamia ainoastaan portaat laivan ovelle, sillä rampista tulisi liian jyrkkä. Siinä vaiheessa näytti siltä, että väliin jäisivät Madeira ja La Palma, joita molempia olin odottanut paljon. Laivalle saakka ei ollut kuulemma kulkeutunut ennakkotieto sähköpyörätuolistani, jotta minua olisi voitu varoittaa etukäteen. Lopulta pääsin Madeiralle ensimmäisenä päivänä, mutta en toisena. Onneksi ehdimme nähdä Funchalin kaupunkia edes vähän. La Palmalle saapumisemme aamuna hyttimme puhelin soi juuri kun olimme lähdössä aamiaiselle. Saimme kuulla, että jos lähtisimme puolen tunnin sisään, uloskäynnille saataisiin vielä ramppi portaiden sijaan. Seuraavan kerran se olisi mahdollista iltapäivällä kolmen jälkeen. Pakkasimme äkkiä tavaramme ja päätimme nauttia aamiaisen satamassa ja koko päivän ihanassa La Palmassa. Kerron Madeirasta ja La Palmasta vielä erillisissä artikkeleissa, jotka toivottavasti saan julki pian.
El Hierroa olin odottanut ehkä kaikista eniten, sillä tuolle pienelle saarelle ei todennäköisesti toiste tule mentyä. Olimme aamiaisella, kun Guest Relation Manager tuli kertomaan, että koko päivänä ei saataisikaan esteetöntä kulkua laivasta ulos. Olin varannut El Hierrolta esteettömän taksin näyttämään meille saarta ja se oli saapumassa satamaan aivan hetken kuluttua. Guest Relation Manager lupasi hoitaa kaikki peruutukset puolestani, mutta harmitusta se ei silti vienyt. Seuraavana aamuna Teneriffalla onneksi erikseen ilmoitettiin, että koko päivänä ei olisi mitään ongelmaa ja näin olikin. Tuosta päivästä Teneriffalla voit lukea artikkelista Teneriffan helmet Santa Cruz ja La Laguna yhdessä päivässä ja päivistämme Las Palmasissa ennen risteilyä ja risteilyn aikana artikkelista Esteetön Las Palmas – vinkit esteettömään ranta- ja kaupunkilomaan. Jo risteilyn aikana sain tietää saavani risteilyn jälkeen hyvät korvaukset väliin jääneistä satamista. Lopulta korvausten saamisessa kesti kauan ja Risteilykeskus teki työtä niiden eteen, mutta lopulta rahat tulivat sovitusti. Palvelu laivalla risteilyn aikana oli kyllä tämänkin osalta erinomaista ja tilanteeni ja harmitukseni otettiin tosissaan.
Kohokohdat ja tunnelma
Jokaisella Azamaran risteilyllä järjestetään kerran risteilyn aikana White Night Party. Silloin kaikki pukeutuvat valkoiseen ja illallispöydät valkoisine pöytäliinoineen katetaan ulos allaskannelle. Näky oli tosi vaikuttava! Buffet-illallinen oli aivan mieletön. Valikoima oli erittäin runsas ja tasokas, ehkä paras koskaan kokemani buffet-illallinen. Muuten Azamaralla ei ollut ruokailuissa jaettuja pöytiä ellei erikseen halunnut, mutta White Night Partyssa oltiin seurallisia. Meidät viittoili pöytään kanssaan ihana iäkäs brittipariskunta. Tämä oli heidän 32 risteily Azamaralla ja he tiesivät lähes jokaisen henkilökunnan jäsenen henkilökohtaisen tarinan, jotka jakoivat myös meille. Illallisen jälkeen alkoi bändi soittaa ja kaikki vetäytyivät tanssilattialle. Lähetin ystävälleni viestin: ”Nää on kovimmat risteilybileet ikinä, vaikka keski-ikä on ehkä 75.” Se kertoo kaiken.
White Night Partyn lisäksi Azamaran risteilyllä on aina myös AzAmazing Celebration. Joissakin kohteissa se on iltaretki, joissakin, kuten meillä, Destination Celebration. Laivan ulkokansi muutettiin taas esiintymisareenaksi ja saimme kokea musiikillisen komediashown Manner-Espanjasta tulleen kokoonpanon toteuttamana. Se ei vakuuttanut samalla tavoin kuin White Night Party.
Tunnelma Azamara Onwardilla oli lämminhenkinen ja rento. Pieni laiva oli kodikas ja ystävällinen henkilökunta tarjosi hyvin henkilökohtaista palvelua. Vaikka kanssamatkustajien kasvot tulivat viikon aikana tutuiksi, ”pakkoseurustelua” ei kuitenkaan juuri ollut ja omaa tilaakin löytyi. Näin jälkeenpäin muistan ensimmäisenä kiireettömän tunnelman ja lämpimät illat buffetin ulkoterassilla, kun kaupungin valot levittäytyivät ympärillä. Laiva lähti satamasta yleensä vasta myöhään illalla, joten kaupungista ehti nauttia joko maissa tai laivalta katsoen. Me tulimme kohteista laivaan mielestämme aina hyvissä ajoin, mutta usein olimme kuitenkin viimeisten joukossa. Läheskään kaikki eivät koskaan poistuneet laivakodista, sillä viihtyivät siellä niin hyvin.
Esteettömyys ja loppupäätelmät
Azamaran laivat ovat jo vähän aikaa nähneitä, eikä esteettömyyttä ole otettu huomioon niin hyvin kuin uudemmilla laivoilla. Laiva toimi poistumishaasteita lukuun ottamatta minulle kuitenkin pääsääntöisesti hyvin. Kaikille aurinkokansille en päässyt, ovet eivät avautuneet automaattisesti, tilat olivat paikoin ahtaita ja esimerkiksi luiskat aurinkokannelle olivat jyrkkiä. Esteettömiä yleisiä vessoja ei ollut montaa, mutta toisaalta hyttiin oli aina lyhyt matka. Olin ollut kerran aiemmin tutustumassa Azamaran laivaan Helsingissä ja näiden osalta tiesin kuitenkin mitä odottaa.
Laivan pieni koko tarkoitti myös keinumista Atlantin aalloilla. Erityisesti menomatkallamme Gran Canarialta Madeiralle keinumisen tunsi hyvinkin selvästi ja yhden aamupäivän jouduin taistelemaan pahan olon tunnetta vastaan. Kanariansaarten välillä siirtymät tapahtuivat öisin, jolloin keinumista ei niin huomannut.
Viihdyin Azamaralla ja tällä risteilyllä erinomaisesti, mutta uudestaan en todennäköisesti varustamon risteilylle lähtisi. Tällä hetkellä tuntuu, että olen keskikokoisten laivojen ystävä ja esimerkiksi Celebrity Cruisesin uudet laivat ovat erinomainen valinta, kun haluaa laatua ja esteettömyyttä. Azamara Onwardilla oli paljon matkustajia, joille kävely oli haastavaa. Pienessä laivassa etäisyydet ovat kuitenkin lyhyitä, joten sen puolesta ja tottakai erinomaisen palvelun osalta, voin lämpimästi suositella laivaa osalle liikuntarajoitteisista henkilöistä.
Kanariansaaret risteilykohteena on ihan tosi hyvä valinta! Kanariansaarille ei ole risteilyjä säännöllisesti, mutta aina joitakin lähtöjä vuodessa. Tulevana keväänä ja alkukesästä Kanariansaarille pääsee Englannin Southamptonista muutamaan kertaan joko Royal Caribbeanin upealla Anthem of the Seasilla tai MSC-varustamon Virtuosa-laivalla. Syksyllä vaihtoehtoja on useampiakin. Vaihtoehtoja on helppo tutkia Risteilykeskuksen sivuilla.
Lisätietoa Azamaran esteettömyydestä löydät Azamaran omilta sivuilta.
2 Comments
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
21.1.2024 at 19:17Kanarialla risteilyä ei tulekaan usein mietittyä. Se voisi olla hyvä idea. Viime aikoina olen koko ajan enemmän ja enemmän alkanut miettimään matkaa Kanarialle, risteily ei välttämättä olisi lainkaan hassumpi idea!
Sanna Kalmari
3.2.2024 at 14:43Risteilyllä näkee kyllä tosi kätevästi kerralla useita saaria ja niiden kaikkien ainutlaatuisuuden – suosittelen!